چطور در ترکیه به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم؟

چطور در ترکیه به یک کارآفرین موفق تبدیل شویم؟
00.12.23

هزینه زندگی و حتی کارآفرینی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر ازجمله مجارستان، اتریش، آلمان و فرانسه بسیار کمتر است. درعین‌حال ترکیه نسبت به سایر کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان از اقتصاد بسیار قوی‌تری برخوردار است. بنابراین با سرمایه‌گذاری در این کشور، مردم این شانس را دارند که راحت‌تر و سریع‌تر به سودآوری دست یابند. ثبت شرکت یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای کارآفرینی و اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در ترکیه است. آنچه قابل‌توجه است این است که از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در این کشور به‌اندازه سرمایه‌گذاران داخلی حمایت می‌شود. انواع مختلفی از شرکت‌ها در ترکیه ثبت می‌شوند که در این مقاله‌ی ام تی سی هوم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مدارک و شرایط کارآفرینی در ترکیه

اولین قدم برای راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت در ترکیه، ارائه مدارک مالیاتی و هویتی برای شخص و شرکای وی با توجه به نوع شرکت است. همچنین متقاضی باید توانایی مالی خود را برای ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی در ترکیه و همچنین حمایت مالی خود و خانواده‌اش را از طریق صورت‌حساب چاپی اثبات کند. با توجه به نوع شرکت، اساسنامه شرکت باید تنظیم شود که شامل تعریف نوع فعالیت شرکت است.

متقاضی همچنین باید برای دریافت شماره مالیات به اداره دارایی ترکیه مراجعه کند و پس از بررسی محل دقیق شرکت توسط بازرسان اداره دارایی، آدرس شرکت را ثبت می‌کند. پس از انجام این مراحل، از اتاق بازرگانی ترکیه درخواست می‌شود تا نسبت به ثبت شرکت در ترکیه و انتشار آگهی تأسیس آن در روزنامه‌های رسمی اقدام نماید. همچنین باید حسابی به نام شرکت افتتاح شود و کارمندی به‌عنوان حسابدار یا مشاور مالی شرکت معرفی شود.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

چطور برای ثبت شرکت اقدام کنیم؟

یکی از بهترین راه‌های کارآفرینی و ایجاد شغل در ترکیه، ثبت شرکت در این کشور است. برای شروع فرآیند استارتاپ، متقاضی ابتدا باید تأییدیه کنسولگری ترکیه در کشور خود را برای طرح تجاری خود دریافت کند و سپس مجوز کار را از وزارت کار ترکیه دریافت کند. شرکت‌های زیادی را می‌توان در ترکیه به ثبت رساند و متقاضی باید با توجه به فعالیت تجاری و نوع کار خود یکی از این شرکت‌ها را انتخاب کرده و اقدامات لازم را برای پیگیری مراحل با توجه به شرایط ثبت این شرکت‌ها انجام دهد.

انواع کارآفرینی در ترکیه

کارآفرینی در ترکیه باوجود شرایط اقتصادی خوب و توسعه‌یافته در ترکیه شرایط ساده‌ای ندارد. متقاضیان باید با ارائه مدارک مختلف به اداره مهاجرت ترکیه برای اقامت ترکیه اقدام کنند.اما اگر این هدف محقق شود، می‌تواند بسیار سودآور باشد. انواع کارآفرینی در ترکیه عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های با مسئولیت محدود: تأسیس توسط یک نفر با سرمایه اولیه 2100 تا 2600 دلار آمریکا یا حدود 10 هزار لیر ترکیه مجاز است. مدیر شرکت ممکن است یک شهروند ترکیه یا یک خارجی باشد.
  • شرکت‌های سهامی: این نوع شرکت‌ها که برحسب تعداد سهام‌داران و سرمایه‌گذاران به دو دسته سهامی عام و خصوصی تقسیم می‌شوند، سرمایه‌ای در حدود 2800 دلار آمریکا نیاز دارند. در این نوع شرکت، سهام برابر است. طبق قوانین ترکیه، افرادی از وزارت بازرگانی ترکیه باید در مجمع عمومی این شرکت‌ها شرکت کنند.
  • شرکت‌های مختلط: یک نفر یا چند نفر ممکن است مسئولیت بدهی‌های این نوع شرکت‌ها را بر عهده بگیرند.
  • شرکت‌های با مسئولیت تضامنی: در این نوع شرکت‌ها کلیه سهام‌داران و سرمایه‌گذاران مسئولیت پرداخت بدهی‌های شرکت را بر عهده دارند.
  • ایجاد شرکت در مناطق آزاد: کسانی که قادر به تولید کالاهای خاص هستند می‌توانند در مناطقی که توسط اداره بازرگانی ترکیه مشخص‌شده است شرکت و تجارت راه‌اندازی کنند. تأسیس این نوع شرکت‌ها تسهیلات بانکی ممتازی را برای صاحبان مشاغل فراهم می‌کند

بیشتر بخوانیدبهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

همان‌طور که اشاره کردیم ثبت شرکت در ترکیه کار آسانی نیست، اما افراد واجد شرایط با پیگیری و اطلاعات خوب می‌توانند در کمترین زمان ممکن کسب‌وکار خود را در ترکیه راه‌اندازی کنند. در ابتدا بهتر است ویزای کوتاه‌مدت و اقامت بگیرید تا بتوانید بدون محدودیت و فشار مراحل ثبت شرکت در ترکیه را انجام دهید. برای ثبت شرکت در ترکیه می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

  • مدارک و گواهی سهام‌داران اصلی را به کنسولگری ترکیه تحویل دهید
  • تأمین امکانات مالی خاص برای ثبت شرکت در ترکیه
  • ارائه حیطه کاری و مشخصات تجاری شرکت
  • اخذ شماره مالیات
  • وب‌سایت و آدرس شرکت را ارائه دهید
  • استخدام و معرفی حسابدار و مشاور ترکیه‌ای با حقوق کمتر از 200 دلار

اخذ اقامت ترکیه با کارآفرینی

متقاضیان کارآفرینی در ترکیه، ثبت شرکت را راهی برای اخذ اقامت و تابعیت در این کشور می‌دانند. در ابتدا، کسانی که مایل به راه‌اندازی کسب‌وکار در ترکیه هستند، اجازه اقامت دو ساله را دریافت می‌کنند تا مراحل لازم را انجام دهند. در این مدت آن‌ها باید فعالیت‌های مرتبط با فرآیند سرمایه‌گذاری را انجام دهند. اگر افراد در شش ماه اول موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار نشوند، اقامت آن‌ها لغو می‌شود. اگر متقاضی به مدت 5 سال از طریق یک شرکت ثبت‌شده با شرایط تعیین‌شده توسط دولت ترکیه کارآفرینی کند، اجازه دریافت اقامت دائم در این کشور را خواهد داشت و از کلیه حقوق شهروندی مردم ترکیه برخوردار خواهد شد. پس از اخذ اقامت دائم متقاضی، امکان درخواست تابعیت و پاسپورت ترکیه وجود دارد. مدارک موردنیاز برای اخذ اقامت موقت ترکیه عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست مجوز تکمیل‌شده
  • کپی پاسپورت
  • چهار قطعه عکس
  • صورت‌حساب بانکی که توانایی مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی و راه‌اندازی کار در ترکیه را اثبات می‌کند
  • سند اجاره ملک برای ایجاد کار

بیشتر بخوانیدمهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟

اخذ اقامت دائم ترکیه از طریق ثبت شرکت امکان پذیر است.
رشد اقتصادی در ترکیه باعث شده است که کارآفرینی در ترکیه یکی از گزینه های سرمایه گذاری در این کشور باشد

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه

اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بوده است. درحالی‌که رتبه سیزدهم را داشت، از سال 2003 تا 2020 از رتبه هجدهم به یازدهم جهانی صعود کرده است. ترکیه، به‌ویژه استانبول، دارای جامعه کارآفرینی قوی از بنیان‌گذاران استارت آپ است. این نشان می‌دهد که فرصت‌های بی‌شماری برای مشارکت و شبکه‌سازی وجود دارد. در ادامه به معرفی بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه می‌پردازیم:

  کشاورزی

ترکیه با داشتن شرایط جغرافیایی و آب‌وهوای مناسب، زمین‌های کشاورزی و منابع آبی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه کشاورزی شناخته می‌شود. ترکیه دهمین تولیدکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است. این کشور همچنین در تولید انجیر خشک، فندق، به و زردآلو خشک در جهان پیشرو است. همچنین ترکیه سبد غذایی اروپا نامیده می‌شود، تنوع محیطی به ترکیه اجازه می‌دهد انواع سبزیجات و میوه‌ها را پرورش دهد. ترکیه با کیفیت سبزی‌ها و میوه‌های خود متمایز است. ازاین‌رو، بخش‌های کشاورزی و توسعه بخش‌های متمایز سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه هستند. علاوه بر این، ترکیه همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در بخش‌های فرعی صنعت کشاورزی مانند تولید گلخانه‌ای، پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، بذر و آبزی‌پروری ارائه می‌کند.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه، افزایش صادرات محصولات کشاورزی ترکیه بین سال‌های 2002 تا 2020، 408 درصد بوده است. علاوه بر این، متوسط ​​نرخ رشد سالانه بخش کشاورزی در ترکیه بین سال‌های 2003 تا 2020، 2.5 درصد است. بین سال‌های 2002 تا 2018، صادرات دام و آبزیان ترکیه 7.3 برابر شده است. با این ویژگی‌ها و بسیاری از ویژگی‌های مشابه، کشاورزی بخش بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه است.

بیشتر بخوانیدقوانین خرید زمین کشاورزی برای خارجیان در ترکیه

انرژی

در سال‌های اخیر، ترکیه به‌موازات رشد اقتصادی، یکی از سریع‌ترین بازارهای انرژی در حال رشد بوده است. اهداف زیادی برای بخش انرژی در ترکیه برای سال 2023 وجود دارد. ازجمله اهدافی مانند ایجاد بورس انرژی، افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر به 30 درصد و استفاده کامل از انرژی آب. بر اساس داده‌های OECD، نرخ رشد سالانه بخش انرژی ترکیه از سال 2002 تاکنون 5.5 درصد بوده است که به‌عنوان سریع‌ترین رشد در OECD ثبت‌شده است. در این راستا، بخش انرژی نیز مناسب برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه است.

مخابرات

یکی از بخش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در ترکیه بسیار مناسب است، صنعت مخابرات است. روزبه‌روز تحولات عمده‌ای در زمینه اشتراک پهنای باند تلفن همراه و ثابت رخ می‌دهد. سرمایه‌گذاران ابتکارات زیادی در زمینه مخابرات دارند. در این صنعت، ترکیه نیز اهدافی مانند توسعه بخش ماهواره و حمایت از مراکز داده را دارد. از این نظر، مخابرات بخشی است که برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه مناسب است.

نساجی

بخش نساجی تاریخچه طولانی و ریشه‌داری دارد. با پیشرفت‌های فناوری، تقاضا برای منسوجات به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. این به معنای مشوق‌های اشتغال، صادرات و سرمایه‌گذاری برای ترکیه است. بخش نساجی که به دلیل مواد مصرفی با بخش‌های صنعت و کشاورزی آمیخته‌شده است، حوزه‌ای است که توانسته توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند.

خودرو

بخش خودرو یکی از با ارزش‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه است. ترکیه در سال‌های اخیر در حال گذار از تراکم مونتاژ به طراحی و ظرفیت تولید انبوه بوده است. بر اساس داده‌های گروه سرمایه‌گذاری مشترک خودرو ترکیه، در بخش خودرو رشد قابل‌توجهی وجود دارد. در سال 2018، تولید خودرو از 1.5 میلیون فراتر رفت که تقریباً 5 برابر افزایش یافت. مجموع سرمایه‌گذاری‌های برندهای جهانی در صنعت خودروسازی ترکیه از سال 2000 تاکنون 15 میلیارد دلار است. علاوه بر این، ترکیه در لیست تولید خودرو اروپا در رتبه پنجم قرار دارد. 30 تا از 50 تأمین‌کننده برتر جهانی در ترکیه امکانات تولید دارند. با این جنبه‌ها، خودرو همچنان بخشی است که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانیدمعرفی توگ، خودرو ملی ترکیه

املاک و مستغلات

ترکیه کشوری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود توجه سرمایه‌گذاران املاک را به خود جلب می‌کند. مجموع فروش خانه در ترکیه بین سال‌های 2015 تا 2020 ،8.3 میلیون است. علاوه بر این‌ها، ترکیه ازنظر املاک و مستغلات لجستیک نیز فعال است. کل موجودی املاک لجستیک در استان‌های استانبول و کوجایلی در سال 2020، 10.2 میلیون مترمربع است. توسعه کانال‌های حمل‌ونقل منجر به احیای بازار املاک و مستغلات ترکیه شده است. از این منظر استانبول به‌عنوان شهری که بیشترین سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در آن انجام می‌شود، شناخته‌شده است.

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را به شما توصیه می‌کنیم.

هزینه راه اندازی کسب‌وکار در ترکیه

اولین چیزی که هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار در کشور دیگر باید در نظر گرفت هزینه راه اندازی آن کسب‌وکار است. هنگام تأسیس یک شرکت در ترکیه، هزینه‌های مختلفی برای راه اندازی یک شرکت وجود دارد:

  • اسناد و مدارک شرکت را مطابق مقررات تجارت (قوانین، امضاء، اظهارنامه مؤسسین، وکالت‌نامه و …) تنظیم و مستند کنید.
  • پرداخت مالیات تمبر برای: مدارک لازم، سردفتر، گواهی ثبت مالیات و تأیید دفاتر قانونی در دفاتر اسناد رسمی.
  • حداقل سرمایه لازم برای سپرده‌گذاری بسته به شرکت متفاوت است.
  • هزینه مربوط به ثبت شرکت و مدارک موردنیاز.
  • اعلام افتتاح شرکت جدید در روزنامه ثبت تجارت.

بیشتر بخوانیدمعرفی بهترین شرکت‌های ساخت و ساز در ترکیه

راه اندازی یک شرکت در ترکیه برای افراد 4000 تا 5000 لیر هزینه دارد
بیشتر ایرانیان برای برپایی کسب و کار خود، ترکیه را هدف سرمایه گزاری قرار می دهند.

سخن پایانی

راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی در ترکیه مستلزم تهیه مدارک و ارائه آن‌ها به اداره مهاجرت ترکیه جهت اخذ اقامت موقت ترکیه است که اقامت دو ساله می‌باشد. شایان‌ذکر است که متقاضیان استارت آپ در ترکیه برای شروع کار باید توانایی مالی 6000 دلار برای هر یک از اعضای خانواده و همچنین اجاره یا خرید ملک در ترکیه را اثبات کنند. کارآفرینی در ترکیه با شرایط اقتصادی خوب و توسعه‌یافته در ترکیه شرایط ساده‌ای ندارد. اما اگر این هدف محقق شود، می‌تواند بسیار سودآور باشد.