همه آنچه که باید در باره‌ی آزمون تومر بدانید

همه آنچه که باید در باره‌ی آزمون تومر بدانید
00.05.23

آیا قصد ادامه‌ی تحصیل در ترکیه را دارید؟ به فکر راه‌اندزی کسب و کار خودتان در این کشور هستید؟ از طریق موسسات کاریابی به دنبال فرصت شغلی عالی می‌گردید؟ یا به آموختن زبان ترکی استانبولی علاقه‌مندید؟ پس بهتر است، اطلاعات خودتان را از معتبرترین مدرک زبان ترکی استانبولی بیشتر کنید. مجله‌ی ام تی سی هوم در این مقاله 0 تا 100 آزمون تومر را مرور خواهد کرد. با ما همراه باشید.

آزمون تومر چیست؟

کلمه‌ی تومر TÖMER مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi به معنای مرکز آموزش زبان ترکی‌ است. این مرکز به عنوان معتبر‌ترین مرجع زبان ترکی استانبولی در ترکیه شناخته می‌شود.

اعتبار مدرک تومر برابر با اعتبار مدارک تافل و آیلتس در زبان انگلیسی است. همان‌طور که برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی زبان در ترکیه شما نیاز به ارائه‌ی مدرک معتبر دارید، برای ورود به دانشگاه‌های ترکی زبان این کشور نیز باید مدرک تومر داشته باشید.

از دیگر کاربردهای مدرک تومر می‌توان به کاریابی و یا کسب اقامت در کشور ترکیه اشاره کرد. البته نوع مدرک ارائه شده و حد نصاب نمره در این موارد با توجه به ارگان و سازمان مربوطه متفاوت است.

آزمون تومر شامل سنجش 6 مهارت مختلف می‌شود. این مهارت‌‌ها عبارتند از:

  • شنیدن
  • صحبت کردن
  • خواندن
  • نوشتن
  • گرامر
  • درک مطلب

انواع آزمون تومر

برای ورود به دانشگاه‌های ترک زبان ترکیه باید مدرک تومر را ارائه کنید. این مدرک مشخص کننده‌ی سطح تسلط شما به زبان ترکی استانبولی‌ است. آزمون تومر به دو صورت برگزار می‌شود.

  • دیپلم یا Diploma
  • گواهی‌نامه‌ی تومر یا TOMER Certificate

اعتبار مدرک زبان ترکی استانبولی دیپلما مادام‌العمر است. به این معنا که تنها لازم است شما یک ‌بار در این آزمون شرکت کنید و برای همیشه از آن استفاده نمائید. مدرک دیپلم تومر، مدرک مورد قبول برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه است و حداقل نمره‌ی قبولی در آن C1 می‌باشد. برای اشتغال در ترکیه نیز نمره‌ C2 آزمون تومر دارای اعتبار است.

آزمون سرتیفیکا دو مرحله‌ی مقدماتی و یک مرحله‌ی متوسط را شامل می‌شود:

  • گواهی برای دوره‌ی ابتدايي: Elementary certificate
  • گواهی برای دوره‌ی راهنمایی: middle School certificate
  • گواهی برای دوره‌ی متوسطه: Intermediate intermediate certificate

اعتبار مدرک ابتدایی 6 ماه است. در این مدت متقاضی باید در آزمون مرحله‌ی بعد شرکت کند و حد نصاب نمره یعنی B2 را کسب کند. در پایان با شرکت در آزمون تومر سطح متوسطه و کسب نمره‌ی B1 از اعتبار دو ساله‌ی مدرک بهره‌مند می‌گردد. همچنین می‌تواند برای شرکت در آزمون دیپلم تومر شرکت نماید.

 

آزمون تستی تومر
آزمون تومر به صورت تستی برگزار می‌شود.

زمان برگزاری آزمون تومر 2021

برای شرکت در آزمون Tomer نگران زمان نباشید. این آزمون توسط دانشگاه آنکارا به صورت متناوب در طول سال برگزار می‌شود. پس شرکت در این آزمون محدود به یک یا دوبار در سال نیست. تنها کافی‌ست برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی در سایت دانشگاه آنکار ثبت‌نام کنید.

با مراجعه به سایت دانشگاه اطلاعات زیادی مانند تقویم تحصیلی، امتحان تعیین سطح، تاریخ برگزاری آزمون، حدنصاب نمرات، منابع و مدارک مورد نیاز را مشاهده خواهید کرد.

آزمون تومر در ایران

چند سالی‌ست که متقاضیان ایرانی شرکت در آزمون تومر، دیگر لازم نیست به ترکیه سفر کنند. دانشگاه آنکارا و دانشگاه قاضی با معرفی نمایندگان رسمی خود در ایران شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی را برای ایرانیان آسان کرده‌اند.

برگزاری دوره‌های رسمی آموزش زبان ترکی و اخذ آزمون تومر در ایران از سال 98 در دانشگاه تهران صورت می‌گیرد. همچنین این دوره‌ها به صورت رسمی توسط سفارت ترکیه در تهران نیز برگزار می‌شوند.

برای ثبت‌نام در آزمون تومر هم می‌توانید به صورت مستقیم از وب‌سایت دانشگاه آنکارا و هم با مراجعه به نمایندگان رسمی اقدام نمائید.

ثبت نام آزمون تومر در استانبول

اگر در ترکیه حضور دارید، یا ترجیح می‌دهید برای شرکت در آزمون Tomer به ترکیه سفر کنید، حتما لازم نیست به آنکارا بروید. تنها کافی‌ست مراحل ثبت‌نامی خود در به صورت آنلاین به پایان برسانید و برای شرکت در آزمون به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید مراجعه کنید.

همچنین دوره‌های آمادگی آزمون که توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود، محدود به شهر آنکارا نیست. علاوه بر دوره‌های آموزشی آنلاین، متقاضی ‌می‌تواند به شعبه‌های دانشگاه آنکارا در یکی از مناطق زیر مراجعه کند.

  • آنتالیا
  • ازمیر
  • بورسا
  • استانبول – کادیکوی
  • استانبول – بشیکتاش

برای انتخاب محل آزمون، هنگام ثبت‌نام درسایت دانشگاه آنکار، شعبه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید حین ثبت‌نام، روز و ساعت برگزاری را مطابق برنامه‌ی زمانی‌تان انتخاب نمائید.

روش شرکت در آزمون تومر

شرکت در آزمون Tomer محدودیت‌ سنی خاصی ندارد. تنها لازم است شما بخواهید برای کار و تحصیل به ترکیه مهاجرت کنید و نیاز به شرکت در این آزمون داشته باشید.

در حال حاضر امکان ثبت‌نام آنلاین از طریق سایت رسمی دانشگاه برای متقاضیان فراهم است. ضمن آنکه برخی موسسات آموزشی نیز خدمات ثبت‌نام آزمون تومر را به متقاضیان ارائه می‌کنند.

مدارک لازم برای ثبت‌نام در آزمون تومر عبارتند از:

  • گذرنامه
  • در صورت عدم وجود گذرنامه، کارت شناسایی ترجمه شده به زبان ترکیه
  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • پرداخت هزینه‌ی شرکت در آزمون

هزینه‌ی ثبت‌نام در آزمون تومر

برای شرکت دریافت مدرک دیپلمای آزمون تومر لازم است 150 یورو پرداخت نمائید. همچنین برای شرکت در آزمون‌های سرتیفکیت‌ تومر در هر سطح مبلغ 100 یورو باید باید پرداخت شود.

منابع کمک آموزشی تومر
مجموعه‌ی آموزشی هفت اقلیم جزو منابع رسمی و دانشگاهی آزمون تومر محسوب می‌شود.

برای آزمون تومر به چه منابعی نیاز داریم؟

بهترین روش آمادگی برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی، شرکت در دوره‌های آموزشی است. در حال‌حاضر این دوره‌ها به صورت مستقیم در دانشگاه آنکارا برگزار می‌شود. همچنین این دانشگاه دفاتر نمایندگی مستقیمی در شهرهای مختلف ترکیه نظیر استانبول دارد.

علاوه بر دوره‌هایی که مستقیما زیر نظر دانشگاه آنکارا برگزار می‌شود، موسسات زیادی چه در ترکیه و چه در ایران دوره‌های آمادگی آزمون را در سطوح مختلف برگزار می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید از طریق اینترنت نام و اعتبار این مراکز را جستجو کنید. ضمن آنکه می‌توانید از طریق تماس با سفارت ترکیه در تهران از برگزاری کلاس‌های آموزشی زبان ترکی استانبولی به صورت رسمی اطلاعات لازم را کسب کنید.

در صورتی‌که تمایل به شرکت در کلاس‌های آموزشی آزمون تومر را ندارید، بهتر است منابع آزمون را به دقت مطالعه کنید:

  • کتاب‌های آموزشی HiTiT؛ این مجموعه‌ی کتاب به صورت اختصاصی برای داوطلبان آزمون تومر طراحی شده‌ است. و تمامی مباحث لازم برای پاسخ‌گویی به سوالات آزمون در آن گنجانده شده.
  • کتاب‌های آموزشی MER؛ از دیگر منابع اصلی آزمون تومر می‌توان به کتاب‌های MER اشاره کرد. این مجموعه، شبیه کتاب‌های تست کنکور است. مجموعه سوالاتی که می‌تواند مهارت‌های زبانی‌تان را تقویت کند در آن گنجانده شده.
  • مجموعه‌ی آموزشی Yedi İklim Türkçe Seti؛ این مجموعه با عنوان هفت اقلیم ترکیه، یک دوره‌ی جامع کمک آموزشی‌ست که جزو منابع دانشگاهی‌ محسوب می‌شود. هفت اقلیم در قالب کتاب و لوح فشرده 6 سطح آزمون تومر را پوشش می‌دهد.
  • دیکشنری زبان ترکی؛ فرهنگ‌ واژگان بهترین ابزار برای افزایش گنجینه‌ی لغات شما هستند. از میان دیکشنری‌های زبان ترکی،‌ Büyük Türkçe Sözlük برای شرکت در آزمون تومر مناسب‌تر است.

نمونه سوالات آزمون تومر

برای آمادگی بیشتر و آشنایی با نوع پرسش‌های آزمون تومر، بهتر است نمونه‌ سوالات این آزمون را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید. در این بخش نمونه سولات 4 مهارت اصلی که در آزمون تومر مورد سنجش قرار می‌گیرد را قرار دادیم:

  • سوالات بخش شنیداری
  • سوالات درک مطلب
  • سوالات مهارت‌های نوشتاری
  • سوالات مهارت‌های خواندن
منابع آزمون تومر
برای آمادگی در آزمون تومر می‌توانید از اپلیکیشن‌های آموزش زبان ترکی نیز استفاده کنید.

نمره‌ی قبولی آزمون تومر 2021

آزمون تومر در 6 سطح را شامل می‌شود. هر سطح نمره‌ی با نمره‌ی ویژه‌ای مشخص می‌شود که در کل بیانگر میزان تسلط متقاضی به زبان ترکی‌ست.

  • سطح A1: پایین‌ترین سطح سوالات آزمون تومر را در برمی‌گیرد. سوال‌ها و پاسخ‌ها ساده هستند. و امتیاز آن از 20 تا 49 دسته‌بندی می‌شود.
  • سطح A2: در این سطح سوال‌ها کمی سخت‌تر می‌شوند و رده‌بندی نمره‌ی آن از 50 تا 59 است.
  • سطح B1: برای زندگی در ترکیه به این سطح ضروری است. سطح B1 نشان دهنده‌ی تسلط متقاضی به مکالمات روزمره می‌باشد. نمره‌ی قبولی این سطح بین 60 تا 69 در نظر گرفته شده.
  • سطح B2: این سطح از مکالمات روزمره پیچیده‌تر است. و نمره‌ي آن بین 70 تا 79 می‌باشد.
  • سطح C1: دریافت نمره‌ی این سطح به معنای درک بالای زبان ترکی است. نمره‌ی قبولی در این سطح بین 80 تا 89 است.
  • سطح C2: نمره‌ی در نظر گرفته شده برای این سطح 90 تا 100 می‌باشد؛ بالاترین نمره برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی. اگر کسی موفق به دریافت این نمره شود، یعنی به زبان ترکی تسلط قدرتمندی دارد.

روش محاسبه‌ی نمرات در آزمون تومر

پیش‌تر گفتیم، آزمون تومر 6 مهارت زبانی را مورد سنجش قرار می‌دهد. مجموع حداکثر نمرات هر مهارت برابر با 100 است. برای قبولی در آزمون متقاضی باید حداقل نمرات هر مهارت را کسب کند، سپس بر اساس الگوی بالای تعیین سطح می‌شود.

برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه دریافت مدرک تومور با حداقل نمره‌ی C2 ضروری است. البته تعیین سطح قبولی برای هر دانشگاه، مطابق با دستور‌العمل‌های آموزش‌شان صورت می‌گیرد. به اینن معنا که در برخی رشته‌ها یا دانشگاه‌ها ممکن است با نمره‌ی B نیز اقدام به پذیرش دانشجو کنند.
همچنین باید متذکر شویم، کسانی که در آزمون نمره‌ی 50 و کمتر دریافت می‌کنند، نمی‌توانند مدرک تومر را دریافت نمایند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

با توجه به رتبه‌ی بین‌المللی دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویانی زیادی از ایران برای ادامه‌ی تحصیل این کشور را انتخاب می‌کنند. ترکیه هم مانند ایران دو نوع دانشگاه دارد؛ دانشگاه دولتی و خصوصی.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در رشته‌های غیر پزشکی حدود 4000 لیر در سال و در رشته‌ی پزشکی و پیراپزشکی در حدود 5000 لیر برآورد می‌شود. هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسته به رشته‌ی تحصیلی از 10.000 لیر به بالا برای هر سال تحصیلی محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

آزمون‌های ورودی به دانشگاه

نکته‌ی مهم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی ترکیه، شرکت در آزمون ورودی یوس است. این آزمون در فاصله‌ی بین اواخر فروردین تا اوایل خرداد در هر موسسه‌ی آموزشی به صورت مجزا برگزار می‌شود. هرچقدر نمره‌ی متقاضی در آزمون بالاتر باشد احتمال دریافت تخفیف شهریه نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین برای شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی متقاضیان باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند. آزمون ورودی دانشگاه دولتی آلس است و آزمون ورودی دانشگاه‌های خصوصی در مقطع ارشد GRE می‌باشد. برای تحصیل در دوره‌ی دکترا رزومه‌ی تحصیلی و پژوهشی و انجام مصاحبه نیز ضروری‌ست.

در صورتی که رزومه‌ی تحصیلی متقاضیان قابل توجه باشد، می‌توانند برای دریافت بورسیه و تحصیل رایگان نیز اقدام کنند. از سوی دیگر چنانچه متقاضیان با نمرات بالا برای ورود به دانشگاه‌های ترک زبان اقدام کنند، می‌توانند از دوره‌ی یک ‌ساله‌ی آموزشی زبان ترکی به صورت رایگان بهره‌مند شود.

منابع آزمون تومر
برای ورود به دانشگاه‌های ترکی زبان کسب حداقل نمره‌ی 75 یا B2 ضروری است.

مدرک زبان معتبر در دانشگاه‌های ترکیه

از آنجایی‌که آموزش در دانشگاه‌های ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی صورت می‌گیرد. دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید حد نصاب نمره در آزمون‌های زبان معتبر را کسب کنند:

  • حداقل نمره‌ی آزمون تومر 75 یا B2
  • حداقل نمره‌ی‌تافل 80
  • حداقل نمره‌ی آیلتس 6

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ترکیه نیاز به ویزا و اثبات تمکن مالی ندارند. هزینه‌ی زندگی دانشجویی به صورت متوسط 2500 لیر در ماه برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آزمون یوس

سخن پایانی

برای ورود به مدارس و دانشگاه‌های ترکیه دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی به صورت رسمی ضرروی‌ست. اغلب افراد برای آمادگی در آزمون تومر از کلاس‌های آمادگی کمک می‌گیرند. با این حال از روش‌های جذاب یادگیری عمیق‌تر زبان ترکی، زندگی در این کشور و ارتباط مستقیم با زبان ترکی‌ست. در صورت در دسترس نبودن این امکان حتما فیلم‌ها و موزیک‌های ترکی را ر برنامه‌ی آموزشی خود بگنجانید.