با پاسپورت آلمان کجا میشه رفت

با پاسپورت آلمان کجا میشه رفت
02.05.05

پاسپورت آلمان یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان محسوب می‌شود و از آنجایی که آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، دارنده پاسپورت آلمانی می‌تواند بدون گرفتن ویزا به تمامی کشورهای اتحادیه اروپا وارد شود. اما مهم‌تر از همه این است که قدرت پاسپورت آلمان در تعداد کشورهایی که فقط با پاسپورت آلمانی مجاز به ورود هستند نیز مشهود است. در این راهنما درباره پاسپورت آلمان، قدرت و مزایای پاسپورت آلمانی، لیست کشورهای مجاز برای ورود با پاسپورت آلمانی و همچنین شرایط اخذ آن صحبت خواهیم کرد.

انواع پاسپورت آلمانی 2023

سه نوع پاسپورت آلمان وجود دارد که از نظر مدت زمان اقامت در خارج از کشور و تعداد کشورهایی که می‌توان بدون اخذ ویزا به آنها سفر کرد، با هم تفاوت دارند که در زیر لیستی از انواع پاسپورت آلمانی آمده است:

1. پاسپورت معمولی (پاسپورت قرمز آلمانی)

دارنده پاسپورت معمولی آلمان مجاز است به 189 کشور جهان سفر کند، اما در بسیاری از آنها نیاز به ویزا دارد. این پاسپورت برای افراد بالای 24 سال به مدت 10 سال اعتبار دارد، در حالی که برای افراد بین 12 تا 23 سال، 6 سال و برای افراد زیر 12 سال مدت اعتبارش 3 سال است.

پاسپورت قرمز آلمانی
پاسپورت قرمز آلمانی

2. پاسپورت دیپلماتیک

پاسپورت دیپلماتیک آلمان به کارمندان دولت و دیپلمات‌ها اعطا می‌شود و دارندگان آن از مزایای اضافی مانند سفر به بسیاری از کشورها بدون ویزا، علاوه بر اولویت بررسی دیپلماتیک در سفر به برخی کشورها برخوردار هستند. این نوع پاسپورت آلمان بنا به درخواست مراجع ذی‌صلاح کشورها صادر می‌شود.

3. پاسپورت اروپایی (فدرال)

پاسپورت اروپایی نوع خاصی از پاسپورت آلمان است که توسط اتحادیه اروپا برای شهروندان اروپایی صادر می‌شود، از این پاسپورت می‌توان برای سفر به کشورهای مختلف اروپایی بدون نیاز به ویزا استفاده کرد. همچنین امکان سفر به بسیاری از کشورهای دیگر در اطراف را فراهم می‌کند.

قدرت پاسپورت آلمان

شاخص پاسپورت 2023 آلمان را در رتبه دوم پس از امارات متحده عربی قرار می‌دهد. اگرچه آلمانی‌ها می‌توانند بدون ویزا به چند کشور بیشتر از شهروندان امارات سفر کنند، اما پاسپورت امارات اجازه ورود به کشورهای بیشتری را از طریق ویزا در بدو ورود نسبت به آلمانی‌ها می‌دهد. به همین دلیل است که این شاخص رتبه‌بندی آن را بالاتر می‌برد. بر این اساس پاسپورت آلمان قوی‌ترین پاسپورت اروپایی در حال حاضر به حساب می‌آید و بسیاری از تورهای مسافرتی جهانی مثل تور ژاپن، کشورهای خاورمیانه و اروپایی با پاسپورت آلمان به‌راحتی میسر است.

دارنده پاسپورت آلمان حق ورود به چند کشور را دارد؟

آلمانی‌ها می‌توانند بدون ویزا به 145 مقصد سفر کنند. آنها در بدو ورود برای 33 مقصد به ویزا نیاز دارند. برای 13، آنها می‌توانند ویزا را به صورت آنلاین دریافت کنند و برای 13 مورد دیگر، فقط باید از قبل برای eTA آنلاین درخواست دهند. آلمانی‌ها باید از قبل فقط از 25 کشور برای ویزای سفر اقدام کنند.

در صورتی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش‌های دریافت اقامت در آلمان هستید با مشاوران ام تی سی هوم در تماس باشید.

همه چیز در مورد پاسپورت آلمان
همه چیز در مورد پاسپورت آلمان

آیا پاسپورت آلمان قوی‌تر از پاسپورت آمریکایی است؟

بله پاسپورت آلمان قرمز رنگ نسبت به پاسپورت‌های کانادایی و آمریکایی برتری دارد و طبق آخرین آمار تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت آلمان بدون ویزا وارد آنها می‌شود تقریباً در 189 کشور دنیا مشخص شده است.

کشورهایی که دارنده پاسپورت آلمان بدون ویزا وارد آنها می‌شود

کشورهای زیادی هستند که به دارندگان پاسپورت آلمان اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهند و تعداد آنها به حدود 146 کشور می‌رسد که سعی می‌کنیم به اکثر آنها به شرح زیر اشاره کنیم:

اروپا: سفر به تمامی کشورهای اروپایی به جز روسیه

آسیاتور ژاپن و سفر به این کشور، همچنین سفر به تایلند، هنگ کنگ، ویتنام، مالزی، اندونزی، فیلیپین، کره جنوبی، قزاقستان، مغولستان، گرجستان، ارمنستان، تایوان، نپال، بنگلادش، سنگاپور، کامبوج، پاپوآ گینه‌نو، ماکائو، برونئی.

خاورمیانه: اسرائیل، ترکیه، لبنان، اردن، ایران، عمان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی.

آفریقا: مراکش، مصر، موریس، نامیبیا، تونس، آفریقای جنوبی، بوتسوانا، لسوتو، سوازیلند، سنگال، گامبیا، سیشل، سائوتومه، گینه بیسائو، بورکینافاسو، توگو، اتیوپی، موریتانی، اوگاندا، رواندا، تانزانیا، مالزی، زیمباوه، ماداگاسکار، کومور.

اقیانوسیه: استرالیا (ETA)، نیوزیلند و همه کشورهای جزیره‌ای (به جز نائورو).

آمریکای شمالی: ایالات متحده آمریکا (ESTA)، کانادا (ETA).

آمریکای مرکزی: مکزیک، کاستاریکا، نیکاراگوئه، هندوراس، بلیز، السالوادور، گواتمالا، پاناما.

کارائیب:  به طور کلی بدون ویزا (به جز کوبا).

آمریکای جنوبی: آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، پرو، اروگوئه، ونزوئلا، پاراگوئه، کلمبیا، اکوادور، گویان، سورینام.

کشورهایی که دارنده پاسپورت آلمان برای بازدید نیاز به ویزا دارد

اروپا:  روسیه

آسیا: افغانستان، بوتان، چین، هند، میانمار، کره شمالی، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، لائوس، سریلانکا، تاجیکستان.

خاورمیانه: عراق، عربستان سعودی، سوریه، یمن.

آفریقا: الجزایر، آنگولا، بوروندی، کامرون، کنیا، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، ساحل عاج، گینه استوایی، اریتره، غنا، لیبریا، لیبی، مالی، نیجر، نیجریه، سیرالئون، جنوب سودان، سودان موزامبیک، بنین، کیپ ورد، زامبیا.

اقیانوسیه: نائورو

کارائیب: کوبا

شرایط اخذ پاسپورت آلمان
شرایط اخذ پاسپورت آلمان

شرایط اخذ پاسپورت آلمانی 2023

اخذ پاسپورت آلمان مزایای زیادی برای دارنده آن به همراه دارد، اما نحوه اخذ پاسپورت آلمانی با توجه به اینکه شرایط اخذ در مواقع عادی بسیار دشوار است، فرایند آسانی نیست. این سختی در مهم‌ترین شرط یعنی اخذ تابعیت آلمان نیز مشهود است که تا پس از 8 سال اقامت مداوم در آلمان اعطا نمی‌شود.

به طور کلی، آلمان به عنوان خانه‌ای برای حقوق بشر است، زیرا بسیاری از مهاجران و پناهندگان از حقوق اجتماعی متمایز در آلمان بهره‌مند می‌شوند. با توجه به تعداد زیاد پناهندگانی که آلمان میزبان آن‌هاست، پاسپورت‌های خاکستری و آبی آلمان با هدف تسهیل سفر پناهندگان به خارج از آلمان در وهله اول، چه برای پیوستن به خانواده‌ها و چه برای دیدار با عزیزانشان، اتخاذ شد. به عنوان مثال، بسیاری از پناهجویان سوری در آلمان هستند که نمی‌توانند پاسپورت دریافت کنند، آلمان این پاسپورت را برای سفر به آنها می‌دهد.

بیشتر بخوانیدبررسی هزینه زندگی در آلمان

شرایط اخذ پاسپورت آلمانی برای پناهندگان آبی

ایالت آلمان در سال 2017 قانون جدیدی را صادر کرد که بر اساس آن حق پناهندگان برای دریافت پاسپورت آبی آلمانی که حق سفر را تضمین می‌کند و معمولاً پس از اخذ پناهندگی در آلمان اعطا می‌شود، تصریح می‌کند.

یکی از مزایای پاسپورت آبی آلمان این است که به دارنده آن اجازه می‌دهد بدون ویزا به مقاصد خاصی مانند کشورهای اروپایی که متعلق به کشورهای شینگن هستند سفر کند. آنها همچنین می‌توانند از طریق این گذرنامه به سفارت‌های کشورهایی که برای مسافرانی که از آلمان می‌آیند ویزا می‌دهند، درخواست ویزا کنند.

با این حال، یک پناهنده در آلمان نمی‌تواند پاسپورت آبی دریافت کند مگر اینکه به جای حمایت ثانویه که همه پناهندگان در آلمان دریافت می‌کنند، وضعیت پناهندگی به طور رسمی توسط اداره فدرال مهاجران و پناهندگان ایالت آلمان تأیید شود.

یکی از مزایای پاسپورت آبی آلمان این است که دارنده آن پس از 3 سال اقامت دائم آلمان را دریافت می‌کند و در صورت اخذ تابعیت پس از احراز شرایط لازم در قانون تابعیت آلمان، پاسپورت قرمز آلمانی برای شهروندان در آن کشور قابل دریافت است.

شرایط اخذ پاسپورت آلمانی خاکستری

پاسپورت خاکستری آلمانی به پناهندگان موقتی اعطا می‌شود که پرونده آنها برای درخواست پناهندگی در آلمان در حال مطالعه است و نمی‌توانند پاسپورت کشور مبدأ خود را که در مقابل آن به دنبال پناهندگی در آلمان هستند، دریافت کنند. پناهندگان در آلمان حق سفر دارند، اما نمی‌توانند از این گذرنامه برای بازگشت به خانه‌های خود استفاده کنند، زیرا این گذرنامه به پناهندگانی اعطا می‌شود که درخواست پناهندگی آنها در دست بررسی است.

پاسپورت آلمانی خاکستری
پاسپورت آلمانی خاکستری

شهروندان آلمانی برای درخواست ویزا به چه مدارکی نیاز دارند؟

شهروندان آلمانی که مایل به بازدید از کشورهایی هستند که از قبل درخواست ویزا را دارند، باید مدارکی را ارائه دهند. بسته به کشوری که می‌خواهید از آن بازدید کنید، مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. با این حال، اکثر کشورها مطمئناً به موارد زیر نیاز دارند:

  • پاسپورت آلمان شما (به اضافه یک کپی). برخی از کشورها نیاز دارند که پاسپورت بیش از شش ماه پس از روزی که قصد خروج از کشورشان را دارید اعتبار داشته باشد.
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • عکس پاسپورتی
  • بیمه درمانی مسافرتی که تمام مدت اقامت شما را پوشش می‌دهد.
  • مدرک پرداخت هزینه ویزا
  • برنامه سفر تفصیلی که تمام مکان‌هایی را که می‌خواهید بازدید کنید نشان می‌دهد.
  • دعوت نامه (در صورت وجود)
  • گواهی رزرو بلیط برگشت برای پرواز به مبدأ.
  • گواهی اقامت رزرو شده
  • اثبات اینکه شما بودجه کافی برای پوشش بازدید خود را دارید
  • مدارک وضعیت مدنی (اسناد ازدواج، گواهی تولد و…)

سخن پایانی

پاسپورت آلمانی یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است که بیش از هر پاسپورت اروپایی دیگری به دارنده آن اجازه می‌دهد بدون ویزا به چندین کشور سفر کند. کشورهایی که با پاسپورت آلمان بدون ویزا یا از طریق ویزا در بدو می‌توان به آنها وارد شد، در این راهنما آورده شده است.