خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

حدود 100 سال پیش اولین گروه از ایرانیان مهاجر، اقامت در ترکیه را انتخاب کردند. از آن زمان تا کنون در دوره‌های زمانی مختلف، تعداد زیادی از ایرانیان در شهرهای مختلف این کشور ساکن شده‌اند. در حالی‌که در دهه‌ی 80 و 90 میلادی زندگی در ترکیه برای ایرانیان به عنوان توقف‌گاهی کوتاه مدت در مسیر اروپا محسوب می‌شد؛ از سال‌های ابتدایی قرن 21 با تصویب و اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی و بالا رفتن استاندارهای زندگی در ترکیه، این کشور به عنوان گزینه‌ مناسبی برای دریافت اقامت شناخته شد.

کشور ترکیه با آغوش باز از مهاجران و سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کند. این امر باعث شده روش‌های گوناگونی برای کسب اقامت در این کشور وجود داشته باشد. در این مطلب، ام‌تی‌سی هوم قصد دارد به معرفی همه راه‌های ممکن برای اخذ اقامت ترکیه بپردازد و در نهایت بهترین و سریع‌ترین راه ممکن برای دریافت اقامت ترکیه را به شما معرفی کند. همراه ما باشید.

راه‌های دریافت اقامت در ترکیه

پیش از پرداختن به بهترین روش دریافت اقامت در کشور ترکیه، به صورت اجمالی به معرفی روش‌های دریافت اجازه‌ی زندگی در ترکیه می‌پردازیم.

اقامت تحصیلی

دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کشور ترکیه روشی مرسوم برای دریافت اقامت توسط نسل جوان است. نظام آموزشی در ترکیه تحت نظارت موسسات دولتی قرار دارد، و بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه به صورت دو زبانه به دانشجویان خارجی خدمات آموزشی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند. دریافت اقامت تحصیلی ترکیه تنها تا زمان پایان تحصیلات مهاجران امکان‌پذیر می‌باشد.

اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

دولت ترکیه برای جذب سرمایه خارجی در جهت رسیدن به اهداف توسعه‌ی اقتصادی، تسهیلات بسیاری را برای اتباع سایر کشورها فراهم کرده، که دریافت اجازه‌ی اقامت در ترکیه مهم‌ترین این تسهیلات محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت، خرید سهام و ورود به بورس، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و نیز سرمایه‌گذاری در صنایع این کشور امکان پذیر است. حداقل میزان سرمایه جهت ثبت کشور در ترکیه حدودا 1.600.000 لیر برآورد می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر مطلب بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه گذاری در ترکیه را مطالعه کنید.

دریافت اقامت از طریق ازدواج

برای دریافت اقامتِ ترکیه از طریق ازدواج لازم است زوجین بالای 18 سال داشته باشند، یکی از آن‌ها شهروند ترکیه باشد و 3 سال یا بیشتر از ازدواج و زندگی مشترکشان بگذرد. در این روش زوجین باید اثبات کنند از تمکن مالی کافی جهت زندگی در ترکیه برخوردار هستند.

به صورت کلی دریافت اجازه‌ی اقامت در ترکیه از طریق ازدواج روش مرسومی محسوب نمی‌شود. اما در نواحی مرزی ایران و ترکیه به دلیل نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی ازدواج میان شهروندان دو کشور امر متداولی است.

اگر به دریافت اقامت ترکیه با این روش علاقه‌مندید، توصیه می‌کنیم مطلب شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج را مطالعه کنید.

دریافت اقامت از طریق کار

برای دریافت اقامت از طریق اشتغال در ترکیه اولین قدم پیدا کردن کارفرمای ترک است. برای این منظور متقاضی کار در ترکیه باید از طریق موسسات کاریابی مورد تائید وزارت کار آن کشور، شغل مناسب را جستجو کند. پس از پیدا کردن کارفرما، و دریافت دعوت‌نامه از سوی وی، متقاضی باید به سفارت ترکیه در ایران و یا وزارت کار در ترکیه مراجعه نماید و با ارائه‌ی مدارک مورد نیاز، جهت دریافت اقامت کاری خود اقدام نماید.

نکته بسیار مهم برای دریافت اقامت از طریق کار تسلط به زبان ترکی می‌باشد، چرا که در این صورت متقاضی آسان‌تر شغل مورد نظر خود را پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

متداول‌ترین روش دریافت اقامت در ترکیه، که به عنوان بهترین و آسان‌ترین روش نیز شناخته می‌شود، خرید ملک در ترکیه می‌باشد. خرید ملک در ترکیه زیرمجموعه‌ی کسب اقامت از طریق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما به دلیل اهمیت این روش، معمولا به صورت مستقل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا جزئیات بیشتری در مورد دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه را در اختیار شما قرار دهیم:

 

دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید خانه
دریافت اقامت ترکیه مهم‌ترین مزیت خرید خانه در این کشور می‌باشد.

مزایای خرید ملک در ترکیه

افرادی که برای خرید ملک در ترکیه اقدام می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته‌ی اول گردشگرانی که برای گذران تعطیلات خود و اقامت‌ کوتاه مدت اقدام به خریداری ملکی در محدوده‌ای عمدتا توریستی می‌کنند، دسته دوم افرادی هستند که برای سکونت دائمی و اقامت در ترکیه برای خرید ملک در این کشور اقدام می‌کنند.

مزایای خرید ملک در ترکیه

  • قیمت پایین خرید ملک در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی و ایران.
  • تنوع بسیار گسترده در خرید ملک – خانه، ویلا و آپارتمان- با هر بودجه‌ای.
  • استاندارهای بالای زندگی در ترکیه با هزینه‌ی پایین.
  • فرآیند اداری آسان خرید ملک در ترکیه؛ ظرف یک هفته نقل و انتقال‌‌های قانونی سند امکان‌پذیر است.
  • مالیات بر دارایی بسیار پایین.
  • با توجه به رشد اقتصادی و توسعه‌ی املاک؛ خرید ملک در ترکیه به عنوان روشی پربازده و امن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
  • موقعیت استراتژیک ترکیه در شاهراه ارتباطی اروپا و آسیا، امکان سفر و تجارت میان کشورهای این دو منطقه را تسهیل کرده است.
  • بهره‌گیری از مواهب طبیعی زیبا و بی‌نظیر ترکیه.
  • اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی میان ترکیه و ایران، زندگی در این کشور را برای ایرانیان مطلوب و آسان کرده است.
  • دریافت امکان اقامت در ترکیه و در ادامه پس از چند سال و با داشتن شرایط لازم اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک.

 

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اخذ اقامت و یا تابعیت 2024

بر اساس قوانین ترکیه اتباع خارجی بعد از خرید ملک می‌توانند از طریق مراجعه به اداره‌ی مهاجرت نسبت به دریافت اجازه‌ی اقامت خود اقدام کنند. به همین منظور قیمت ملک خریداری شده از اهمیت بالایی برخورد است.

شهروندان سایر کشورها -کشورهایی که از لحاظ قانونی مجاز به خرید ملک در ترکیه هستند، می‌توانند با خرید هر ملکی با هر مبلغی اقامت سرمایه‌گذاری دریافت کنند که هر ساله تمدید می‌شود. این اجازه‌ی اقامت به صورت کوتاه مدت است و شخص دارنده‌ی این اقامت اجازه‌ی کار در این کشور را نخواهد داشت، اما هم خود این فرد و هم فرزندانش اجازه تحصیل دارند. اجازه نامه نیز پس از یک‌سال به صورت خودکار منقضی خواهد شد.

در صورت خرید ملکی به ارزش 400.000 دلار، خریدار شهروندی و تابعیت مادام‌العمر را برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال دریافت می‌کند. اعتبار پاسپورت ترکیه 10 ساله است. این نوع اقامت ضمن اجازه‌ی تحصیل و کار در این کشور شامل برخوردای از بیمه‌های دولتی و خدمات درمانی رایگان پس از طی شدن مدت مقرر نیز می‌شود.

در صورت خربد ملک به ارزش کمتر از 400 هزار دلار امکان دریافت اقامت ترکیه وجود دارد. این اجازه‌ی اقامت پس از پایان 3 سال قابل تمدید می‌باشد، به شرط آن‌که مالک یا مالکین در طول مدت 3 سال قوانین مربوط به حفظ و نگهداری ملک را رعایت کرده باشند. در این روش شما تا 3 سال حق فروش ملک را ندارید، بعد از 3 سال می‌توانید ملک خود را فروخته و تمام سرمایه خود را به هر مقصدی که مایل هستید خارج کنید.

لازم به ذکر است با توجه به آخرین قوانین دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه، حداقل قیمت خرید ملک در آنکارا، استانبول، ازمیر و سایر شهرهای بزرگ 750 هزار دلار اعلام شده. این مبلغ در مورد شهرهای کوچک تا 500 هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

نکته: قوانین مربوط به حفظ و نگهداری، تنها محدودیت‌هایی جهت فروش ملک را دربرمی‌گیرد؛ بنابراین مالک می‌تواند ضمن دریافت اقامت ترکیه، ملک خریداری شده را به شخص دیگری اجاره دهد.

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه

صدور سند ملک

سند ملک در ترکیه به صورت 6 دانگ صادر می‌شود، اگر خریدار تنها یک نفر باشد سند به صورت 6 دانگ برای او ثبت خواهد شد. و اگر خریداران دو نفر باشند، سند به صورت 3 دانگ – 3 دانگ برای هریک از شرکا صادر خواهد شد.

اقامت خانوادگی از طریق خرید ملک

مهم‌‌ترین امتیاز دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه و ملک دریافت این اجازه نامه برای تمام اعضای خانواده می‌باشد. به این صورت که خریدار می‌تواند برای دریافت اقامت‌نامه خود، همسر و تمامی فرزندان زیر 18 سال خود اقدام نماید.

تا قبل از سال 2022 چنانچه خانواده‌ای فرزندی بزرگ‌تر از 18 سال داشته باشد، برای حل مشکل قانونی می‌توانست فرزند خود را در 3 دانگ خانه شریک کند، تا به این طریق فرزند به صورت مستقل و از طریق مالکیت نسبت به دریافت اقامت اقدام نماید؛ اما در سال 2022 این قانون عوض شده و با هر سند فقط یک نفر می‌تواند اقامت دریافت کند.

اگر خرید زیر 400 هزار دلار باشد و خانواده‌ای فرزند بالای 18 سال داشته باشد، فقط پدر، مادر و فرزندان زیر 18 سال می‌توانند برای اقامت اقدام کنند. اگر فرزند بالای 18 سال در سند شریک باشد و با این سند اقامت دریافت کند، دیگر اعضای خانواده نمی‌توانند با این سند برای دریافت اقامت اقدام کنند.

به طور کلی برای خرید ملک زیر 400 هزار دلار، اقامت موقت یکساله سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنید که این اقامت به صورت سالانه (منوط به حضور شما در کشور ترکیه) تمدید می‌شود و پس از 5 سال قابل تغییر به اقامت دائم است. در طول این 5 سال، نباید بیش از مدت 150 روز از خاک ترکیه خارج شده باشید. در این حالت فرد تا 5 سال مجوز کار ندارد، اما می‌تواند شرکت یا بیزینس خود را با اخذ مجوزهای لازم راه بیندازد. در صورتی که این فرد از شرکتی در ترکیه دعوت به کار شود، با طی مراحل خاصی می‌تواند در ترکیه مشغول به کار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید.

 

دریافت اقامت از طریق خرید خانه
قیمت گذاری املاک در ترکیه توسط کارشناس شهرداری صورت می‌گیرد.

مراحل خرید ملک در ترکیه و دریافت اقامت

  • مشاوره تلفنی و حضوری در دفتر تهران یا استانبول
  • آشنایی با قوانین
  • پیدا کردن ملک مناسب مطابق با خواست و سلیقه مشتری
  • قیمت گذاری ملک توسط کارشناس شهرداری (دریافت گزارش رسمی بابت ملک خریداری شده)
  • افتتاح حساب برای خریدار، واریز پول توسط خریدار به حساب خودش
  • واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب فروشنده‌ی ملک
  • انجام پرداخت‌های قانونی برای صدور سند
  • پرداخت و تسویه با فروشنده
  • درخواست راندو
  • مراجعه به اداره‌ی ثبت اسناد
  • دریافت سند ملک

هزینه‌های جاری خرید ملک در ترکیه شامل هزینه‌ی ثبت سند (4%)، هزینه دریافت گزارش، پرداخت هزینه مترجم، پرداخت هزینه تضمین سرمایه‌گذاری به حساب دولت ترکیه، هزینه‌های ترجمه اسناد و مدارک، هزینه درخواست راندو می‌باشد. برای اتباع خارجی که در ترکیه اقدام به خرید ملک می‌کنند، مبلغ 80دلار به علاوه‌ی 89 لیر نیز به عنوان حق خاک نیز درنظر گرفته شده‌است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب نکات مهم در روند خرید خانه را هم مطالعه کنید.

سخن پایانی

در صورتی‌که قصد اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک را دارید، بهتر است از مشاوره‌ی وکلای حقوقی و موسسات مجرب املاک در ترکیه بهره بگیرد. با آنکه دولت ترکیه سعی کرده فرآیند اداری و قانونی خرید و فروش ملک و اخذ اقامت این کشور را برای متقاضیان تسهیل کند؛ اما جزئیات بسیار با اهمیتی وجود دارند که عدم آشنایی با زبان، فرهنگ و روندهای اداری می‌تواند این پروسه را بی‌دلیل پر هزینه و زمان‌بر سازد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید.