کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ کانادا یا ترکیه؟

کدام کشور برای مهاجرت بهتر است؛ کانادا یا ترکیه؟
00.02.26

اگر قصد مهاجرت دارید و میان ترکیه یا کانادا دچار تردید شدید،‌ این مطلب را به دقت بخوانید. ام‌تی‌سی‌ هوم در این مقاله با بیان مولفه‌های اساسی، امکان مقایسه‌ی مهاجرت به ترکیه و کانادا را برایتان فراهم کرده است. در همین راستا به مسائلی همچون هزینه‌های مهاجرت،‌ هزینه‌های زندگی، وضعیت شغلی و امکان‌های سفر به این دو کشور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

مقایسه‌ی ‌پروسه‌ی دریافت ویزا

ایرانیانی که قصد مسافرت یا مهاجرت به کانادا را دارند باید از طریق سفارت کانادا در ترکیه برای دریافت ویزای خود اقدام کنند. اولین قدم برای دریافت ویزای کانادا درخواست وقت مصاحبه از سفارت است. در حال‌ حاضر می‌توان به صورت آنلاین برای این منظور اقدام کرد.

در مرحله‌ی دوم با توجه به زمان تعیین شده‌ی توسط سفارت‌ باید به صورت حضوری برای انگشت‌نگاری و بیومتریک و ارائه‌ی کامل مدارک ترجمه شده به یکی از سفارت‌خانه‌های کانادا در ترکیه، امارات، ارمنستان، گرجستان و یا قطر مراجعه کنید. لازم به ذکر است که ویزای سفر ایرانیان به کانادا تنها در کشور ترکیه صادر می‌شود.

در مرحله‌ی سوم متقاضی ویزای کانادا، به مدت 2 ماه باید منتظر پاسخ سفارت باشد. 2 ماه مدتِ انتظارِ معمول برای دریافت پاسخ ویزا می‌باشد و ممکن است مدت زمان پاسخگویی بیش از 6 ماه به تعویق بیافتد.

در مرحله‌ی آخر و پس از دریافت پاسخ مثبت ،‌ متقاضی حداکثر 30 روز زمان دارد تا نسبت به لیبل‌دار کردن پاسپورت خود اقدام نماید.

 

مهاجرت به ترکیه
صدور ویزای کانادا برای ایرانیان، تنها در سفارت کانادا در آنکارا امکان‌پذیر است.

عوامل تاثیرگذار بر روند دریافت ویزای کانادا

کشور کانادا از آن دست کشورهایی‌ست که به راحتی برای خارجی‌ها ویزا صادر نمی‌کند. برخی موارد می‌تواند احتمال موافقت سفارت کانادا برای دریافت ویزا را افزایش دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن سابقه‌ی سفر به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه‌ی شینگن
  • مدت اعتبار پاسپورت باید حداقل 3 سال باشد
  • تمکن مالی قوی و گردش حساب متناسب با تمکن مالی
  • دعوت‌نامه‌ی معتبر از سوی خویشاوندان در کانادا
  • دعوت‌نامه‌ی قدرتمند از سوی نهادها و موسسات کانادایی
  • اقدام انفرادی برای دریافت ویزا (در صورت اقدام به صورت خانوادگی احتمال تائید درخواست، بسیار پایین می‌آید)

ایرانیان برای سفر توریستی به ترکیه به مدت 90 روز نیاز به دریافت ویزا ندارند. اما می‌توانند برای اقامت توریستی یک‌ساله در ترکیه درخواست ویزا نمایند که به راحتی قبول خواهد شد. همچنین چنانچه افراد بخواهند برای کار یا تحصیل به ترکیه مهاجرت کنند، با تکمیل مدارک ضروری از جمله پذیرش دانشگاه و دعوت‌نامه‌ی کاری می‌توانند نسبت به دریافت ویزای مربوطه اقدام نمایند.

 

هزینه‌ی اخذ ویزای ترکیه و کانادا

مهم‌ترین هزینه‌ای که برای دریافت ویزای کانادا بر فرد تحمیل می‌شود؛ هزینه‌ی بلیط رفت و برگشت (ترکیه یا کشورهایی که انگشت‌نگاری جهت ویزا را انجام می‌دهند) و هزینه‌ی هتل و اقامت در کشور ثالث است، که شامل حداقل یک سفر می‌شود. سایر هزینه‌های مربوط به دریافت ویزای کانادا به شرح زیر هستند.

  • ویزای‌توریستی: 100 دلار هزینه‌ی ویزا و 85 دلار هزینه‌ی انگشت‌نگاری
  • ویزای تحصیلی: 150 دلار هزینه‌ی ویزا و 85 دلار هزینه‌ی انگشت‌نگاری
  • ویزای کاری: 240 دلار هزینه‌ی ویزا و 85 دلار هزینه‌ی انگشت‌نگاری

از آنجایی که ایرانیان برای سفر توریستی به ترکیه نیاز به ویزا  ندارند. برای دریافت ویزای تحصیلی، کاری و یا سایر انواع ویزای مبلغ قابل پرداخت از 50 یورو آغاز می‌شود.

 

پیدا کردن شغل مناسب در ترکیه و کانادا

مقایسه‌ی فرصت‌های شغلی و میانگین حقوق دریافتی در ترکیه و کانادا برای کسانی که قصد مهاجرت دارند، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نرخ بیکاری در کشور کانادا برابر 7.5٪. حداقل حقوق برابر با 7950 دلار آمریکایی‌ست.

مهاجرت به کانادا

نرخ بیکاری ترکیه در ماه‌های آخر سال 2020 ٪12.9 رسید. متوسط حقوق ماهیانه در ترکیه 19700 لیر برآورد می‌شود.

جدول زیر امکان مقایسه‌ی متوسط درآمد بر اساس مدرک تحصیلی، میان این دو کشور را فراهم می‌کند.

مشاغل مختلف کانادا ترکیه
مقطع دکترا 106.904 $ 20.320 $
مقطع فوق لیسانس 90.589 $ 18.584 $
مقطع لیسانس 76.842 $ 14.361 $
مقطع فوق دیپلم 65.324 $ 10.093 $
مقطع دیپلم 61.101 $ 8.677 $
زیر دیپلم 63.867 $ 15.363 $

بیشتر بخوانید: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟

هزینه‌ی زندگی در ترکیه

ترکیه کشوری میانه از منظر تعادل میان دخل و خرج محسوب می‌شود. گرانی بیش از اندازه‌ی درآمدهای خانواده نیست. در صورت مهیا بودن شرایط امکان رشد اقتصادی خانواده فراهم است.

مبلغی که هر فرد یا خانوار به صورت ماهیانه هزینه می‌کند تا حد زیادی به سبک زندگی و نیز شهر محل اقامتش بستگی دارد. زندگی در شهرهای بزرگ و توریستی به ویژه در زمینه‌ی اجاره‌بها و کرایه خودرو هزینه‌های بیشتری را به فرد تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

 

مهاجرت به ترکیه
خرید با اجاره مسکن در ترکیه از قیمت متوسط جهانی پایین‌تر است.

هزینه‌های زندگی در کانادا

کانادا کشوری با مساحت زیاد و جمعیت کم است. پیدا کردن شغل مناسب به ويژه در صورت داشتن تخصص به راحتی امکان‌پذیر است. در صورت داشتن شغل با حقوق متوسط،‌ زندگی در این کشور با سهولت امکان‌پذیر است.

 

مقایسه‌ی برخی هزینه‌های زندگی در کانادا و ترکیه بر اساس دلار آمریکا

هزینه‌های اساسی کانادا ترکیه
هزینه‌ی رستوران 14.85 3.55
نان 2.41 0.33
یک کیلوگرم مرغ 11.02 2.56
یک کیلوگرم گوشت قرمز 12.33 8.25
یک‌ونیم لیتر آب 1.78 0.27
یک لیتر بنزین 0.93 0.83
هزینه‌ی حمل و نقل ماهیانه 74.27 23.68
تحصیل در مدارس 814.48 204.54
اجاره‌بها 1095.71 181.73

مزایا و معایب زندگی در کانادا

کانادا جزو کشورهایی است که بیشترین مسافت را از ایران دارد و به همین نسبت مهاجرت به این کشور سخت است.

کشور کانادا از امن‌ترین کشورهای جهان است و آمار جرم و جنایت در آن بسیار پایین گزارش می‌شود. افراد متخصص می‌توانند از تضمین شغلی خود مطمئن باشند.

رفاه اجتماعی در کانادا بسیار بالاست . خدمات درمانی دولتی و رایگان است. هزینه‌ی آموزش کودکان تا پایان مقطع دبیرستان به عهده‌ی دولت است. مهاجر پذیر بودن کشور کاناداست. این کشور در سال‌های اخیر شاهد کمترین میزان نژادپرستی بوده و از این نظر در صدر کشورهای امن برای مهاجرین قرار می‌گیرد.

 

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

مهاجرت به ترکیه زندگی زیر سایه ثبات نسبی اقتصادی، امکانات سرمایه‌گذاری و اشتغال است. برخورداری از آزادی اجتماعی و امکان دریافت اقامت از طریق خرید مسکن از مزایای زندگی در ترکیه محسوب می‌شوند. سطح زندگی در ترکیه نسبت به ایران بالاتر برآورد می‌شود، با این حال راه طولانی تا رسیدن به بهترین استانداردهای جهانی دارد.

بیشتر بخوانید: دریافت پاسپورت کشور ترکیه؛ روش‌ها و مزایا

سخن پایانی

اگر بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مسائل مربوط به ویزا بخواهیم بین ترکیه و کانادا یکی را انتخاب کنیم؛ قطعا انتخاب ما کانادا خواهد بود. دشواری‌های دریافت ویزا،‌ شرایط سخت اخذ اقامت و بالا بودن هزینه‌های مهاجرتی، بسیاری را مجاب می‌کند دست به انتخاب آسان‌تری بزنند. اخذ اقامت ترکیه به صورت موقت یا دائم،‌ امکان دریافت شهروندی این کشور را تقویت می‌کند و با دریافت پاسپورت ترکیه مهاجرت و مسافرت به کشورهای ثالث آسان‌تر خواهد شد. اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، مشاوران ما در مجموعه ام تی سی هوم می‌توانند شما را در تمام مراحل مهاجرت یاری کنند.

به نظر شما مهاجرت به کدام کشور برای ایرانیان مناسب‌تر است؟ ترکیه یا کانادا؟

اگر تجربه‌ی زندگی در ترکیه یا کانادا را دارید، به نظرتان اجتماعات ایرانیان در کدام کشور فعال‌تر است؟