راهنمای جامع تنظیم اجاره نامه در ترکیه

راهنمای جامع تنظیم اجاره نامه در ترکیه
00.06.08

اغلب کسانی که به ترکیه مسافرت یا مهاجرت می‌کنند، گذرشان به دفاتر نوتر برای تنظیم اجاره‌نامه در ترکیه می‌افتد. البته به غیر از کسانی که با خرید ملک در ترکیه اجازه‌ی اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند. بنابراین آگاهی از مراحل و روش‌های اجاره‌ی خانه و تنظیم اجاره‌نامه در ترکیه اهمیت زیادی دارد. مجله‌ی ام‌تی‌سی هوم در این مقاله کوشش دارد به سوالات اساسی در این زمینه پاسخ گوید.

مراحل اجاره‌ی خانه در ترکیه

برای اجاره‌ی خانه در ترکیه مانند ایران ابتدا باید به آژانس‌های املاک سر بزنید. این موسسات در ترکیه با نام Emlak شناخته می‌شوند. همین‌طور می‌توانید برای پیدا کردن ملک مناسب از طریق موسسات و سایت‌های معتبر فعال در زمینه‌ی خرید و اجاره‌ی آپارتمان در ترکیه اقدام کنید.

روال کار برای متقاضی همه جای جهان تقریبا یکسان است. فردی که به دنبال اجاره‌ی آپارتمان است، میزان بودجه، محله‌ها و نوع خانه‌ی درخواستی را به موسسات املاک اعلام می‌کند. در مقابل اِملاک بر اساس ملاک‌های او، چند گزینه را برای بازدید معرفی می‌نماید.

در صورتی که طرفین معامله موجر و مستاجر با هم به توافق‌های لازم برسند، در دفتر موسسه‌ی املاک پیش‌نویس اجاره‌نامه به امضا می‌رسد. و برای انجام مراحلی رسمی‌تر طرفین باید به دفتر نوتر مراجعه کنند. اما این همه‌ی ماجرا نیست. ریزه‌کاری‌ها و نکاتی‌ زیادی برای امضای اجاره‌نامه در ترکیه وجود دارد که در ادامه بررسی‌شان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

قوانین اجاره‌ خانه در ترکیه

اجاره‌ی خانه در شهرهای مختلف ترکیه به دو شیوه‌ صورت می‌گیرد؛ بلند مدت و کوتاه مدت. اجاره‌ی کوتاه مدت خانه از چند روز تا چند ماه برای دو گروه مناسب است. افرادی که به قصد گردشگری به ترکیه رفته‌اند. کسانی که به صورت موقت قصد اسکان در آپارتمانی را دارند تا مکان دائمی زندگی‌شان را پیدا کنند. قوانین اجاره‌نامه در ترکیه برای هر دو گروه تقریبا یکسان است.

برخی قوانین اجاره‌ی خانه در ترکیه

  • در ترکیه معمولا برای اجاره‌ی خانه ودیعه دریافت نمی‌شود. در صورت دریافت ودیعه، مبلغ آن برابر با 2 ماه اجاره‌ی خانه محاسبه می‌شود.
  • گردشگران و اتباع خارجی برای اجاره‌ی خانه نیاز به ارائه‌ی گذرنامه دارند. اما اگر فردی اجازه‌ی اقامت در ترکیه را داشته باشد ارائه‌ی کارت کیملیک و یا مجوز اقامت به عنوان مدرک شناسایی کفایت می‌کند.
  • مستاجر باید بعد از امضای سند رسمی اجاره‌نامه در ترکیه نسبت به ثبت مالکیت قبوص خدماتی مانند آب، برق، گاز و موارد دیگر اقدام کند. پرداخت هزینه‌های خدماتی بر عهده‌ی مستاجر است.
  • مستاجر و موجر باید حتما بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • بهتر است مستاجر در زمان دریافت خانه آن را کامل بررسی کند تا خرابی‌های احتمالی را چک نماید و به موجر اطلاع دهد. موجر موظف است این خرابی‌ها را تعمیر نماید.
  • در صورتی که در طول سکونت موجر در آپارتمان آسیبی به ملک وارد شود، مستاجر باید هزینه‌های تعمیرات را برعهده گیرد.
  • اجاره‌ی ملک ابتدای هر ماه دریافت می‌شود.
  • مبلغ افزایش اجاره به صورت سالانه توسط دولت تعیین می‌شود. این افزایش به صورت 10٪ محاسبه می‌گردد.
  • در صورت تخلیه پیش از موعد چه از سوی موجر، چه از سوی مستاجر؛ از دو ماه قبل باید طرفین بهم اطلاع بدهند. قصور از سوی مستاجر می‌تواند مانع قانونی برای بازپرداخت ودیعه باشد.

نحوه‌ی تنظیم اجاره‌نامه در ترکیه

توافق اولیه (قول‌نامه) در دفتر املاک در سه نسخه به صورت دستنویس به امضای طرفین و نماینده‌ی املاک قرار می‌گیرد. در این قرارداد اطلاعات هویتی موجر، مستاجر، ویژگی‌های ملک و توافق‌های مالی با جزئیات ثبت می‌شود.
از آنجا که سند غیر رسمی اجاره‌نامه پایه‌ی تنظیم اجاره‌نامه‌ی قانونی قرار می‌گیرد، توصیه می‌کنیم تمامی مفاد آن‌را به دقت مطالعه کنید و سپس اقدام به امضای آن کنید.

اجاره‌نامه در ترکیه
تنظیم دقیق اجاره‌نامه با توافق موجر و مستاجر صورت می‌گیرد، حتما پیش‌نویس قرارداد را پیش از امضا مطالعه کنید.

رسمی کردن اجاره‌نامه در ترکیه

مهم‌ترین مرحله‌ی اجاره‌ی ملک در ترکیه مراجعه به دفاتر اسناد رسمی (نوتر) است. در نوتر اجاره‌ی نامه‌ی ملک در سه صفحه تنظیم می‌شود. این سند اطلاعات زیر را در خود جای می‌دهد:

  • شماره‌ی ثبت شده‌ی آپارتمان در شهرداری یا پلاک خانه
  • محله‌یی که ملک در آن واقع شده
  • کروکی و آدرس دقیق ملک
  • نوع ملک اجاره شده اعم از آپارتمان، خانه یا ویلا (تجاری یا مسکونی)
  • نام و نام خانوادگی مالک ساختمان
  • شماره ملی مالک
  • آدرس مالک
  • نام و نام خانوادگی مستاجر
  • شماره ملی مستاجر
  • آدرس مستاجر
  • تاریخ شروع اجاره‌نامه
  • مدت قرارداد
  • هزینه اجاره ماهانه
  • هزینه اجاره سالیانه ملک
  • نوع اجاره (مدت؛ حداکثر یک‌ سال و قابل تمدید)
  • امکانات داخل ساختمان به طور کامل ( در صورت مبله بودن ذکر دقیق وسایل داخل منزل)
  • اجاره‌نامه‌ها در ترکیه حداکثر به مدت یک‌ سال ثبت می‌شوند و مدت بیشتر از این زمان غیر قانونی‌ست. همچنین مستاجر در صورت اجاره‌ی آپارتمان مبله باید سلامت وسایل را چک کند.
  • در زمان امضای اجاره‌نامه بهتر است به جزئيات توجه کافی داشته باشد. به ویژه مفاد مربوط به عودت وثیقه یا دپوزیت را به دقت مطالعه کنید تا هنگام تحویل ملک با مشکلی مواجه نشوید.

کاربردهای اجاره‌نامه در ترکیه

امضای اجاره‌نامه در ترکیه به ویژه برای خارجی‌ها مزایایی بیشتر از مکانی جهت سکونت دارد. در ترکیه برای انجام هر اقدامی باید کارت شناسایی (پاسورت، کیملیک) و اجاره‌نامه یا سند ملک را ارائه کنید. در این بخش نگاهی می‌اندازیم بر کاربردهای اجاره‌نامه‌ی در ترکیه.

اجاره‌ی خانه‌ی مبله در استانبول
امکانات آپارتمان‌های مبله تاثیر مستقیمی بر اجاره‌ بهای آن دارد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید منظور از اجاره‌نامه، سند رسمی‌ای‌ است که در اداره‌ی نوتر ثبت شده باشد.

  • افتتاح حساب در بانک: برای افتتاح حساب بانکی در هریک از بانک‌های ترکیه، ارائه‌ی اجاره‌نامه‌ی رسمی جزء مدارک اصلی محسوب می‌شود.
  • اثبات سکونت در ترکیه: شما می‌توانید در صورت نیاز از اجاره‌نامه‌ی خود به عنوان سند معتبر سکونت‌تان در ترکیه استفاده کنید. این کاربرد به ویژه در زمان مراجعه به سفارت‌خانه یا دفاتر کنسولی اهمیت‌ زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: کنسولگری‌های ایران در ترکیه

  • اشتغال: در صورتی که به دنبال شغل مناسب در ترکیه هستید، ارائه‌ی اجاره‌نامه مزیت مهمی محسوب می‌شود.
  • ثبت شرکت: در صورتی که بخواهید شرکت‌تان را ثبت کنید، برای انجام امور اداری ثبت آن، لازم است اجاره‌نامه‌ی محل سکونت‌تان را به اداره‌ی مربوطه ارائه کنید.
  • دریافت اقامت: برای دریافت انواع اقامت‌نامه در ترکیه از جمله اقامت توریستی، لازم است اجاره‌نامه‌ی معتبر خود را به اداره‌ی مهاجرت ترکیه ارائه‌ کنید.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

اجاره‌ی آپارتمان مبله در استانبول

اجاره‌ی آپارتمان مبله در ترکیه بسیار رایج است. این مساله در استانبول به عنوان مهم‌ترین شهر توریستی – تجاری ترکیه بیشتر به چشم می‌خورد. اغلب افرادی که اقدام به اجاره‌ی آپارتمان مبله در استانبول می‌کنند، ساکنان موقت این شهر هستند. و یا به دنبال فرصتی بهتر برای سکونت دائمی خود می‌گردند.

برای اجاره‌ی آپارتمان مبله در استانبول باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. مهم‌ترین نکته شناخت از محله‌های استانبول است. برای مثال آپارتمان‌های موجود در میدان تکسیم و محله‌های اطراف آن به دلیل اهمیت این منطقه قیمت بالایی دارند. اجاره‌ی یک سوئیت مبله ماهیانه در حدود 2500 لیر هزینه دارد.

در حالی که با مبلغ 2500 تا 3000 لیر می‌تواند در محله‌های مجیدیه کوی، عثمان بی، بشکیتاش و بی‌اوغلو خانه‌های مبله با امکانات کامل را اجاره کنید. اگر هم به دنبال خانه‌های لاکچری مبله با متراژ بیشتر هستید، مبلغ اجاره به بیش از 5000 لیر خواهد رسید.

اجاره‌ی آپارتمان مبله در محله‌های مرکز شهر ارزان‌تر است. برای مثال محله‌ی فاتیج، زیتون بورنو، اسلنر، باغچیلار و باکر کوی می‌توانید خانه‌هایی با وسایل کامل را کمتر از 2500 لیر پیدا کنید.

ایرانی‌هایی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند، معمولا محله‌های غربی یا اروپایی استانبول را ترجیح می‌دهند. محله‌هایی چون کوچوک چیکمیجه، باشاکشهیر، اسنیورت، بیلیک‌دوزو، آوجیلار و بیوک چیکمیجه ضمن داشتن آب و هوای خوب آرامش شهری بیشتری هم دارند. قیمت اجاره‌ی آپارتمان مبله در این مناطق از 2000 – 2500 لیر شروع می‌شود و به ندرت به بیشتر از 4000 لیر می‌رسد.

 

اپلیکیشن‌های اجاره‌ی خانه در ترکیه

گوشی‌های هوشمند نقش زیادی در زندگی روزمره‌ی ما به پیدا کرده‌اند. کمتر نیازی هست که برنامه‌ای برای آن طراحی نشده باشد. بسیار از موسساتی که به صورت آنلاین در زمینه‌ی املاک فعالیت داشتند، حالا اپلیکیشن‌های ویژه‌ای طراحی کرده‌اند تا مشتریان به راحتی ملک مورد نظرشان را جستجو کنند.
برای مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های اجاره‌ی خانه در ترکیه می‌توانید برو روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

اپلیکشن اجاره‌ی خانه در ترکیه
اپلیکیشن‌های اجاره‌ی خانه در ترکیه با امکاناتی نظیر رنج قیمت، انتخاب محله و امتیازدهی یافتن خانه را برای کاربر تسهیل می‌کنند.

اخذ اقامت ترکیه با اجاره‌نامه

در بخش قبلی توضیح دادیم برای دریافت اقامت شغلی و ثبت شرکت در ترکیه ارائه‌ی اجاره‌نامه یا سند ملک اجباری‌ست. اما آیا می‌توان با دریافت اجاره‌نامه در ترکیه اقامت گرفت؟

برای دریافت اقامت توریستی یک‌ساله در ترکیه ارائه‌ی اجاره‌نامه الزامی‌ست. البته قوانین دریافت اقامت‌نامه‌ی توریستی دستخوش تغییراتی شذه. بهرحال چنانچه فرد تمایل مالی برای اجاره‌ی خانه‌ای در ترکیه را داشته باشد و 6000 لیر پس‌انداز نیز داشته باشد کارت اقامت آن به مدت یک‌سال صادر می‌شود.

چنانچه از آخرین اجاره‌‌نامه‌ی فرد یکسال گذشته باشد. مجدد می‌تواند از طریق اجاره‌ی آپارتمان جدید به مدت 1 سال دیگر نسبت به دریافت اقامت‌نامه‌ی توریستی خود اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اقامت یکساله در ترکیه

سخن‌پایانی

پروسه‌ی اجاره‌ی آپارتمان در ترکیه بسیار شبیه به ایران است. با این تفاوت که اگر به زبان ترکی استانبولی آشنایی نداشته باشید می‌توانید به دفاتر نوتر که خدمات را به صورت چند زبانه ارائه می‌کنند مراجعه کنید و یا در تمام مراحل از جمله دفتر املاک از کمک یک مشاور و مترجم آشنا به روال‌های قانونی بهره ببرید. چرا که خواندن بندهای اجاره‌نامه در ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است. مستاجر باید بداند در قبال چه نوع خدماتی پای قرارداد را امضا می‌کند تا بعدتر مشکلی برایش ایجاد نشود. اگر برای خرید یا اجاره ملک در استانبول نیاز به کمک دارید، با مشاوران ما در مجموعه ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.