راهنمای جامع دریافت بیمه دانشجویی در ترکیه

راهنمای جامع دریافت بیمه دانشجویی در ترکیه
00.08.19

کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه جهت تحصیل را دارند، بهتر است با قوانین بیمه‌ دانشجویی در ترکیه آشنا باشند. نداشتن بیمه می‌تواند پروسه‌ی دریافت اقامت شما را با مشکل مواجه کند، ضمن آنکه از خدمات رایگان و ارزان درمانی محروم می‌شوید. ام تی سی هوم در این مقاله به چیستی بیمه دانشجویی پرداخته و نگاهی به شرایط و قوانین مرتبط با آن نیز انداخته. با ما همراه باشید.

بیمه دانشجویی چیست؟

بیمه مساله‌ی مهمی در مدیریت سلامت ترکیه محسوب می ‌شود. به همین دلیل هر فردی در هر سمت یا جایگاهی باید از خدمات بیمه بهره‌مند باشد. دانشجویان از این قاعده مستثنی نیستند.
بیمه دانشجویی در ترکیه هم برای دانشجویان بومی و هم برای دانشجویان خارجی اجباری است. نکته‌ای که دانشجویان خارجی باید به آن توجه کنند، قبل از سفر به ترکیه باید برای دریافت بیمه مسافرتی خود اقدام کنند تا در پروسه‌ی اخذ اقامت ترکیه با مشکلی مواجه نشوند.
لازم به ذکر است که بیمه دانشجویی در ترکیه اجباری است. مادامی که دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه می‌باشد می تواند از خدمات بیمه دانشجویی استفاده کند.
بیمه دانشجویی در ترکیه شامل خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به ترکیه برای دانشجویان

نحوه و شرایط دریافت بیمه دانشجویی ترکیه

دانشجویانی که برای ادامه‌ی تحصیل به ترکیه می‌روند، بعد از دریافت پذیرش دانشگاهی و ثبت نام در دانشگاه باید برای بیمه‌ی خود اقدام کنند. در واقع به دانشجویان جدید 3 ماه زمان داده می‌شود تا مراحل اداری ثبت بیمه‌ی خود را به انجام برسانند.
زمان و مکان دقیق برای پیگیری فرآیند بیمه بسته به اعلام دانشگاه دارد. یعنی هر دانشگاهی در هر شهری دانشجویان را برای تکمیل فرم‌های بیمه به مراکز خاصی معرفی می‌کند.
نکته‌ی مهم و قابل ذکر این است که دانشجویان از زمان ثبت‌نام در دانشگاه تا 3 ماه بعد به صورت خودکار از سوی دانشگاه بیمه هستند. نوع بیمه دانشجویی در ترکیه پس از ثبت‌نام SGK یا همان بیمه‌ی دولتی سلامت است.چنانچه فردی برای تمدید بیمه‌ی دانشجویی خود اقدام نکند و 6 ماه از مدت مقرر بگذرد، دیگر نمی‌تواند از خدمات بیمه‌ دانشجویی در ترکیه بهره‌مند شود.
دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند، بیمه به عنوان مدرک مهم در پروسه‌ی دریافت اقامت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه

مدارک لازم برای دریافت بیمه دانشجویی در ترکیه

بعد از ثبت‌نام در دانشگاه و در پایان مهلت 3 ماهه‌‌ای که دانشجویان از بیمه‌‌ی خودکار دانشگاهی برخوردار هستند، باید نسبت به تمدید بیمه‌ اقدام شود. در این مرحله دانشجویان باید مدارک زیر را به مرکز بیمه‌ی مربوطه ارائه کنند.

  • اصل و کپی پاسپورت
  • کارت اقامت
  • کد مالیاتی که در مرحله‌ی اخذ اقامت تحصیلی دریافت شده
  • آدرس محل سکونت (اقامتگاه دانشجویی یا خانه‌ی مستقل)
  • مدارک دانشگاهی (کارت دانشجویی)

کدام خدمات درمانی شامل بیمه دانشجویی می‌شود؟

بیمه دانشجویی در ترکیه، برای محافظت و کاهش خسارت‌های جانی و مالی دانشجویان در مقابله با خطرات و بیماری‌ها ایجاد شده.
این نوع از بیمه هزینه‌های درمانی شامل معاینه، روش‌های تشخیصی (آزمایش یا عکس‌برداری)، دارو و درمان را در برمی‌گیرد. اینکه هر بیمه چقدر از این هزینه‌ها را پوشش دهد به نوع بیمه و بیمه‌گذار بستگی دارد.
داشتن بیمه دولتی منجر به بهره‌مندی از خدمات رایگان در بیمارستان‌ها و مرکز درمانی دولتی می‌شود.
دانشجویانی که از خدمات بیمه دانشجویی در ترکیه بهره‌مند هستند می‌توانند خدمات زیر را دریافت نمایند:

  • هزینه‌ی درمانی برای ویزیت‌ها و درمان‌های سرپایی
  • هزینه‌ی بستری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی
  • حق ویزیت پزشکان و متخصصان
  • هزینه‌ی انجام آزمایش‌ها، عکس‌برداری (رادیولوژی، سونوگرافی) و ام‌ار‌آی
  • هزینه‌ی درمانی مبتلایان به بیماری سرطان
  • هزینه‌ی دیالیز
  • هزینه‌های که در نتیجه تصادف به فرد تحمیل شده است.
  • هزینه‌ی دریافت دارو
  • هزینه‌ی مراقبت‌های بیمارستانی

بیشتر بخوانید: بهترین بیمارستان ‌های استانبول کدامند؟

تحصیل در ترکیه
بیمه دانشجویی در ترکیه خدمات بستری و اورژانس را نیز شامل می‌شود.

همچنین لازم است مواردی که به صورت کامل تحت پوشش بیماری‌های درمانی قرار نمی‌گیرند، اشاره کنیم:

  • دریافت خدمات آمبولانس
  • هزینه‌های دندان‌پزشکی
  • هزینه‌های مربوط به متخصصان تغذیه
  • هزینه‌های چشم‌پزشکی
  • توان بخشی و فیزیوتراپی
  • هر نوع جراحی که توسط متخصص خصوصی صورت می‌پذیرد
  • هزینه‌ی داروهای بدون نسخه
  • هزینه‌ی آزمایش‌ها در کلینیک خصوصی

بیشتر بخوانید: درباره‌ی بیمه‌ سلامت در ترکیه بیشتر بدانیم

انواع بیمه سلامت در ترکیه

بیمه‌های سلامت به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • بیمه‌ سلامت دولتی
  • بیمه سلامت خصوصی

اتباع خارجی که اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از خدمات بیمه‌های خصوصی استفاده کنند. دانشجویان خارجی که در ترکیه مشغول به تحصیل هستند به همین نسبت می‌تواند به کارگزان بیمه‌های مختلف مراجعه کنند.

بیشتر بخوانیدحقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی چقدر است؟

هزینه انواع بیمه‌ دانشجویی در ترکیه

در قدم اول دانشجویان خارجی که برای ادامه‌ی تحصیل به ترکیه مهاجرت می‌کنند، باید بیمه‌ی سلامت خود را دریافت کنند.
ارائه‌ی بیمه‌ی سلامت از مدارک اصلی برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه می‌باشد. هزینه‌ی این بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما می‌توان مبلغ 150 تا 600 لیر به صورت سالیانه برای آن در نظر گرفت.
علاوه بر بیمه‌ی سلامت که اجباری و متداول است، نوع دیگری از بیمه برای دانشجویان در نظر گرفته شده؛ بیمه حوادث حین تحصیل. این بیمه، حوادث حین تحصیل در فضای دانشگاهی یا خوابگاه‌های وابسته به دانشگاه را پوشش می‌دهد. هزینه‌ی این بیمه از 150 لیر ماهیانه آغاز می‌شود.
بیمه دانشجویی در ترکیه، دوره‌ی کارآموزی دانشجویان را نیز مورد توجه قرار داده. کارآموزی دانشجویان شامل موارد داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه می‌شود. هزینه‌ی ماهیانه این نوع از بیمه از 200 لیر آغاز می‌شود.
بیمه‌ی تکمیلی یا بیمه‌ی سلامت تکمیلی نیز در گروه بیمه دانشجویی در ترکیه قرار می‌گیرد. هزینه‌ی این نوع بیمه به صورت سالیانه محاسبه می‌شود و برابر است با 5.000 تا 50.000 لیر.

تحصیل در ترکیه
هزینه بیمه سلامت ترکیه بر اساس جنسیت، سن، ملیت، تعداد افراد تحت تکلف و نوع خدمات دریافتی می‌تواند متغیر باشد.

سهم پرداختی دانشجو از بیمه چقدر است؟

برای محاسبه‌ی حق بیمه‌ی پرداختی از سوی دانشجو، مبلغ یک سوم از حداقل درآمد طی 30 روز را در نظر می‌گیرند. این مبلغ باید از طرف دانشجو پرداخت شود.
در ادامه در صورت بروز بیماری یا رخداد حادثه‌ای بیمه مسئول پرداخت هزینه‌های درمانی دانشجو می‌باشد.
دانشگاه‌های ترکیه اغلب نظام بهداشت و سلامت دانشگاهی دارند. به این معنا که درمانگاه یا بیمارستانی وابسته به دانشگاه خدمات درمانی – تشخیصی ارائه می‌دهد. استفاده از این مراکز برای کلیه‌ی دانشجویان رایگان است.

بیشتر بخوانیدچگونه بیمه درمانی در ترکیه دریافت کنم؟

آیا تمامی دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه بیمه می‌شوند؟

دولت ترکیه سال‌هاست که برای ارتقای سلامت عمومی جامعه، بیمه را اجباری کرده. از این‌رو تمامی دانشجویان این کشور که در هریک از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی ترکیه تحصیل می‌کنند باید بیمه شوند. در یک جمله بیمه برای تمامی دانشجویان اجباری است.

سخن پایانی

بیمه دانشجویی در ترکیه جز اصلی‌ترین مدارک جهت دریافت اقامت تحصیلی در این کشور است. بیمه‌ی اجباری هزینه‌ی زیادی ندارد، اما می‌تواند در کاهش هزینه‌های احتمالی آتی شما موثر باشد. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت تحصیل ترکیه ما به آدرس https://turkey-study.com/ شوید و با مشاوران ما صحبت کنید.

به نظرتان بیمه‌ دانشجویی در ترکیه، چقدر کارایی دارد و چه میزان از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.