دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه
00.04.01

آیا امکان دریافت اقامت ترکیه پس از تحصیل در این کشور وجود دارد؟ روش‌های دریافت اقامت پس از تحصیل در کشور ترکیه کدامند؟ این‌ها سوالاتی هستند که بدون شک تمامی اتباع خارجی که قصد تحصیل در کشور زیبای ترکیه را دارند با آن مواجه خواهند شد. از این رو ما در این مقاله از ام تی سی هوم، به صورت خلاصه مهم‌ترین نکات را در رابطه با اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل در آن برایتان گرد آورده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

آیا بعد از تحصیل در ترکیه می‌توان اقامت گرفت؟

دانشجویان ایرانی که متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه هستند تقریبا پس از سپری کردن یک دوره تحصیلی 3 یا چهار ساله به طور کامل با آداب و رسوم مردم ترکیه آشنا شده و قادر خواهند بود ارتباط بسیار خوبی را با مردم این کشور برقرار کنند. از این رو معمولا دانشجویان ایرانی پس از به اتمام رسیدن تحصیل در کشور ترکیه به دلیل قرارگیری در فضای پیشرفته و بین‌المللی این کشور، به کار، زندگی و اقامت طولانی مدت در ترکیه علاقه‌مند می‌شوند. از طرفی دولت ترکیه نیز شرایطی را به منظور اقامت پس از تحصیل دانشجویان در این کشور به وجود آورده است تا نیروی کار تحصیل کرده و متخصص بین‌المللی را در بازار کار خود به کار گیرد. به این ترتیب، دانشجویان ایرانی می‌توانند در صورت تمایل پس از اتمام تحصیل در ترکیه نسبت به دریافت اقامت این کشور اقدامات لازم را به کار گیرند.

بعد از تحصیل در ترکیه چه نوع اقامتی را می‌توان اخذ کرد؟

در این بخش از مقاله انواع اقامتی را که می‌توان پس از تحصیل در ترکیه اخذ نمود را برایتان شرح خواهیم داد.

1. اخذ اقامت از طریق کار

شما می‌توانید پس از تحصیل در ترکیه اقامت این کشور را از طریق قراردادی که با کارفرمای کشور ترکیه امضا شده است به راحتی دریافت کنید. از این رو بدیهی است که اگر شخصی در طی تحصیل در ترکیه از سطح زبان بالا، شرایط تحصیلی خوب، سابقه کار مرتبط و… برخوردار باشد، پیشنهاد کاری فوق‌العاده‌ای را از طرف کارفرمایان دریافت خواهد کرد که تبعات اقامتی به مراتب بهتری را نیز به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

اخذ اقامت از طریق کار
پس از تحصیل می‌توانید اقامت خود را به اقامت کاری تغییر دهید.

البته ناگفته نماند که سیستم مجوز کار ترکیه به این صورت است که کارفرمایان ابتدا موظف‌اند کارکنان کشور خودشان را استخدام کنند و سپس به کارکنان خارجی برای کار درخواست دهند.

2. اخذ اقامت از طریق سرمایه‌ گذاری

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری پس از تحصیل در این کشور به 3 روش امکان‌پذیر است:

  • سرمایه‌ گذاری در املاک و مستغلات به ارزش حداقل 75 هزار دلار
  • سپرده بانکی 500 هزار دلار
  • سرمایه گذاری 500 هزار دلار

 

شما می‌توانید حداقل 3 تا 6 ماه پس از سرمایه گذاری در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنید. البته ناگفته نماند که مجوزها باید هر 6 ماه یکبار تمدید شوند. برای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه می‌توانید با مشاوران ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

3. اخذ اقامت از طریق ازدواج

برای دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه از طریق ازدواج باید حتما همسر آینده شما یک شهروند ترکیه‌ای باشد. لازم به ذکر است که ازدواج با یک شهروند ترکیه‌ای باعث نمی‌شود که شما بتوانید به طور خودکار تابعیت این کشور را دریافت کنید. پروسه‌ای درخواست تابعیت به طور استاندارد اعمال خواهد شد که در این صورت حتما باید 3 سال از ازدواج شما گذشته باشد.

اخذ اقامت از طریق ازدواج
اقامتی شیرین را تجربه کنید.

به علاوه قبولی در آزمون شهروندی ترکیه نیز یکی از شروط الزامی به حساب می‌آید. در ادامه مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج در ترکیه را برایتان شرح خواهیم داد:

  • گواهی تولد
  • اثبات ملیت
  • پاسپورت
  • اثبات آدرس
  • گواهی فوت یا طلاق اگر قبلا ازدواج کرده‌اید

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج چگونه است؟

4. اخذ اقامت از طریق پناهندگی

شما می‌توانید بلافاصله پس از ورود به ترکیه به پلیس این کشور اظهار پناهندگی کنید تا اثر انگشت شما ثبت شود. پس از تکمیل فرم ثبت نام، تاریخ مصاحبه برای پناه جو تعیین می‌شود. به طور کلی ‌حتما حداقل یک‌بار با پناه جویان مصاحبه می‌کنند تا مشخص شود که آیا شخص متقاضی شرایط لازم را برای پناهندگی دارد یا خیر. در صورتی که با درخواست پناهندگی شخصی موافقت شود و پرونده او رای مثبت دریافت کند، شخص متقاضی به صورت موقت اقامت ترکیه را دریافت می‌کند.

شایان ذکر است که اعطای اقامت دائم این کشور از طریق پناهندگی سال‌ها طول می‌کشد و زمان مشخصی ندارد. اما اگر با درخواست پناهندگی شخصی مخالفت شود، شخص باید حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاک کشور ترکیه را ترک کند. البته ناگفته نماند که امکان اعتراض به رای صادر شده و تجدید نظر نیز وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله از ام تی سی هوم سعی کردیم اطلاعات جامعی در رابطه با اخذ اقامت ترکیه پس از تحصیل در این کشور در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه یا خرید ملک در ترکیه نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجرب و حرفه‌ای تیم ام تی سی هوم در ارتباط باشید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.