انواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم

انواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم
00.11.18

یکی از اصلی‌ترین مجوزهای اقامتی که باید برای اقامت در خاک ترکیه اخذ شود، کارت اقامت ترکیه نام‌ دارد. گفتنی است که اخذ کارت اقامت ترکیه به‌هیچ‌عنوان اختیاری نیست. پس هریک از متقاضیان مکلف هستند با مشخص کردن هدف اقامت خود، کارت اقامت مربوطه و متناسب با هدف خود را با طی کردن مراحل اداری در خاک ترکیه دریافت کنند. به همین دلیل آن دسته از متقاضیانی که دریافت این کارت را نادیده می‌گیرند، با تبعات و پیگردهای قانونی از سوی دولت ترکیه روبرو می‌شوند. به همین دلیل ضرورت معرفی جامع و بررسی انواع کارت اقامت ترکیه وجود دارد تا هیچ‌گونه اشکالی در مسیر اقامت در ترکیه به وجود نیاید. با ام تی سی هوم همراه باشید.

معرفی کارت اقامت ترکیه

کیملیک یا کارت اقامت ترکیه کارتی است که تمامی اطلاعات شخصی در آن ثبت می‌شود که به آن T.C نیز می‌گویند. انواع کارت اقامت ترکیه صادرشده برای اتباع خارجی هم موقت و هم دائمی است.

هر ایرانی اجازه دارد هر 180 روز یک‌بار 90 روز بدون تشریفات برای اخذ ویزای توریستی در ترکیه اقامت کند.ا گر شخصی بخواهد بیش از مدت ذکرشده در ترکیه بماند باید برای اقامت دائم یا اقامت موقت کارت کیملیک دریافت کند. در غیر این صورت اگر حضور ایرانیان در ترکیه بیش از 90 روز باشد، بسته به مدت اقامت غیرقانونی در این کشور برای افراد خاطی جریمه لحاظ می‌شود.

عدم پرداخت جریمه می‌تواند به اخراج افراد از ترکیه به مدت یک تا پنج سال و باطل‌ شدن مجوز اقامت منجر شود. همان‌گونه که اشاره شد کیملیک به کارت اقامت ترکیه اطلاق می‌شود که به C  T,که مخفف جمهوری ترکیه است، نیز شهرت دارد.

کارت فوق دارای یک عدد 11 رقمی است که با 99 شروع می‌شود. تمامی اطلاعات شخصی ازجمله آدرس محل سکونت در سامانه مربوط به این شماره ثبت‌شده و در همه سلسله‌مراتب ترکیه موجود است. طبق قانون، اتباع خارجی در ترکیه که بیش از مدت‌زمان مشخص‌شده بین کشورشان و ترکیه درخواست اقامت دارند، باید در اکثر موارد کارت کیملیک و شماره شناسایی دریافت ‌کنند.

در خصوص انواع کارت اقامت نیز باید گفت که در حال حاضر دو نوع کارت اقامت برای خارجی‌ها صادر می‌شود.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

انواع کارت اقامت ترکیه عبارت‌اند از:

  • کارت موقت

کارت اقامت موقت زمانی صادر می‌شود که یک فرد خارجی فقط قصد اقامت کوتاه‌مدت در ترکیه را داشته باشد. این کارت‌ها معمولاً در دو رنگ صورتی (محل اقامت توریستی) و کارت آبی (محل اقامت کاری موقت) صادر می‌شوند.

  • کارت اقامت دائم

پس از اتمام دوره اقامت موقت درصورتی‌که فرد خارجی موفق به اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه شود این کارت تغییر کرده و کارت دائمی برای فرد صادر می‌شود.

  • نحوه دریافت کارت کیملیک
  1. ورود به ترکیه
  2. خرید یا اجاره ملک
  3. دریافت بیمه‌نامه معتبر
  4. ثبت‌نام در سایت اداره مهاجرت و دریافت فرم راندوو
  • مدارک موردنیاز هنگام حضور در اداره مهاجرت
  1. اصل گذرنامه و عکس پاسپورت
  2. ارائه پرینت رنگی فرم درخواست اجازه اقامت تکمیل‌شده
  3. تصویر آخرین مهر ورود
  4. شماره مالیات (verge numarasi) دریافت کد اقتصادی از نزدیک‌ترین اداره مالیاتی
  5. اصل بیمه‌نامه (سیگورتا)
  6. چهار قطعه عکس
  7. اصل اجاره‌نامه یا سند
  8. تصویر اجاره‌نامه که دارای مهر جدیدتر است
  9. تائیدیه آدرس محل سکوت از شهرداری منطقه
  10. کپی کارت اقامت برای کسانی که قصد دارند.
  11. دریافت شناسنامه از کنسولگری برای افراد زیر 18 سال
  12. افرادی که دارای فرزند هستند نیز باید مدرک حضانت فرزندان را داشته باشند

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

یکی از اصلی‌ترین مجوزهای اقامتی که باید برای اقامت در  ترکیه اخذ شود، کارت اقامت ترکیه است
یکی از اصلی‌ترین مجوزهای اقامتی که باید برای اقامت در ترکیه اخذ شود، کارت اقامت ترکیه است

مزایای دریافت کارت اقامت ترکیه

در خصوص مزایای انواع کارت اقامت ترکیه  در ابتدا به این نکته اشاره می‌کنیم که انجام کلیه امور اداری بدون داشتن شماره Kimlik معتبر غیرممکن است. ابلاغ هرگونه بدهی به دولت اعم از مالیات و پرداخت آن، خرید خودرو و ثبت‌نام مدارس، شرکت در دوره‌های آموزشی، امکان استفاده رایگان از مراکز پزشک خانواده و دسترسی به کلیه مدارک پزشکی و.. همگی بدون استفاده از کیملیک کارت غیرممکن است.

بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که داشتن یک زندگی راحت و آرام در خاک ترکیه در طول مدت اقامت دائم یا موقت، مستلزم دریافت کارت کیملیک است تا بتوان از خدمات دولتی، اداری، بهداشتی و درمانی این کشور بهره برد. همگی این موارد در زمره مزایای انواع کارت اقامت ترکیه  قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه

رنگ‌بندی انواع کارت اقامت ترکیه

حال با عبور از معرفی و مزایای دریافت کارت اقامت ترکیه، نوبت به بررسی انواع این کارت می‌رسد. در ادامه انواع کارت اقامت ترکیه عبارت‌اند از:

  • کارت اقامت قرمزرنگ

در ابتدای امر باید به این نکته اشاره کرد که کارت اقامت توریستی ترکیه معمولاً به رنگ قرمز است. این کارت به‌عنوان رایج‌ترین کارت اقامت در خاک این کشور محسوب می‌شود. البته صرفاً کاربرد توریستی داشته و در سایر موارد همچون اجازه کار و موارد مربوطه کاربردی ندارد.

گفتنی است که این نوع از کارت‌ها معمولاً درسه بازه زمانی ۶ ماهه، یک‌ساله یا دوساله صادر می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد صرفاً کاربرد سکونتی داشته و اختیارات دیگری را به افراد واگذار نمی‌کند.

  • کارت اقامت زرد رنگ

دیگر کارت اقامت به رنگ زرد بوده و مربوط‌ است به اقامت دانشجویی در ترکیه. این کارت با شماره شناسایی خاص خودش  (YU) شناخته می‌شود و مختص دانشجویان است. گفتنی است که باید تا قبل از پایان اعتبار ویزای دانشجویان اخذ ‌شود. هزینه کارت فوق تقریباً ۱۲۰ لیر ترکیه است.

در کل دولت ترکیه دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خاک این کشور را دارند از انجام هزینه‌های دیگر معاف‌ کرده است. به همین دلیل تنها باید مبلغ فوق جهت دریافت کارت اقامت دانشجویی ترکیه پرداخت شود.

  • کارت اقامت آبی رنگ

مورد سوم نیز به کارت اقامت آبی رنگ مربوط می‌شود که تماما مخصوص مجوز کار در خاک ترکیه است. بنابراین آن دسته از توریست‌ها و یا حتی دانشجویانی که قصد کار در خاک ترکیه را دارند باید علاوه بر کارت اقامت مخصوص به خود، کارت اقامت آبی رنگ را نیز اخذ کنند. البته آن دسته از افرادی که با ویزای توریستی به خاک ترکیه وارد می‌شوند، باید ۶ ماه پیش از مدت انقضای کارت خود نسبت به دریافت مجوز کار اقدام کنند.

همچنین خاطرنشان می‌شود که اگر تقریباً پنج سال از اخذ کارت آبی رنگ اقامت‌ ترکیه گذشته باشد، می‌توان نسبت به دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کرد.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره‌ی اقامت از طریق تمکن مالی در ترکیه 2021

انجام کلیه امور اداری بدون داشتن شماره Kimlik معتبر غیرممکن است.
داشتن یک زندگی راحت و آرام در خاک ترکیه در طول مدت اقامت دائم یا موقت، مستلزم دریافت کارت کیملیک است

جمع‌بندی نهایی

در پایان باید به این نکته حیاتی اشاره کرد که دریافت کارت اقامت ترکیه به‌مثابه دریافت پاسپورت این کشور نیست. پس اگر مهاجران قصد دارند به‌عنوان شهروند ترک شناخته شوند می‌توانند در سریع‌ترین حالت ممکن با سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار در املاک و مستغلات از طریق خرید ملک در ترکیه  در کمتر از ۲ الی ۳ ماه کاری پاسپورت خود را دریافت کنند. بنابراین باید به تمایز میان پاسپورت و کارت اقامت ترکیه توجه ‌شود. در این صورت مهاجران و متقاضیان ورود به خاک ترکیه می‌توانند با دیدی باز به خاک  ترکیه قدم گذاشته و اهداف خود را در این کشور دنبال کنند.