قیمت اجناس و ریز هزینه‌های زندگی در ترکیه چگونه است؟

قیمت اجناس و ریز هزینه‌های زندگی در ترکیه چگونه است؟
01.12.20

ترکیه تا سال 2005 به شدت با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و لیر از کم ارزش‌ترین واحدهای پولی جهان بود، اما اصلاحات اقتصادی در سال 2005 سرنوشت اقتصاد ترکیه را به کلی عوض کرد. اگر شما هم به فکر خرید ملک در ترکیه و زندگی در این کشور هستید، حتما هزینه‌های زندگی در ترکیه و قیمت اجناس در ترکیه نگرانی بزرگی برای شما ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب با ام تی سی هوم همراه باشید تا با جزییات هزینه‌ها و درآمدها در ترکیه آشنا شوید.

اقتصاد ترکیه چطور متحول شد؟

اگر بخواهیم درباره نرخ اجناس در ترکیه، هزینه‌ها و درآمدها صحبت کنیم، بهتر است ابتدا کمی هم راجع به تورم در ترکیه بدانیم. همانطور که در مقدمه هم گفتیم، ترکیه تا سال 2005 با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بود، اما تحولی بزرگ در سال 2005 همه چیز را دگرگون کرد. اصلاحات اقتصادی پیش‌بینی شده برای حل مسائل اقتصادی، در سال 2005 منجر به حذف 6 صفر از واحد پولی ترکیه و تغییر واحد از YTL به TL شد. لیر ترکیه هم اکنون از قدرت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. هر لیر ترکیه در ایران در حدود 1800 تومان (آبان 1402) خرید و فروش می‌شود.
نرخ تورم اقتصادی ترکیه به صورت سالیانه 12.1 درصد در سال 2020 اعلام شده است برای درک دقیق‌تر میزان رشد قیمت‌ها، قابل ذکر است که نرخ تورم در ایران در مدت مشابه ترکیه برابر با 29 درصد اعلام شده. با وجود آنکه تورم در ترکیه از متوسط جهان بالاتر است اما می‌توان امیدوار بود افزایش قیمت کالا‌ها نسبت به ایران کمتر است و روند منطقی‌تری دارد. ترکیه از ابتدای سال 2000 طی برنامه‌های بلند مدت، به دنبال برون رفت از بحران‌های اقتصادی بوده است، پس می‌توان امیدوار بود که روند اقتصادی در ترکیه میل به ثبات و رشد دارد.

آخرین نرخ تورم ترکیه در سال 2023 برابر با 58٪ اعلام شده است.

بیشتر بخوانیدراهنمای خرید خانه های ضد زلزله ترکیه

میزان درآمد در ترکیه چگونه است؟

هزینه های زندگی در ترکیه از عوامل مهم در تصمیم‌گیری افرادی‌ست که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. به صورت کلی حداقل حقوق دریافتی در ترکیه برای فرد بی‌تجربه، بدون تخصص و تحصیلات برابر با 8,500 لیر در ماه برآورد شده، این رقم بدون محاسبه مزایا و امتیازات است و در واقع حقوق پایه در ترکیه محسوب می‌شود.

چه عواملی بر حقوق دریافتی تأثیرگذار است؟

هرچه تحصیلات بالاتر باشد میزان حقوق دریافتی نیز افزایش پیدا می‌کند، گرچه تجربه هم در تعیین نرخ دستمزد بی‌تاثیر نیست اما تاثیر حیطه‌ی شغلی از همه مهم‌تر است، به طور کلی شغل‌های مرتبط با بهداشت و درمان جزو بالاترین درآمدها محسوب می‌شود.
جنسیت هم در مواردی برای خقوق عامل تعیین‌کننده‌ایست، می‌توان گفت در کل مردان در ترکیه نسبت به زنان در همان شغل درآمد بیشتری دارند. برای مثال درآمد یک پزشک متخصص مرد در یک سال برابر است با 210.461 لیر و درآمد یک پزشک متخصص زن در سال برابر است با 207.112 لیر. البته در مشاغل زیادی نیز تفاوتی میان زن و مرد در حقوق دریافتی وجود ندارد.

میانگین درآمد سالیانه بر اساس تحصیلات در ترکیه:

مقطع درآمد
مقطع دکترا 172.882 لیر
مقطع فوق لیسانس 158.114 لیر
مقطع لیسانس 122.185 لیر
مقطع فوق دیپلم 85.876 لیر
مقطع دیپلم 73.824 لیر
زیر دیپلم 130.710 لیر

میانگین درآمد سالیانه برخی مشاغل در ترکیه (به‌روز شده در سال 2023)

  • مهندس: 21.295 لیر
  • تکنسین (فارغ التحصیل دبیرستان) :  13.142 ₺
  • استاد: 34.057 لیر
  • خلبان: 112.500 لیر
  • دکتر:     54.959 لیر
  • پرستار: 26 .152 لیر
  • پلیس: 54.500 لیر
  • دندانپزشک: 47.300 لیر
  • وکیل: 76.800 لیر
  • معلم: 26.630 لیر
  • داروساز:33.700 لیر
  • آرایشگر: 26.500 لیر

هزینه‌ها با کسب اطلاعات از وضعیت مشاغل و درآمدها در ترکیه با آسودگی خاطر به هزینه‌های زندگی در این کشور می‌توان پرداخت. باید بگویم هزینه‌های زندگی در ترکیه مانند سایر کشورها، به عوامل زیادی بستگی دارد. به صورت کلی این عوامل را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ تعداد نفرات یک خانواده، شهری که در آن سکونت می‌کنید و در آخر سبک زندگی شما.

هزینه‌های مختلف زندگی در ترکیه

قیمت اجناس در ترکیه و بخصوص هزینه زندگی در این کشور یک عامل انگیزشی برای بسیاری از افراد در تصمیم‌گیری آن‏ها برای نقل‌مکان به این کشور است. قیمت اجناس در ترکیه و به‌طورکلی هزینه زندگی در این کشور، به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی به طور شگفت‌انگیزی بسیار کم‏تر از سایر کشورها است. زیرا قیمت اجناس در ترکیه در مقایسه با ایالات متحده یا بریتانیا نسبتاً ارزان است.

هزینه تهیه مسکن در ترکیه

هزینه تهیه مسکن، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش هزینه‌های زندگی به شمار می‌آید، فرقی ندارد کجای دنیا زندگی می‌کنید. هزینه مسکن در ترکیه، چه برای اجاره و چه برای خرید در شهرهای مختلف، متفاوت است. اینگونه که در استانبول که به عنوان مهم‌ترین شهر ترکیه برای اجاره خانه باید کرایه بیشتری و برای خرید مبلغ بالاتری بدهید. به طور خلاصه، زندگی در این شهر برای شما گران‌تر تمام می‌شود، اما باید در نظر داشت امکانات شغلی، تحصیلی و رفاهی در این شهر نیز در بالاترین کمیت و کیفیت خود عرضه می‌شود.

هزینه‌ی اجاره مسکن در استانبول در یک ماه:

قیمت اجاره ماهانه در استانبول

اپارتمان (1 خوابه)، مرکز شهر 10.000 تا 20.000
اپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز 5000 تا 12.000
اپارتمان (3 اتاق خواب)، در مرکز شهر 15.000 تا 35.000
اپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز 10.000 تا 20.000

 

متوسط تهیه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهرهای مهم ترکیه:

شهر شروع قیمت
استانبول 150 هزار دلار
آنکارا 120 هزار دلار
ازمیر 120 هزار دلار
بدروم 100 هزار دلار
آنتالیا 100 هزار دلار
دنیزلی 100 هزار دلار

 

قیمت مسکن در آنتالیا چقدر است؟

وقتی صحبت از مسکن در آنتالیا به میان می‌آید، طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها متناسب با همه بودجه‌ها در دسترس است.قیمت مسکن در آنتالیا مثل قیمت اجناس در ترکیه سلیقه‏های گوناگون را پوشش می‏دهد. بسیاری از آپارتمان‌ها و خانه‌ها برای اجاره با قیمت‌های مناسب برای کسانی که به دنبال گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، در درسترس هستند. بطور کلی قیمت ها در ترکیه تا حدودی متعادل‏تر هستند.

بسته به‌اندازه و موقعیت ملک، از حدود 2000 لیر در ماه برای یک آپارتمان کوچک استودیویی تا حدود 10،000 لیر در ماه برای یک آپارتمان یا خانه بزرگ‌تر باید پرداخت کنید. البته قیمت دقیق به کیفیت و موقعیت ملک بستگی دارد

عوامل دیگری وجود دارد که در قیمت اجناس در ترکیه که مربوط به مسکن است باید در نظر گرفته شوند:

  • قبض ماهانه تعمیر و نگهداری ساختمان – 150 لیر ترکیه
  • قبض برق – 400 لیر ترکیه
  • قبض مصرف آب – 100 لیر ترکیه
  • قبض گاز اجاق‌گاز – 80 لیر ترکیه
  • اینترنت نامحدود – 200 لیر ترکیه (50 مگابیت بر ثانیه)
  • بسته موبایل – 80 لیر ترکیه (4 گیگابایت)
  • مالیات سالانه دارایی به پرداخت‌های ماهانه – 150 لیر ترکیه تقسیم می‌شود
  • هزینه‌های اضافی یا تعمیرات – 100 لیر ترکیه

هزینه‌های عمومی خرید غذا و پوشاک در ترکیه چقدر است؟

خرید غذا و پوشاک در ترکیه می‌تواند یک تجربه عالی باشد. زیرا این کشور به‌خاطر بازارها و مغازه‌های پر جنب و جوشش که طیف وسیعی از محصولات را ارائه می‌دهند، شناخته شده است. قیمت اجناس در ترکیه و همچنین قیمت غذا و پوشاک بسته به کیفیت و کمیت متفاوت است. اما به‌طورکلی هزینه خرید غذا و پوشاک و قیمت اجناس در ترکیه نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است.
وقتی صحبت از غذا به میان می‌آید، می‌توانید میوه‌های تازه، سبزی‌ها و سایر مواد غذایی را در بازارها و سوپرمارکت‌های محلی پیدا کنید. قیمت محصولات تازه به‌طورکلی کاملاً معقول است. شما می‌توانید انتخاب خوبی از مواد غذایی را با میانگین حدود 20 تا 30 لیر به ازای هر یک کیلوگرم تهیه کنید. همچنین می‌توانید طیف گسترده‌ای از مواد غذایی کنسرو شده و بسته‌بندی‌شده، همچنین اقلام وارداتی از کشورهای دیگر را پیدا کنید اما با قیمت گران‌تر.

پوشاک نسبتاً مقرون‌به‌صرفه از بابت قیمت ترکیه پیدا خواهد شد. انواع مختلفی از برندهای داخلی و وارداتی موجود است. قیمت اجناس در ترکیه به لیر می‌تواند از چند لیر برای اقلام اساسی تا صدها لیر برای اقلام لوکس‌تر متغیر باشد. محبوب‌ترین مکان‌های خرید لباس، مراکز خرید بزرگ‌تر و فروشگاه‌های بزرگ هستند که می‌توانید برندهای محلی و بین‌المللی را در آن‏ها پیدا کنید. به طور خلاصه، قیمت اجناس در ترکیه که هنگام خرید می‌توانید انتظار داشته باشید، آورده شده است.

  • هزینه‌های عمومی در بازار – 300 لیر ترکیه
  • خرید سوپرمارکت – 500 لیر ترکیه
  • خرید در بازار کشاورزان – 200 لیر ترکیه
  • لباس و کفش – 250 لیر ترکیه

به‌طورکلی، هزینه خرید غذا و قیمت اجناس در ترکیه نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید طیف وسیعی از اقلام را متناسب با هر بودجه‌ای پیدا کنید. چه به دنبال محصولات تازه، کنسرو، لباس یا اقلام لوکس باشید. مطمئناً چیزی متناسب با نیاز خود پیدا خواهید کرد.

هزینه حمل‌ونقل

هزینه زندگی و قیمت اجناس در ترکیه برای افرادی که عادت به پرداخت چنین قیمت‌های بالایی ندارند می‌تواند گران باشد. متوسط دستمزد ماهانه در ترکیه تنها 580 دلار است که آن را به یکی از کم درآمدترین کشورهای اروپا تبدیل می‌کند. علاوه بر این، هزینه‌های حمل‌ونقل بالا است. پس‌انداز در هزینه را دشوار می‌کند. قیمت یک گالن بنزین در استانبول تا 8 دلار و تاکسی 25 دلار است. هزینه‌های حمل‌ونقل نیز هنگام اجاره ماشین یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش می‌یابد.

میانگین اجاره ماهانه یک آپارتمان در استانبول 350 دلار است. هزینه مواد غذایی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالاست. فردی که می‌خواهد در ترکیه زندگی راحتی داشته باشد باید درآمد قابل‌توجهی داشته باشد.

اگر درآمد شما در ترکیه به دلار باشد، هزینه زندگی در ترکیه به تومان شاید مقرون به‏ صرفه ‏تر باشد.

هزینه سرگرمی

شهروندان ترکیه از طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سرگرمی، از سینما و تئاتر گرفته تا کنسرت و کلوپ‌های شبانه لذت می‌برند. بلیط‌های ارزان‌قیمت اغلب در دسترس هستند. بیشتر سالن‌ها تا اواخر شب باز هستند. هزینه‌های سرگرمی و حتی قیمت اجناس در ترکیه بسته به محل زندگی شما بسیار متفاوت است. در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا، قیمت بلیت سینما، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه می‌تواند بالا باشد. در مقابل، مناطق روستایی تمایل به ارزان‌تر بودن دارند

هزینه مراقبت‌های بهداشتی

مراقبت‌های بهداشتی در ترکیه آن‌قدرها که برخی فکر می‌کنند گران نیست. هزینه مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با سایر کشورهای غربی می‌تواند نسبتاً پایین باشد. این به دلیل عوامل متعددی از جمله سیستم جهانی مراقبت‌های بهداشتی کشور و رقابت بین ارائه‌دهندگان است.
میانگین قبض مراقبت‌های بهداشتی برای یک خانواده چهارنفره در ترکیه حدود 370 دلار در ماه است. این یکی از کمترین هزینه‌ها در اروپا و حتی از برخی کشورهای درحال‌توسعه کمتر است. پوشش تحت سیستم مراقبت‌های بهداشتی همگانی کشور به این معناست که همه ساکنان، فارغ از اینکه چقدر ثروتمند یا فقیر باشند، تحت پوشش هستند.

قیمت لوازم خانگی در ترکیه

برندهای ترک اولویت اصلی خرید لوازم خانگی و برقی در ترکیه هستند. زیرا برندهای ترک در سراسر جهان شهرت خوبی دارند.

ترکیه در بسیاری از زمینه ها از جمله لوازم خانگی و برقی محصولات متنوعی دارد. چرا که برندهای ترک از لوازم برقی گرفته تا مبلمان و دکوراسیون برای افرادی که به دنبال خرید لوازم خانگی و برقی در ترکیه هستند در دسترس است. علاوه بر این، ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان در اروپا است و در کنار آلمان و ایتالیا پیشرو در تولید لوازم خانگی و الکتریکی است.

 

هزینه متوسط زندگی در ترکیه برای هر فرد (ماهانه)

به صورت متوسط هزینه‌ی ماهیانه‌ی زندگی یک نفر در ترکیه بدون احتساب هزینه‌ی مسکن برابر با 3.000 لیر در ماه می‌شود.
ریز قیمت‌ کالاهای اساسی در ترکیه:

قیمت در سوپر مارکت ها در استانبول (قیمت‌ها به لیر)
شیر (طبیعی 1 لیتر) 17 تا 30
نان سفید تازه (500 گرم) 5 تا 25
تخم مرغ معمولی (12 عدد) 24 تا 54
پنیر محلی (1 کیلوگرم) 100 تا 230
آب (بطری 1.5 لیتری) 4 تا 12
سینه مرغ (بدون پوست و بدون استخوان) (1 کیلوگرم) 90
سیب (1 کیلوگرم) 19
پرتقال (1 کیلوگرم) 18
کاهو (یک عدد) 15
برنج سفید (ا کیلوگرم) 30 تا 50
موز (1 کیلوگرم) 27
پیاز (1 کیلوگرم) 27
خیار (1 کیلوگرم) 13
پنیر کوتاژ (1 کیلوگرم) 64 تا 147
گلابی (1 کیلوگرم) 12 تا 30

غذا در رستوران:

متوسط قیمت ناهار در استانبول چقدر است؟
رستوران اسیایی – رستوران چینی 1100 لیر
رستوران فرانسوی 1200 لیر
رستوران ایتالیایی 1000 لیر
رستوران ژاپنی 1700 لیر
رستوران مکزیکی 675 لیر

اینترنت و سیم‌کارت:

  • هزینه‌ی اینترنت (ماهیانه) 72 لیر با سرعت 8 مگابایت بر ثانیه
  • سیم کارت (ترک تلکام) 85 لیر
  • تعرفه‌های سیم کارت 29 لیر در ماه برای 500 دقیقه مکالمه، 500 پیامک و شش گیگ اینترنت

 

چه چیزهایی در ترکیه گران است

برخی از هزینه‌ها، و برخی از قیمت اجناس در ترکیه گران‌تر از سایر نقاط اروپا یا ایالات متحده است. علاوه بر اجاره، هزینه‌های آب و برق و هزینه‌های آموزشی می‌تواند در ترکیه گران‌تر از سایر نقاط جهان باشد.

آشنایی با هزینه‌های اساسی زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه یک تجربه عالی برای کسانی است که به دنبال کشف فرهنگ و سبک زندگی جدید هستند. هزینه زندگی و قیمت اجناس در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپا و آمریکای شمالی کاملاً مناسب است. به همین دلیل ترکیه به مقصدی جذاب برای مهاجرانی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه هستند تبدیل شده است.

هزینه‌های متوسط افراد در ترکیه چقدر است؟

سبک زندگی شما و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید تعیین می‌کند که روزانه چقدر پول خرج می‌کنید. شهرهای بزرگ معمولاً پرهزینه‌ترین شهرها هستند. جایی که باید انتظار داشته باشید که برای همه چیز از اجاره، غذا، حمل‌ونقل گرفته تا هزینه‌های روزمره، بیشتر بپردازید. این امر به‌ویژه در هنگام زندگی به‌تنهایی قابل‌توجه است. بااین‌حال، هزینه زندگی و حتی قیمت اجناس در ترکیه برای خانواده بدون اجاره به آن‏ها این امکان را می‌دهد که راحت زندگی کنند و بیش از 15 درصد از افراد عادی پس‌انداز کنند.

در مورد ورود خارجی‌ها به کشور ترکیه، قیمت اجناس در ترکیه ممکن است به‌صورت جداگانه متفاوت باشد. بسته به کشوری که یک خارجی از آن آمده است. به‌عنوان‌مثال، هزینه زندگی و قیمت اجناس در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی یا افراد عادی اگر اصالتاً از اتحادیه اروپا، بریتانیا یا ایالات متحده باشند، بسیار کمتر است. هزینه متوسط زندگی و قیمت اجناس در ترکیه به دلار آمریکا برای خارجی‌ها ممکن است حدود 500 یا 1500 دلار در ماه باشد که بستگی به سبک زندگی و عادات خرج‌کردن آن‏ها دارد.

سخن پایانی

ترکیه کشوری زیبا با فرهنگ و تاریخ فوق‌العاده غنی است. بااین‌حال، هزینه زندگی و قیمت اجناس در ترکیه می‌تواند متوسط رو به بالا باشد. به‌خصوص اگر به دنبال زندگی در پایتخت آنکارا یا یکی از مناطق بزرگ شهری هستید. ترکیه می‌تواند مهاجران را باقیمت‌های نسبتاً متوسط شگفت‌زده کند. هزینه زندگی و قیمت اجناس در ترکیه بسته به منطقه متفاوت است. زندگی در شهرهای بزرگ و مراکز تجاری هزینه‏ زیادی دارد. بااین‌حال، استانبول، اگرچه به‌عنوان گران‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود، اما بسیار ارزان‌تر از لندن یا نیویورک است.

اگر قصد مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه دارید، اما هنوز جواب سوالتان را پدا نکرده‌اید، با کارشناسان ام تی سی هوم در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند. ام تی سی هوم با داشتن دو دفتر در تهران و استانبول مرجع به روزترین اطلاعات مهاجرتی به ترکیه است و می‌توانید با خیالی آسوده پاسخ سوالاتتان را نزد کارشناسان ما بیابید. برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما کافی‌ست با شماره واتس‌اپی 09129533230 در تماس باشید.