حواستان باشد؛ تمدید اقامت ترکیه را فراموش نکنید

حواستان باشد؛ تمدید اقامت ترکیه را فراموش نکنید
00.09.09

کار امروز را به فردا نیندازید. تمدید اقامت ترکیه از آن کارهای واجبی است که باید سر وقت و درست انجام شود تا مشکلی برای اقامتتان به وجود نیاید. ام تی سی هوم در این مقاله به آموزش تمدید اقامت ترکیه می‌پردازد. با ما همراه باشید.

روش‌های دریافت اقامت ترکیه

بگذارید ابتدا در مورد روش‌های دریافت اقامت ترکیه صحبت کنیم. چرا که روش‌های تمدید اقامت ترکیه بستگی به نوع دریافت اقامت دارد.

دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

از آسان‌ترین روش‌های اقامتی ترکیه می‌توان به دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه اشاره کرد. در این روش تنها کافی است ملکی را با ارزش مالی 250.000 دلار یا بیشتر خریداری کنید . بعد از آن می‌توانید به اداره‌ی مهاجرت ترکیه مراجعه کنید و برای دریافت اقامت‌نامه‌ی خود اقدام کنید.

دریافت اقامت تحصیلی

با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی در طول مدت تحصیل در ترکیه اجازه‌ی اقامت خواهید داشت.

اقامت ترکیه از ثبت شرکت در ترکیه

در ترکیه هر کسب و کار شخصی‌ای که بخواهید راه بیندازید، نیاز به ثبت شرکت برای آن دارید. اگر 100% شرکتی به نام خود شما باشد می‌توانید برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمائید. این اجازه‌ی اقامت با ثبت شرکت در ترکیه شامل تمام اعضای خانواده‌ی شما می‌شود.

دریافت اقامت شغلی

از دیگر روش‌های دریافت اقامت در ترکیه می‌توان به اقامت کاری در این کشور اشاره کرد. در این روش ابتدا باید کارفرمای ترکیه‌ای پیدا کنید که شما را استخدام کند. در مرحله‌ی بعد با دریافت دعوت‌نامه‌ی رسمی برای جهت اخذ اقامت خود اقدام می‌کنید.

بیشتر بخوانیدآشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

اقامت توریستی یک‌ساله

روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت یکساله‌ی ترکیه وجود دارد:

  • دریافت اقامت یکساله با اجاره‌ی ملک
  • دریافت اقامت با خرید خانه (کمتر از 250.000)
  • شرکت در دوره‌ی رسمی آموزش زبان ترکی
  • شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی
  • دریافت اقامت از طریق ورود به دوره‌های آموزشی

بیشتر بخوانیداقامت یکساله در ترکیه

تمدید اقامت یکساله ترکیه
اقامت توریستی قابل تمدید نیست. تنها می‌تواند به اشکال دیگر اقامت ترکیه تغییر شکل دهد.

تمدید اقامت یکساله ترکیه

در گذشته کسانی که اقامت یک‌ساله‌ی ترکیه دریافت می‌کردند، می‌توانستند برای تمدید اقامت ترکیه خود اقدام کنند. بهترین زمان برای تمدید 2 ماه مانده به پایان اعتبار اقامت‌نامه بود.
در حال حاضر دو روش برای تمدید اقامت یکساله ترکیه وجود دارد.

  • روش اول: فاصله‌ی یک‌ساله و خروج از ترکیه
  • روش دوم: تمدید اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، دریافت مجوز کار و اشتغال، ثبت شرکت در ترکیه و یا دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور

در روش دوم تمدید اقامت ترکیه، متناسب با شیوه‌ای که برای تمدید اقدام می‌شود، پروسه و نوع مدارک تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

تمدید اقامت دانشجویی ترکیه

اقامت دانشجویی زمانی میسر می‌شود که موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی، خصوصی یا غیر انتفاعی ترکیه شوید.
برای دریافت پذیرش تحصیلی ابتدا باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنید. این آزمون‌ها بسته به نوع دانشگاه و شرایط تحصیل یا آزمون YOS است یا آزمون SAT. ضمن آنکه برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها باید مدرک معتبر تومر نیز ارائه کنید.
مادامی که مشغول به تحصیل در دانشگاه هستید، اقامت به صورت خودکار تمدید می‌شود و محدودیت زمانی ندارد.
دانشجویان بورسیه از این قانون مستثنا هستند. برای دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه شده‌اند، محدودیت زمانی یا همان سنوات برای تمدید اقامت ترکیه در نظر گرفته شده. به این معنا که اگر دوره‌ی تحصیلی در رشته‌ای 4 سال به طول می‌انجامد، مدت زمان اعتبار اقامت ترکیه تنها 4 سال است.

بیشتر بخوانیدصفر تا صد تحصیل در ترکیه

برای تمدید اقامت ترکیه به روش تحصیلی چند راه پیش‌روی شما قرار دارد:

  • تغییر نوع اقامت از طریق اشتغال، خرید ملک یا ثبت شرکت
  • ورود به دوره‌ی جدید آموزشی مانند دریافت پذیرش در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی

افرادی که به صورت پیوسته تا 5 سال برای تمدید اقامت ترکیه اقدام کرده‌ باشند، پس از آن می‌توانند درخواست خود را برای کسب شهروندی به اداره‌ی مهاجرت ارسال کنند. این قانون برای کسانی که از طریق تحصیلی اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اند نیز استثنایی قائل شده. به این صورت که مدت زمان تحصیل در ترکیه نصف در نظر گرفته می‌شود.
برای مثال دانشجویی 4 سال با اقامت تحصیلی در ترکیه زندگی کرده. بعد از پایان تحصیل هم در ترکیه به مدت 2 سال مشغول به کار بوده. به نظر می‌رسد حالا می‌تواند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کند. اما در واقع 4 سال مدت تحصیل 2 سال در نظر گرفته می‌شود و همچنان اقامت کاری تنها راه سکونت او در ترکیه است.

بیشتر بخوانیددریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

تمدید اقامت کاری ترکیه

برای آنکه فردی موفق به دریافت اقامت کاری در ترکیه شود 2 راه دارد:

  • اقدام از ایران برای پیدا کردن شغل مناسب، دریافت ویزای کاری و مهاجرت به ترکیه
  • ورود به ترکیه، پیدا کرن شغل مناسب، دریافت مجوزهای مربطه و کسب اقامت کاری ترکیه

در هر دو روش مدت زمان اقامت محدود است. به این صورت که اولین بار که برای دریافت کیملیک و اقامت ترکیه اقدام می‌کند تنها اعتبار یک ساله دریافت می‌کند. پس از یک‌سال در صورت استمرار اشتغال، دریافت حقوق و ثبت بیمه می‌تواند برای تمدید اقامت خود اقدام کند و اعتبار 2 ساله دریافت نماید.
افرادی که اقامت کاری ترکیه دارند، پس از 5 سال تمدید پی‌در‌پی با شرط حفظ موقعیت می‌توانند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنند.
از آنجایی‌که مراحل اداری دریافت اقامت کاری در ترکیه توسط کارفرما طی می‌شود. در واقع برای تمدید اقامت ترکیه نیز کارفرما باید اقدام کند.

بیشتر بخوانید: روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

تمدید اقامت ترکیه با خرید خانه

با خرید ملک در ترکیه می‌توانید از امکان دریافت اقامت این کشور برخوردار باشید. چنانچه ملک خریداری شده ارزشی برابر یا بیشتر از 250.000 دلار داشته باشد شما می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید، در نتیجه نیاز به تمدید اقامت نخواهید داشت. در صورتی که ملک خریداری شده کمتر از 250.000 دلار ارزش داشته باشد، لازم است هر سال برای تمدید اقامت خود اقدام نمائید. این روند به مدت 5 سال قابل تکرار است. پس از این مدت می‌توانید برای دریافت شهروندی ترکیه به اداره‌ی مهاجرت ترکیه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیدهنگام خرید خانه در ترکیه به این نکات توجه کنید

مدارک لازم برای تمدید اقامت ترکیه

نوع مدارکی که جهت تمدید اقامت خود به آن‌ها نیاز دارید به نوع اقامت‌تان بستگی دارد. اما به صورت کلی روند یکسان است و برخی مدارک در روش‌های مختلف مشترک هستند.
مدارک ضروری برای تمدید اقامت ترکیه:

  • فرم تکمیل شده‌ی راندووی قبلی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • 4 قطعه عکس تمام رخ با پس‌زمینه‌ی سفید (تاریخ عکس حداقل برای 6 ماه گذشته باشد.
  • برگه‌ی نفوس
  • کارت اقامتی (کیملیک)
  • مدارک هویتی ترجمه شده به ترکی
  • پرداخت هزینه‌های اداری
  • پرداخت هزینه‌ی صدور کارت اقامت جدید
  • بیمه‌نامه
  • کد مالیاتی

ارائه‌ی این مدارک برای تمدید اقامت ترکیه الزامی‌ست. سایر مدارک بسته به نوع اقامت قبلی قابل تغییر است. برای مثال برای تمدید اقامت کاری نیاز به ارائه‌ی مدارک اثبات اشتغال مانند سابقه‌ی پرداخت بیمه و قرارداد کاری است. و برای تمدید اقامت از طریق خرید ملک ارائه‌ی سند خانه الزامی می‌باشد.

 

راندوو در ترکیه
برای تمدید اقامت لازم است که در مصاحبه (راندوو) تمامی مدارک به صورت کامل مجددا ارائه شود.

زمان تمدید اقامت ترکیه

چه زمانی باید برای تمدید اقامت اقدام کنیم؟ یا چرا زمان تمدید اقامت مهم است؟ در این بخش سعی داریم به این دو پرسش پاسخ بگوییم.
باید به این نکته توجه کافی داشته باشید. اگر در زمان مناسب برای تمدید اقامت خود اقدام نکنید، ممکن است با خطر دیپورت شدن از ترکیه مواجه شوید. به همین دلیل وقت‌شناسی شما اهمیت فوق‌العاده زیادی پیدا می‌کند.
بهترین زمان برای تمدید اقامت ترکیه، 2 ماه پیش از اتمام اعتبار آن است. برای همین منظور لازم است به سایت اداره‌ی مهاجرت مراجعه کرده و برای مصاحبه یا همان راندوو وقت بگیرید. در ادامه بنا به روش اقامتی‌تان مدارک لازم را همراه با خود داشته باشید.
تمدید اقامت ترکیه در شرایط کرونا تنها به صورت حضوری امکان‌پذیر است. همچنین راندوو در زمانی‌های طولانی‌تری برگزار می‌شود. بنابراین پروسه‌ی تمدید اقامت ترکیه طولانی‌تر شده است.

بیشتر بخوانیدحضور در ترکیه بیش از مدت ویزا؛ جریمه‌ها و مشکلات

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های مختلف تمدید اقامت ترکیه را بررسی کردیم. بهتر است سر موعد نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنید تا در صورت برخورد با مشکلات احتمالی زمان کافی برای حل آن‌ها را داشته باشید.
به نظر شما دریافت یا تمدید اقامت در ترکیه در شرایط کرونا چه تغییراتی کرده است؟