قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه (آخرین قوانین 2024)

قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه (آخرین قوانین 2024)
01.11.12

برخی تغییرات مهم و عمده در قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در املاک در تاریخ 19.12.2022 ایجاد شد. قبل از توضیح بیشتر این تغییرات، باید بدانید همه این تغییرات از تاریخ 01.02.2023 اعمال می‌شود.

هدف این مقاله ام تی سی هوم ارائه اطلاعات به‌روز در مورد چگونگی دستیابی خارجیان به املاک و مستغلات براساس قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه در چارچوب تغییرات ایجاد شده توسط اداره کل ثبت‌اسناد و املاک است.

امکان اخذ تابعیت ترکیه با خرید ملک

همان‌طور که در بسیاری از کشورهای جهان رواج دارد، در کشور ترکیه نیز می‌توان حق شهروندی را به دست آورد. مشروط بر اینکه املاک و مستغلات مطابق با ویژگی‌های تعیین شده در قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه خریداری شوند.

برای اطلاع از آخرین قوانین دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه پادکست زیر را گوش کنید.

آخرین قوانین اخذ شهروندی ترکیه بر اساس قانون جدید {به‌روزرسانی فروردین 1403}

با توجه به تغییراتی در دریافت اقامت موقت پیش آمده، دولت ترکیه در حال انجام برنامه‌ریزی لازم برای افزایش قیمت برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت است. رقم دریافت اقامت و شهروندی ترکیه از طریق خرید املاک ممکن است از 800 هزار دلار تا 1 میلیون دلار افزایش داشته باشد. بنابراین چنانچه به دنبال سرمایه‌گذاری و یا دریافت حق شهروندی ترکیه (پاسپورت ترکیه) هستید در حال حاضر و پیش از تصویب قوانین جدید می‌توانید با مبلغ 400 هزار دلار شهروندی ترکیه را کسب کنید. این شرایط تا پایان سال میلادی و پیش از شروع سال 2024 تثبیت شده است و ممکن است در سال جدید میلادی با قوانین شهروندی جدید ترکیه روبه‌رو شویم.

چه کسانی می‌توانند با خرید ملک در کشور ترکیه تابعیت بگیرند؟

در کشور ترکیه پس از حق خرید ملک در سال 2012، به اتباع خارجی حق اخذ تابعیت داده شد. در این زمینه، شهروندان همه کشورها می‌توانند املاک و مستغلات را خریداری کنند. هیچ محدودیتی برای خرید در داخل مرزهای ترکیه برای شهروندان یک کشور خاص وجود ندارد.

دولت ترکیه اخیراً قوانین مربوط به اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری را به‌روز کرده است و قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه از اول ژانویه 2023 اجرایی می‌شود.

شرایط گرفتن پاسپورت ترکیه

مطابق قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه متقاضی شهروندی ترکیه باید به سن قانونی رسیده باشد. اگر متقاضی به سن قانونی نرسیده باشد، تنها از طریق درخواست والدین قانونی خود می‌تواند برای شهروندی ترکیه اقدام کند.

متقاضی باید پنج سال به طور دائم در ترکیه اقامت داشته باشد. لازم است فرد حداقل 180 روز در سال در کشور ترکیه زندگی کند و مدارک مربوط به این اقامت در دسترس باشد.

داشتن رفتار مناسب همراه بااحساس مسئولیت لازم در قبال زندگی اجتماعی، اعتمادسازی، نداشتن رفتار نادرست یا عادات مغایر با ارزش‌های جامعه از دیگر مفاد قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه است.

برای زندگی راحت‌تر داشتن توانایی صحبت به زبان ترکی تاحدی‌که بتوانید خود را با زندگی اجتماعی وفق دهید، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. شما با داشتن درآمد یا شغلی برای تأمین مخارج زندگی خود یا خانواده‏تان می‌توانید از قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه استفاده کنید.

قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه
قانون اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، در کشور ترکیه اصلاح شده است.

مزایای پاسپورت و شهروندی ترکیه

مزایای اخذ تابعیت ترکیه عبارت‌اند از:

  • بدون نیاز به ویزا می‌توانید با پاسپورت ترکیه به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کنید. (با پاسپورت ترکیه به 113 کشور بدون ویزا سفر کنید)
  • برای اخذ تابعیت ترکیه نیازی به اقامت در ترکیه برای مدت معینی ندارید. شما می‌توانید خارج از ترکیه زندگی کنید و مراحل اخذ تابعیت ترکیه را دنبال کنید.
  • قوانین ترکیه به‌گونه‌ای است که هنگام درخواست شهروندی ترکیه مجبور نیستید تمام دارایی‌های خود را در کشور دیگری اعلام کنید.
  • این کشور از محیط طبیعی فوق‌العاده و امکانات بهداشتی عالی برخوردار است.
  • خدمات پزشکی کاملاً رایگان برای تمام اعضای خانواده تا پایان عمر.
  • تحصیل رایگان کودکان (در مراکز دولتی) و وجود مراکز آموزشی بین‌المللی
  • راه‌اندازی کسب‌وکار یا استخدام در مراکز دولتی
  • تجارت آزاد به‌دوراز انواع تحریم‌ها در سراسر جهان
  • حق برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی و بیمه دولتی
  • تابعیت دوگانه در ترکیه مجاز است

بیشتر بخوانیدحقوق شهروندی ترکیه به چه معناست؟

مزایای اجتماعی پاسپورت ترکیه

  • استفاده از خدمات بانکی در اکثر بانک‌های ترکیه (به جز بانک‌های خارجی)
  • امکان ارسال حواله به دلار و یورو به اروپا برای مقاصد تجاری
  • امکان استخدام در ادارات دولتی و خصوصی بدون اخذ مجوز کار در ترکیه
  • امکان تأسیس کسب‌وکار کوچک در ترکیه، بدون هیچ مانع و مشکلی
  • امکان انجام امور حقوقی تحت ‌عنوان وکالت یا استخدام مترجم رسمی در قوه قضائیه یا ترکیش ایرلاین.

انواع پاسپورت ترکیه

قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه
کشور ترکیه برای اقشار مختلف پاسورت های متفاوتی صادر میکند.

پاسپورت ترکیه جزو 30 پاسپورت باارزش دنیاست که در 4 رنگ قرمز، سبز، مشکی و خاکستری موجود است.

پاسپورت قرمز برای شهروندان عادی و اتباع خارجی است که دارای مجوز اقامت هستند. با پاسپورت قرمز ترکیه می‌توانید به 114 کشور بدون ویزا سفر کنید. پاسپورت سبز که اجازه می‌دهد بدون ویزا به برخی کشورها سفر کنید. بیشتر برای افراد عالی‌رتبه نظامی و نیروهای مسلح استفاده می‌شود. گذرنامه سیاه که دیپلماتیک نامیده می‌شود. پاسپورت خاکستری که برای برخی از روزنامه‌نگاران استفاده می‌شود.

گرفتن پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از راه‌های اخذ تابعیت ترکیه سرمایه‌گذاری در این کشور است. این یکی از راه‌های آسان و بی‌دردسر است، اما به توانایی مالی نسبتاً بالایی نیاز دارد. سرمایه‌گذاری در ترکیه به 6 روش مختلف امکان‌پذیر است:

  • خرید ملک در ترکیه (اموال غیرمنقول) به ارزش 250 هزار دلار آمریکا (به همان میزان به ارزهای دیگر)
  • سرمایه‌گذاری به ارزش 500000 دلار آمریکا (معادل آن به ارزهای دیگر)
  • ایجاد تجارت در ترکیه، کارآفرینی و استخدام حداقل 50 شهروند ترکیه
  • سپرده در بانک‌های دولتی و غیردولتی به ارزش 500000 دلار آمریکا (معادل آن به ارزهای دیگر)
  • خرید اوراق‌قرضه دولتی به ارزش 500000 دلار آمریکا (معادل آن به ارزهای دیگر)
  • خرید سهم مشارکت یا افتتاح حساب سپرده در صندوق سرمایه‌گذاری اموال غیرمنقول به ارزش 500000 دلار (سایر ارزها)

پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی در ترکیه می‌توانند دارایی‌هایی به ارزش 400000 دلار در ترکیه داشته باشند. به‌این‌ترتیب طبق قانون می‌توانند برای تابعیت و اقامت دائم اقدام کنند. به مدت 3 سال اجازه فروش یا انتقال ملک را ندارید.

پس از خرید ملک می‌توانید پاسپورت ترکیه را ظرف 70 روز دریافت کنید. لازم نیست همه 400000 دلار را یکجا پرداخت کنید. شما می‌توانید در ابتدای سال ملکی به ارزش 100000 دلار خریداری کنید، دو ماه بعد ملکی به ارزش 50000 دلار خریداری کنید و تا 12 ماه فرصت دارید تا سرمایه خود را به ارزش 400000 دلار در کشور افزایش دهید.

در واقع، اگر شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی بتوانید ملکی به ارزش 500000 دلار آمریکا خریداری کنید، دیگر نیازی به نگهداری آن تا سه سال نخواهید داشت. پروسه گرفتن پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک تقریباً 65 تا 80 روز طول می‌کشد.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه

قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه
تغییرات و اصلاحات جدید قانون شهروندی در ترکیه

دولت ترکیه اخیرا قوانین مربوط به اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری را به روز کرده است.

در قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه درخواست شهروندی با مالکیت مشترک مجاز نیست. سند مالکیت باید فقط به نام یک نفر باشد. اگر متقاضی دارای حقوق مالکیت در سند مالکیت با شخص حقیقی یا شخص حقوقی دیگری باشد، نمی‌تواند تابعیت ترکیه را از طریق خرید ملک دریافت کند. هنگامی که حقوق مالکیت یک ملک از چندین مالک به یک شخص خارجی منتقل می‌شود، مالک جدید واجد شرایط درخواست شهروندی ترکیه است؛ زیرا دارای حقوق کامل مالکیت هستند.

طبق قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه اگر مقصود سرمایه‌گذاران خارجی از خرید املاک و مستغلات در ترکیه این است که تابعیت این کشور را بگیرند باید از شرکتی املاک و مستغلات را خریداری کنند که اکثر سهام‌داران آن شهروندان اصلی ترکیه باشند.

املاک مستعمل که مشمول فروش یا قراردادهای قول فروش اولیه هستند، نمی‌توانند طی سه سال گذشته توسط هیچ شخص حقیقی خارجی به شهروند یا شرکت ترکیه‏ای منتقل شده باشند. خریدهای ناشی از قراردادهای ساخت‌وساز از این قاعده قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه مستثنی هستند.

هیچ محدودیتی در تعداد یا نوع املاکی که می‌توان برای واجد شرایط بودن در برنامه شهروندی خریداری کرد وجود ندارد، تا زمانی که ارزش کل املاک حداقل 400000 دلار باشد. در گذشته، بیش از یک قرارداد فروش مقدماتی می‌توانست برای تأمین حداقل مبلغ خرید مورد استفاده قرار گیرد، اما طبق قانون جدید اخذ شهروندی ترکیه، حداقل باید با یک قرارداد بیع اولیه منفرد برآورده شود.

در برنامه‌های مبتنی بر قول فروش، باید مبلغ موردنیاز در آیین‌نامه با یک قرارداد واحد ارائه شود. در این چارچوب، امکان گنجاندن قول بیع چند ملک در یک قرارداد واحد وجود دارد. کاربردهای مبتنی بر قراردادهای بیع متعدد موردتوجه قرار نخواهد گرفت.

شرایط جدید اخذ شهروندی ترکیه

بنابر قانون جدید دولت ترکیه که توسط رئیس جمهور این کشور وضع شد، افراد می‌توانند با خرید ملکی با ارزش 400 هزار دلار و شرکت در طرح سرمایه‌گذاری ملکی در این کشور، در کمترین زمان ممکن از مزایای اقامت، حق شهروندی و پاسپورت کشور ترکیه برای خود و خانواده برخوردار گردند.

بنابراین شرایط مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • خرید ملک به ارزش حداقل،400.000 دلار آمریکا
  • حفظ ملک خریداری شده به مدت 3 سال
  • پر کردن فرم و در خواست خود مبنی بر سرمایه گذاری و اخذ اقامت
  • ارائه گذرنامه و یا سندی بر وضعیت تابعیت متقاضی
  • ارائه رسید واریز مالیات و پرداخت هزینه ها به وزارت دارایی ترکیه

راه های دیگر دریافت شهروندی ترکیه بر اساس قوانین جدید (2024)

  • سپرده گذاری حداقل 500هزار دلار افراد در یکی از بانکهای ترکیه و عدم برداشت آن به مدت سه سال
  • سرمایه گذاری حداقل 500 هزار دلار در یک پروژه تجاری در کشور ترکیه با تشخیص مراجع ذیصلاح
  • ثبت یک شرکت در ترکیه با استخدام 50 شهروند ترک و بیمه شهروندان ترک

نهایتا در صورت دارا بودن شرایط فوق و پس از گذشت دو الی سه ماه پاسپورت ترکیه برای افراد صادر خواهد شد.

آسانترین و بهترین راه اخذ اقامت دائم ترکیه چیست ؟

سریع ترین و بهترین روش اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه می باشد. این روش به علت هزینه پایین و زمان کوتاه دریافت اقامت به روشی محبوب برای خارجیان در این کشور تبدیل شده است.

هزینه های فرایند خرید ملک در ترکیه در سال 2024

  1. گزارش ارزیابی Eksper Raporu
  2. نقل و انتقال اسناد ملکی Tapu Harci
  3. مالیات کاداسترو Tapu Kadastro Harci
  4. آبونمان آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت
  5. ترجمه پاسپورت و شناسنامه

کارشناسان مسلط به زبان ترکی استابولی ام تی سی هوم در تمام موارد در کنار شما بوده و دلسوزانه شما را یاری خواهند نمود.

نقل و انتقال سند (تاپو) در ترکیه

تاپو نام سند مالکیت در ترکیه است که نشان دهنده حقوق شما نسبت به ملک تان می باشد. مشاوران خبره و کار آزموده ما به شما کمک می نمایند در کوتاهترین زمان ممکن، برای دریافت تاپو اقدامات لازم را انجام دهید.
در این راستا با به همراه داشتن گذرنامه معتبر (پاسپورتی با اعتبار حداقل شش ماه)، ترجمه رسمی گذرنامه در دفتر اسناد رسمی ترکیه، ترجمه کارت ملی (طبق قانون جدید اداره تاپو ترکیه ذکر ملیت خریدار الزامی است) قرارداد یا سوزلشمه ملک خریداری شده، ثبت واخذ شماره مالیاتی، افتتاح حساب بانکی در ترکیه و چهار قطعه عکس الزامی است.
در خریدهای غیر حضوری با ثبت رسمی وکالت خریدار به شرکت ام تی سی هوم تمام کارهای ملکی انجام خواهد شد.

سخن پایانی

به طور خلاصه، می‌توان ادعا کرد که در سال جدید تغییرات عمده‌ای در قوانین شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ایجاد خواهد شد. از یک سو، برخی تغییرات از طریق سرمایه‌گذاری بر شهروندان تابعیت شده تأثیر منفی غیرمستقیم دارد. از سوی دیگر، در مورد برخی از امور رویه‌ای شفافیت بیشتری وجود خواهد داشت.

بهترین راه برای گرفتن پاسپورت ترکیه بستگی به شرایط و اهدافتان دارد. اما باید بدانید که شروع پروسه گرفتن پاسپورت حدود 4 تا 6 ماه زمان می‌برد.