راهنمای 0 تا 100 راه‌اندازی کافه در استانبول

راهنمای 0 تا 100 راه‌اندازی کافه در استانبول
01.06.17

سنت دیرینه‌ی مردمان خاورمیانه، گپ‌های عصرگاهی در کافه‌ها و چای‌خانه‌های محل است. این فرهنگ تاریخی در میان ساکنان ترکیه، به قوت گذشته باقی مانده و اتفاقا حال و هوای مدرن‌ و توریستی نیز به خود گرفته. برای همین راه‌اندازی کافه سرمایه‌گذاری تضمین شده‌ای در ترکیه محسوب می‌شود، به ويژه در شهر بزرگی مانند استانبول. با ام‌تی‌سی‌ هوم همراه باشید تا همه‌ی آنچه که برای راه اندازی کافه در استانبول به آن نیاز دارید را بررسی کنیم.

اولین قدم‌ را برای راه‌اندازی کافه بردارید

اولین مراحل تاسیس یک کافه در ذهن متصدی آن شروع می‌شود. زمانی که شروع می‌کند به رویاپردازی و به جزئيات مختلف می‌اندیشد. مرحله‌ی بعدی قطعا باید عمل‌گرایی باشد. باید فکر کنید در کدام منطقه‌ی شهر قرار است کافه راه‌اندازی کنید و یا نوع خدمات خود را مشخص کنید. به جزئیات بیشتری توجه کنید و اطلاعات مختلف را دسته‌بندی کنید.

مثلا راه‌اندازی کافه‌های امروزی‌تر به نسبت کافه‌هایی که قلیان‌سرو می‌کنند، جذابیت بیشتری دارد. به منوی کافه‌ی خود فکر کنید. با چیدن منو، می‌توانید به تجهیزات مورد نیاز خود پی‌ببرید. اگر بودجه‌تان کم است بیشتر از خلاقیت‌تان استفاده کنید تا پرکردن منو با خوراکی‌های متنوع، اما مهم‌ترین نکته برای راه‌اندازی کافه انتخاب محل و نوع ملک می‌باشد.

تهیه‌ی مغازه برای کافه

شهر استانبول 38 محله‌ی مختلف دارد که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ یک منطقه‌ توریستی‌ست با مشتری‌های بالقوه‌ی خارجی،‌ یک منطقه‌ی اداری‌ست با مشتری‌های دائمی که می‌خواهند خستگی یک روز کاری را با ساعتی در کافه نشستن کم کنند و البته‌ محله‌های مسکونی با با مشتریان ثابت محلی.

این شما هستید که بر اساس اهداف، تمایل و بودجه‌تان تصمیم می‌گیرید کدام مشتری‌ها را داشته باشید. باید متذکر شویم فرقی ندارد در کدام منطقه کافه می‌زنید، استانبول شهر گفت و گوها در کافه‌هاست.

بیشتر بخوانید: کافه گردی در محله بالات

خرید یا اجاره‌ی مغازه

در صورتی که بودجه‌تان به میزان کافی باشد، می‌توانید به راحتی مغازه‌ی مورد نظرتان را خریداری کنید. برای خرید مغازه در ترکیه شما تنها به یک پاسپورت معتبر نیاز دارید و در ادامه می‌توانید به روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت ترکیه اقدام کنید.

مغازه‌ها در مناطق مختلف شهر استانبول قیمت‌های متفاوتی دارند. به صورت کلی می‌توان گفت توجه به میزان درآمدزایی املاک تجاری، خرید ملک در ترکیه و مغازه بسیاره به صرفه‌ می‌باشد. شما می‌توانید یک مغازه‌ی 100 متری با امکانات خوب را با حداقل 500 تا 700هزار دلار خریداری کنید و برای کسب مجوز اقدام کنید.

اما اگر ترجیح می‌دهید پولتان را صرف تجهیز کافه کنید، اجاره را به شما توصیه می‌کنیم. قیمت اجاره بهای مغازه در ترکیه نسبتا بالا است. شما می‌توانید با پرداخت مبلغ ماهیانه‌ی بین 20 تا 30 هزار لیر در ترکیه مغازه اجاره کنید. توجه داشته باشید اگر می‌خواهید در بهترین و شلوغ‌ترین مناطق استانبول ملکی را برای اجاره پیدا کنید باید ماهیانه مبلغی بین 40 تا 60هزار لیر را صرف اجاره‌بها کنید.

نکته‌ی مهم در مورد کافه‌داری، مانور و تبلیغات در فضای مجازی می‌باشد. این روزها که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و توئيتر به کمک کسب و کارها آمده، حیف است که از این فرصت استفاده نکنید. پس فرقی ندارد در کدام منطقه‌ی استانبول کافه‌ دارید،‌ می‌توانید تبلیغات خود را جهانی کنید و آدم‌های بیشتری را به سمت کافه‌تان بکشانید.

راه‌اندازی کافه در استانبول
کافه‌های ساحلی استانبول محبوب توریست‌ها

چطور مجوز راه‌اندازی کافه را دریافت کنیم؟

تصمیم خود را برای تاسیس کافه گرفته‌اید، سبک و سیاق کافه‌تان را انتخاب کرده‌اید، مغازه‌ی مورد نظر را اجاره نمودید و حالا نوبت به دریافت مجوزهای لازم رسیده. در این بخش گام به گام روند دریافت اجازه‌نامه‌ها را توضیح خواهیم داد.

برای دریافت مجوز راه‌اندازی کافه شما باید از 3 ارگان مختلف مجوز دریافت کنید؛ شهرداری،‌ اداره‌ی مالیات و اتاق بازرگانی. بعد از طی این مراحل با خیال راحت می‌توانید درب کافه‌ی خود را باز کنید.

مدارک لازم جهت اداره‌ی مالیات

• مدارک هویتی؛ کارت شناسایی، اجازه‌ی اقامت و یک پاسپورت معتبر
• پر کردن فرم‌هی مربوطه و ثبت درخواست
• آدرس محل سکونت
• آدرس کافه به انضمام اجاره‌نامه یا سند مغازه
• ارائه‌ی اطلاعات اشخاص حقیقی شریک و یا همکار در کافه

مدارک لازم جهت ارائه به اداره‌ی شهرداری منطقه

• درخواست افتتاح کافه (شغل)
• گواهی‌نامه‌ی مالیاتی که در مرحله‌ی قبل از اداره‌ی مالیات اخذ شده است
• مدارک هویتی مانند کارت شناسایی، کارت اقامت و سا پاسپورت
• ارائه‌ی عدم سوءپیشینه
• اجاره‌نامه یا سند مغازه (ملک)
• تائیدیه‌های سلامتی متصدی
• تائیدیه‌های ایمنی و فرم‌های مربوطه
• رونوشت اسناد اتاق بازرگانی
• کروکی کافه و دسترسی‌های محلی
• فرم درخواست صدور مجوزهای بهداشتی
• گزارش تائید امنیت آتش نشانی
• تائیدیه ثبت شرکت

روش افتتاح کافه در استانبول
کافه‌های کوچک و رنگارنگ استانبول

برای پیگیری مجوزهای مربوطه و ثبت درخواست‌ها احتمالا بیش از یک‌بار باید به شهرداری منطقه و ادارات وابسته مراجعه کنید. با پایان کار در شهرداری به شما مجوز نصب تابلو و تبلیغات داده می‌شود. احتمالا برای دریافت تائیدیه‌های بهداشتی و ایمنی کافه‌تان باید یک‌هفته برای بازدید ماموران تعطیل باشد.
در مرحله‌ی بعد شما باید به اتاق بازرگانی منطقه مراجعه کنید تا باقی اقدامات اداری را پیگیری نمائيد.

در این مرحله اسناد و مدارک زیر باید ارائه شود:

• اسناد مالیاتی
• مدارک هویتی
• مجوزهای صادر شده توسط شهرداری

در پایان این مرحله اجازه‌ی فعالیت اقتصادی شما صادر خواهد شد. بهتر است اصل مجوزهای دریافتی از شهرداری و اتاق بازرگانی در بخش مشخصی از کافه‌تان نمایش داده شود تا در مراجعه‌‌های بعدی نمایندگان ادارات کاملا به چشم‌ بیایند.

اقامت ترکیه از طریق راه‌اندازی کافه

آیا به عنوان یک خارجی می‌توانید در ترکیه کافه‌ای افتتاح کنید؟ آیا راه‌اندازی کافه در استانبول نیازمند دریافت اجازه‌ی اقامت است؟ سوالاتی از این دست ممکن است ذهن‌ شما را به خود مشغول کرده باشد. برای افتتاح کافه در استانبول نیاز به اجازه‌ی اقامت نخواهید داشت. اما به این نکته توجه کنید شما برای هر نوع کسب و کاری در ترکیه، نیازمند دریافت اجازه‌ی اقامت هستید. این دو گزاره متناقض به چه معناست؟

در صورتی‌که اقامت کشور ترکیه را نداشته باشید می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری – راه‌اندازی کافه – نسبت به دریافت اقامت خود اقدام نمائید. به بیان بهتر برای هر نوع فعالیت اقتصادی مانند افتتاح کافه به عنوان یک خارجی؛ نیازمند ثبت شرکت در ترکیه هستید. البته توجه کنید که لازم است حداقل 5 نیروی ترک را برای دریافت اقامت استخدام کنید.

پس از ثبت شرکت به عنوان تائیدیه سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید از طریق اداره‌ی مهاجرت برای دریافت اقامت اقدام نمائيد.

از سوی دیگر چنانچه اقدام به خرید مغازه کنید، می‌توانید جهت اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اقدام نمائيد. توجه کنید که برای دریافت پاسپورت و اقامت ترکیه از طریق سند تجاری، ارزش این سند باید حداقل 400هزار دلار باشد.

بهترین نقاط استانبول برای افتتاح کافه

اگر به دنبال درآمد بیشتری هستید و زمان کافی برای مدیریت کافه را دارید، حتما در مناطق توریستی استانبول اقدام به راه‌اندازی کافه کنید. مهم‌ترین مرکز شهر برای افتتاح رستوران یا کافه چه به صورت ثابت و چه به صورت سیار میدان تکسیم، خیابان استقلال و خیابان‌های فرعی اطراف آن می‌باشد.

از آنجایی تکسیم و استقلال بخش‌های همیشه بیدار و فعال استانبول هستند، اجاره‌ یا خرید مغازه جهت کافه ممکن است کمی گران تمام شود. در این صورت به شما محله‌ی کادیکوی و مراکز خریدش را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر هم برای مشتری‌های ایرانی برنامه ریزی می‌کنید، سری به محدوده‌ی شیشلی، بلوار جمهوریت، عثمانی بی، اسنیورت و بیلیک‌دوزو بزنید، قیمت‌های مناسب‌تر با مشتری‌های ثابت و آشنا می‌تواند راضی کننده‌تر باشد.

دانستنی‌های ضروری راه‌اندازی کافه در استانبول

تاسیس کافه در استانبول
کافه‌داری در دوران همه‌گیری
  • تسلط کافی بر زبان ترکی
  • دریافت گواهی‌نامه‌ی مرتبط نظیر مدارک آشپزی یا سرو قهوه
  • در صورت نداشتن مدارک فوق، استخدام افراد با مدارک معتبر و مرتبط
  • صرف زمان 24 ساعته برای مدیریت و تبلیغ کافه
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عنوان اهرم قدرتمند تبلیغاتی و جذب مشتری
  • امکان اخذ نمایندگی برندهای معتبر کافی‌شاپ با ریسک کمتر و سود تضمینی
  • امکان دریافت اقامت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری با راه‌اندازی کافه
  • در صورت تمایل می‌توانید از وام‌‌های بانکی نظیر وام کارآفرینی برای راه‌اندازی کافه بهره ببرید
  • متوسط سرمایه مورد نیاز برای افتتاح کافه از 60.000 تا 100.000 لیر می‌باشد

سخن پایانی

مدیریت و کار در کافه شغل محبوب بسیاری از خارجی‌هایی است که استانبول را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. دلیل این امر ثبات اقتصادی و ریسک پایین سرمایه‌گذاری در این بخش می‌باشد. اگر قصد راه‌اندازی کافه در استانبول را دارید، حتما از محله‌های مختلف و کافه‌های متنوع این شهر دیدن کنید. بخش اعظم سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی رستوران و کافه صرف دریافت سرقفلی و دکوراسیون می‌شود. از سوی دیگر بین 18 تا 20 درصد درآمد به صورت مستقیم و غیر مستقیم بابت مالیات پرداخت می‌شود. با توجه به این نکات هنوز هم کافه‌داری از مشاغل پر سود در استانبول است.