هر آنچه که درباره‌ی کد مالیاتی ترکیه باید بدانید

هر آنچه که درباره‌ی کد مالیاتی ترکیه باید بدانید
00.09.30

زمانی که قصد دریافت اقامت ترکیه را دارید، یا زمانی که قصد خرید ملک در این کشور را دارید، مدام عبارت ورگی نومرسی یا همان کد مالیاتی ترکیه را خواهید شنید. این کد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ موضوعی که ام تی سی هوم در این مقاله به آن خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

کد مالیاتی ترکیه چیست؟

شماره ورگی (vergi numarasi) یا کد مالیاتی ترکیه یک شماره 10 رقمی است که برای هرگونه فعالیت اداری و اقتصادی در ترکیه به آن نیاز پیدا خواهید کرد. فرقی هم ندارد که سکونت‌تان در ترکیه از نوع اقامت موقت باشد و یا شهروند این کشور باشید.
دریافت کد مالیاتی از اولین اقداماتی است که اتباع خارجی برای سکونت در ترکیه باید انجام دهند. ارائه این کد در زمان هرگونه معامله‌ی اقتصادی ضروری است. علاوه بر معامله و خریدوفروش در سایر موقعیت‌ها هم ارائه‌ی این کد کاربرد دارد، به لیست فعالیت‌های زیر نگاهی بیندازید:

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

کد مالیاتی ترکیه برای خرید خانه
خرید و فروش یا اجازه ملک در ترکیه یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از کد مالیاتی است.

آیا دریافت کد مالیاتی به معنای پرداخت مالیات است؟

کد مالیاتی برای تمام کسانی که به دنبال دریافت اقامت ترکیه هستند آَشنا است. زیرا برای انجام پروسه‌های اداری و نیز برای دریافت کارت شناسایی (کیملیک) و پرداخت حق خاک ترکیه در همان گام‌های اولیه سکونت در این کشور باید نسبت به افتتاح حساب اقدام کرد.
ارائه کد مالیاتی ترکیه نیز یکی از مدارک مهم برای اولین افتتاح حساب در این کشور است. در این زمان خیلی‌ها فکر می‌کنند دریافت کد مالیاتی، صرفا به‌منظور دریافت مالیات است . دریافت این کد آن‌ها را مجبور به پرداخت مالیات خواهد کرد.
درست است که کد مالیاتی اصلی‌ترین کارکردش دریافت مبالغ مالیاتی از افراد مقیم و شهروندان ترکیه است. اما از سوی دیگر این کد جزئی از پیچیدگی‌های قوانین اقتصادی ترکیه است که البته با دقت تنظیم‌شده است. شماره ورگی، بیشتر یک سازوکار برای سلامت اقتصادی است.
به عبارت بهتر زمانی که در انجام مراحل اخذ اقامت برای دریافت کد مالیاتی اقدام می‌کنید، هزینه‌ی اضافی از شما گرفته نمی‌شود. بلکه صرفا کد مالیاتی – که در ترکیه ورگی نومارسی تلفظ می‌شود – به شما امکان می‌دهد که به‌راحتی بتوانید در سیستم بانکی این کشور دست به نقل‌وانتقال امن و سالم پول بزنید.

بیشتر بخوانیداصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

اهمیت کد مالیاتی ترکیه

برخی از افراد در بیان اهمیت کد مالیاتی ترکیه، آن را نوعی کارت شناسایی و هویتی برای افراد می‌دانند. این موضوع تا میزان زیادی صحت دارد. چراکه هیچ فعالیتی بدون ارائه شماره مالیاتی در این ترکیه امکان‌پذیر نیست. البته منظور ما فعالیت‌های اقتصادی، مالی و اداری است.
برای روشن‌تر شدن اهمیت شماره مالیاتی در ترکیه باید بگوییم موارد چون خرید سیم‌کارت تلفن همراه، خرید خط تلفن ثابت، ثبت انشعابات خدمات شهری (آب، گاز، برق)، دریافت وام‌های بانکی، خریدوفروش هرگونه اموال منقول، ثبت شرکت در ترکیه و راه‌اندازی کسب‌وکارهای تازه همه و همه نیازمند ارائه‌ی شماره مالیاتی هستند.
بنابراین شناخت کد مالیاتی برای کسانی که کوتاه‌مدت یا بلندمدت قصد سکونت در ترکیه را دارند. ضروری است. اما چطور می‌توان کد مالیاتی در ترکیه را به دست آورد؟

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

روش های گرفتن کد مالیاتی در کشور ترکیه

کد مالیاتی ترکیه برای هر فردی بر اساس اطلاعات شخصی و مدارک شناسایی‌اش تنها یک‌بار صادر می‌شود و در ادامه قابلیت استفاده در شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی ترکیه را دارد.
دریافت شماره مالیاتی بسیار آسان است. در حال حاضر این کد از طریق مراجعه حضور یا به‌صورت آنلاین برای افراد صادر می‌شود.

مراجعه به شعب اداره‌ی مالیات برای دریافت کد ورگی

در روش مراجعه حضوری تنها لازم است به یکی از شعب اداره‌ی مالیات در نزدیکی محل سکونت‌تان مراجعه کنید. در ترکیه به اداره‌ی مالیات ورگی دایرسی یا همان vergi dairesi گفته می‌شود.
در این مرحله لازم است مدارکی چون اصل پاسپورت و نشانی محل سکونت خود را ارائه کنید. کارمند اداره مالیات در مراجعه حضوری از شما خواهد خواست که فرم‌های مربوطه را پر کنید. مطالبی که در این فرم‌ها از شما پرسیده می‌شود، اطلاعات شخصی‌تان شامل اطلاعات هویتی، آدرس محل سکونت شما می‌شود.
نکته: دریافت کد مالیاتی ترکیه رایگان است و نباید بابت دریافت این کد هزینه‌ای پرداخت کنید. همچنین در صورت که تسلط نسبی به زبان ترکی استانبولی داشته باشید، کل پروسه‌ی دریافت کد کمتر از 30 دقیقه زمان می‌برد.

دریافت کد مالیاتی ترکیه به‌صورت غیرحضوری

روش دیگر دریافت کد مالیاتی ترکیه مراجعه به وب‌سایت https://ivd.gib.gov.tr است. این سایت به زبان ترکی استانبولی است. بنابراین برای ثبت‌نام آنلاین برای دریافت شماره مالیاتی لازم است که قادر به خواندن ترکی استانبولی باشید یا از یک مترجم کمک بگیرید.
پروسه‌ی ثبت‌نام آنلاین نیز ساده است. بعد از ورود به سایت روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید، اطلاعات درخواست شده را به‌درستی وارد نمایید. در پایان مراحل کد ورگی برای شما ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانیدیادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر زمان می‌برد؟

سایت مالیاتی ترکیه
سایت رسمی اداره‌ی مالیات؛ پس از ورود به سایت بر روی گزینه‌ی applicationکلیک کنید تا وارد صفحه‌ی ثبت‌نام شوید.

فرم‌های ثبت‌نام شماره مالیات چه اطلاعاتی از ما می‌خواهد؟

تکمیل فرم ثبت‌نام کد مالیاتی ترکیه کار دشواری نیست. اطلاعاتی که این فرم‌ها از شما دریافت می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام و نام خانوادگی
  • جنسیت متقاضی
  • نام مادر
  • نام پدر
  • تاریخ تولد، محل تولد
  • شماره پاسپورت به همراه مدت‌زمان اعتبار پاسپورت
  • آدرس محل سکونت و شماره‌ی تماس

همان‌طور که ذکر کردیم ثبت‌نام و صدور کد مالیاتی هیچ هزینه‌ای در بر ندارد.

مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی در ترکیه

برای دریافت کد مالیاتی ترکیه مدارک زیر را باید به اداره‌ی مالیات تحویل دهید:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • تکمیل فرم‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد
  • اجاره‌نامه یا سند رسمی خانه
  • قبض آب، برق یا گاز که به نام فرد متقاضی باشد

بیشتر بخوانید: مراحل خرید ملک با ام‌تی‌سی هوم

نکات مهم درباره‌ی دریافت کد مالیاتی ترکیه

  • درصورتی‌که کد مالیاتی خود را فراموش یا گم کردید، نگران نباشید. شما می‌توانید مجددا به اداره‌ی مالیات مراجعه کنید و شماره ورگی خود را دریافت نمایید.
  • با افزوده شدن امکان دریافت آنلاین شماره مالیاتی، در هر نقطه‌ی جهان برای اخذ آن می‌توانید اقدام کنید. به‌شرط آنکه مدارک لازم را داشته باشید.
    ی درصورتی‌که می‌خواهید از وضعیت مالیاتی و پرداخت‌های خود آگاه شوید، می‌توانید به سایت https://ivd.gib.gov.tr مراجعه کنید. در بخش مربوط به استعلام حساب، کد مالیاتی خود را وارد کنید تا اطلاعات به شما نمایش داده شود. اگر کد مالیاتی خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید با استفاده از اطلاعات شخصی مانند شماره کارت شناسایی، نام و نام خانوادگی به کد مالیاتی خود دسترسی پیدا کنید.
  • دریافت کد مالیاتی برای اتباع خارجی که به دنبال اخذ اقامت ترکیه هستند اجباری است.

بیشتر بخوانیدهمه آنچه باید در مورد فرم راندوو ترکیه بدانید

سخن پایانی

در این مقاله به‌خوبی دانستیم که دریافت کد مالیاتی ترکیه، الزاما به معنای پرداخت مالیات نیست، بلکه ابزار نظارتی برای کنترل سلامت اقتصادی در ترکیه محسوب می‌شود. با استفاده از این کد دولت درنهایت میزان پرداخت مالیات توسط شما را مشخص می‌کند. اما بخش زیادی از مزیت‌های دریافت این کد، تسریع و انجام امور اقتصادی و اداری در این کشور است.