کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ قبرس یا ترکیه؟

کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ قبرس یا ترکیه؟
01.06.15

قبرس و ترکیه هر دو کشورهایی در کرانه‌های مدیترانه هستند. بسیاری از فاکتورهایی که برای مهاجران حائز اهمیت است، در این دو کشور یکسان هستند. ضمن آن‌که که قبرس خود به دو بخش اروپایی و ترکی تقسیم می‌شود. ام‌تی‌سی هوم در این مقاله به بررسی امکان‌های مهاجرتی میان ترکیه و قبرس می‌پردازد. با ما همراه باشید.

دریافت ویزای قبرس

برای سفر به قبرس باید به این نکته توجه داشته باشید؛ قبرس به دو بخش شمالی تحت حاکمیت کشور ترکیه و قبرس جنوبی تحت نظارت کشور یونان تقسیم می‌شود. برای سفر به هر یک از این دو بخش پروسه‌ي دریافت ویزا متفاوت است.

دریافت ویزای قبرس شمالی

سفر توریستی به قبرس شمالی برای شهروندان ایرانی آزاد و بدون نیاز به ویزا می‌باشد. چنانچه فردی برای کار، تحصیل و یا اقامت توریستی بلند مدت قصد سفر به قبرس شمالی را داشته باشد. باید از طریق سفارت ترکیه در ایران برای دریافت ویزای مربوطه اقدام نماید. روند دریافت ویزای قبرس شمالی شبیه به دریافت ویزا برای کشور ترکیه می‌باشد.

دریافت ویزای قبرس جنوبی

برای سفر به بخش جنوبی قبرس باید نسبت به دریافت ویزای از طریق سفارت جمهوری قبرس در تهران اقدام کرد. مدارک لازم جهت دریافت ویزای قبرس جنوبی به شرح زیر می‌باشد:

  • پاسپورت (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • رزرو موقت بلیت هواپیما
  • رزرو هتل یا اطلاعات محل اقامت
  • نامه‌ی اشتغال به کار یا اشتغال به تحصیل
  • اطلاعات مالی نظیر میزان حقوق دریافتی
  • نامه‌ی تمکن مالی و ارائه‌ي گردش حساب شش ماه گذشته
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی)
  • در صورت وجود دعوت‌نامه، ارائه‌ی آن به سفارت

باید به این نکته توجه داشته باشید قبرس جنوبی، اکنون بخشی از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. با این‌حال از کشورهای شینگن نمی‌باشد.

قبرس جنوبی
نمایی از کشور قبرس

مقایسه‌‌ی هزینه‌های دریافت ویزای ترکیه و قبرس

برای سفر به کشور ترکیه در صورت نیاز به ویزا، هزینه‌های پرداختی از 50 یورو آغاز می‌شود. از آن‌جا که سفر به قبرس شمالی، سفر به سرحدات ترکیه محسوب می‌شود، پرداخت هزینه‌های مربوطه به ویزای آن از همان قوانین مالی پیروی می‌کند.

برای سفر به قبرس جنوبی بسته به نوع ویزا، مبلغ دریافت ویزا از 60 یورو آغاز می‌شود. این مبلغ باید به حساب کارگزاری BLS در تهران واریز گردد.

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت بین ایرانیان

مقایسه‌ی وضعیت اشتغال در قبرس و ترکیه

نرخ بیکاری در کشور قبرس در سال‌های اخیر برابر با 7.4٪ می‌باشد. این نرخ در مقایسه با نرخ 12٪ بیکاری در کشور ترکیه بسیار قابل توجه است، و می‌تواند فاکتور تعیین کننده‌ای برای افرادی که قصد مهاجرت دارند باشد.

قبرس اروپایی به صورت معمول سخت‌گیری زیادی برای صدور ویزای کاری اعمال می‌کند. به همین دلیل بهترین روش مهاجرت به این کشور دریافت دعوت‌نامه کاری معتبر می‌باشد. برای این منظور بهتر است از طریق موسسات کاریابی بین‌المللی و یا موسسات کاریابی داخل قبرس کمک بگیرید.

نکته مهم در مورد دریافت ویزای کاری قبرس در صورتی که مدت ویزا دو سال یا بیشتر باشد، شما می‌توانید تمام اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال را همراه خود ببرید.

مشاغل مورد نیاز در قبرس عمدتا شامل مشاغل اداری همچون حسابداری و کامپیوتر یا مشاغل مربوط به پزشکی شامل داروسازی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

مقایسه‌ی هزینه‌های زندگی در قبرس و ترکیه

زندگی در ترکیه از بسیاری از کشورهای حوزه‌ی مدیترانه و خاورمیانه به‌صرفه‌تر است. هر فردی در ترکیه به صورت متوسط 1200 یورو در ماه هزینه خواهد کرد. در حالی‌که این مبلغ در جمهوری قبرس به 3000 یورو در ماه افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد زندگی در دو کشور مشابه، تفاوت‌های مالی چشمگیری برای مهاجران دارد.

 

هزینه‌های اساسی

جمهوری قبرس

ترکیه

هزینه‌ی رستوران

12

3.55

نان

1.5

0.33

یک کیلوگرم مرغ

6.99

2.56

یک کیلوگرم گوشت قرمز

9.44

8.25

یک‌ونیم لیتر آب

0.73 0.27

یک لیتر بنزین

1.8

0.83

هزینه‌ی حمل و نقل ماهیانه 40.0

23.68

تحصیل در مدارس

328.71

204.54

اجاره‌بها 586.42

181.73

اگر مایلید در مورد هزینه زندگی در ترکیه بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطللب هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟ و قیمت اجناس و ریز هزینه‌های زندگی در ترکیه چگونه است؟ را هم بخوانید.

مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه یا قبرس

قبرس اروپایی برای ورود ساکنان جدید سخت‌گیری‌های جدی‌ای اعمال می‌کند. نرخ بیکاری در این کشور پایین‌تر از ترکیه ارزیابی می‌شود. با این حال رشد و توسعه‌ی اقتصادی نیز کمتر از ترکیه است. قبرس کشور کوچکی‌ست که جمعیت ساکنان آن کمتر از 1.500.000 نفر می‌باشد. مهم‌ترین نکته‌ی مهاجرت به قبرس، حضور در جمع کشورهای اتحادیه اروپا و اعتبار بالای پاسپورت آن است.

مهاجرت به ترکیه یا قبرس
استانبول مهاجر پذیرترین شهر ترکیه

از نظر فرهنگی تفاوت چندانی میان ترکیه و قبرس به چشم نمی‌خورد. هر دوی این کشورها در دوره‌های مختلف تاریخی تا حدودی از فرهنگ یونان تاثیر پذیرفته‌اند. با این تفاوت که قبرس بیشتر متاثر از فرهنگ مذهبیِ مسیحیت است و ترکیه به عنوان بزرگترین امپراتوری اسلامی در گذشته شناخته می‌شد.

آب و هوای مطبوع مدیترانه‌ای زندگی در سواحل هر دو کشور را به یک اندازه دلپذیرکرده. اما وسعت زیاد کشور ترکیه منجر به شکل‌گیری مناطق متنوع‌تر آب و هوایی شده است. در حالی که در شرق شاهد آب و هوای خشک و فلات آناتولی هستیم، در بخش‌های شمالی ترکیه مناطق سردسیر آلپی را شاهد هستیم.

در پایان لازم است به نرخ پایین جرم و جنایت در قبرس اشاره کنیم. عاملی که این کشور را جزو امن‌ترین کشورهای جهان قرار داده.

اگر به این دسته از مطالب علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ کانادا یا ترکیه؟»، «کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ آلمان یا ترکیه؟» و «کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ استرالیا یا ترکیه؟» را هم مطالعه کنید.

جمع‌بندی

قبرس جزیره‌‌ای آرام و دورافتاده در دل مدیترانه‌ است. معمولا مهاجران به این کشور به کشور ثالثی فکر می‌کنند و برای بلند مدت در قبرس ساکن نمی‌شوند. در حالی‌که ترکیه سال‌هاست به دنبال جذب سرمایه و نیرو‌های متخصص خارجی سعی در بهبود شرایط عمومی زندگی دارد. هر قدر که شاهد حیات و سرزندگی در شهرهای ترکیه هستیم، همان‌قدر آرامش و امنیت را باید در قبرس جستجو کنیم. در صورت مهاجرت به ترکیه یا قبرس، از تجربه‌ی زندگی خود در این کشورها برای ما بنویسید.

 

چنانچه قصد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه را دارید، می‌توانید با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید. مجموعه‌ی ام تی سی هوم با داشتن دفاتر در 5 شهر بزرگ ترکیه و تهران می‌تواند به روزترین اطلاعات مهاجرت به ترکیه و خرید ملک در ترکیه را در اختیار شما قرار دهد.