در صورت گم شدن کیملیک چه اقدامی باید کرد؟

در صورت گم شدن کیملیک چه اقدامی باید کرد؟
00.12.01

کسانی که برای دریافت اقامت ترکیه اقدام می‌کنند، بارها و بارها نام کیملیک‌کارت را شنیده‌اند. کیملیک کارت چیست و چه نقشی در دریافت اقامت ترکیه دارد؟ اگر این کارت گم شود، صاحب کارت چع اقداماتی باید انجام دهد؟ آیا در این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهد شد؟. با ام تی سی هوم همراه باشید تا در ادامه شما را با مدارک موردنیاز برای اخذ کیملیک کارت و اقدامات لازم بعد از گم شدن کیملیک کارت آشنا کنیم.

کیملیک کارت چیست؟

برای سفر به ترکیه نیاز به ویزای ترکیه دارید. مدت اعتبار این ویزای ترکیه 180 روز است. در طول این مدت می‌توانید تعداد نامحدودی سفر به ترکیه داشته باشید. صرف‌نظر از تعداد سفرها، شما فقط می‌توانید حداکثر 90 روز در ترکیه بمانید. درصورتی‌که بخواهید بیش از مدت مذکور در خاک ترکیه اقامت داشته باشید، باید برای اقامت دائم یا موقت و همچنین کارت کیملیک اقدام کنید.

درواقع کیملیک یا مجوز اقامت ترکیه مجوزی است که در صورت تمایل به اقامت بیشتر از مدت ویزا یا دوره معافیت ویزا، با مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه اخذ می‌شود. خارجی‌هایی که می‌خواهند بیش از مدت‌زمان ویزا یا دورة 90 روزه در ترکیه اقامت داشته باشند، باید برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنند. در غیر این صورت پس‌ازاین مدت نمی‌توانند در ترکیه بمانند

در غیر این صورت اگر بیش از 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشید، ملزم به پرداخت جریمه خواهید شد و یا حتی ممکن است منجر به اخراج شما از ترکیه به مدت یک تا پنج سال شود. مدت اعتبار کیملیک کارت ده سال است و بعد از انقضای تاریخ، تمدید می‌شود.

بیشتر بخوانید:حواستان باشد؛ تمدید اقامت ترکیه را فراموش نکنید

اجازه اقامت کوتاه مدت

مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه بیشترین درخواست را در بین سایر مجوزهای اقامت دارد. شما می‌توانید این اجازه اقامت را برای هر یک از اهداف زیر دریافت کنید:

  • برای تحقیقات علمی
  • برای ایجاد ارتباطات تجاری یا تجارت
  • برای شرکت در یک برنامه آموزشی ضمن خدمت
  • برای اهداف آموزشی یا مشابه در چارچوب برنامه‌های تبادل دانشجو
  • برای اهداف گردشگری
  • برای شرکت در دوره‌های آموزش ترکی

اجازه اقامت طولانی مدت

اگر حداقل به مدت هشت سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشید، با مجوز اقامت صادرشده توسط مقامات ترکیه، می‌توانید درخواستی برای مجوز طولانی مدت ترکیه که اعتبار نامحدودی دارد، ارائه دهید. توجه داشته باشید که اگر برای مدت مشخص‌شده در ترکیه به‌عنوان پناهنده، پناهنده مشروط و دارندگان وضعیت حمایت ثانویه، دارندگان مجوز اقامت بشردوستانه و حمایت موقت در ترکیه اقامت داشته‌اید، واجد شرایط درخواست نیستید.

بیشتر بخوانیدانواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم

مدارک موردنیاز برای کیملیک

برای درخواست کیملیک یا مجوز اقامت ترکیه باید مراحل مختلفی را دنبال کنید. اولین چیزی که باید بدانید این است که می‌بایست ظرف یک ماه پس از ورود به ترکیه برای اجازه اقامت اقدام کنید. تصمیم بگیرید که برای کدام نوع اجازه اقامت می‌خواهید درخواست دهید و سپس درخواست آنلاین را در وب‌سایت وزارت کشور ترکیه تکمیل کنید. سپس از نزدیک‌ترین دفتر اداره کل مدیریت مهاجرت وقت بگیرید. درواقع، باید فرمی را با اطلاعات و آدرس خود در ترکیه تکمیل کنید. سپس آدرس نزدیک‌ترین دفتر DGMM و لیست مدارک موردنیاز، تاریخ‌ها و زمان‌های موجود برای قرار ملاقات و هزینه درخواست و کارتی که باید بپردازید به شما ارائه می‌شود.

در روز انتصاب، باید چندین مدرک را به نزدیک‌ترین دفتر اداره کل مدیریت مهاجرت ارائه دهید. مدارک موردنیاز برای دریافت کیملیک و اجازه اقامت ترکیه به شرح زیر است:

  1. ارائه پاسپورت معتبر به همراه یک کپی
  2. فرم درخواست مجوز اقامت در کشور ترکیه (راندوو) را تکمیل کنند.
  3. دریافت کد مالیاتی
  4. چهار قطعه عکس 6 در 4
  5. ارائه کپی از آخرین مهر ورود به کشور ترکیه
  6. ارائه اصل اجاره‌نامه و یک کپی از اجاره‌نامه که با مهر دفتر اسناد رسمی ثبت‌شده باشد
  7. ارائه رسید پرداخت حق خاک و هزینه کارت کیملیک
  8. بیمه‌نامه

بیشتر بخوانیدبا ارزان‌ترین خانه‌های استانبول برای اجاره بلندمدت آشنا شوید

مدت‌زمان صدور کیملیک

مدت‌زمان صدور کیملیک بازه زمانی 60 تا 90 روزه است. این بازة زمانی شامل تعیین وقت تحویل مدارک پس از ارسال فرم راندوو و پس‌ازآن بررسی مدارک و صدور کارت کیملیک برای شما است.

کیملیک کارت شناسایی و مجوز اقامت ترکیه است
برای اقامت طولانی‌تر از 90 روز در ترکیه باید با مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه درخواست صدور کیملیک کنید

اقدامات لازم بعد از گم شدن کیملیک کارت

در صورت گم شدن کیملیک در ترکیه، مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید. در اولین اقدام بسیار مهم است که به نزدیک‌ترین اداره پلیس مراجعه کنید و فوراً گزارش دهید. بر اساس ماده 11 قانون شماره 5683 در صورت گم شدن کیملیک باید به شعبه اتباع خارجی ادارات کلانتری مراجعه کنند و در اسرع وقت گزارش اموال گمشده توسط مأموران کلانتری تنظیم شود. مراحل پیگیری گم شدن کیملیک به شرح زیر است:

دریافت گزارش اموال گمشده از ایستگاه پلیس

برای پیگیری کارت اقامت ترکیه با همراه داشتن پاسپورت و کپی کارت اقامت مفقودشده می‌توانید گزارش گم شدن کیملیک را از نزدیک‌ترین کلانتری دریافت کنید.

پرداخت هزینه کارت جدید در اداره مالیات استانبول

همان‌طور که گزارش گم شدن کیملیک را از افسر پلیس دریافت می‌کنید، باید هزینه کارت‌های جدید و هزینه درخواست و پیگیری کیملیک را در اداره مالیات استانبول (نزدیک به مدیریت مهاجرت) بپردازید. کارکنان اداره کل مدیریت مهاجرت به شما خواهند گفت که چقدر باید برای درخواست خود بپردازید. فراموش نکنید که اداره مالیات فقط لیر ترکیه را می‌پذیرد. اگر مجوز اقامت دانشجویی داشتید، باید فقط 110 لیر ترکیه برای هزینه پرداخت کنید. رسید داده‌شده را نزد خود نگه‌دارید.

مراجعه به مدیریت مهاجرت استانبول برای درخواست کیملیک جدید

پس از مراجعه به مدیریت مهاجرت استانبول در منطقه فاتح می‌بایست مدارک خود را برای درخواست کیملیک جدید ارائه دهید. توجه داشته باشید همین مدارک برای درخواست کیملیک مسروقه نیز موردنیاز است. مدارک موردنیاز به شرح زیر است:

  • گزارش پلیس
  • گواهی ثبت آدرس (سند مسکن پذیرفته می‌شود)
  • فتوکپی پاسپورت شما (صفحه اول، صفحه ویزا و صفحات ورودی خروجی)
  • اصل پاسپورت
  • عکس بیومتریک
  • رسید پرداخت هزینه

برای آشنایی با خرید ملک در ترکیه مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را بخوانید.

تحویل مجوز اقامت جدید شما

هنگامی‌که درخواست جایگزینی اجازه اقامت و کیملیک شما پذیرفته شد و کارت جدید شما چاپ شد، اداره مهاجرت آن را از طریق پست سفارشی برای شما ارسال خواهد کرد.

مدت‌زمان صدور کیملیک بازه زمانی 60 تا 90 روزه است.
در صورت گم شدن کیملیک با مراجعه به اداره پلیس گزارش مفقودی دهید

 

سخن پایانی

هر ایرانی ویزای توریستی و اجازه اقامت 90 روزه در ترکیه را دارد. اگر بیشتر بمانید، اعتبار ویزای ترکیه به پایان می‌رسد و درخطر جریمه و اخراج هستید. برای اقامت طولانی‌تر باید با مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه درخواست صدور کیملیک کنید. در صورت گم شدن کیملیک نیز با مراجعه به اداره پلیس شهری که کارت کیملیک ترکیه را گم‌کرده‌اید، گزارش مفقودی دهید. سپس مدارک و درخواست شما مبنی بر مفقودی کارت کیملیک ترکیه در اداره مهاجرت بررسی می‌شود. در این مرحله شما باید مبلغی را به‌حساب اداره مهاجرت واریز کنید. سپس فیش پرداختی مرحله قبل و مدارک جمع‌آوری‌شده را به اداره مهاجرت ترکیه تحویل دهید و حداکثر 90 روز منتظر بمانید تا کیملیک جدید شما صادر شود.