کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ استرالیا یا ترکیه؟

کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ استرالیا یا ترکیه؟
00.03.05

تصمیم گرفتن برای مهاجرت کار ساده‌ای نیست. فرد باید همه‌ی جوانب کار را بسنجد. دوری یا نزدیکی، فرهنگ و زبان، وضعیت اشتغال و امکانات، شرایط دریافت اجازه‌ی اقامت یا شهروندی و فاکتورهای بسیار دیگری که باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله‌ی ام‌تی‌سی هوم قصد داریم تفاوت مهاجرت به ترکیه و استرالیا را با هم مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

 

مقایسه‌ی پروسه‌ی دریافت ویزا

متقاضی سفر به استرالیا با هر نوع درخواست ویزایی ابتدا باید به صورت آنلاین برای جلسه مصاحبه درخواست دهد. سفارت‌خانه‌ی استرالیا در ایران به انجام امور کنسولی نمی‌پردازد و مانند کشور کانادا متقاضی برای طی مراحل اداری و قانونی مهاجرت باید به کشور ثالثی وارد شود. خوشبختانه بخش زیادی از فرآیند دریافت ویزا مانند تعیین وقت سفارت و مصاحبه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای استرالیا

• ارائه‌ی پاسپورت (با حداقل 6 ماه اعتبار)
• عکس تمام رخ پاسپورتی
• گواهی‌نامه‌ی سلامت
• گواهی‌نامه عدم سوءپیشینه
• نامه‌ی تمکن مالی
• ارائه‌ی مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات برای دریافت ویزای تحصیلی
• ارائه‌ی دعوت‌نامه در صورت وجود
• ارائه‌ی مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
• کارت پایان خدمت (آقایان)
• تکمیل فرم‌های درخواست ویزا

 

مهاجرت به ترکیه یا استرالیا
سواحل آفتابی ترکیه

استرالیا به دلیل امکانات رفاهی، ثبات اقتصادی و آرامش سیاسی – اجتماعی آرزوی بسیاری از افرادی‌ست که قصد مهاجرت دارند. سالانه تعداد زیادی خارجی به صورت قانونی و غیر قانونی راهی سفر به این کشور می‌شوند. دولت استرالیا معتقد است که قدرت پذیرش تعداد بالای میهمان جدید را ندارد به همین جهت سختگیری‌های زیادی را برای صدور ویزا اعمال می‌کند.

متقاضی مهاجرت به استرالیا پس از ثبت درخواست مصاحبه، طی جلسه‌ی آنلاینی با مامور کنسول‌گری گفت‌‌وگو خواهد داشت و مدارک خود را ارائه می‌کند. سپس باید منتظر جواب درخواست خود بماند. مدت زمان انتظار ممکن است کوتاه یا طولانی باشد. در این بازه‌ی زمانی، تضمینی جهت موافقت سفارت‌خانه وجود ندارد.

این در حالی‌ست که برای سفر به کشور ترکیه به راحتی می‌توانید بدون ویزا اقدام کنید. چنانچه تمایل به کار، تحصیل و یا اخذ اقامت ترکیه را داشته باشید، تنها لازم است مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای مربوطه را آماده کنید و در سفارت ترکیه در تهران درخواست خود را ثبت نمائيد. در صورت کامل بودن مدارک و نداشتن سوءپیشینه دولت ترکیه به راحتی با درخواست شما موافقت می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر روند دریافت ویزای استرالیا

علی‌رغم سختگیری‌های سفارت استرالیا جهت صدور ویزا، عواملی وجود دارد که روند دریافت ویزا را تسهیل می‌کند.

ویزای کاری: چنانچه شما مهارت ويژه‌ای دارید که مورد نیاز کشور استرالیاست، می‌توانید از طریق موسسات کاریابی بین‌المللی برای پیدا کردن شغل اقدام نمائید. سپس با ارائه‌ی دعوت‌نامه‌ی کاری، می‌توانید از صدور ویزای خود مطمئن باشد.
دریافت پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استرالیا، تضمین قدرتمندی برای اخذ ویزای این کشور است.
• تسلط به زبان انگلیسی به عنوان شاخصه‌ی بسیار مهمی برای سفارت‌ استرالیا مطرح است. هر چقدر مدرک زبان معتبرتر با نمره‌ی بالاتری ارائه کنید، احتمال تائید درخواست شما نیز بالا می‌رود.
• در صورت ارائه‌ی دعوت‌نامه از طرف اقوام و یا ارگان‌های دولتی یا خصوصی نیز شانس بیشتری برای دریافت ویزای استرالیا خواهید داشت.

هزینه‌ی اخذ ویزای ترکیه و استرالیا

حداقل هزینه‌ی پرداختی برای اخذ ویزای تحصیلی یا کاری در کشور ترکیه برابر یا 50 یورو می‌باشد. در حالی‌که مبلغ پرداختی جهت دریافت ویزای استرالیا از 140 دلار استرالیا آغاز می‌شود و بنا به نوع درخواست متقاضی ممکن است تا 1020 دلار استرالیا نیاز هزینه در بر داشته باشد.

پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه و استرالیا

استرالیا کشوری ثروتمند با جمعیت کم است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است. پیدا کردن شغل مناسب در استرالیا از سیستم امتیازدهی ویژه‌ای تبعیت می‌کند. هرچقدر میزان امتیازات افراد در این نظام بالاتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت شغل خواهد داشت. تخصص و سابقه‌ی کاری تحصیلات و تسلط به زبان روند یافتن شغل را تسهیل می‌کند.

نرخ بیکاری در کشور ترکیه هنوز دو رقمی‌ست. با این حال سیاست‌های کاری در ترکیه با شتاب به سوی کم کردن نرخ بیکاری پیش می‌رود.
جدول زیر امکان مقایسه‌ی متوسط درآمد بر اساس مدرک تحصیلی، میان این دو کشور را فراهم می‌کند.

 

مشاغل مختلف استرالیا ترکیه
مقطع دکترا 96.615 $ 20.320 $
مقطع فوق لیسانس 89.625 $ 18.584 $
مقطع لیسانس 74.490 $ 14.361 $
مقطع فوق دیپلم 64.000 $ 10.093 $
مقطع دیپلم 54290 $ 8.677 $
زیر دیپلم 47.300 $ 15.363 $

بیشتر بخوانید: با پردرآمدترین مشاغل‌ در ترکیه آشنا شوید

هزینه‌ی زندگی در استرالیا

کشور استرالیا از کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان محسوب می‌شود. بسیاری از شهرهای این کشور نظیر سیدنی و ملبورن شهرت جهانی برای خود رقم زده‌اند. از سوی دیگر استرالیا در گروه کشورهای ثروتمند جهان جای دارد. با این حساب می‌توان پیش‌بینی کرد هزینه‌های جاری زندگی در این کشور بالا باشد.

 

مهاجرت به استرالیا یا ترکیه؟
هزینه‌های زندگی در استرالیا در مقایسه با ترکیه بالاتر ارزیابی می‌شود

هزینه‌ی زندگی در ترکیه

با توجه به نرخ درآمد خانوار و هزینه‌ی جاری زندگی، می‌توان گفت هزینه زندگی در ترکیه به مراتب ارزان‌تر از کشور استرالیا است. در ادامه جدول مقایسه‌ای از هزینه‌های اساسی زندگی در دو کشور ارائه خواهیم کرد.

 

هزینه‌های اساسی

استرالیا

ترکیه

هزینه‌ی رستوران

15.48

3.55

نان

2.17

0.33

یک کیلوگرم مرغ

8.39

2.56

یک کیلوگرم گوشت قرمز

14.04

8.25

یک‌ونیم لیتر آب

1.77

0.27

یک لیتر بنزین

1.10

0.83

هزینه‌ی حمل و نقل ماهیانه

116.14

23.68

تحصیل در مدارس

1442.75

204.54

اجاره‌بها

1270.50

181.73

 

مزایا و معایب زندگی در استرالیا

زندگی در استرالیا، زندگی در امن‌ترین کشور جهان است. نرخ بیکاری بسیار پایین است و رفاه اجتماعی در بالاترین استانداردهای جهانی به چشم می‌خورد. با این حال برای مهاجرت به این کشور هزینه‌ی مالی و زمانی زیادی باید صرف کنید. ماه‌ها انتظار که ممکن است چشم‌انداز مثبتی نداشته باشد. دوری از ایران و تفاوت فرهنگی مهاجرت به استرالیا را کمی سخت‌تر از حد معمول کرده است.

 

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

مهم‌ترین ویژگی مهاجرت به ترکیه نزدیکی به ایران است. این نزدیکی هم از نظر مسافت و هم از نظر مولفه‌های فرهنگی بسیار مشهود است. همچنین هزینه‌ی سفر به ترکیه بسیار پایین برآورد می‌شود. شما می‌توانید با کمترین میزان هزینه بهترین شرایط زندگی در ترکیه را برای خود فراهم کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین شاخص‌های مهاجرتی ترکیه و استرالیا را با هم مقایسه کنیم. در پایان باید خاطر نشان کنیم، انتخاب بهترین مقصد مهاجرت به فاکتورهای عمومی و شخصی بسیاری بستگی دارد. در نتیجه نمی توان یک نسخه‌ی ‌جامع برای تمامی افراد ارائه‌ کرد. امیدواریم این مقاله در جهت افزایش شناخت و آگاهی شما قدم موثری برداشته باشد.
در صورتی که به ترکیه یا استرالیا مهاجرت کرده‌اید، از تجربه‌ی خود برای ما بنویسید.

 

اگر این مطلب برای‌تان مفید بود، پیشهاد می‌کنیم مطلب «کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ کانادا یا ترکیه؟» را هم مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره مهاجرت و یا خرید ملک در ترکیه با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را برای 0 تا 100 فرایند مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه راهنمایی کنند.