کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ آلمان یا ترکیه؟

کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ آلمان یا ترکیه؟
00.02.28

به فکر مهاجرت هستید؟ بین کشورهای مختلف با امکان‌های متفاوت دچار تردید شده‌اید؟ قطعا مهاجرت به هر کشور مزایا و معایبی دارد. بهترین روش برای کسانی که قصد مهاجرت دارند، سنجیدن جوانب مختلف مسافرت و اقامت در کشور مقصد است. در این مقاله سعی داریم با بررسی جنبه‌های گوناگون‌ مهاجرت به کشور ترکیه و آلمان را با هم مقایسه کنیم. با ام‌تی‌سی هوم همراه باشید.

 

مقایسه‌ی ‌پروسه‌ی دریافت ویزا

ترکیه از آن دست کشورهایی است که ایرانیان برای ورود به آن به ویزا نیاز ندارند. در واقع با توجه به مناسبات سیاسی میان دو کشور ویزای ایرانیان در فرودگاه و مرزهای ورودی این کشور صادر می‌شود و دیگر نیاز به صرف زمان و هزینه در کنسولگری یا سفارت ترکیه در ایران نیست.

چنانچه ایرانیان به منظور خاصی مانند تحصیل به خاک ترکیه وارد شوند، ویزای مرتبط (مانند ویزای تحصیلی یا کاری) به راحتی برای‌شان صادر خواهد شد.

مهاجرت به آلمان یا ترکیه
آلمان اولین مقصد مهاجرتی اتباع ترکیه‌ای محسوب می‌شود.

متقاضیان سفر به آلمان در اولین قدم باید توسط کارگزاری ویزامتریک نسبت به دریافت وقت مصاحبه اقدام کنند. نهایتا 45 روز بعد اولین جلسه‌ی مصاحبه انجام می‌پذیرد. برای دریافت ویزای آلمان 4 شرط اساسی وجود دارد، که عبارتند از:

  • تمکن مالی: حدودا بین 70 تا 100 میلیون برای هر نفر. چنانچه تمکن مالی فرد کمتر از این مبلغ برآورد شود با درخواست ویزا مخالفت خواهد شد.
  • گردش حساب: تعداد تراکنش‌های مالی متقاضی در سه ماه گذشته. گردش حساب فرد باید با تمکن مالی وی تطابق داشته باشد. در غیر این صورت درخواست ویزا رد خواهد شد.
  • ارائه‌ی دعوت‌نامه با پشتوانه‌ی پرقدرت: مهم‌ترین مدرک قابل ارائه جهت اخذ ویزای آلمان، دعوت‌نامه از سوی نهاد و یا شخص حقیقی‌ای که شهروند آلمان است، می‌باشد.
  • بررسی تاریخچه سفر به کشور آلمان و کشورهای حوزه‌ی شینگن: چنانچه متقاضی پیش‌تر سفری به این کشورها داشته باشد،‌روند دریافت ویزایش تسهیل خواهد شد.

با برآورده شدن شروط بالا احتمال موافقت سفارت آلمان جهت صدور ویزای افزایش می‌یابد. 21 روز پس از ارائه‌ی کامل مدارک و تکمیل فرم‌ها،‌ پاسخ درخواست ویزا اعلام می‌شود. در بسیاری مواقع سفارت‌خانه به یکی از دلایل زیر با درخواست ویزا موافقت نمی‌کند:

  • عدم اعتماد افسران ویزا به بازگشت متقاضی
  • سوءپیشینه‌ی کیفری یا حقوقی
  • جعلی یا دروغین بودن مدارک ارائه شده
  • عدم اعتبار پاسپورت
  • ارائه‌ی بیمه‌نامه‌ی مسافرتی نامعتبر

هزینه‌ی اخذ ویزای ترکیه و آلمان

برای سفر توریستی 90 روزه به ترکیه نیازی به اخذ ویزا نیست. متقاضیان سفر به این کشور در صورت کار،‌تحصیل و اقامت باید ویزای مربوطه را تهیه کنند. ویزای ترکیه به شرط کامل و صحیح بودن مدارک به راحتی صادر خواهد شد، هزینه‌ی چندانی در بر نخواهد داشت و بر اساس نرخ روز ارز محاسبه می‌شود. هزینه‌ی صدور ویزا بسته به نوع و مدت اقامت از 50 یورو آغاز می‌شود.

هزینه‌ی دریافت ویزای کشور آلمان شامل موارد زیادی می‌شود. برای تعیین زمان مصاحبه از طریق کارگزاری ویزامتریک باید مبلغ 300.000 تومان پرداخت شود. هزینه‌ی ویزای کوتاه مدت  90 روزه (توریستی) آلمان از 80 یورو شروع می شود،‌ و بسته به نوع و مدت اقامت آلمان بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دریافت پاسپورت کشور ترکیه؛ روش‌ها و مزایا

 

مقایسه‌ی هزینه‌ی زندگی در آلمان و ترکیه

برآورد هزینه‌ی زندگی، از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب مقصد مهاجرتی محسوب می‌شود. به همین دلیل در این بخش به صورت مختصر هزینه‌های زندگی در ترکیه و آلمان را با هم مقایسه می‌کنیم.

هزینه‌ی زندگی در ترکیه

متوسط هزینه‌های اساسی زندگی هر فرد برابر با 2500 تا 3000 لیر در ماه می‌باشد. در صورتی‌که این مبلغ به تومان تبدیل شود (1 لیر = 2670 تومان)، هزینه‌ی زندگی یک نفر در ترکیه بین 6.675.000 تا 8.010.000 تومان می‌باشد.

این مبلغ بسته به سبک زندگی افراد و شهری که در آن سکونت دارند می‌تواند افزایش و یا کاهش داشته باشد.

 

هزینه‌ی زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان نسبت به باقی کشورهای اروپایی پایین‌تر است. به طور متوسط هر فردی در ماه 853 یورو خرج می‌کند. چنانچه این مبلغ با نرخ 25.535 به تومان تبدیل شود؛ هزینه‌ی زندگی ماهیانه 21.781.355 تومان در ماه برآورد می‌شود.

 

جدول مقایسه‌ی برخی هزینه‌های زندگی در آلمان و ترکیه بر اساس ارز یورو

هزینه‌های اساسی آلمان ترکیه
هزینه‌ی رستوران 10 2.99
نان 1.33 0.28
یک کیلوگرم مرغ 7.09 2.15
یک کیلوگرم گوشت قرمز 10.38 6.95
یک‌ونیم لیتر آب 0.38 0.23
یک لیتر بنزین 1.40 0.70
هزینه‌ی حمل و نقل ماهیانه 70 19.96
تحصیل در مدارس 331.72 172.34
اجاره‌بها 726.36 153

 

برای داشتن درک درست از نسبت هزینه‌های جاری زندگی و قدرت خرید افراد، ‌مهم‌ترین مولفه آگاهی از متوسط درآمد در آلمان و ترکیه می‌باشد. جدول زیر امکان مقایسه‌ی متوسط درآمد بر اساس مدرک تحصیلی، میان این دو کشور را فراهم می‌کند.

مشاغل مختلف آلمان ترکیه
مقطع دکترا 93.657 € 17.222 €
مقطع فوق لیسانس 79.074 € 15.751 €
مقطع لیسانس 74.003 € 12.171 €
مقطع فوق دیپلم 71.482 € 8.554 €
مقطع دیپلم 61.550 € 7.354 €
زیر دیپلم 57.420 € 13.021 €

 

مزایا و معایب زندگی در آلمان

زندگی در آلمان به عنوان کشوری پیشرفته مزایا و همچنین معایبی برای مهاجران دارد. مهم‌ترین مزیت زندگی در آلمان، سکونت در کشوری‌ست که از نظر شاخص‌های رفاه اجتماعی همواره جزو امن‌ترین و بهترین کشورها قلمداد می‌شود. دسترسی به امکانات آموزشی،‌ درمانی،‌ خدمات اجتماعی و امنیت در بالاترین سطح استاندارهای جهان وجود دارد. ضمن آن‌که دریافت اقامت و شهروندی آلمان به معنای دریافت قوی‌تری پاسپورت اروپایی می‌باشد.

 

مهاجرت و زندگی در آلمان
رفاه اجتماعی در آلمان بالاتر از استانداردهای جهانی می‌باشد.

اما به همین نسبت سختی‌های زندگی در آلمان به ویژه برای تازه واردها مشهود است. پیدا کردن شغل مناسب منوط به تسلط بر زبان آلمانی‌ و اتمام مراحل قانونی اقامت می‌باشد. هزینه‌ی زندگی در آلمان به ویژه در برخی از شهرها بسیار بالاست،‌ درحالی‌که پیدا کردن شغل مناسب با درآمد بالا به ویژه برای مهاجران کمی سخت است.

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه به معنای نزدیک شدن به استاندارهای زندگی جهان اول است. سال‌هاست که کشور ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا، در جهت اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی خود تلاش می‌کند. نتیجه آنکه اقتصاد امروز ترکیه چنان پویاست که بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی دفاتر ویژه‌ی خود را در این کشور افتتاح کرده‌اند. ترکیه به عنوان کشوری در حال توسعه‌ی پرشتاب، نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و ورود متخصصان به این کشور است. به همین دلیل نرخ بیکاری در این کشور، هر سال کاهش چشمگیری نسبت به گذشته دارد.

مهاجرت به ترکیه یا آلمان
شباهت طبیعت ترکیه به دامنه‌های آلپ

از نظر فرهنگی،‌ نزدیکی‌های میان ایران و ترکیه باعث شده ‌بسیاری از ایرانی‌ها راحت‌تر با شرایط جدید زندگی در ترکیه سازگار شوند. در این میان مسافت کم میان ایران و ترکیه را نیز باید مورد توجه قرار داد. شما به راحتی می‌توانید در کمتر از 2 ساعت از ترکیه به ایران پرواز داشته باشید.

بیشتر بخوانید: خرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

سخن پایانی

مهاجرت به آلمان به معنای دسترسی به بهترین امکانات زندگی‌ست. اما این دسترسی به سهولت امکان‌پذیر نمی‌باشد. در واقع پروسه‌ی مهاجرت به آلمان به مراتب سخت‌تر از مهاجرت به ترکیه است. مردمان ترکیه خون‌گرم، برون‌گرا و صمیمی‌اند. در مقابل مردم آلمان درون‌گرا، مسئولیت‌پذیر اما کمتر صمیمی‌اند. ضمن آن‌که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حضور مهاجران خارجی در اتحادیه اروپا،‌ کشورهای عضو محدودیت‌های بیشتری برای متقاضیان اعمال کرده‌اند. با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده، به نظر می‌رسد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه گزینه‌ی امن‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تری برای ایرانیان می ‌باشد.

نظر شما در مورد این 2 کشور چیست؟ آیا تجربه‌ی مهاجرت یا زندگی در آلمان و ترکیه را داشته‌اید؟

 

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ کانادا یا ترکیه؟» را هم مطالعه کنید. چنانچه در مورد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور سوالات بی‌پاسخی دارید، کافی‌ست با مشاوران ام تی سی هوم تماس گرفته و پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید.