مراسم مذهبی در ترکیه چگونه برگزار می‌شود؟

مراسم مذهبی در ترکیه چگونه برگزار می‌شود؟
00.04.24

99.8 مردم در ترکیه به یکی از مذاهب اسلامی تعلق دارند. از این میان 15 تا 25 درصد شهروندان این کشور علوی و شیعه هستند. با این که نوع حکومت در ترکیه سکولار است، اما برای اعیاد و مراسم‌های مذهبی مانند عید فطر روز تعطیل در نظر گرفته شده. از سوی دیگر مردم دین‌دار ترکیه تقید زیادی برای انجام مراسم دارند. با ام تی سی هوم همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به برگزاری مراسم‌های مذهبی شیعیان در این کشور.

تعطیلات مذهبی در ترکیه

تعطیلات رسمی در کشور ترکیه زیاد نیستند. در میان مراسم و اعیاد مذهبی تنها دو تعطیلی بسیار مهم به چشم می‌خورد؛ عید فطر و عید قربان

ماه رمضان در ترکیه

ماه رمضان از مقدس‌ترین ماه‌ها برای مسلمانان در سراسر جهان محسوب می‌شود. مردم ترکیه هم به همین سیاق این ماه را بسیار گرامی می‌دارند و آیین‌های ویژه‌ای دارند. قداست این ماه به قدری ست که اغلب برای فرزندان پسری که در این ایام متولد می‌شوند نام رمضان را برمی‌گزینند.

10 الی 15 روز قبل از شروع رمضان آمادگی برای این ماه آغاز می‌شود. زنان به ويژه در شهرهای کوچک دور هم جمع می‌شوند و شیرینی‌های مخصوص رمضان مانند رشته و سیرور را تهیه می‌کنند. خوراکی‌های دیگری نیز برای سحری و افطاری‌ها رمضان طبخ می‌شوند؛ از جمله می‌توان به انواع حلوا، گربیک و باقلوا، کانفه و پیده‌ی رمضان اشاره کرد.

در ارزروم دختران و پسرانی که برای اولین بار روزه بر آن‌ها واجب شده، از طرف بزرگتر‌ها هدیه دریافت می‌کنند. این رسم کم و بیش در دیگر شهرهای ترکیه به چشم می‌خورد.

از دیگر آیین‌های این ماه می‌توان به حضور طبال‌ها در خیابان به هنگام سحر و افطار اشاره کرد. از آنجایی که برای مسلمانان رمضان ماه برکت و نزول قرآن است، اغلب در ترکیه رسم است، افطار را با موسیقی‌های سنتی جشن بگیرند.

عید فطر در ترکیه
ماه رمضان و عید فطر در ترکیه از مهم‌ترین مراسم مذهبی در این کشور است.

تغییر ساعات کاری در ماه رمضان

از آنجایی‌که ماه رمضان در فرهنگ مردم اهمیت زیادی دارد، دولت ترکیه به صورت رسمی ساعات کاری ادارات دولتی و خصوصی را به صورت زیر کاهش می‌دهد:

  • ادارات دولتی از 9 تا 12:30 و پس از نماز و عبادت مجددا از 13 الی 16:30
  • ادارات خصوصی از 9:30 الی 17:30 به علاوه‌ی زمان نماز و استراحت
  • فروشگاه‌ها بسته به محل قرارگیری‌شان از 9:30 الی 1 و عصرها از 14 الی 19 فعال

رستوران و کافه‌ها در شهرهای توریستی به دلیل وجود توریست‌ها به ارائه‌ی خدمات ادامه می‌دهند و تعطیل نمی‌شوند. همچنین خوردن و آشامیدن در فضای عمومی ممنوع نیست.

بیشتر بخوانید: کدام شهرهای ترکیه توریستی هستند؟

برگزاری مراسم عید فطر

عید فطر از اعیاد مهم مذهبی در ترکیه‌ است که به آن عید رمضان نیز می‌گویند. با پایان ماه رمضان مردم این کشور به مدت سه روز جشن می‌گیرند. مساجد که به عنوان مراکز اجتماع تعداد کثیری از شهروندان روزه‌دار، در ماه رمضان بود، حالا در تدارک برگزاری پرشکوه نماز عید فطر می‌باشند.

باقی مراسم عید فطر در ترکیه شبیه به ایران است. زیارت اهل قبور، دید و بازدید‌های خانوادگی و تهیه‌ی شیرینی بخشی از این مراسم محسوب می‌شود.

عید سعید قربان

عید قربان در بین مردم ترکیه اهمیت زیادی دارد. سه روز تعطیل عمومی مخصوص این ایام نشان‌دهنده‌ی این اهمیت است. خانواده‌ها معمولا قبل از فرارسیدن عید قربان خانه‌های خود را تمیز می‌کنند، و شیرینی های مخصوصی این روز را می‌پزند.

مراسم مذهبی در مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه پایگاه اصلی برگزاری مراسم مذهبی در استانبول

در روز عید تمام شهر تعطیل می‌شود، صبح نماز جماعت عید قربان به همراه مراسم مذهبی در مساجد برگزار می‌شو.د سپس همه لباس‌های نو به تن می‌کنند و به دیدن بزرگترها و اقوام می‌روند.

سنت قربانی کردن حیوانات در ترکیه بسیار محترم شمرده می‌شود. اغلب خانواده‌ها سعی می‌کنند این سنت را به جای آوردند و گوشت نذری را یا بین افراد خانواده و محله تقسیم می‌کنند و یا به موسسات خیریه اهدا می‌کنند.

در چند سال گذشته برای رعایت موازین بهداشتی دام و ذبح، دولت پیش از عید اماکن مجاز قربانی کردن را معرفی می‌کند. همچنین جدیدا بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌ی‌ دام را مستقیما به حساب موسسات خیریه واریز می‌کنند.

تعطیلی سه روز ترکیه در عید قربان اهمیت زیادی دارد. با این حال تنها روز اول تمامی فروشگاه‌ها در این کشور بسته می‌باشد و دو روز بعدی تعطیلی شامل ادارات دولتی و خصوصی می‌شود.

مراسم سوگواری در محرم و صفر

عید فطر و قربان آیین مشترک میان تمام مذاهب اسلامی‌ست، به همین دلیل از اهمیت بیشتری در ترکیه برخوردار است. مراسم سوگواری محرم و صفر با اینکه از آیین‌های مذهب شیعه می‌باشد، اما به دلیل احترام و ارادت سنی‌های ترکیه، هر ساله به صورت باشکوهی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.
اغلب دولت‌مردان ترکیه یا مستقیما در مراسم سوگواری شرکت می‌کنند و یا با ارسال پیام تسلیت به مردم آن‌را گرامی‌ می‌دارند.

آیین‌های سوگواری در ترکیه

بخش‌ زیادی از شهروندان شیعه‌ی ترکیه در شهرهای استانبول، آنکارا، بورسا، ازمیر در استان‌های مرزی همانند آغری، ایغدیر زندگی می‌کنند، بنابراین برای دیدن پرشورترین مراسم مذهبی محرم و صفر در ترکیه باید به این شهرها مراجعه کرد.

از سنت‌های مخصوص محرم و صفر به ویژه‌ روزهای تاسوعا و عاشورا می‌توان به طبخ غذا جهت نظری اشاره کرد. جالب است بدانید بخشی از اهالی سنت در انجام این مراسم حضور فعال و مستقل دارند.

سینه‌زنی و زنجیر زنی همراه نوحه سرایی و روضه درست مانند ایران اجرا می‌شود. بسیاری از شیعیان ترکیه از روز اول محرم ماه سیاه به تن می‌کنند و در مساجد یا تکیه‌ها به عذاداری می‌پردازند. این مراسم به ویژه در استان‌های شرقی ترکیه حال و هوای ایرانی دارد. جالب است بدانید در این شهرها برخی مواقع نوحه‌سرایان از ایران دعوت برای خواندن روضه و نوحه دعوت می‌شوند.

در شهر استانبول نیز مراسم سوگواری با همین شکوه انجام می‌پذیرد. در بازار تکیه‌ها بزرگی برپا می‌شود و در کنار عذاداری، نذری نیز طبخ می‌شود. بیشترین تکیه‌ها را می‌توان در بازار ادویه فروشان استانبول مشاهده‌ کرد.

اگر در روز تاسوعا و عاشورا در شهر استانبول حضور دارید، حتما به میدان اسکودور سر بزنید، در این بخش با دسته‌های بزرگ سینه‌زنی مواجه خواهید شد.
برگزاری تعذیه و مراسم عاشورا به سبک عثمانی در فضاهای عمومی و خارجی مساجد، علی‌الخصوص مسجد ایاصوفیه هم جالب توجه است.
مراسم سوگواری اربیعین و 28 صفر نیز به همین کیفیت در تمامی شهرها برگزار می‌شود. سفارت و کنسول‌گری‌های ایران در ترکیه نیز از قدیم به عنوان بانیان مراسم سوگواری شناخته می‌شدند.

سخن پایانی

مراسم مذهبی گوناگون در ترکیه، نقطه‌ی قدرتمند وحدت مذاهب مختلف اسلامی‌ست. هم دولت این کشور و هم مردم از طیف‌های گوناگون در این ایام شانه به شانه‌ی هم در شادی و یا غم شریک می‌شوند. احترام به اقوام و ادیان مختلف را می‌توان در حضور توامان سنی، شیعه، مسلمان و غیر مسلمان در عید فطر،‌ قربان و سوگواری محرم دید.

اگر قصد خرید ملک در ترکیه و مهاجرت به این کشور را دارید، با خواندن این مطلب پاسخ دغدغه‌هایتان برای مراسم مذهبی در کشور ترکیه را گرفته باشید. برای دریافت مشاوره مهاجرت جهت اخذ اقامت ترکیه می‌توانید با کارشناسان ام تی سی هوم با شماره واتس اپ 09129533230 در تماس باشید.