هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟
99.09.23

زندگی در خاورمیانه یعنی داشتن اشتراکات فرهنگی-تاریخی با همسایگان. مهاجرت و زندگی کوتاه یا بلند مدت در کشورهای همسایه در خاورمیانه امر غریبی نیست. بسیاری از شهروندان ِمنطقه گاهی برای زندگی و تحصیلات بهتر، دسترسی به امکانات بیشتر و یا دلایل شخصی و کاری تصمیم به سکونت در کشور همجوار می‌کنند. خرید ملک در ترکیه و زندگی در این کشور برای بسیاری از ایرانیان یافتن فرصت‌های جدید در سرزمینی است که کمتر غریبانه است. فرصت‌های تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری در کنار زندگی در سایه ثبات اقتصادی و آرامش، ترکیه را به عنوان مقصد اول مهاجرت ایرانیان تبدیل کرده است.
زندگی در ترکیه مزیت‌ها و چالش‌های خود را دارد و اگر تصمیم به مهاجرت دارید باید زوایای مختلف تصمیم خود را بسنجید. در جدول زیر چند شاخصه‌ی مهم را با هم مقایسه می‌کنیم.

شاخص‌ها ترکیه ایران
قدرت خرید 35.81 19.58
امنیت 60.40 50.95
خدمات بهداشتی 70.60 552.39
آب و هوا 93.26 70.99
هزینه زندگی 29.94 40.36
نسبت قیمت ملک به درآمد 8.13 33.54
شاخص ترافیکی 44.76 47.42
شاخص آلودگی 66.20 76.05

از بسیاری جهات زندگی در ترکیه مقرون به صرفه است، شاخصه‌های اقتصادی به علاوه ثبات رو به پیشرفت، می‌تواند خیال شما را از بابت هزینه‌های زندگی آسوده کند، در ادامه به تفضیل به موارد ذکر شده می‌پردازیم.

کدام شهر ترکیه برای اقامت مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال، اول باید بدانید به چه دلیل قصد اقامت در ترکیه را دارید. در این صورت انتخاب برای شما راحت‌تر خواهد بود.

استانبول:
پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و به عنوان یک شهر نیمه اروپایی و نیمه آسیایی، مملو از فرصت‎های شغلی و امکان برای سرمایه‌گذاری‌ست. استانبول مهمترین شهر ترکیه محسوب می‌شود. این شهر تاریخی مقصد اصلی بسیاری از جهانگردان است و رونق اقتصادی‌اش چشم گیر است. اگر برای کسب و کار قصد مهاجرت دارید، استانبول گزینه‌ی مناسبی برای شماست. اما باید بدانید در شهرهای پررونق هزینه‌ها همیشه اندکی بالاتر از سایر شهرهاست. برای مثال تهیه خانه در استانبول مستلزم صرف مبلغ بیشتری است.
آنکارا:
آنکارا با وجود اینکه از 1923 پایتخت ترکیه محسوب می‌شود، اما به نسبت استانبول در درجه‌ی دوم اهمیت قرار می‌گیرد. آنکارا بیشتر یک شهر اداری-سیاسی است تا توریستی.
پایتخت ترکیه نیز سرشار از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و شغلی است. به نسبت استانبول نشاط کمتری دارد و جزو شهرهای بسیار امن در خاورمیانه محسوب می‌شود. قیمت‌ها در آنکارا کمتر است و بسیاری از مراکز تجاری مهم در این شهر قرار دارند.
ازمیر:
سومین شهر پر جمعیت ترکیه و مقصد بسیاری از گردشگران است. این شهر بندری ترکیه هم زیباست و هم تاریخی. کسب و کار در این شهر به واسطه‌ی داشتن بندری فعال بسیار پر رونق است، از این جهت مقصد بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ایرانیان محسوب می‌شود. علاوه بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، موقعیت‌های شغلی فراوانی نیز دارد.
وان:
این شهر توریستی در شرق ترکیه واقع شده. فاصله‌ی بسیار نزدیک‌اش به مرز ایران، این شهر را نزد ایرانیان، خصوصا اهالی استان‌ها آذربایجان محبوب کرده است. وان تنها حدود 290 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد. این شهر توریستی نیز فرصت‌های گردشگری و تجارت بسیاری دارد. طبیعت زیبا، پیشینه‌ی تاریخی و غنای فرهنگی این شهر را برای زندگی، مسافرت و سرمایه‌گذاری بسیاری مناسب کرده.

آنتالیا، آلانیا، کوشی آداسی و …:
در میان شهرهای ترکیه، شهرهای ساحلی برای توریست‌ها جالب توجه‌ترند. تلاش دولت ترکیه در ایجاد و گسترش امکانات توریسم، این شهرها را مقصد بسیاری از جهانگردان به ویژه اروپایی‌ها کرده است. این شهرها پر است از هتل‌ها، مراکز خرید، شهرک‌های توریستی و به تبع امکانات سرمایه‌گذاری. زندگی در این شهرها به نوعی به سر بردن در تعطیلاتی است که گویی تمام نمی‌شود. اگر قصد سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم را دارید شاید یکی از این شهرهای ساحلی گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

آلانیا
شهر ساحلی آلانیا و زیبایی‌های دریای مدیترانه

هزینه‌های زندگی در ترکیه

کسانی که قصد اسکان کوتاه یا بلند مدت در ترکیه را دارند، منطقی است نگرانی‌هایی در مورد هزینه‌های زندگی در ترکیه داشته باشند. به صورت کلی زندگی در ترکیه به معنای هزینه‌های کمتر در مقابل کیفیت بالای زندگی است. مهمترین مولفه‌ی زندگی در ترکیه‌، کسب و کار در زیر سایه‌ی ثبات نسبی افتصادی است. امری که سال‌هاست ترکیه را به اقتصاد مولد خاورمیانه تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی برخی از هزینه‌های اساسی زندگی در ترکیه می‌گردازیم.

  • هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن در ترکیه به نسبت ایران 49.25% کمتر است. شما می‌توانید در مرکز شهرهای مهم تنها با پرداخت 1300 الی 1400 لیره یک آپارتمان یک خوابه را اجاره کنید. این رقم در حومه‌ی شهرها به 400 تا 500 لیره در ماه بدون پیش پرداخت هم می‌رسد.
  • خرید مسکن در ترکیه نیز آسان است شما می‌توانید با پرداخت 250 هزار دلار صاحب یک خانه و اجازه‌ی اقامت در ترکیه شوید. ضمن اینکه می‌توانید از وام‌ مسکن نیز استفاده کنید.
  • هزینه‌های حمل و نقل نسبت به ایران بسیار بالاتر است. علت آن هم گرانی بنزین در ترکیه است، به همین جهت ماشین‌های گازوئیلی در این کشور خیلی مرسوم هستند و از سوی دیگر امکانات حمل و نقل عمومی با قیمت پایین‌تر و به وفور در دسترس است.

 

حمل و نقل در ترکیه
بنزین در ترکیه گران است و افراد از ماشین‌های گازوییلی و گازی استفاده می‌کنند
  • خدمات درمانی در ترکیه تحت پوشش گسترده دولتی است، و به این صورت است که تنها 20% از هزینه‌های درمانی از طرف شما پرداخت می‌شود. دسترسی به بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه نیز آسان است. تفاوت بیمارستان و مراکز درمانی خصوصی و دولتی در ترکیه بیشتر بر اساس قیمت است و خدمات این مراکز تفاوت چندانی با هم ندارند و این نشان از کیفیت بالای درمانی در ترکیه است.

اگر قصد مهاجرت جدی به ترکیه دارید، با خواندن مطلب چگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم؟ جواب تمام سوالات مربوط به بیمه در ترکیه را بگیرید.

  • هزینه‌های جاری؛ شامل هزینه‌های جاری زندگی، خوراک و پوشاک و خدمات شهری می‌باشد. این هزینه‌ها در نگاه کلی بسیار پایین‌تر از ایران است. گرچه هزینه‌ی پوشاک کمی بالاتر است. اما می‌توان مطمئن بود در صورت داشتن شغل مناسب، هزینه‌ها در ترکیه مقرون به صرفه است.

کسب و کار

در قسمت قبل بیان شد اگر شغل مناسبی در ترکیه داشته باشید می‌توانید مطمئن باشید زندگی در این کشور مقرون به صرفه است.
ترکیه مانند ایران کشوری در حال توسعه است و با مشکلات اقتصادی ناشی از تلاش برای توسعه یافتگی دست به گریبان است. نرخ تورم در ترکیه سال به سال افزایش پیدا می‌کند اما این رقم به مراتب پایین‌تر از نرخ تورم در ایران است، ضمن اینکه آمار بیکاری در ترکیه نیز از کمی از متوسط جهانی بالاتر است.
اما نگران نباشید. ترکیه قدم در راه ثبات و پیشرفت گذاشته است. دولت ترکیه از مشاغلی که به این ثبات و پیشرفت کمک می‌کند به شدت حمایت می‌کند، در نتیجه می‌توانید مطمئن باشید در زمینه‌ی گردشگری، صنایع ساخت و ساز و صنایع تولیدی چه برای سرمایه‌گذاری و چه برای اشتغال کار سختی پیش رو ندارید.

مشاغل در ترکیه
شغل‌های پردرآمد در ترکیه مربوط به سلامت و درمان هستند

شما می‌توانید با پیدا کردن کار اداری که نیاز به تخصص ندارد 4000 لیر حقوق ماهیانه دریافت کنید و هرچه تخصص شما بیشتر باشد این میزان بیشتر می‌شود. بهترین شغل‌ها از نظر درآمدی و تقاضا، خدمات درمانی است که می‌توانید بیش از 20.000 لیره درآمد از آن کسب کنید.

مزایای اقامت در ترکیه

اقامت در ترکیه مزایای بیشماری دارد، شما می‌توانید پس از پنج سال اقامت، تابعیت این کشور را دریافت کنید، از مزایای شهروندی به صورت کامل بهره ببرید، می‌توانید از تسهیلات بانکی با درصد سود پایین‌تر استفاده کنید و مهم‌تر از همه به راحتی می‌توانید ویزای کشورهای دیگر را دریافت کنید.
اقامت در ترکیه به شما امکان دریافت مجوز کار و سرمایه‌گذاری را می‌دهد و از این حیث فرصت طلایی پیشرفت در سایه‌ی امنیت برایتان فراهم می‌شود. به همین دلیل است که ترکیه در سال‌های اخیر از مورد توجه سرمایه‌گذاران ایرانی قرار گرفته است.

اگر اخذ اقامت ترکیه برایتان جذاب است، مشاوران ام تی سی هوم به شما کمک می‌کنند با انتخاب سریع‌ترین و صحیح‌ترین راه ممکن اقامت و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

زندگی دانشجویی و هزینه‌ها

تحصیل در ترکیه نیز چند مزیت عمده دارد، اول؛ هزینه‌ی تحصیل در ترکیه به مراتب پایین‌تر از کشورهای دیگر است، دوم؛ رنک بالای دانشگاه‌های ترکیه در اروپا و جهان. در واقع شما با پرداخت هزینه‌های کمتر، آموزش استانداردی را دریافت می‌کنید.
استفاده از خوابگاه هم تحصیلات را مقرون به صرفه‌تر کرده است، هزینه‌ی اسکان پایین‌تر، به علاوه‌ی کاهش هزینه‌هایی مانند خورد و خوراک و قبوض را هم می‌توان به لیست مزیت تحصیل در ترکیه اضافه کرد.
برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه شما باید در آزمون بین‌المللی YOS شرکت کنید و با به دست آوردن حد نصاب نمره، در دانشگاه و رشته‌ی مورد نظرتان ثبت نام کنید. همچنین می‌توانید برای بورس اقدام کنید. بورس‌های تحصیلی ترکیه برای خارجی‌ها تا 80% هزینه‌های مرتبط با تحصیل را در برمی‌گیرد.