آزمون SAT چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمون SAT چیست و چه کاربردی دارد؟
00.08.27

ام تی سی هوم در این مقاله می‌کوشد آزمون SAT ترکیه را معرفی کند. ابتدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آزمون SAT چیست؟ سپس ساختار و انواع SAT را بررسی می‌کنیم. در آخر حد نصاب نمره‌ی قبولی، هزینه‌های ثبت‌نام و منابع را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آزمون Sat ترکیه چیست؟

پیش از پرداختن به آزمون sat ترکیه، بگذارید اول به شما بگوییم، آزمون Sat به صورت کلی چیست؟
عبارت SAT، مخفف Scholastic Aptitude Test است، به معنای آزمون استعداد تحصیلی. هدف از از برگزاری این آزمون پی‌ بردن به استعدادهای تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه است. این آزمون توسط دانشگاه‌های آمریکا طراحی می‌شود، بنابراین زبان آزمون SAT انگلیسی‌ست.
بسیاری از کشورهای دنیا در زمان پذیرش دانشجویان جدید از آزمون SAT استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش، فنلاند حتی استرالیا. آزمون SAT ترکیه هم با همین هدف و به شیوه‌ی استاندارد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع تحصیل در ترکیه

ساختار آزمون SAT ترکیه

آزمون SAT در همه‌ کشورهای به یک شیوه برگزار می‌شود. در نتیجه ساختار آزمون SAT ترکیه با کشورهای دیگر تفاوتی ندارد. این آزمون شامل 3 بخش زیر می‌باشد:

  • ریاضی
  • زبان (خواندن و نوشتن)
  • مقاله‌نویسی

بخش ریاضی آزمون SAT ترکیه

اغلب سوالات بخش ریاضی آزمون سات به صورت تستی ارائه می‌شوند. اما در برخی از آزمون‌ها سوالات تشریحی برای مشاهده‌ی روش حل مساله به داوطلبان داده می‌شود.
از نظر نوع سوالات باید بگوییم طیف وسیعی از مهارت‌های ریاضی در آزمون SAT ترکیه و به صورت کلی جهانی پرسیده می‌شود. از معادلات ساده‌ی ریاضی گرفته تا مباحث پیشرفته‌ای مانند هندسه، جبر و مثلثات. در واقع هدف از سوالات ریاضی در این آزمون سنجش توانایی حل مساله، تجزیه و تحیلیل داده‌ها و جبر می‌باشد.
نکته‌ی دیگر در مورد بخش ریاضی آزمون سات، مجاز بودن استفاده از ماشین حساب برای بخشی از آزمون است. در واقع آزمون ریاضی شامل دو بخش می‌شود 20 سوال به صورت تستی که باید در مدت زمان 25 دقیقه پاسخ داده شوند. در این بخش داوطلبان مجاز به استفاده از ماشین حساب نیستند. و 38 سوال چهار گزینه‌ای که داوطلب می‌تواند برای پاسخ به آن‌ها از ماشین حساب استفاده کند.

آزمون ورود به دانشگاه در ترکیه
سوالات آزمون سات اغلب به صورت 4 گزینه‌ای‌ است به جز بخش مقاله‌نویسی

سوالات زبان آزمون سات

این بخش از آزمون خود به دو زیر مجموعه یعنی خواندن و نوشتن تقسیم می‌شود. در بخش خواندن سوالات به صورت چند گزینه‌ای ارائه می‌شود. گاهی سوالات شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرند و شامل جداول و نمورداهایی می‌شود.
در انتخاب موضوعات مورد سوال برای بخش خواندن آزمون SAT از موضوعات مطالبی به آزمودنی ارائه می‌شود که نیاز به دانش قبلی نداشته باشد.
بخش نوشتاری آزمون نیز به سیاق بخش خواندن به صورت تستی می‌باشد. آزمودنی باید طی این مرحله متون را به زبان انگلیسی بخواند، اشتباهات احتمالی را پیدا کند و در نهایت باید قادر باشد خطاهای متن را بر طرف کند. از نظر پیچیدگی، سوالات بخش نوشتن مانند بخش خواندن می‌باشند. بعنی ممکن سوالات شامل جداول و نمودارها هم بشود.
هدف از بخش زبان، سنجش توانایی داوطلبان در درک و تحلیل متون انگلیسی است. 52 سوال در بخش خواندن دارد که طی مدت زمان 65 دقیقه باید به آن‌ها پاسخ داده شود.
42 سوال نیز در بخش دستور زبان و مهارت‌های نوشتاری مطرح می‌شوند که تنها باید در زمان 25 دقیقه داوطلب به آن‌ها پاسخ دهد.

بخش مقاله‌نویسی در آزمون SAT

نمره گرفتن از این بخش آزمون به توانایی تحلیلی داوطلبان نیازمند است. در آزمون SAT ترکیه، پاراگرافی حاوی اطلاعاتی به داوطلبان ارائه می‌شود در ادامه از آن‌ها خواسته می‌شود که تحلیل خود همراه با دلایل را ذکر کنند.
توانایی استدلال از پاسخ درست یا غلط مهم‌تر است. این بخش از آزمون برای پذیرش در دانشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. موضوعات ارائه شده در زمینه‌ی تاریخ، علوم، جامعه‌شناسی، موضوعات روز و مواردی از این دست است.
داوطلبان 50 دقیقه وقت دارند تا به این بخش پاسخ دهند. علاوه بر توانایی تحلیل مواردی مانند دستور زبان، خزانه‌ی واژگان و گستردگی اطلاعات در نمره‌ی نهایی دخیل هستند.

آشنایی با انواع آزمون SAT

به صورت کلی 2 نوع از آزمون SAT در جهان برگزار می‌شود. در هر دو نوع آزمون، سوالات مطابق با مباحث درسی دوره‌ی دبیرستان تنظیم می‌شوند.

  • General SAT

این نوع از آزمون در اغلب کشورهایی که برای ورود به دانشگاه مطابق استانداردهای SAT دست به گزینش دانشجو می‌زنند، رواج دارد. و شامل سوالاتی که در بخش قبلی اشاره کرده‌ایم می‌شود.

  • Subject SAT

آزمون موضوعی SAT، مختص کشور آمریکاست. علاوه بر سوالات پایه سوالات دروس تخصصی مانند زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی نیز در سوالات آزمون گنجانده شده‌اند.
آزمون SAT ترکیه، از نوع آزمون جنرال است.

تقویم برگزاری آزمون SAT ترکیه

آزمون SAT ترکیه، 4 بار در سال در ماه‌های اسفند، اردیبهشت، شهریور و آذرماه برگزار می‌شود. این ازمون در شهرهای مهم ترکیه شامل استانبول، آنکارا، ازمیر و ارزوم در تاریخ‌های فوق انجام می‌پذبرد.
اعلام نتایح آزمون SAT در ترکیه معمولا 6 هفته بعد از برگزاری اعلام می‌شود. اما ممکن است برخی از دانشگاه‌ها تنها 10 روز بعد نتایح نهایی را اعلام کنند.
اغلب دانشگاه‌های ترکیه به صورت هم زمان آزمون SAT و YOS را برگزار می‌کنند. لازم به ذکر است برای تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه‌های ترکیه شرکت در آزمون تومر ضروری‌ است. در صورت علاقه به تحصیل با زبان انگلیسی ارائه‌ی مدرک تافل یا آیلتس اجباری‌ است. این دانشجویان هستند که باید تصمیم بگیرند در کدام شرکت کنند. بهترین مرجع برای پیدا کردن زمان و نوع آزمون مراجعه به سایت‌ دانشگاه‌های ترکیه است.
اما به صورت کلی دانشگاه‌های زیر تنها آزمون SAT را برای پذیرش دانشجو به رسمیت می‌شناسند:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه بغازچی
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه حاجت‌تپه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بلیکنت
  • دانشگاه سابانجی

بیشتر بخوانید:‌ بهترین دانشگاه ‌های دولتی ترکیه در استانبول

هزینه‌ی شرکت در آزمون SAT

هزینه‌ی شرکت در آزمون سات ترکیه به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه، محل برگزاری و مسايلی از این دست بستگی دارد. اما به صورت کلی می‌توان لیستی از هزینه‌های ثبت‌نامی آزمون سات در ترکیه ارائه کرد:

  • هزینه‌ی ثبت نام در آزمون: 98 دلار
  • هزینه‌ی ثبت‌نام در آزمون به همراه بخش مقاله: 113 دلار
  • هزینه‌ی ثبت‌نام با تاخیر در آزمون 30 دلار
  • هزینه‌ی اعتراض به نتیجه‌ی آزمون 55 دلار

ذکر یک نکته ضروری‌ست. انتخاب بخش مقاله‌نویسی به انتخاب داوطلب صورت می‌گیرد. اما تاثیر سرنوشت‌سازی در نمره‌ی نهایی دارد.

شرایط ثبت‌نام در آزمون سات ترکیه

اما چه کسانی می‌توانند در آزمون SAT ترکیه شرکت کنند؟

  • کسانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند یا سال آخر هستند.
  • تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند.
  • کسانی که به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی هستند.

نتایج آزمون سات ترکیه، تا 2 سال دارای اعتبار است. بعد از 2 سال در صورت نیاز، داوطلب مجدد باید در آزمون شرکت کند.

نمره‌ی قبولی در آزمون سات ترکیه چند است؟

نهایت نمره‌ای که داوطلب می‌تواند از آزمون SAT دریافت کند، 1600 است. بهترین حالت دریافت حداقل نمره‌ی 1068 از این آزمون است. اما دانشگاه‌هایی هستند که با نمرات کمتری مثلا 900 از دانشجویان ثبت‌نام می‌کنند.
به عبارت ساده‌تر قبولی در هر دانشگاهی مطابق اساسنامه‌های همان دانشگاه صورت می‌گیرد. علاوه بر آزمون SAT در ترکیه بسیار از دانشگاه سوابق تحصیلی دانشجویان را نیز مد نظر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل

منابع آزمون سات ترکیه

برای شرکت در آزمون SAT ترکیه دوره‌های آمادگی که توسط موسسات‌ آموزشی خصوصی در ترکیه و ایران وجود دارد. علاوه بر این دروه‌ها می‌توانید از منابع مطالعاتی بیشتر در این زمینه بهره‌ ببرید. در این‌جا به بخشی از این منابع اشاره می‌کنیم.

  • کتاب جامع آبی blue book: این کتاب یک شبیه‌ساز خوب برای سوالات آزمون SAT محسوب می‌شود.
  • کتاب Barrons SAT: جزء منابع مقدماتی و اصلی برای آمادگی جهت شرکت در آزمون SAT است.
  • کتاب Princeton Review: این کتاب شامل 5 آزمون شبیه‌ساز SAT است و می‌تواند به تقویت‌ مهارت‌های داوطلبان کمک فراوانی کند.
  • کتاب SAT official Study Guide: کتابی جامع برای آمادگی در آزمون SAT که شامل نمونه سوالات تمامی بخش‌های آزمون سات می‌شود.
  • کتاب SAT Math Practice Test: شامل سوالات بخش ریاضی آزمون.
  • کتاب SAT Reading Practice Test: شامل سوالات و نکات بخش خواندن.
  • کتاب SAT Writing Practice Test: تمرینات اختصاصی برای بخش نوشتن آزمون SAT

منابع اصلی آزمون SAT
نتیجه‌گیری

آزمون SAT ترکیه اغلب برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان این کشور اجباری‌ست. این آزمون از داوطلبان خارجی اخذ می‌شود. اما اگر تمایل به تحصیل در ترکیه به زبان ترکی استانبولی را داشته باشید، باید در آزمون YOS شرکت نمایید. اگر به اطلاعات بیشتری درباره‌ی تحصیل در ترکیه نیازمند هستید، می‌توانید از مشاوران تحصیلی ما در سایت turkey study کمک بگیرید.