اصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

اصطلاحاتی که هنگام خرید خانه در ترکیه باید بدانید

اگر قصد دارید که در ترکیه ملکی را خریداری کنید، لازم است ابتدا اطلاعات دقیقی از قوانین، محدودیت‌ها، اصطلاحات و… را به دست آورید. از این رو بهتر است قبل از خرید ملک در ترکیه برای اینکه در دام افراد سودجو و کلاهبرداران نیفتید با یک وکیل کاردان و یا یک مشاور حقوقی باتجربه صحبت کنید تا با آگاهی کامل اقدامات لازم را برای خرید ملک مورد نظر خود به کار گیرید. در این مقاله از ام تی سی هوم برای افرادی که در فکر خرید خانه در ترکیه هستند و یا اقدام به خرید نموده‌اند، یکسری از اصطلاحات و کلمات را معرفی کرده‌ایم که توسط کارشناسان ملک تکرار می‌شود و بدون شک در مراحل خرید منزل بارها این کلمات را خواهید شنید. در ادامه همراه ما باشید تا به‌خوبی با معنای این اصطلاحات آشنا شوید.

اصطلاحات مهم و پرکاربردی که هنگام خرید ملک در ترکیه باید بدانید

تاپو (TAPU)

سند رسمی ملک در کشور ترکیه، تاپو نام دارد که حقوق شما نسبت به خانه یا ملکتان را نشان می‌دهد. در مطلب تاپو ترکیه چیست؟ همه چیز را در مورد این سند توضیح داده‌ایم.

اداره تاپو

اداره‌ی ثبت املاک در ترکیه را اداره تاپو می‌نامند.

نوتر (Noter)

دفاتر ثبت اسناد رسمی (دفترخانه‌ی اسناد رسمی) هستند که رسمیت بخشیدن به تمامی برگه‌ها و اسناد اعم از قراردادهای خرید ملک، وکالتنامه، تایید ترجمه‌های انجام شده توسط مترجمین رسمی و… در این دفاتر انجام می‌شود. این دفاتر در تمامی نقاط ترکیه وجود دارند و دسترسی به آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با دفاتر مطلب زیر را بخوانید:

همه آنچه باید در مورد نوتر ترکیه بدانید

پارسل (PARSEL)

سهم عرصه (زمین) پارسل نام دارد.

اداره‌ی تاپو و کاداسترو (TAPU VE KADASTRO)

اداره‌ی تاپو و کاداسترو، ادارات ثبت اسناد ملکی و دارایی‌های غیر منقول است که زیرمجموعه‌ای از وزارت شهرسازی محسوب می‌شود. به این صورت که پس از عقد قرارداد فروش یا خرید ملک مورد نظر باید به منظور شروع مراحل مربوط به ثبت سند املاک و مستغلات به این اداره مراجعه کنید. لازم به ذکر است که این اداره تنها مرجع رسمی زیر نظر دولت ترکیه می‌باشد که ثبت املاک و مستغلات را با ضمانت قانونی بودن و شفافیت کامل در معاملات انجام می‌دهد.

ایپوتک (IPOTEK)

ایپوتک به معنای در رهن بودن یک ملک یا هر نوع دیگر از دارایی غیر منقول است. هر نوع بدهکاری در قبال دریافت وام یا ضمانت ناشی از دعاوی حقوقی به اشخاص حقیقی و حقوقی که ملک را از انجام معامله منع کند، ایپوتک محسوب می‌شود.

ایپوتک
ایپوتک از جمله اصطلاحات کاربردی هنگام خرید خانه در ترکیه

بنابراین حتما به هنگام خرید ملک یا خانه دقت کنید که ملک مورد نظر دارای ایپوتک نباشد.

گزارش اکسپرتیز (EKSPERTIZ RAPOR)

گزارش ارزش گذاری ملک بر اساس امکانات محله، سن بنا، محله و… که از سوی کارشناسان رسمی ارائه می‌شود و این گزارش برای تمامی اتباع خارجی که قصد خرید و یا فروش ملک را دارند، اجباری است.

متراژ بروت (BRUT)

متراژ بروت، سهم مالک از راهرو، فضاهای مشترک نظیر سالن ورزشی، آسانسور و… را نیز در برمی‌گیرد. در کشور ترکیه ملک با همین متراژ خریداری می‌شود و هنگام فروش نیز با همین متراژ به فروش می‌رسد.

متراژ نت

متراژ نت، مساحت واقعی ملک است که از طرف مالک قابل استفاده می‌باشد. راه پله، انباری و… جزو متراژ نت محسوب نمی‌شوند. از این رو در خرید ملک حتما به متراژ نت توجه داشته باشید.

پای (PAY)

به سهم مشاعی از واحد آپارتمان، پای (PAY) می‌گویند. مثلا 3 دانگ از ملک مورد نظر مختص یک فرد است و 3 دانگ دیگر ممکن است به فرد دیگری تعلق داشته باشد.

ساتیش بدلی (SATIS BEDELI)

به ارزش خرید ملک، ساتیش بدلی می‌گویند. مثلا ملکی را خریداری نموده‌اید و مبلغ 250 هزار لیر پرداخت کرده‌اید. این مبلغ باید حتما در قسمت ساتیش بدلی قید شود.

ورگی (VERGI)

به هر نوع مالیات اعم از مالیات ملک، ورگی گفته می‌شود.

تاپو مصرف لری (TAPU MASRAFLARI)

به تمامی هزینه‌های رسمی در هنگام خرید ملک و اخذ سند، تاپو مصرف لری گفته می‌شود.

نکات خرید ملک در ترکیه

  • قبل از پرداخت پول حتما از وجود هرگونه بدهی نظیر بدهی قبوض گاز، برق، آب و بدهی‌های مالیاتی و… اطمینان حاصل کنید.
  • سعی کنید که مبلغ را حتما از طریق سیستم بانکی به حساب فروشنده واریز کنید. در صورتی که موفق به انجام این کار نشدید حتما از مالک رسید کتبی دریافت نمایید و ملک خود را در تاپو یا اداره ثبت املاک به نام خودتان انتقال دهید.
  • ملک مورد نظر را با مشخصات سند تاپو مورد بررسی قرار دهید، زیرا ممکن است ملکی که در سند تاپو به نام خریدار انتقال پیدا کرده است با ملکی که به فروش رسیده است کاملا متفاوت باشد. در این خصوص می‌توانید با مستاجران یا همسایگان صحبت کنید و تحقیقات لازم را نسبت به این قضیه انجام دهید تا خیالتان راحت شود.
  • لازم است بدانید در کشور ترکیه خرید زمین یا ملک در برخی از مناطق این کشور برای اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.
  • هر فرد خارجی فقط می‌تواند تا 30 هکتار از زمین‌های کشور ترکیه را خریداری کند.
  • اتباع خارجی حق اجاره یا تملک زمین‌های کشور ترکیه که در مناطق نظامی و امنیتی واقع شده‌اند را ندارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نکات مهم در روند خرید ملک در ترکیه

سخن پایانی

در این مقاله از ام تی سی هوم سعی کردیم شما همراهان همیشگی را با برخی از اصطلاحات مهم و پرکاربرد خرید خانه یا ملک در ترکیه آشنا کنیم. در صورتی که قصد خرید ملک و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه را دارید، می‌توانید با شماره 02188664067 (دفتر تهران) و 00902122587828 (دفتر استانبول) تماس بگیرید و با مشاوران مجرب و حرفه‌ای ام تی سی هوم در ایران و ترکیه در ارتباط باشید تا  از راهنمایی‌ها و همراهی کارشناسان ما در پروسه‌ی خرید ملک در ترکیه بهره‌مند شوید.