با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟

با بهترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید؟
00.09.17

چه کسی دوست ندارد در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کند؟ انتخاب دانشگاه مناسب که اعتبار علمی بالایی داشته باشد، کار آسانی نیست. عوامل مختلفی را باید درنظر گرفت و جوانب مختلف تصمیم را سنجید. ام تی سی هوم در این مقاله ضمن معرفی فاکتورهای تاثیرگذار در اعتبار دانشگاه‌ها، بهترین دانشگاه‌ های ترکیه را معرفی خواهد کرد. با ما همراه باشید.

چه عواملی بر انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه تاثیرگذار است؟

زمانی که پای انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در این کشور به میان می‌آید باید به شاخص‌های انتخاب بیشتر توجه کنیم.
در چند سال اخیر تعداد دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می‌شوند رو به افزایش است. انگیزه‌ی بخش زیادی از این افراد دسترسی به تحصیلات ارزان اما با کیفیت بین‌المللی است. برای گروه دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در ترکیه؛ انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه اهمیت زیادی دارد.
برخی دانشگاه‌های ترکیه علاوه بر شهریه پایین، هزینه‌های کمی بابت اجاره‌ی خوابگاه از دانشجویان خود می‌گیرند. اما به جز شهریه برای به دست آوردن لیستی از بهترین دانشگاه های ترکیه چه عواملی دخیل هستند؟

بیشتر بخوانیداجاره‌ی خانه در ترکیه برای دانشجویان و دانش آموزان {آپدیت 2021}

ملاک‌های انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه

در این بخش مهم‌ترین شاخص‌هایی که در انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه نقش ایفا می‌کنند را بررسی خواهیم کرد.

  • اساتید و هیات علمی مجرب در دانشگاه‌ها
  • بالا بودن سطح آموزشی (اغلب دانشگاه‌های برتر ترکیه مطابق استانداردهای اروپایی آموزش می‌دهد)
  • امکانات آموزشی بالا نظیر تجهیزات آموزشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها، ابزارهای کمک آموزشی.
  • دوره‌های آموزشی مکمل نظیر برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های علمی
  • همکاری با موسسات آموزشی بین‌المللی
  • امکانات رفاهی: سالن‌ها ورزشی، خوابگاه و اقامتگاه‌های دانشجویی، خدمات پزشکی
  • نشریه‌ها و مراکز پژوهشی فعال
  • رتبه‌ی بالا دانشگاه در جهان
  • آموزش به زبان‌های ترکی استانبول، انگلیسی، روسی، فرانسوی یا آلمانی

با آگاهی از ملاک‌هایی که در ارزیابی نهایی بهترین دانشگاه های ترکیه موثرند، می‌توان به لیستی دانشگاه‌های برتر ترکیه به دست آورد. که در ادامه به آن‌ خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل

بهترین دانشگاه‌‌ های ترکیه که دولتی هستند

در میان بهترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه‌های دولتی زیاد به چشم می‌خورد که شهریه بسیار پایینی نسبت به مراکز خصوصی و غیرانتفاعی از دانشجویان دریافت می‌کنند. این دانشگاه‌ها از اعتبار بین‌المللی بالایی هم برخوردار هستند. بیایید به لیست بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه نگاهی بیندازیم.

دانشگاه آنکارا

در میان بهترین دانشگاه های ترکیه همیشه نام و نشانی از اولین دانشگاه مدرن ترکیه وجود دارد. دانشگاه آنکارا اولین موسسه‌ی آموزشی در ترکیه محسوب می‌شود که در سال 1946 تاسیس شد. این دانشگاه دولتی است و پذیرای بیش از 60 هزار دانشجوی خارجی و ترکیه‌ای می‌باشد.
آموزش در دانشگاه آنکارا در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می‌گیرد. دانشگاه آنکارا علاوه بر دوره‌های آموزشی حضوری، کلاس‌های غیرحضوری و از راه دور برگزار می‌کند.
از نظر موقعیت شهری، این دانشگاه در داخل شهر واقع شده. دارای 14 دانشکده و 7 کالج آموزش عالی و موسسات پژوهشی مختلف است.
دانشگاه آنکارا دارای گروه‌ها آموزشی زیر است:

  • علوم سیاسی
  • تاریخ و جغرافیا
  • حقوق
  • زبان و ادبیات
  • مهندسی
  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • علوم پایه
  • کشاورزی
  • علوم ارتباطات و رسانه

قرارگیری دانشگاه آنکارا در میان بهترین دانشگاه های ترکیه، تا حد زیادی مدیون جایگاه تاریخی آن است. از سال 2004 دانشگاه آنکارا شروع به همکاری با برنامه آموزشی اراسموس کرد. علاوه بر این ارتباطات آموزشی موثر و خوبی با سازمان‌ها و مراکز دانشگاهی برتر دنیا دارد.
از نظر امکانات رفاهی هم دانشگاه آنکارا بهترین خدمات را به دانشجویان خود می‌دهد؛ سالن‌های ورزشی، استخر، مراکز پژوهشی، 7 خوابگاه و انجمن‌های دانشجویی .
تدریس در دانشگاه‌ آنکارا به زبان ترکی و انگلیسی صورت می‌گیرد. همچنین متقاضیان برای ورود به این دانشگاه باید در آزمون YOS شرکت کنند.

بیشتر بخوانیدهر چه باید درباره آنکارا بدانید

تحصیل در بهترین دانشگاه آنکارا
دانشگاه آنکارا به عنوان قدیمی‌ترین واحد آموزشی مدرن ترکیه شناخته می‌شود.

دانشگاه حاجت‌تپه

از دیگر دانشگاه‌های ترکیه که باید در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه قرار بگیرد؛ حاجت‌تپه است. این دانشگاه در حدود 50. هزار دانشجو دارد که از این تعداد در حدود 1500 تا 2000 نفرشان دانشجویان خارجی هستند.
حاجت‌تپه در سال 1967 در شهر آنکارا تاسیس شد. تدریس و آموزش در دانشگاه حاجت‌تپه علاوه‌بر زبان ترکی استانبولی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز صورت می‌گیرد.
این دانشگاه از جایگاه بین‌المللی بالایی به‌ویژه در اروپا برخوردار است. دانشکده‌ی پزشکی حاجت‌تپه جز معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه و منطقه شناخته می‌شود. علاوه بر پزشکی سایر دانشکده‌های فعال حاجت‌تپه عبارتند از: اقتصاد، حقوق، رشته‌های مهندسی، دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، داروسازی، علوم پایه و علوم ارتباطات و رسانه.
آزمون ورودی دانشگاه حاجت‌تپه بر اساس رشته و زبان تحصیلی تعیین می‌شود. برای شرکت در دوره‌های ترکی زبان آزمون یوس و برای شرکت در دوره‌های انگلیسی زبان آزمون سات برگزار می‌شود.
همچنین متقاضیان برای ورود به این دانشگاه باید مدرک معتبر زبان – تومر برای ترکی استانبولی و تافل یا آیلتس برای زبان انگلیسی – با حد نصاب نمره ارائه کنند.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول علاوه بر جایگاه‌ ویژه‌اش در میان بهترین دانشگاه های ترکیه، سومین دانشگاه فنی قدیمی جهان نیز محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال 1773 میلادی در منطقه‌ی ساریر استانبول تاسیس شده. به صورت متمرکز رشته‌های فنی و مهندسی را پوشش می‌دهد. دانشکده‌های دانشگاه فنی استانبول عبارتند از :

  • مدیریت و تجارت
  • مهندسی
  • علوم پایه
  • معماری
  • طراحی

دانشگاه فنی استانبول بین 20 تا 25 هزار دانشجو دارد که از این تعداد در حدود 3000 دانشجو خارجی هستند. این دانشگاه پژوهشگاه‌های زیادی دارد که فرصت برای تجربه و کارآموزی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. همچنین کتابخانه‌ی دانشگاه در زمینه‌ی فنی و مهندسی و همچنین کتب عثمانی بهترین و کامل‌ترین در ترکیه محسوب می‌شود.
دانشگاه فنی استانبول، مانند دانشگاه دولتی آنکارا از برنامه‌ی آموزشی اراسموس حمایت می‌کند و در برگزاری این دوره‌ها حضور فعال دارد. علاوه بر آن با دانشگاه‌های فنی آمریکا و سایر نقاط جهان نیز قراردادها همکاری زیادی امضا کرده است.
اغلب دوره‌های آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. علاوه بر این دانشگاه فنی استانبول از دانشجویان و طرح‌های کارآفرینی حمایت جدی می‌کند.

بیشتر بخوانیدبهترین دانشگاه ‌های دولتی ترکیه در استانبول

رتبه بندی دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، قدم به قدم در کنار دانشگاه‌های دولتی برای ارتقا سطح آموزشی خود تلاش می‌کنند. این دانشگاه‌ها برای قرارگیری در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه از بهترین اساتید در کنار بهترین امکانات آموزشی بهره می‌گیرند. در این میان برخی از این دانشگاه‌ها اعتبار جهانی بالایی هم برای خود رقم زده‌اند.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به ترکیه برای دانشجویان

دانشگاه بیلکنت

در میان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، کمتر دانشگاهی مانند بیلکنت اعتبار بین‌المللی کسب کرده است. این دانشگاه در شهر آنکارا واقع شده و قطعا در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه قرار می‌گیرد.
زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی است بنابراین متقاضیان برای ورود به دوره‌های آموزشی این دانشگاه باید در آزمون سات شرکت کنند و همچنین مدرک معتبر زبان نیز ارائه کنند. با وجود اینکه آموزش در کلاس‌ها به زبان انگلیسی است، بهتر است اتباع خارجی تسلط نسبی به زبان ترکی داشته باشند.
دانشگاه بیلکنت آنکارا از نظر فعالیت‌های دانشجویی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی در ترکیه سرآمد است. اعضای هیئت علمی از بین بهترین اساتید بین‌المللی انتخاب می‌شوند. از دیگر شاخص‌های با اهمیت در دانشگاه بیلکنت، جذب دانشجویان سرآمد و مستعد است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در بیلکنت 13 هزار دانشجوست که در 29 رشته کارشناسی و 58 رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. دانشکده‌های بلیکنت شامل اقتصاد و توسعه، مدیریت و تجارت، هنر، حقوق، زبان و ادبیات، مهندسی، آموزش و تربیت، معماری و طراحی می‌شود.
بخش قابل‌ توجهی از دانشجویان بیلکنت از انواع بورسیه‌ها برای ادامه‌ی تحصیل بهره‌مند می‌شوند.

بهترین دانشگاه آنکارا
بیمارستان دانشگاه بیلکنت: به‌صورت توامان به دانشجویان خدمات درمانی و آموزشی ارائه می‌کند درحالی‌که عام المنفعه نیز هست.

دانشگاه سابانجی

این دانشگاه قدمت کمی دارد. تاریخ تاسیس آن به سال 1994 بازمی‌گردد. با این حال در طول 25 سال فعالیت مفید و موثر توانسته در میان بهترین دانشگاه های ترکیه جای خود را پیدا کند. این دانشگاه هم به صورت خصوصی اداره می‌شود.
سابانجی در شهر استانبول ساخته شده اما 40 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. فضایی که برای ساخت دانشگاه در نظر گرفته شده بسیار بزرگ است. بنابراین محیط دانشگاه بی‌اندازه وسیع می‌باشد.
دانشگاه سابانجی نیز مانند دانشگاه بیلکنت برای دانشجویان ترکیه‌ای و اتباع خارجی بورسیه‌های تحصیلی در نظر گرفته تا به این وسیله دانشجویان برجسته را جذب تحصیل کند. کیفیت آموزشی بالا و دوره‌های آمادگی دانشجویان برای ورود به بازار کار آینده‌ی خوبی را پیش روی دانشجویان سابانجی قرار داده است. اغلب محصلان این دانشگاه تنها یک سال پس از فارغ‌التحصیلی موفق به استخدام در شرکت‌ها یا موسسات آموزشی شده‌اند. بخش دیگری از این دانشجویان هم بی‌وقفه وارد دوره‌ی آموزشی بالاتر شده‌اند.
داوطلبان ورود به دانشگاه سابانجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارند. تنها کافی‌ است مدارک آموزشی لازم را فراهم کنند و در صورت تایید مجاز به ثبت‌نام خواهند شد.

بیشتر بخوانیدشرایط کار دانشجویی در ترکیه حین تحصیل را بدانید

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ نیز قدمت زیادی ندارد. سابقه‌ی ساخت این موسسه‌ی آموزشی به سال 1993 بازمی‌گردد. با این وجود در این مدت کم فعالیت، خود را به عنوان بهترین دانشگاه های ترکیه شناسانده. دانشگاه کوچ در شهر استانبول واقع شده است و اعتبار جهانی خوبی هم دارد.
دانشگاه کو چ اعتبارش را از راه‌های مختلفی به دست آورده. فراهم آوری فرصت‌های پژوهشی برای دانشجویان و اساتید، به دست آوردن مدارک و جوایز بین‌المللی، با نشاط‌ سازی فضای آموزشی، چارت آموزشی استاندارد و پیش‌رو، دوره‌های کارآموزی و مسائلی از این دست دانشگاه کوچ را در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه و منطقه قرار داده است.
دانشگاه کوچ از دانشجویان خود برای ورود به بازار کار از طریق مهارت‌آموزی به صورت گسترده حمایت می‌کند. این دانشگاه به صورت دوسویه به دنبال جذب بهترین استاتید و بااستعدادترین دانشجویان است. به همین دلیل برای استخدام اعضای هیئت علمی فارغ‌التحصیلان برترین دانشگاه‌های جهان را جذب می‌کند.
از 6 هزار دانشجویی که در کوچ مشغول به تحصیل هستند حدود 600 نفر از کشورهای دیگر آمده‌اند. از نظر سطح رفاه دانشجویی این دانشگاه با فراهم آوری خوابگاه، اقامتگاه‌های دانشجویی، امکانات ورزشی و درمانی و خدمات حمل و نقلی در میان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در جایگاه برتری قرار دارند.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع دریافت بیمه دانشجویی در ترکیه

سخن پایانی

بهترین روش انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل مطالعه‌ی رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها، مراجعه به سایت‌های دانشگاه مورد نظر و بررسی میزان اعتبار مدرک صادر شده است. همچنین شما می‌توانید با مشاوران تحصیلی turkey study در تماس باشید.