همه چیز درباره‌ی راه‌اندازی کافه در ازمیر

همه چیز درباره‌ی راه‌اندازی کافه در ازمیر
00.04.11

بخش بزرگی از خارجی‌هایی که در ترکیه کسب و کار شخصی‌شان را راه‌اندازی می‌کنند، جذب کافه‌داری می‌شوند. این شغل محبوب ریسک پایینی برای سرمایه‌گذاری دارد و در بلند مدت سود قابل توجهی را برای صاحبش به ارمغان می‌آورد. اگر به فکر افتتاح کافه در ترکیه هستید، به شما شهرهای توریستی‌ را پیشنهاد می‌کنیم. با ام تی سی هوم همراه باشید، تا نحوه‌ی بازکردن کافه در ازمیر را بررسی کنیم.

مناسبات مالی افتتاح کافه در ازمیر

در 8 سال گذشته علاقه‌ی شهروندان به بازگشایی کافه در ازمیر افزایش چشمگیری داشته. یکی از دلایل این افزایش، رونق گردشگری در این شهر می‌باشد. حضور دائمی گردشگران به ویژه در فصل‌های گرم سال، تضمین اقتصادی قدرتمندی برای سودآوری این شغل محسوب می‌شود.
به صورت میانگین با رونق کافه، حدود 50 تا 60 درصد از درآمد ماهیانه‌ یک کافه را سود خالص تشکیل می‌دهد. به جرات می‌توان گفت کمتر سرمایه‌گذاری به سرعت چنین سودی را برای شما فراهم می‌کند.
میزان سرمایه‌گذاری اولیه شما، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ نوع کافه، منو، تجهیزات مورد نیاز، مکان قرارگیری کافه و البته دکوراسیون و طراحی شما. با این حساب مهم‌ترین قدم قبل از اقدام عملی برای افتتاح کافه‌تان، بررسی جوانب مختلف و برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد.

 

تخیل‌تان را به پرواز درآورید

قبل از هر اقدام عملی برای افتتاح کافه، شروع به خیال‌پردازی کنید. بخش زیادی از تصویر نهایی کافه‌‌تان در همین خیال‌پردازی‌ها شکل می‌گیرد. دوست‌ دارید در کدام منطقه از شهر کافه داشته باشید؟ مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ دوست دارید کافه‌تان پاتوق عصرگاهی افراد محلی باشد یا ترجیح می‌دهید دسته‌های توریستی لحظات استراحت‌شان را در کافه‌ی شما بگذرانند؟

کافه‌داری در ازمیر ترکیه
کافه‌ی محلی در ازمیر با فضایی گرم و صمیمی

به منویی که قرار است سرو شود فکر کنید، نوشیدنی و خوراک‌های سنتی معمولا تجهیزات کمتر و ارزان‌تری نیاز دارند. اما اگر می‌خواهید کافه‌ی به روز با منوی پر و پیمان داشته باشید، کمی باید در سرمایه‌گذاری اولیه‌تان دست و دل باز باشید.
بعد از فکر کردن به منو، ابعاد کافه و مشتریان، نوبت به نیروی متخصص می‌رسد. در تخیلتان بهترین‌ها را استخدام کنید و در واقعیت آن‌ها را جستجو کنید.
بعد از برنامه‌ریزی در ذهن‌تان، نوبت به ثبت آن‌ می‌رسد؛ شما اکنون به یک طرح تجاری جامع نیاز دارید. در این مرحله حتما با دوستان و افراد با تجربه مشورت کنید و در سایت‌های اینترنتی به جستجو بپردازید.

بهترین محله‌های ازمیر برای کافه

مهم‌ترین نکته برای افتتاح کافه یا رستوران انتخاب محل مناسب است. شما می‌توانید در محله‌های توریستی ازمیر برای بازگشایی کافه اقدام کنید. این محله‌ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر امکان ازمیر دارد و به همین میزان سود کافه بالاتر است، چرا که مشتری‌های بالقوه‌ی زیادی در این مناطق در رفت و آمد هستند.
اطراف بازار کمرالتی، میدان کوناک و اطراف جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌ی آتاتورک، از جمله مکان‌هایی هستند که توریست‌ها اغلب پس از گشت و گذار برای رفع خستگی و تر کردن گلو دقایقی را در کافه‌ها می‌گذرانند.
مراکز خرید نیز از جمله مکان‌های جذاب برای افتتاح کافه هستند. مشتریانی که پس از پایان خرید نیاز دارند لحظاتی را به فراغت بگذرانند. از مراکز خرید معروف در ازمیر می‌توان به اپتیموم اوت لت، پارک اوت لت، مرکز خرید کیپا، آسماکاتی و مرکز خرید فروم برنوا اشاره کرد.
برای انتخاب محل مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم، سراغ کافه‌هایی در حال واگذاری بروید تا به این طریق دغدغه‌ی جذب مشتری کمتری داشته باشید. در عین حال مناطق مختلف شهر را از نظر تعداد کافه‌ و مشتری بررسی نمائید.

بیشتر بخوانید: با رستوران های ايرانى در ترکیه آشنا شوید

سبک کافه‌تان را انتخاب کنید

تنوع زیادی از نظر سبک کافه وجود دارد. شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه استایل کافه‌ای را مدیریت کنید. به مشتری‌های خود فکر کنید. برای مثال اگر در مناطق توریستی ازمیر کافه‌ای افتتاح می‌کنید، بر روی جاذبه‌های غذایی ترکیه سرمایه‌گذاری کنید. انواع قهوه‌‌ی ترک و خوراک‌های سنتی را به منوی خود اضافه کنید.
اغلب کافه‌ها در مناطق توریستی، گروه‌های موسیقی زنده دارند. می‌توانید از گروه‌های محلی برای اجرای موسیقی اصیل ایرانی و ترک دعوت کنید. و همزمان دکوراسیون کافه را با فرش‌ها و پارچه‌های زیبا بیارایید. مشتری‌ها امکانی را که نمایان‌گر هویت خاصی هستند را ترجیح می‌دهند.
اگر به سراغ مراکز خرید می‌روید، بهتر است از منوی مدرن‌تر استفاده کنید. معمولا کافه‌های مراکز خرید موسیقی زنده ندارند، در عوض موسیقی ملایم از اسپیکرها پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: کافه گردی در محله بالات

سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کافه در ازمیر

بعد از تعیین محل و سبک کافه، میزان سرمایه مورد نیازتان مشخص خواهد شد، بهتر است قبل از هر اقدامی برآوردی از میزان هزینه‌های اولیه خود داشته باشید.
برای افتتاح یک کافه‌ی متوسط به 40.000 لیر احتیاج دارید. اگر بخواهید کمی سطح کافه را بالا ببرید بهتر است 80.000 لیر برای کافه هزینه کنید. و اگر فرد کمال‌گرایی هستید که ایده‌آل‌ها را تخیل می‌کنید، حداقل 200.000 لیر برای افتتاح کافی‌شاپ درجه‌ یک در بهترین مناطق ازمیر کنار بگذارید.

راه‌اندازی کافه در ازمیر
خلاقیت و نوآوری؛ کلید جذب مشتری

جالب است بدانید سرمایه‌ی لازم برای تاسیس کافه‌ی لاکچری در بهترین منطقه‌ی ازمیر گاهی تا 2 میلیون لیر نیز می رسد، به ویژه اگر کافه‌ تحت لایسنس یک برند معتبر باشد.
در پایان به شما توصیه می‌کنیم، حتما حداقل 20.000 لیر برای خرج‌های احتمالی کنار بگذارید، تا آسوده‌تر شروع کنید.

مجوزهای لازم را تهیه کنید

برای راه‌اندازی کافه در شهرهای مختلف ترکیه از جمله ازمیر باید به اداره‌ی مالیات، شهرداری منطقه و در پایان برای صدور مجوز تجارت به اتاق بازرگانی مراجعه کنید.

 

گام اول: دریافت کد مالیاتی

بعد از خرید و یا اجاره‌ی ملک جهت کافه، باید به اداره‌ی مالیات مراجعه کنید تا مدارک و گواهی‌نامه‌های مالی کسب و کار خود را دریافت نمائيد. در این مرحله لازم است مدارک زیر را به اداره‌ی مربوطه ارائه کنید:

  • مدارک ملک؛ شامل اجاره‌نامه یا سند
  • مدارک هویتی؛ کارت شناسایی، پاسپورت، اقامت‌نامه
  • آدرس محل سکونت خودتان و آدرس دقیق کافه
  • اطلاعات مربوط به کارمندان

گام دوم؛ مراجعه به شهرداری منطقه

در این مرحله باید مدارک و درخواست‌نامه‌ی زیر ارايه و تکمیل شوند:

  •  تکمیل درخواست مجوز
  •  سند یا اجاره نامه‌ی ملک
  •  مدارک هویتی به انضمام دو قطعه عکس
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • در صورت استخدام کارمندان، مدارک هویتی آن‌
  • کروکی کافه، و تعیین محل قرارگیری آن نسبت به مدرسه و مسجد محل
  • گزارش آتش‌ نشانی
  • گواهی سلامت از اداره‌ی بهداشت
  • اسناد دریافتی از اداره‌ی مالیات شامل کد مالیاتی
  • گواهی ثبت شرکت دریافتی از اتاق بازرگانی

گام سوم؛ اتاق بازرگانی

بعد از دریافت مجوزهای لازم از اداره‌ی مالیات و شهرداری با در دست داشتن کد مالیاتی، مجوز شهرداری و اوراق هویتی باید به اتاق بازرگانی مراجعه نمائید،‌ تا آخرین مجوز خود یعنی اجازه‌ی کسب و کار تجاری‌تان را دریافت نمائيد.
در پایان مراحل سه‌گانه‌ی فوق، شما می‌توانید با خیال راحت کرکره‌های مغازه‌تان را بالا بدهید و شروع به فعالیت کنید.

 

چطور در ازمیر کافه بزنیم
کافه‌های لاکچری در مناطق توریستی ازمیر

کسب اقامت ترکیه از طریق افتتاح کافه

به عنوان یک خارجی، وقتی قصد راه‌اندازی کسب و کار شخصی در ترکیه دارید، پیش از هر اقدامی باید برای ثبت شرکت اقدام نمائيد. اگر اقامت ترکیه را داشته باشید پروسه برای شما راحت‌تر خواهد بود. چنانچه اجازه‌ی اقامت در ترکیه را نداشته باشید، می‌توانید اقامت‌نامه‌ی خود را از طریق ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در ترکیه کسب کنید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در ترکیه

  • اصل پاسپورت (اعتبار حداقل 6 ماه)
  • ترجمه نوتر شده پاسپورت
  • ارائه‌ی شماره مالیاتی
  • کارت اقامت (الزامی نیست)
  • 2 قطعه عکس 3*4
  • انتخاب نام و زمینه‌ی فعالیت شرکت
  • آدرس و مشخصات دارنده‌ی شرکت

 

سخن پایانی

برای راه‌اندازی کافه در ازمیر به چند نکته‌ی دیگر باید توجه کنید؛ انتخاب نام، طراحی آرم و شروع تبلیغات. اگر مشتری‌های هدف‌تان توریست‌ها هستند، می‌توانید از تبلیغات در شبکه‌های مجازی برای جلب مشتری استفاده کنید. همزمان می‌توانید حال و هوای ایرانی را در کافه‌تان جاری سازید تا با شخصی‌سازی کافه‌تان، ویژه شوید. فراموش نکنید خلاقیت و تفاوت به شرط مشتری‌مداری برگ برنده‌ی شما خواهد بود. به نظر شما بهترین محله برای تاسیس کافه در ازمیر کجاست؟ و چه سبک کافه‌ای در این شهر پرطرفدار است.

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای 0 تا 100 راه‌اندازی کافه در استانبول را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای کسب مشاوره در این زمینه با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.