مقایسه‌ی زندگی در آنکارا و ازمیر

مقایسه‌ی زندگی در آنکارا و ازمیر

هر شهری مزیت‌ها و محدویت‌های خاص خود را دارد. اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید به ترکیه مهاجرت کنید، و نمی‌دانید کدام شهر مناسب شماست؛ این مقاله را به دقت بخوانید. ام‌تی‌سی هوم قصد دارد برای روشن‌ شدن افق دیدتان مقایسه‌ای از شهرهای مهم ترکیه ارائه کند. در این مقاله زندگی و کار را در دو شهر آنکارا و ازمیر مقایسه خواهیم کرد. اگر قصد خرید ملک در آنکارا یا ازمیر را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مقایسه‌ی فرهنگی آنکار و ازمیر

زمانی که به عنوان توریست وارد شهر جدیدی می‌شوید؛ فرهنگ‌عامه‌ی مردم بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب می‌شود. اما زمانی که تصمیم به زندگی در مکان جدیدی می‌گیرید، فرهنگ و سبک زندگی شهر یا محله بخشی از زندگی شما خواهد شد. به همین دلیل آگاهی از مولفه‌های فرهنگی اهمیت بسزایی دارند.

 

فرهنگ مردم آنکارا

آنکارا شهری با فرهنگ و تاریخ غنی می‌باشد. از نظر فرهنگی شباهت‌های بسیار میان مردم آنکارا و ایران وجو دارد. برای مثال خانواده مهمترین بخش زندگی هر فرد است. اعضای خانواده ضمن برخورد سرشار از احترام ، همواره سعی در حمایت از یکدیگر را دارند. در واقع زندگی خانوادگی در آنکار گرم و صمیمی به نظر می‌آید.

زندگی اجتماعی مردم آنکارا در نگاه اول آرام و سرد به نظر می‌آید. شاید فکر کنید گرمای زندگی خانوادگی در مناسبات اجتماعی یافت نمی‌شود. اما در واقع مردم آنکارا بسیار پرتلاش‌اند. شاهد این موضوع سحرخیزی جالب توجه اهالی آنکاراست. زندگی از اولین ساعات روز، پر شور شروع می‌شود و تا شب در چایخانه‌های سنتی و کافه‌ها جریان دارد.

نکته‌ی جالب توجه در مورد فرهنگ غذایی آنکارا دلبستگی مردم این شهر به سنت‌های خودشان است. به‌طوری که بهترین غذاهای محلی و ترکی را در این شهر پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آنکارا

 

شهر ساحلی ازمیر
نمایی از شهر ازمیر با خانه‌های ساحلی

برخورد مردم آنکارا با توریست‌ها و شهروندان خارجی نیز جالب توجه است. مهمان‌نوازی و غریبه‌نوازی مردم آنکارا در ترکیه مثال زدنی‌ست. چرا که آنکارا به دلیل اهمیت اقتصادی و سیاسی‌اش از ابتدای قرن بیستم به صورت منعطفانه‌ای پذیرای افراد با مذاهب و ملیت‌های مختلف بوده.

از دیگر مولفه‌های فرهنگی آنکارا می‌توان به برگزاری جشن‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های محلی و بین‌اللملی این شهر اشاره کرد. برنامه‌های موسیقی، رقص، تئاتر و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم زنان ترکیه در جهان شهره هستند

فرهنگ مردم ازمیر

ازمیر در کرانه‌های دریای اژه واقع شده. این شهر از اهمیت تاریخی و اسطوره‌ای زیادی برخوردار است. به طوری که مهم‌ترین بناهای باستانی ترکیه در این شهر واقع شده. به دلیل موقعیت بندری، از دیرباز راه تجارت دریایی ازمیر پر رونق بوده. به همین جهت خرده فرهنگ‌های یونانی و اروپایی کاملا به چشم می‌خورند. این موضوع خود را در فرهنگ غذایی مردم ازمیر به وضوح نشان می‌دهد؛ ترکیب غذاهای یونانی، ترکی و دریایی اساس تغذیه‌ی این شهر می‌باشد.

فرهنگ اجتماعی مردم ازمیر بازتاب‌ دهند‌ه‌ی زندگی آرام ساحلی‌شان است. مردمی دلشاد، خوشگذاران، صبور، خونسرد، مودب و خوش‌مشرب. بسیار مهمان‌نواز و یاری‌رسان هستند. خانواده و دوستان مهمترین رکن زندگی اجتماعی مردم ازمیر است.

نکته‌ی جالب توجه در مورد مردم ازمیر تسلط‌شان به زبان انگلیسی‌ست. با این‌حال زمانی که بفهمند خارجی‌ای به ترکی‌ای استانبولی آشنایی دارد، رفتاری صمیمانه‌تر پیش می‌گیرند.

رویدادهای فرهنگی ازمیر نیز قابل توجه‌اند. جشنواره‌ی موسیقی جز در ماه مارس توریست‌های زیادی را به این شهر می‌کشاند. همچنین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی همراه با برنامه‌های رقص و تئاتر در ماه ژوئن قابل اشاره  می‌باشد.

اگر زندگی در ازمیر را انتخاب می‌کنید، در حوالی نوروز ، میتوانید شاهد برگزاری جشنواره‌ی فرهنگی – سنتی ماکانو باشید. جشنواره‌ای که به پاسداشت فرهنگ تاریخی ازمیر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ازمیر

امکانات شغلی در شهرهای آنکارا و ازمیر

از آنجایی که آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه است، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، در این شهر دفاتر نمایندگی دارند. از سوی دیگر آنکارا شهری صنعتی نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل پیدا کردن مشاغل مرتبط با صنعت و یا کارهای اداری و مالی در این شهر کار آسانی است.

باید خاطر نشان کرد که سرعت توسعه‌ی شهری در آنکارا بسیار بالاست. مشاغل مربوط به ساختمان‌سازی، از مدیریت پروژه گرفته تا کارگر متخصص به وفور در این شهر یافت می‌شود.

 

خرید خانه در شهر ازمیر ترکیه
ازمیر به عنوان شهر ساحلی آرام سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی می‌باشد

ازمیر عمدتا یک شهر توریستی محسوب می‌شود، از این‌رو مشاغل مرتبط با گردشگری شامل هتل‌داری، آژانس‌های مسافرتی در این شهر همیشه نیازمند نیروی مسلط به زبان انگلیسی هستند. به همین نسبت مشاغل اداری مرتبط و نیز مشاغل مربوط به ساختمان‌سازی نیز در ازمیر پر رونق‌اند.

نباید فراموش کنیم که ازمیر از دیرباز بندرگاه تجاری مهم ترکیه‌ است، به همین سبب تاسیس شرکت و سرمایه‌گذاری در این شهر مطمئن و سودآور است.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟

هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی مسکن در آنکارا و ازمیر

از آنجایی‌که بخش زیادی از درآمد ماهانه‌ی هر خانواده صرف پرداخت اجاره می‌شود؛  مهم‌ترین سوال برای کسانی که قصد سکونت در آنکارا یا ازمیر را دارند، تفاوت هزینه‌ی تهیه‌ی مسکن در این دو شهر می‌باشد. خرید و یا اجاره‌ی ملک در شهر آنکارا با قیمت کمتری امکان‌پذیر است. اما این تفاوت به ویژه برای اجاره‌ی آپارتمان چندان چشمگیر نیست.

برای مقایسه دقیق‌تر جدول زیر را مشاهده کنید:

به روزرسانی جدول قیمت‌ها (2022)

شهر خرید خانه مرکز شهر خرید خانه حومه‌ی شهر اجاره‌ی خانه‌ی مرکز شهر اجاره‌ی خانه حومه
آنکارا 6000 لیر 5500 لیر 3000 لیر غیرمبله 3500 لیر مبله
ازمیر 9000 لیر 6000 لیر 2700 لیر 2000 لیر

بیشتر بخوانید: اجاره خانه در ازمیر

مقایسه‌ی  هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در آنکارا و ازمیر مقرون‌به‌صرفه است. با توجه به تنوع قیمت محصولات، طبقات مختلف اقتصادی در هر دوی این شهرها به راحتی می‌توانند زندگی کنند. با این وجود اختلاف اندکی میان ازمیر و آنکارا وجود دارد. درحالی‌که هزینه‌ی تامین کالاهای اولیه در آنکارا اندکی بالاتر است، هزینه‌ی حمل و نقل به ویژه قیمت تاکسی در ازمیر حدودا 10 لیر بیشتر می‌باشد. هزینه‌های تحصیلی، درمانی و یا بهره‌مندی از امکانات تفریحی فرهنگی اختلاف چندانی میان این دو شهر ندارد.

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

سخن پایانی

ارائه‌ی تصویری دقیق از زندگی در شهر آنکارا یا ازمیر در یک مقاله به صورت  کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین جهت توصیه می‌کنیم برای شناخت بهتر، مسافرتی کوتاه اما دقیق به هر دو شهر داشته باشید. یا در صورت عدم امکان مسافرت حتی‌المقدور با ساکنان آنکارا، ازمیر و یا آژانس‌های املاک ایرانی فعال در ترکیه مشورت کنید، تا چشم‌اندازی واضح پیش‌روی‌تان ترسیم شود. مشاوران ما در ام تی سی هوم می‌توانند اطلاعات دقیقی از زندگی در این دو شهر در اختیار شما قرار دهند. برای دریافت راهنمایی کافی‌ست با مشاوران ما تماس بگیرید.