مزایای خرید ملک در ترکیه بر اساس قانون جدید چیست؟

مزایای خرید ملک در ترکیه بر اساس قانون جدید چیست؟
01.10.17

در ماه مه 2022، دولت ترکیه بسته‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرد که در آن آمده است که یک خارجی که می‌خواهد با خرید ملک در ترکیه اقامت ملکی دریافت کند، باید ملکی به ارزش 50 هزار دلار در شهرهای کوچک و 75 هزار دلار در استان‌های بزرگ خریداری کند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه می‌پردازیم.

قانون جدید خرید ملک در ترکیه ۲۰۲۲

بر اساس قانون جدید اداره مهاجرت ترکیه، در شهرهای بزرگ مانند استانبول، ازمیر و آنتالیا، اگر سرمایه‌گذار به قصد اخذ اقامت ترکیه اقدام به خرید ملک کند، ارزش ملک خریداری شده باید بیش از 75 هزار دلار باشد. همچنین در صورت خرید ملک در شهرهای کوچک برای مسکن، ارزش ملک نباید کمتر از 50 هزار دلار باشد.

در غیر این صورت در صورتی که ارزش ملک خریداری شده کمتر از مبلغ اعلام شده باشد، سرمایه‌گذار باید نسبت به ارائه طرح اقامتی و اخذ اقامت از همان مسیر اقامتی توریستی اقدام کند. البته این مسیر سختی‌های خاص خودش را دارد.

نهایت طبق قانون جدید ترکیه امکان خرید خانه در برخی از محله‌های استانبول وجود ندارد و این تصمیم از سوی اداره مهاجرت ترکیه به دلیل تراکم اتباع خارجی در مناطق مختلف ترکیه گرفته شده است.

بیشتر بخوانیدمراحل خرید ملک با ام‌تی‌سی هوم

مزایای خرید ملک در ترکیه ۲۰۲۲

هر سرمایه‌گذاری دارای مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب می‌کند و باعث می‌شود سرمایه به سمت آن جریان یابد و شکی نیست که املاک درآمدزا از دیرباز به عنوان دارایی‌هایی شناخته شده است. بازار ترکیه اخیراً با قدرت و سرعت بی‌نظیری برای خارجی‌ها از تمام مناطق جهان وارد بازار جهانی شده است و مطمئناً دلیل خوبی برای موفقیت و رشد سریع این بازار وجود دارد. برای آشنایی با مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه، ابتدا اجازه دهید در مورد جوانب مثبت و مزایای خرید ملک در ترکیه بر اساس قانون جدید پرداخت صحبت کنیم:

معافیت خارجی‌ها از مالیات بر ارزش افزوده ملک

تصمیم کاهش مالیات در ترکیه یکی از مجموعه تصمیمات مربوط به بخش املاک و مستغلات در ترکیه است و در ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی به داشتن ملک در ترکیه که به احیای بازار املاک در ترکیه کمک کرد، منعکس شده است. بر اساس این قانون خارجی‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ملک معاف هستند.

اخذ تابعیت ترکیه هنگام خرید ملک

دولت ترکیه قانون شهروندی ترکیه و تصمیم به اعطای تابعیت به افرادی که ملکی به ارزش 400000 دلار خریداری می‌کنند را تصویب کرده است که فرصتی استثنایی است. این تصمیم شامل همه اعضای خانواده مالک جدید از جمله همسر و فرزندان زیر 18 سال می‌شود.

اجازه اقامت

به خارجی‌هایی که دارای املاکی با ارزش بیشتر از 75.000 دلار در شهرهای بزرگ و 50.000 دلار در شهرهای کوچک ترکیه هستند، اجازه اقامت اعطا می‌شود که هر سال تمدید می‌شود. این اجازه اقامت برای صاحب ملک و همسرش و فرزندان کمتر از 18 سال اعطا می‌شود.

ارزان‌ترین املاک در اروپا

قیمت املاک در ترکیه به طور قابل توجهی ارزان‌تر از اروپا است، ویژگی‌های زیرساختی املاک ترکیه، مشابه با کشورهای توسعه‌یافته اروپایی است. جاذبه‌های متنوعی که در ترکیه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، از آب و هوای فوق‌العاده، اقتصاد امیدوار کننده، بازار بزرگ املاک و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری که گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند، همه اینها باعث سرمایه‌گذاری و اقامت در ترکیه می‌شود.

بازگشت سرمایه عالی

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه، بر اساس جذابیت گردشگری در ترکیه، که بیشتر در دوره‌ها و فصول گردشگری مشهود است، از طریق تقاضا برای خانه‌های اجاره‌ای در آن فصول که در طول سال توزیع می‌شود، بازگشت سرمایه سودآوری را فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری متفکرانه در املاک و مستغلات که در فصول گردشگری ترکیه بسیار محبوب است، می‌تواند سود بالا و بازگشت سرمایه خوبی را به همراه داشته باشد.

محیط اجتماعی مشابه

جامعه ترکیه یکی از نزدیک‌ترین جوامع به محیط کشور ایران محسوب می‌شود. آداب و رسوم و سنت‌های ترکیه با برخی از آداب و رسوم در ایران منطبق است و هنگام تصمیم‌گیری برای خرید ملک در ترکیه و اقامت در آن، احساس آرامش و امنیت را ایجاد می‌کند. این مورد یکی از مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه است که برای ایرانیان راحتی زیادی در کشور همسایه رقم می‌زند.

هزینه‌های کم زندگی

هزینه نسبتاً پایین زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه، با برخورداری از رفاه، اقامت خوبی را در ترکیه فراهم می‌کند. به خوبی می‌دانیم که دارو در ترکیه از همه کشورهای اروپایی ارزان‌تر است، که باعث رونق بخش پزشکی ترکیه و تقاضای بی‌سابقه در سال‌های اخیر شده است. هزینه‌های پایین یکی دیگر از مزایا و معایب خرید ملک در آنکارا، استانبول و سایر شهر های ترکیه است.

طبیعت ترکیه و آب و هوای معتدل

ترکیه دارای عناصر زیبایی متنوع، طبیعتی جذاب و آب و هوای نسبتاً معتدل همراه با تمدن باستانی و شهرهای تاریخی باشکوه است. این کشور به دلیل غنای آن با ویژگی‌های لذت بخش یک ویژگی توریستی متمایز است.

بیشتر بخوانیدمزایای زندگی در ترکیه چیست؟

اخذ تابعیت ترکیه هنگام خرید ملک
بر طبق قوانین جدید ترکیه با خرید ملکی به ارزش 75.000 دلار در شهرهای بزرگ و 50.000 دلار در شهرهای کوچک می‌توان اقدام به اخذ اقامت ملکی کرد.

معایب خرید ملک در ترکیه ۲۰۲۲

  • سرمایه‌گذاری املاک در ترکیه به دلیل داشتن نکات مثبتی که به نفع سرمایه‌گذار است و با سود مالی به او بازمی‌گردد بهترین نوع سرمایه‌گذاری در این دوره است، اما برای این نوع سرمایه‌گذاری مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز باشد. اکنون که با مزایای خرید ملک در ترکیه بر اساس قانون جدید ترکیه آشنا شدید به شرح معایب خرید ملک در ترکیه می‌پردازیم.
  • سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات ترکیه یک سرمایه‌گذاری متنوع است که بازده آن را افزایش می‌دهد و ریسک آن بیشتر می‌شود.
  • ممکن است درصد زیان در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یا سهام که در آن سرمایه‌گذار بیشتر دارایی خود را در یک لحظه از دست بدهد، اندک باشد.
  • ملک یکی از دارایی‌های ثابت مشهود است که می‌توان آن را مالکیت کرد و یک چیز مجازی نیست و این ویژگی باعث می‌شود که نسبت ریسک بسیار ناچیز باشد و صرف نظر از اینکه قیمت ملک در ترکیه چقدر پایین یا پایین باشد.
  • تأخیر و عدم پرداخت اجاره بها از جمله خطرات اصلی سرمایه‌گذار است. مستأجر پرداخت ماهانه اجاره بها را متوقف می‌کند یا در پرداخت ارزش ماهانه اجاره بهای ملک تعلل می‌کند.
  • سود سرمایه در این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً بلندمدت است که یکی دیگر از مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه است.
  • اگر ملکی را که در حال ساخت است خریداری کنید، تا زمانی که مراحل ساخت کامل به پایان نرسیده باشد، نمی‌توانید مالکیت آن را به شما منتقل کنید.
  • برخی از شرکت‌های ساختمانی در تحویل به موقع املاک و آپارتمان‌ها کوتاهی می‌کند و روند ساخت را کند می‌کنند.

مزایای خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

مزایای خرید ملک در ترکیه استانبول برای ایرانیان به شرح زیر است:

  • ایرانیان می‌توانند با خرید ملکی به ارزش 75.000 دلار در استانبول اقدام با اخذ اقامت ملکی در ترکیه کنند.
  • در صورتی که ارزش ملک خریداری شده از 400.000 دلار بیشتر باشد می‌توانید برای اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه اقدام کنید و این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید ملک در ترکیه است.
  • امکان اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملکی به ارزش 400.000 دلار، از مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه است که با توجه به قدرت پاسپورت ترکیه، امکانات سفر بدون ویزا به کشورهای زیادی را برای ایرانیان فراهم می‌کند.
  • راه را برای سرمایه‌گذاران باز می‌کند تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی خود را بین شرق و غرب پیوند دهند.
  • بازگشت سودآور سرمایه بر اساس قدرت گردشگری جذاب در ترکیه.
  • آپارتمان‌ها را می‌توان در فصول مختلف گردشگری در طول سال با نرخ‌های استاندارد اجاره کرد.
  • هزینه زندگی در مقایسه با اروپا و کشورهای منطقه با کیفیت و زیرساخت‌های بالا نسبتاً پایین است.

بیشتر بخوانیدآشنایی با بهترین شهرک های استانبول برای زندگی

مراحل خرید ملک در ترکیه

انتقال مالکیت سریع و آسان یکی از مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه است. خرید ملک و انتقال مالکیت بین فروشنده و خریدار در یک روز و طی مراحلی آسان انجام می‌شود و مراحل خرید ملک در ترکیه را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد که عبارت‌اند از:

  • پس از تصمیم‌گیری برای انتخاب آپارتمان مناسب، خریدار ملک باید برای امضای قرارداد خرید به ترکیه بیاید و یا نماینده وی باید در نمایندگی رسمی تأیید شده توسط دفتر اسناد رسمی و یا در یکی از سفارت‌های ترکیه در خارج از کشور حضور یابد.
  • استخراج شماره مالیات مالک جدید از اداره مالیات که در عرض چند دقیقه استخراج می‌شود و این شماره‌ای است که توسط اداره مالیات به هر خارجی در ترکیه به منظور تسهیل در معاملات رسمی اعطا می‌شود.
  • گذرنامه را همراه با ترجمه آن به زبان ترکی با تأیید سردفتر اسناد رسمی همراه داشته باشید.
  • گزارش ارزیابی املاک (برای اتباع خارجی) را بیاورید که گزارشی است که ارزش ملک را بر اساس تصمیمی که توسط یک شرکت ارزیابی املاک تأیید شده طبق رویه‌های خاص صادر می‌شود، نشان می‌دهد.
  • به اداره ثبت املاک «تابو» مراجعه کنید تا فروشنده ملک را به نفع مالک جدید معاف کند.
  • پرداخت بدهی مالیات به فروشندگان.
  • سپس به مالک جدید سند مالکیت ملک جدیدش داده می‌شود که تمام اطلاعات ملک، محل آن و نام مالک جدید را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانیدنگاهی به شرایط خرید اقساطی ملک در ترکیه

انتقال مالکیت سریع و آسان یکی از مزایای خرید ملک در ترکیه است.
مراحل خرید ملک در ترکیه در یک روز و طی مراحلی آسان انجام می‌شود.

نکات مهم هنگام سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه

نکته مهم هنگام سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه این است که از مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه و خطرات آگاه باشید، با یک وکیل معتبر یا مشاور املاک مشورت کنید و انتظاری واقع‌بینانه از بازگشت سرمایه داشته باشید.

کلاهبرداری‌های زیادی در رابطه با سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ترکیه وجود دارد، بنابراین باید در مورد جزئیات زیادی تحقیق کنید و مهم است که مکان را در نظر بگیرید. آیا در منطقه خوب استانبول واقع شده است؟ زیرساخت‌های این منطقه چگونه است؟ آیا به حمل و نقل عمومی و سایر امکانات نزدیک است؟ همه این عوامل می‌تواند بر ارزش ملک و پتانسیل اجاره آن تأثیر بگذارد.

نکته مهم دیگر آشنایی با سیستم حقوقی ترکیه است. این می‌تواند بسیار متفاوت از آنچه سرمایه‌گذاران در کشورهای خود به آن عادت کرده‌اند باشد. یک وکیل معتبر یا مشاور املاک و مستغلات آشنا به قوانین ترکیه می‌تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند و از منافع شما محافظت کند.

در نهایت، مهم است که هنگام سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه، انتظار بازگشت سرمایه واقعی داشته باشید. در حالی که معاملات شگفت انگیزی وجود دارد، اما برخی از املاک نیز وجود دارند که هرگز سودی ندارند.

سخن پایانی

پروژه‌های املاک و مستغلات در استانبول روز به روز در حال رشد هستند و تمام گزینه‌هایی که خریدار می‌خواهد در دسترس است، چه در قلب شهر و چه در حومه شهر. دولت ترکیه برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید ملک در ترکیه هستند، تسهیلات بسیار زیادی ارائه کرده است، جایی که خرید و فروش املاک آسان‌تر شده است، علاوه بر این به آنها فرصت می‌دهد تا هنگام خرید ملکی به ارزش 400.000 دلار، تابعیت ترکیه را دریافت کنند. بر طبق قوانین جدید ترکیه با خرید ملکی به ارزش 75.000 دلار در شهرهای بزرگ و 50.000 دلار در شهرهای کوچک می‌توان اقدام به اخذ اقامت ملکی کرد. در این مقاله با بررسی مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه به شرح قانون جدید خرید ملک برای خارجی‌ها پرداخته‌ایم.