آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

چرا آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه مهم است؟ در این مطلب از ام تی سی هوم به موضوعات مختلفی خواهیم پرداخت، تا ضمن روشن شدن دلایل اهمیت آشنایی با آژانس‌های کاریابی در ترکیه، اطلاعات جامعی در ارتباط با اخذ ویزای کاری، نحوه ثبت‌نام در موسسات کاریابی، مشاغل مورد نیاز در ترکیه و نیز اطلاعات اقتصادی کسب کنید.

اقتصاد ترکیه

اقتصاد ترکیه بعد از گذر از دوران رکود و بحران اقتصادی، وارد عصر تازه‌ای از رشد و توسعه‌ی خود شده است. مهم‌ترین برنامه‌ی رئیس جمهور اردوغان احیای شکوه و عظمت سلاطین عثمانی‌ست. تحقق این امر در بخش‌های اقتصادی به وضوع دیده می‌شود.
در نگاه اول شاید به نظر برسد اقتصاد ترکیه بیش از اندازه به توریسم وابسته است. اما مدیران اقتصادی در ترکیه به صورت موازی در بخش‌های مختلف توانمندی‌های این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ادامه برخی شاخصه‌های اقتصادی ترکیه در عرصه‌ی بین‌المللی را بیان می‌کنیم.

  • ششمین اقتصاد برتر اروپا
  • سیزدهمین اقتصاد برتر جهان
  • قرارگیری در بین 20 کشور برتر دنیا در زمینه‌ی تولیدات اقتصادی
  • قرارگیری در بین 10 کشور اول دنیا در زمینه‌ی گردشگری

رشد و توسعه‌ی اقتصادی ترکیه در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی (مانند صنایع نساجی، تولید فولاد و آهن، صنایع مرتبط با شیشه، صنایع دریایی مانند کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی، صنایع غذایی، کشاورزی و خودروسازی) همواره در صدر لیست‌های جهانی، اروپایی و یا منطقه‌ای قرار دارد.
پایان رکود اقتصادی در ترکیه به تدریج بر نرخ تورم و نرخ بیکاری این کشور تاثیر گذاشته است، به طوری که در سال 2020 نرخ بیکاری در این کشور برابر با 12.7% برآورد شده که نسبت به سال گذشته، با وجود بحران جهانی کرونا تغییر مثبت و محسوسی محسوب می‌شود.
در ترکیه در صورت داشتن تخصص‌های مورد نیاز و آشنایی با زبان ترکی به راحتی و با مراجعه به موسسات کاریابی می‌توانید شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

همچنین اگر قصد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور زیبا دارید، پیدا کردن کار کمک می‌کند مهاجرت باثبات‌تری داشته باشید.

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

قبل از آن‌که تصمیم قطعی برای مهاجرت به ترکیه بگیرید، بهتر است از وضعیت اشتغال در این کشور اطلاعات کافی کسب کنید. در هر کشوری متناسب با برنامه‌های صنعتی و تولیدی و نیز متناسب با دورنمای اقتصادی به صورت سالانه مشاغل با بالاترین پتانسل اشتغال معرفی می‌شوند. روال کاری موسسات کاریابی ترکیه نیز به همین منوال است.

بیشترین فرصت‌های شغلی ترکیه در سال 2021:

  • مشاغل مرتبط با ساختمان‌سازی: کابیت و کمد‌سازی، کاشی‌کاری، نجاری و نقاشی ساختمان
  • مشاغل خدماتی: آرایشگری، آشپزی، پیش‌خدمت در رستوران و کافه، فروشندگی، تعمیرات
  • مشاغل اداری: حسابدار، کارشناس بیمه، مدیر پروژه، مدیر فروش و بازاریابی
  • مشاغل مهندسی: به ویژه در زمینه‌ی فن‌آوری اطلاعات، برنامه نویسی، الکترونیک، صنایع خودروسازی
  • مشاغل مرتبط با گردشگری: تورلیدری، هتلداری
  • مشاغل آموزشی: به ویژه تدریس زبان انگلیسی

مشاغلی که ذکر شد بیشترین نیازهای شغلی را دربرمی‌گیرند و اگر تخصص شما در لیست فوق نیست نگران نباشید، شما می‌توانید با موسسات کاریابی معتبر برای پیدا کردن شغل مناسب خود در ارتباط باشید. اگر برای‌تان جالب است که پردرآمدترین مشاغل در ترکیه چه مشاغلی هستند، مقاله با پردرآمدترین مشاغل در ترکیه آشنا شوید را مطالعه کنید.

معرفی موسسات کاریابی

پیدا کردن شغل مناسب در تمام دنیا پروسه‌ی یکسانی برای متقاضی کار دارد. مراجعه به آگهی‌های استخدامی روزنامه‌ها و نشریات به عنوان یک روش سنتی دیگر در حال منسوخ شدن است. امروزه کاریابی از طریق وبسایت‌های معتبر جستجوی مشاغل و موسسات کاریابی بسیار بهینه و مورد توجه است.

موسسات کاریابی ترکیه

برای کسانی که به دنبال اخذ ویزای کاری در ترکیه هستند بهترین روش مراجعه به موسسات معتبر کاریابی در ترکیه است. بسیاری از این موسسات از طریق وبسایت‌های رسمی برای خارجی‌ها در دسترس هستند و شما می‌توانید به صورت اینترنتی تقاضای خود برای شغل مورد نظرتان را در آن‌ها ثبت کنید و در صورت وجود فرصت شغلی و انجام مصاحبه با ویزای توریستی به ترکیه سفر کنید. شما می‌توانید بعد از امضای قرارداد کاری نسبت به دریافت اجازه‌ی اقامت کاری در ترکیه اقدام کنید.

کاریابی در ترکیه
ین موسسات در زمان ثبت‌نام و ارائه‌ی درخواست مبلغی بین 500 تا 1000 لیر از متقاضی دریافت می‌کنند.

سایت‌های کاریابی بین‌المللی در ترکیه فرصت دسترسی متقاضیان به شغل‌های مورد نظرشان را بیشتر کرده است. برای ثبت درخواست در این موسسات لازم است که علاوه بر زبان فارسی به یکی از زبان‌های ترکی و یا انگلیسی آشنایی لازم را داشته باشید. در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضروری می‌باشد؛ چنانچه به زبان ترکی استانبولی آشنایی و تسلط داشته باشید فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی شماست. در اینجا برخی از سایت‌های کاریابی در ترکیه را معرفی می‌کنیم:

  • TurkeyJobNexus
  • pratikinsankaynaklari
  • cmcturkey
  • iskur
  • jobsinistanbul
  • learn4good
  • marmarisrecruitment
  • yenibiris
  • secretcv

نکته‌ی قابل توجه در مورد کاریابی‌های ترکیه‌ای این است که این موسسات در زمان ثبت‌نام و ارائه‌ی درخواست مبلغی بین 500 تا 1000 لیر از متقاضی دریافت می‌کنند. بسته به نوع موسسه و نوع خدمات ممکن است این مبلغ بیشتر و یا کمتر شود.

موسسات کاریابی ترکیه در ایران

سوالی که در ذهن بسیاری از افرادی که قصد کار در ترکیه را دارند شکل می‌گیرد، این است؛ آیا برای یافتن شغل باید حتما به ترکیه سفر کنند و یا باید حتما با کاریابی‌های ترکیه‌ای در ارتباط باشند؟ پاسخ این سوال خیر است.
یکی دیگر از روش‌های یافتن شغل مناسب در ترکیه و یا هر کشور خارجی دیگری مراجعه به کاریابی‌های بین‌المللی در ایران است. این موسسات به عنوان پلی، واسطه‌ی نیروی کار ایرانی و کارفرمای ترک هستند. مراجعه به کاریابی‌های بین‌المللی ایران، با توجه به شناخت این کاریابی‌ها از وضعیت اشتغال در کشور و شهر مورد نظر، می‌تواند فرصت مشاوره‌ای کم هزینه‌تری برای شما ایجاد کند.

دوست دارید در ترکیه کار کنید؟ پس حتما نگاهی به مقاله بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟ بیندازید.

موسسات کاریابی ترکیه در تهران و تبریز

اغلب کاریابی‌های بین‌المللی که به صورت تخصصی در زمینه‌ی اشتغال در ترکیه فعالیت می‌کنند، در شهر تهران و تبریز مستقر هستند. راه دسترسی به این موسسات آسان است تنها لازم است با یک جستجوی ساده در گوگول نام و شماره‌های تماس این مراکز را پیدا کنید. لازم به ذکر است که حتما از اعتبار این موسسات اطمینان حاصل کنید و در ادامه درخواست خود را ثبت کنید.

کاریابی در ترکیه
موسسات کاریابی ترکیه در تبریز و استان‌های غربی در زمینه‌ی یافتن شغل در ترکیه از نظر کمی و کیفی بسیار فعال هستند.

روند کاری موسسات کاریابی ایرانی برای ترکیه به این صورت است که ابتدا رزومه‌ی کاری و درخواست‌تان را ارائه می‌کنید و موسسات با توجه به زمینه‌ی تخصصی شما، مشاوره‌های لازم جهت کامل کردن تجربه و یا رزومه‌ را به شما ارائه می‌کنند. دوره‌هایی مانند زبان یا تخصصی ویژه را در دستور کار قرار می‌دهند و پس از اطمینان از آمادگی شما گزینه‌های مناسب اشتغال را به شما ارائه می‌کنند.
موسسات کاریابی ترکیه در تبریز و استان‌های غربی در زمینه‌ی یافتن شغل در ترکیه از نظر کمی و کیفی بسیار فعال هستند.

دریافت ویزای کار و اقامت در ترکیه

برای اخذ اقامت ترکیه به واسطه‌ی اشتغال در ترکیه یا همای ویزای کاری باید 2 نکته را مورد توجه قرار داد؛ یکی نامه‌ی دعوت به کار از سوی کارفرمای ترک و یکی اخذ مجوز کار در ترکیه.
چنانچه از ایران جهت دریافت کار در ترکیه اقدام کرده‌اید باید با در دست داشتن نامه‌ی دعوت به کار به سفارت یا کنسولگری ترکیه مراجعه کنید و در آنجا درخواست خود مبنی بر اخذ ویزای کار را ثبت کنید. همزمان کارفرمای ترک نیز باید از سوی اداره‌ی کار مجوز اشتغال شما را دریافت کند. در صورت کامل بودن مدارک شا می‌توانید به راحتی ویزای کاری یک ساله را اخذ کنید. این ویزا قابل تمدید می‌باشد و پس از 8 سال شما می‌توانید ویزای کار دائمی دریافت کنید.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز کار:

  • دعوت نامه‌ی کارفرما
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات (ترجمه شده)
  • مدارک سابقه‌ی کاری
  • مدارک هویتی
  • گواهی عدم سوءسابقه‌ی کیفری
  • پاسپورت (حداقل شش ماه اعتبار)

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار:

  • مدارک هویتی
  • گواهی سلامت از پزشک معتبر
  • پاسپورت معتبر و دارای اعتبار حداقل 6 ماه
  • مدارک تحصیلی به صورت ترجمه شده
  • پرینت حساب بانکی (جهت تضمین تمکن مالی)
  • نامه قرارداد کاری، امضاء شده توسط کارفرما
  • اصل مجوز کاری

ویزای کاری برای افراد متاهل، شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز می‌شود.

پیدا کردن شغل در ترکیه به شانس بستگی دارد؟

برای یافتن کار مناسب در ترکیه به المان‌های متفاوتی باید توجه کرد. هرچقدر متقاضی کار در ترکیه واجد این المان‌ها و ویژگی‌ها باشد فرصت و یا شانس بیشتری برای اشتغال در این کشور دارد. برای مثال بیشتر کارفرمایان در ترکیه به دنبال جذب نیروهای با تجربه و متخصص هستند، پس هرچقدر تجربه، تخصص و یا تحصیلات‌تان در یک زمینه‌ی شغلی بیشتر باشد فرصت‌های کاری بیشتری در مقابل شماست.
بهترین رده‌ی سنی جهت استخدام در ترکیه بین 25 تا 40 سال است. نیروی‌های کاری جوان‌تر یا مسن‌تر اغلب برای پیدا کردن شغل مناسب شانس کمتری دارند.
آشنایی با زبان ترکی فرصت‌های کاری را به شکل معنادار و مشخصی برای شما بیشتر می‌کند. از سوی دیگر چنانچه تخصص و تحصیلات شما در زمره‌ی نیازهای شغلی کشور ترکیه باشد شانس شما برای استخدام بیشتر خواهد شد.
اما مهم‌ترین المان برای پیدا کردن کار در ترکیه افزایش مهارت کاری، مهارت زبانی، انگیزه و روحیه جستجوگری است.