کدام بناها تبدیل به نماد استانبول شده‌اند؟

کدام بناها تبدیل به نماد استانبول شده‌اند؟
00.11.24

نماد شهر استانبول را نمی‌توان تنها در یک مکان یا یک سازه خلاصه کرد. این شهر پر است از مناظر مختلف و ساختمان‌های متفاوتی که هرکدام یادآور یک برهه از تاریخ ترکیه هستند. این نمادها در کنار همدیگر، استانبول را به مکانی زیبا برای توریست‌ها و مهاجرانی که قصد دارند برای اقامت دائم در ترکیه اقدام کنند، بدل کرده است. تجربه متفاوت حضور در این ساختمان‌ها و مناظر طبیعی را در هیچ کجای دیگر از جهان نمی‌توان یافت. در متن حاضر از ام تی سی هوم سعی داریم مشهورترین این مکان‌ها را برای شما معرفی کنیم.

مسجد ایاصوفیه، نماد قدرت و شکوه عثمانی

مسجد ایاصوفیه که به زبان ترکی Ayasofya و در لاتین به Hagia Sophia خوانده می‌شود، نماد قدرت و شکوه دوران عثمانی در استانبول است. این مسجد را به نام کلیسای حکمت مقدس یا کلیسای حکمت الهی نیز می‌شناسیم که در دوره‌ای به‌عنوان یک موزه نیز از آن یاد می‌شد. ایاصوفیه یک سازه مهم بیزانسی در استانبول و یکی از بناهای تاریخی بزرگ جهان است که به نماد شهر استانبول تبدیل‌شده است.

این بنا در ابتدای ساخت، یک کلیسا برای مسیحیان بود که در قرن ششم پس از میلاد (532–537) به دستور امپراتور بیزانس، ژوستینیان اول ساخته شد. ایاصوفیه منعکس‌کننده تغییرات مذهبی است که در طول قرن‌ها در این منطقه رخ‌داده است، با مناره‌ها و کتیبه‌های اسلام و همچنین موزاییک‌های مجلل مسیحیت.

ویژگی منحصربه‌فرد این بنا در نوع معماری آن است. زمانی که از بیرون به آن نگاه می‌کنیم، بنا را به‌صورت مربع می‌بینیم اما مسجد از داخل مستطیل شکل است. این نماد شهر استانبول، یک باسیلیکای طولی و یک ساختمان متمرکز را به شیوه‌ای کاملا بدیع با یک گنبد اصلی ۳۲ متری (۱۰۵ فوت) که بر روی آویزها و دو نیم گنبد، در دو طرف محور طولی قرار دارد، ترکیب می‌کند. باسیلیکاهای گنبدی الگوهایی برای ساختمان‌سازی در معماری بیزانسی بودند که ایاصوفیه منحصربه‌فردترین آن‌هاست.

نور داخل مسجد با بیش از 200 شیشه‌رنگی و چندین لوستر تامین می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید رد برهه ای زمان، برای دفع عنکبوت‌ها، تخم شترمرغ را روی لوسترها می‌گذاشتند. کف مسجد با فرش‌هایی پوشانده شده که توسط مردم مومن اهداشده و با فرسوده‌شدن مرتبا تعویض می‌شوند.

در فضای اصلی، لج شاهنشاهی با ده ستون مرمری و محراب ساخته‌شده از سنگ مرمر ریز و خوش‌تراش که حجاری خیره‌کننده‌ای دارد،  قابل‌توجه است. برای بازدید از این بنای زیبا باید هزینه بلیت را در حدود 194.800 ریال پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

برج گالاتا، نماد تاریخی استانبول

نماد شهر استانبول از دوران قرون‌وسطی، برج گالاتا (Galata Tower) است. این برج نشان‌دهنده قدمت تمدن و حضور اقوام مختلف در این سرزمین است. گالاتا در سال 2013 به فهرست موقت میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این برج، یکی از مهم‌ترین سازه‌هایی است که شهر استانبول را به سرزمینی متفاوت تبدیل می‌کند. در گذشته گالاتا به‌عنوان یک برج مراقبت آتش‌نشانی طولانی‌مدت استفاده می‌شده و به نام «برج آتش گالاتا» شناخته می‌شده است.

برج گالاتا در سیستم سنگ قلوه‌سنگ ساخته‌شده است. نمای بیرونی مشبک سنگی است. پنجره طاق دار گرد بالای درب آن، چشم‌اندازی مناسبی برای سربازان بوده است. پنجره‌های بدنه استوانه‌ای شکل برج، طاق‌های دایره‌ای آجری هستند. با توسعه دو طبقه آخر، درست در زیر سقف مخروطی، توسط قالب‌های پروفیلی احاطه‌کننده، بدنه استوانه‌ای را بیشتر نمایان می‌کنند. در این بنا یک بالکن برای مشاهده شهر با شبکه تزئینی فلزی وجود دارد. در طبقه‌ی پایین، طاق‌هایی مدور بر پایه‌های طاقچه‌ای عمیق و پنجره‌های قوسی دایره‌ای آجری، ساخته‌شده‌اند.

برج گالاتا توسط امپراتور بیزانس آناستاسیوس اویلوسوز ساخته‌شده است. منظره‌ای پانوراما از شاخ طلایی و تنگه بسفر را به ما ارائه می‌دهد. برج گالاتا در سال 1348 توسط سنگ‌تراشی جنوا مرمت شد. صدها سال است که با ساختار باشکوهش در انتهای خیابان استقلال وجود دارد. این برج که تقریبا در تمام کارت‌پستال‌های استانبول دیده می‌شود و به‌عنوان نماد شهر استانبول، به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل‌شده است.

این برج، در طبقه نهم یک رستوران جذاب با غذاهای عثمانی و ترکی با چشم‌اندازهای باشکوه دارد. عموم مردم بر این باورند که عاشقانی که برای اولین بار به برج می‌آیند، با یکدیگر ازدواج خواهند کرد. این برج در منطقه گالاتا استانبول قرار دارد. برای ورود و بازدید از این نماد شهر استانبول باید مبلغی حدود 316.976 ریال برای هر بلیت رسمی پرداخت کرد.

برای آشنایی بیشتر با مزایای خرید ملک در ترکیه مقاله از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه بخوانید.

در گذشته گالاتا به نام «برج آتش گالاتا» شناخته می‌شده است.
برج گالاتا نشان‌دهنده قدمت تمدن و حضور اقوام مختلف در این سرزمین است.

تنگه بسفر، ویژگی منحصربه‌فرد استانبول

اگر به دنبال پیدا کردن نماد شهر استانبول از منظر طبیعی هستید، تنها می‌توان تنگه بسفر (Bosphorus Strait) را به شما معرفی کرد. این تنگه یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهر است. اهمیت این تنگه را می‌توان با دلایل زیادی برشمرد. اما مهم‌ترین آن‌ها ایجاد اتصال بین دو دریای سیاه و مرمر است. این راه آبی که به نام «تنگه استانبول» نیز شناخته می‌شود، بخش اروپایی استانبول را از بخش آسیایی آن متصل می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک آبراه بسیار استراتژیک در منطقه شناخته می‌شود.

تنگه بسفر جایگاه قابل‌توجهی در نقشه دریایی بین‌المللی دارد. زیرا آبراهی شلوغ است که هرروز شاهد حضور کشتی‌ها و تانکرهای نفت‌کش علاوه بر قایق‌های ماهیگیری و مسافربری محلی است. اهمیت تنگه بسفر در این واقعیت نهفته است که یک مسیر کشتیرانی مهم است و دریای سیاه را به اقیانوس‌های جهان متصل می‌کند. برای بازدید از این منظره منحصربه‌فرد نیازی به پرداخت هزینه ندارید. اما اگر می‌خواهید عظمت آن را از نزدیک درک کنید، می‌توانید با استفاده از قایق‌های تفریحی (که تعرفه مشخصی دارند) روی سطح این آب، لحظاتی را حضورداشته باشید.

جالب است که بدانید، این تنگه موقعیت مناسبی را برای ماهیگیران فراهم کرده است. تنوع ماهی‌های موجود در این تنگه با توجه به فصل متفاوت است. این مسئله به دلیل مهاجرت ماهیان بین دریای سیاه و دریای مرمره در زمان‌های مختلف سال است. علاوه بر ماهی، این تنگه یک تونل اکولوژیکی است که میزبان عبور دوطرفه انواع موجودات دریایی بین دوبدنه آبی آن است.

بیشتر بخوانیدبا بلندترین بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید

پل بغازیچی، پیونددهنده بخش اروپایی و آسیایی

نماد شهر استانبول از نمایی دیگر، پل بغازیچی (Bogazici Koprusu) با نام رسمی پل شهدای 15 جولای است که به پل بسفر نیز معروف است. با طی مسیر از روی این پل، می‌توانید پس از چند دقیقه دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را ببینید. درواقع این پل یک بزرگراه وسیع است که با 8 مسیر مجزا قابل‌استفاده خواهد بود. سه مورد از این لاین‌ها برای رفت‌وآمد عادی، یک مورد از آن‌ها برای رفت‌وآمد اضطراری و یک مورد نیز به‌عنوان مسیری برای عبور افراد پیاده در نظر گرفته‌شده است.

برای تماشای این پل، نیازی به ‌صرف هیچ‌گونه هزینه دارید اما توصیه می‌شود که آن را در نمای شب ببینید. شب‌های استانبول، خاطرات متفاوتی را برای شما رقم می‌زنند که هیچ‌وقت نمی‌توانید آن‌ها را فراموش کنید. زمانی که در فضای تاریک شب به این پل نگاه کنید، انگار گردنبندی در گردن استانبول دیده‌اید.

بغازیچی یک پل معلق لنگر گرانشی است که 1500 متر طول و 34 متر عرض دارد. جالب است که بدانید در زمان ساخت پل بغازیچی (سال 1973)، این سازه چهارمین پل معلق و طولانی در جهان بود. همچنین اولین پل طولانی خارج از ایالات‌متحده آمریکا حساب می‌شد. این اعداد درواقع نشان می‌دهد که چه‌کار بزرگی برای ساخت این پل انجام‌شده است.

به یاد داشته باشید که هرسال در ماه اکتبر، مسیر رفت‌وآمد وسایل نقلیه در این پل بسته می‌شود تا افراد بتوانند در ماراتن سالانه شرکت کنند. این نماد شهر استانبول تا جایی برای کشور ترکیه مهم است که نقش آن را پشت اسکناس‌های 1000 لیری می‌توان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانیدبهترین محله های استانبول برای خرید ویلا را بشناسید

نماد استانبول
پل بسفر ، یکی از نمادهای شهر، پیونددهنده بخش اروپایی و آسیایی استانبول است

برج چاملیجا، نمادی از گذار به مدرنیته

نماد شهر استانبول برای گذر از سنت به مدرنیته، برج چاملیجا (camlica tower) است. این برج یک سازه برای مخابره امواج رادیو و تلویزیون است که در منطقه Üsküdar استانبول قرار دارد. البته جدا از کاربرد عملی آن برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، برج چاملیجا، دارای یک کافه و رستوران (در طبقه‌های 39 و 40) و چند سکوی دیدبانی (در طبقه‌های 33 و 34) است. دولت ترکیه هدف از ساخت این سازه را جذب توریست بیشتر اعلام کرده بودند.

برج چاملیجا، نماد شهر استانبول در دوران مدرن، با لقب «بلندترین سازه استانبول» شناخته می‌شود. دولت ترکیه به‌عمد این برج را روی تپه چاملیجا ساخته است تا منظره زیبای آن، در جذب توریست کمک‌کننده باشد. بلیت با قیمت تمام‌شده برای افراد محلی 60 لیره (6.9 دلار) و برای گردشگران خارجی 120 لیره هزینه خواهد داشت، درحالی‌که بلیت تخفیف‌دار 30 لیره است.

همچنین گذرنامه اکسپرس که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد از صف رد شوند، برای افراد محلی 100 لیره و برای خارجی‌ها 200 لیره هزینه خواهد داشت. این برج از دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود و یکشنبه‌ها تعطیل است.

بیشتر بخوانیدمعرفی پروژه‌ های استانبول که معروف شده‌اند

نتیجه سخن

استانبول می‌تواند همیشه زنده و رنگارنگ باشد. در هر گوشه‌ای داستان‌های مختلفی با تاریخ و افسانه‌های آن وجود دارد. مکان‌هایی که این داستان‌ها در آن متولد شده‌اند، سازه‌های معماری باشکوهی هستند که استانبول را در ذهن ما جاودانه کرده و هرکدام به‌تنهایی به نماد شهر استانبول تبدیل‌شده‌اند. سازه‌های موجود در تمام کارت‌پستال‌های توصیف استانبول برای جهان شناخته‌شده هستند. در متن پیش رو سعی کردم چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها برای شما نام ببریم.