همه آنچه باید در مورد فرم راندوو ترکیه بدانید

همه آنچه باید در مورد فرم راندوو ترکیه بدانید

کلمه‌ی راندوو از آن دست اصلاحاتی است که به گوشی مهاجران یا کسانی که قصد دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک یا روش‌های دیگر را دارند زیاد می‌شنود. اما راندوو چیست؟ آیا پروسه‌‌ای استرس‌آور است یا صرفا مرحله‌ای ساده از اخذ اقامت ترکیه است؟ ام تی سی هوم در این مقاله جنبه‌های مختلف راندوو ترکیه را بررسی خواهد کرد. با ما همراه باشید.

راندوو ترکیه چیست؟

راندوو از آن دست اصلاحاتی است که در فارسی هم رایج است. ما از این کلمه برای اشاره به‌قرار ملاقات استفاده می‌کنیم. گرچه اکنون کمتر متداول است. اما اصلاح راندوو ترکیه به گوش کسانی که به دنبال اخذ اقامت ترکیه هستند، آشنا است.
راندوو ترکیه قرار ملاقاتی است که متقاضی دریافت اقامت با ماموران مهاجرت ترکیه در پپش دارد. به‌عبارت‌دیگر گرفتن راندوو ترکیه به معنای گرفتن وقت ملاقات یا مصاحبه در اداره‌ی مهاجرت یا همان گوچ اداره سی (Göç idaresi) ترکیه است. در این قرار ملاقات شخصی که در پی دریافت اقامت در ترکیه است باید در روز مشخص، همراه با مدارک ضروری به این اداره مراجعه نماید.

بیشتر بخوانیدقبل از مهاجرت با قوانین کشور ترکیه آشنا شوید

سایت گرفتن راندوو ترکیه

قبل از آنکه به آموزش ارسال درخواست راندوو ترکیه بپردازیم اولین قدم این پروسه را معرفی خواهیم کرد. برای دریافت وقت مصاحبه با افسر مهاجرتی در ترکیه ابتدا باید به یکی از 2 روش زیر برای ثبت‌نام راندوو اقدام کنید.

  • ورود به سایت ایکمت به آدرس e-ikamet.goc.gov.tr
  • دریافت راندوو ترکیه از طریق سایت www.goc.gov.tr و انتخاب گزینه‌ی E-ikamet

به این نکته توجه کنید کلیه اتباع خارجی که مدت ویزایشان تمام‌شده برای ادامه‌ی اقامت در این کشور باید پروسه‌ی دریافت اقامت را طی کنند. به همین دلیل باید برای دریافت راندوو ترکیه اقدام کنند. این موضوع شامل تمام افرادی می‌شود که با روش‌هایی مانند دریافت اقامت یک‌ساله ترکیه یا دریافت اقامت  ترکیه با خرید خانه قصد سکونت در ترکیه را دارند.
در مورد ایرانی‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند، با توجه به این تا 90 روز یا 3 ماه اجازه‌ی حضور به‌عنوان توریست در ترکیه را دارند، دریافت راندوو ترکیه پس‌ازاین مدت الزامی است.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

دریافت وقت راندوو در ترکیه
برای دریافت راندوو باید به سایت E-ikamet مراجعه کنید.

گرفتن راندوو ترکیه برای ایرانی‌ها

برای دریافت راندوو ترکیه از طریق سایت ایکمت بهتر است زمانی اقدام نمایید که در کشور ترکیه حضور دارید. چنانچه مدت ویزای توریستی شما (90 روز) در حال اتمام است، بهتر است هرچه سریع‌تر برای دریافت وقت ملاقات با اداره‌ی مهاجرت اقدام نمایید.
اهمیت زمان در این است که اگر شما بعد از اتمام مدت ویزای توریستی خود برای دریافت راندوو اقدام کنید، ادامه‌ی حضورتان در ترکیه غیرقانونی است. بنابراین به‌جای اقدام برای دریافت راندوو ترکیه بهتر است این کشور را ترک کنید و مجددا 90 روز دیگر با ویزای توریستی به ترکیه بازگردید.
بر اساس قوانین ترکیه اتباع ایرانی در یک سال تنها 2 بار می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ترکیه سفر کنند. که بین این دو مسافرت هم حداقل 3 ماه فاصله زمانی باید وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانیدحواستان باشد؛ تمدید اقامت ترکیه را فراموش نکنید

آموزش گرفتن راندوو ترکیه

پیش از شروع برای گرفتن راندوو ترکیه، باید یک عکس پرسنلی مناسب اسکن شده در کامپیوترتان آماده داشته باشید. بهتر است کلیه مراحل را با کامپیوتر انجام دهید. سایت راندوو ترکیه برای زبان‌های ترکی، انگلیسی، روسی و عربی طراحی ‌شده. بسته به تسلط به هرکدام از زبان‌ها می‌توانید آن‌ها انتخاب کنید.
در همان صفحه‌ی اول 4 گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید هرکدام را که نیاز دارید انتخاب کنید:

  • اولین درخواست برای دریافت اجازه‌ی اقامت
  • تمدید مجوز اقامت
  • انتقال مجوز اقامت
  • پیگیری درخواست اجازه‌ی اقامت

بیشتر بخوانیدپاسخ تمام سوالات مهاجرت به ترکیه

تکمیل فرم راندوو ترکیه

اگر برای اولین بار است که برای دریافت راندوو اقدام می‌کنید، باید گزینه‌ی برای اولین باز درخواست اقامت دارم کلیک کنید. با انتخاب این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که فرم درخواست راندوو ترکیه به شما نمایش داده می‌شود.

مرحله‌ی اول

اطلاعاتی که در این صفحه از شما خواسته می‌شود در مورد هویت شما است و باید به‌دقت تکمیل شوند. اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، ملیت، نام پدر، شماره‌ی تماس یا ایمیل و مواردی ازاین‌دست. در تکمیل این فرم دقت لازم داشته باشید، زیرا بعد از تائید، امکان تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت. راندوو ترکیه بر اساس اطلاعات تکمیلی این فرم برگزار می‌شود.
در پایان این مرحله کدی به شماره‌ی یا ایمیل شما ارسال می‌شود. این کد باید در سایت وارد شود تا باقی مراحل دریافت راندوو ترکیه ادامه پیدا کند.

مرحله‌ی دوم

در صفحه‌ی جدید نوع درخواستتان برای اقامت پرسیده می‌شود. بر اساس شرایط خود یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید؛ برای مثال درخواست اقامت کوتاه‌مدت در ترکیه. در صفحه‌ی جدید که به شما نمایش داده می‌شود، از اطلاعاتی که تاکنون در سایت ثبت کرده‌اید قابل‌مشاهده هستند. به سوالات این بخش هم با دقت پاسخ دهید.
در پایان عکس پرسنلی خود را آپلود نمایید. توجه داشته باشید، سوالاتی که با ستاره‌ی قرمز مشخص‌شده‌اند را پاسخ دهید، در غیر این صورت به مرحله‌ی بعد وارد نمی‌شوید. با تائید این صفحه به مرحله‌ی بعدی تکمیل فرم راندوو هدایت می‌شوید.

مرحله‌ی سوم

بخش سوم از سوالات راندوو ترکیه، اطلاعات دقیق‌تری از شما را می‌پرسد. مانند وضعیت تأهل، شرایط ویژه‌ای اگر دارید. تابعیت دوم اگر دارای دو تابعیت هستید، گروه خونی و سوالاتی ازاین‌دست. با تائید اطلاعات این صفحه وارد مرحله چهارم تکمیل فرم راندوو ترکیه خواهید شد.

مرحله‌ی چهارم

بخش چهارم سوالات راندوو به اطلاعات پاسپورت شما اختصاص دارد: زمان صدور، مدت اعتبار، محل صدور و از این قبیل سوالات. بعد از تکمیل و تائید به مرحله بعدی وارد خواهید شد.

مرحله‌ی پنجم

بخش پنجم سوالات فرم راندوو به اطلاعات درخواستتان می‌پردازد. اینکه خود شما پیگیر مهاجرت هستید یا وکیل این وظیفه را به عهده دارد. این فرم کوتاه است، پس به‌سرعت وارد مرحله‌ی بعد خواهید شد.

مرحله‌ی ششم

بخش ششم اطلاعات اقامتتان پیش از سفر به ترکیه مورد پرسش قرار می‌گیرد؛ کشور، شهر، کد پستی، شماره تماس و آدرس دقیق. آن را تکمیل و سپس تائید کنید.

مرحله‌ی هفتم

بخش هفتم سوالات از شما اطلاعات محل اقامتتان در ترکیه را می‌پرسد. این مرحله هم مانند قبل شامل شهر، آدرس و شماره‌ی تماس می‌شود.

مرحله‌ی هشتم تا پایان

از این مرحله به بعد اطلاعات شغلی، تحصیلی، درآمد و وضعیت بیمه‌ی شما مورد پرسش قرار می‌گیرد. درنهایت در بخش پایانی دلیل اقامتتان در ترکیه را تکمیل مو روی گزینه‌ی اتمام کلیک کنید. حالا می‌توانید وقت راندوو ترکیه را بر اساس بهترین زمان ممکن برای خودتان انتخاب کنید. اطلاعات روز مصاحبه برای شما ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانیدکامل ترین لیست لغات پرکاربرد ترکی

مدارک لازم برای راندوو ترکیه

بعد از تکمیل فرم راندوو ترکیه در سایت اطلاعت روز مصاحبه برای شما ارسال خواهد شد. بنابراین در روز مقرر با در دست داشتن مدارک زیر به اداره‌ی مهاجرت مراجعه کنید.

  • بیمه‌نامه برای افراد بالا 18 سال و کوچک‌تر از 65 سال
  • 4 قطعه عکس 6 در 4 پرسنلی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اجاره‌نامه یا سند خانه (رسمی و ثبت‌شده در نوتر)
  • رسید پرداخت هزینه‌های اداری راندوو ترکیه
  • شماره‌ی مالیاتی
  • مدارک شناسایی ترجمه‌شده به ترکی به‌صورت رسمی
  • کارت کیملیک

بیشتر بخوانیددنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

دریافت کارت کیملیک ترکیه
اگر برای بار اول جهت راندوو اقدام می‌کنید در پایان به شما یک کارت کیملیک می‌دهند که هر سال تمدید می‌شود.

آیا خروج از ترکیه بعد از راندوو امکان‌پذیر است؟

بعد از دریافت نوبت راندوو ترکیه چنانچه مدت 90 روزه‌ی اقامت ترکیه‌تان به اتمام نرسیده باشد می‌توانید خاک این کشور را ترک کنید و در زمان مقرر برای انجام مصاحبه بازگردید. به این موضوع توجه داشته باشید عدم حضور شما در جلسه‌ی راندوو به معنای ابطال آن است.
اما اگر نوبت راندوو را دریافت کرده باشید و درعین‌حال مدت‌زمان اقامت 90 روزه‌تان به پایان رسیده باشد، نباید از ترکیه خارج شوید. زیرا اجازه‌ی ورود به این کشور را تا 3 ماه آینده نخواهید داشت.

سخن پایانی

پروسه‌ی دریافت راندوو در ترکیه اصلا پیچیده نیست. چنانچه به زبان ترکی یا انگلیسی تسلط ندارید، می‌توانید پر کردن فرم راندوو را به شرکت‌های مهاجرتی یا فردی مجرب بسپارید. در جلسه‌ی حضوری، سوالات مصاحبه اقامت ترکیه به همان شیوه‌ی فرم درخواست راندوو پرسیده می‌شود.