با بلندترین بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید

با بلندترین بناهای تاریخی استانبول آشنا شوید
00.10.24

بدون شک استانبول، یکی از دیدنی‌ترین و زيباترين شهر های جهان است. از آنجایی که این شهر جذاب و دوست‌داشتنی پایتخت حکومت‌های روم شرقی و پس از آن عثمانی بوده، بناهای تاریخی و برج‌های بسیار زیبایی را در خود به یادگار گذاشته. برج‌های تاریخی استانبول برای گردشگران از سراسر جهان محبوبيت فوق‌العاده زیادی دارند‌. در این مقاله قصد داریم بهترین و شگفت‌انگیز ترین بناها و برج‌ های تاریخی استانبول را برایتان شرح دهیم‌. با ام تی سی هوم تا انتهای مطلب همراه باشید.

برج گالاتا استانبول

هرگاه که سخن از تعطیلات و تفریح می‌شود، مسافرت به ترکیه و بازدید از بناها و برج‌های تاریخی آن همیشه در اولویت مسافران و گردشگران است. شاید از خود بپرسید واقعا چرا ترکیه برای مسافرت و بازدید تا این حد می‌تواند محبوب باشد. علت کاملا روشن است! تاریخ، فرهنگ و معماری بی‌نظیر این کشور و شهرهای‌ محبوبی مثل استانبول از بناهای تاریخی و برج‌های حیرت آور آن کاملا هویدا است! زیبایی، جذابیت معماری، تمدن غنی و فرهنگ مردم ترکیه نه تنها از آثار باستانی و تاریخی آن کاملا مشخص است، بلکه زبانزد خاص و عام در سراسر جهان نیز هست.

بیشتر بخوانیدیک هفته سفر به استانبول چقدر هزینه دارد؟

ویژگی های برج گالاتا استانبول

یکی از حیرت‌آور ترین این بناها برج مشهور گالاتا استانبول است. برج گالاتا سمبل و نماد شهر استانبول به حساب می آید. این برج به عنوان بخشی از مستعمرات ژنوایی در سال ۱۳۴۸ ساخته شده. ظاهر قیفی شکل و معروف برج گالاتا باعث شد تا کم کم به سمبل و نماد شهر استانبول تبدیل شود.

این برج بر فراز کوه کاراکوی ترکیه قرار گرفته؛ به طوری که از بالای برج می توانید چشم انداز فوق العاده زیبایی از شهر استانبول را مشاهده کنید. در بالای برج گالاتا یک رستوران شیک و مدرن ساخته شده که می‌توانید در آنجا حین صرف غذا از مناظر زیبا و به یاد ماندنی استانبول دیدن کنید!
برج گالاتا سال ها به عنوان بلندترین برج استانبول به شمار می رفت. هرچند که امروزه در استانبول بناها و برج‌های بلندتر و مرتفع تری نسبت به گالاتا وجود دارد.

بیشتر بخوانیدبلندترین برج های استانبول

نحوه ی بازدید از برج گالاتا استانبول

اکثر کسانی که به ترکیه سفر کرده اند و برای بازدید از برج‌های تاریخی استانبول اقدام کرده اند می دانند که برای دیدن کردن از برج گالاتا باید از تک تک کوچه پس کوچه های شهر استانبول بگذراند تا به این برج معروف برسند‌. با این بازدید البته با یک تیر می‌توانید چند نشان بزنید. علاوه بر بازدید از برج زیبای گالاتا، از خیابان های معروف استانبول، کافه های شیک و سایر مناظر تاریخی آن نیز دیدن می‌کنید. برای ورود به برج گالاتا در ابتدا باید از چند پله ی سنگی بگذرید.
سپس یک درب چوبی قدیمی سر راهتان قرار دارد که به لابی یا بخش همکف برج منتهی می شود. پس از طی این مسیر، برای دیدن کردن از خودِ برج لازم است که پله های هیجان‌انگیز و مارپیچ برج را طی کنید. البته برای کسانی که پا درد دارند و عبور از پله اذیت کننده است، آسانسورهایی تعبیه شده که به راحتی می توانند از آن ها استفاده کنند. همچنین، مسئولان و نگهبانان این برج بسیار مهربان، مهمان نواز و خوش رفتار اند. هر گونه سوال یا مشکلی داشتید می توانید با ایشان مطرح کنید‌. آن ها با مهربانی و گرمی با شما برخورد می کنند و به سوال‌هایتان پاسخ خواهند داد!
پس از عبور از پله های مارپیچ، به بالای برج رسیده و می توانید شاهد مناظر خیره کننده و حیرت آور شهر استانبول باشید! می توانید بر فراز برج بایستید و دریای آبی رنگ، خانه های قدیمی، مساجد فیروزه ای، گند و گلدسته های زیبای شهر معرکه ی استانبول را مشاهده کنید. پیشنهاد می کنم قبل از ورود به این برج دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید صحنه ها و مناظر شگفت‌انگیز و خارق العاده ی استانبول را برای همیشه در حافظه ی دوربین و عکس های خود ثبت کنید!

بیشتر بخوانیدآشنایی با 7 تا از لوکس‌ترین محله‌های استانبول برای یک زندگی رویایی

برج گالاتا استانبول
برج تاریخی گالاتا

برج کیز کولسی استانبول

شهر استانبول به علت داشتن مناظر و جاذبه های تفریحی، تاریخی و گردشگری بسیار زیبا، همواره جزء پرطرفدار ترین مقاصد توریستی در بین گردشگران بوده و هست. به جرات می توان گفت که یکی از جذاب ترین و معروف ترین برج های استانبول، برج کیزکولسی است. تقریبا تمامی افرادی که برای مسافرت و گشت و گذار به استانبول می روند از این برج نیز دیدن می کنند‌.

برج کیزکولسی، در قرن چهارم ساخته و در یک جزیره کوچک در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. موقعیت مناسب قرارگیری برج کیزکولسی و زیبایی منحصر به فرد و حیرت‌آور این برج هر ساله افراد زیادی را برای بازدید از آن به استانبول می کشاند! علاوه بر این زیبایی و جذابیت خیره کننده، افسانه های بسیار زیادی نیز در رابطه با برج کیزکولسی مطرح می شود.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

افسانه های برج کیزکولسی

مردم ترکیه در رابطه با این برج اسرارآمیز، افسانه ها و روایت های مختلفی بیان می کنند. برخی از این افسانه ها را در اینجا با هم می خوانیم:

افسانه شاهزاه بیزاتسی

برخی می گویند برج کیزکولسی بر سرنوشت یکی از شاهزاده های خانم به بیزاتسی تاثیر گذاشته است. هنگامی که این شاهزاده به دنیا آمده پیشگویان آن زمان بر این عقیده بودند که این دختر طالع شومی دارد و در سن ۱۸ سالگی بر اثر مارگزیدگی خواهد مُرد!
پدر این شاهزاده که امپراتور آن زمان بوده همه ی تلاش خود را برای نجات جان دختر انجام می دهد؛ و تا سن ۱۸ سالگی شاهزاده بیزاتسی را به برج کیزکولسی می‌فرستد تا از اون مراقبت شود و طلسم و سحر و جادو باطل شود. اما روز تولد این شاهزاده یک مار در سبد هدایای او پنهان شده که موقع باز کردن هدیه ها او را نیش زده و باعث مرگش می شود!

افسانه لیندر و هیرو

یکی دیگر از افسانه های جالبی که به برج کیزکولسی مرتبط است، داستان دو عاشق به نام های هیرو و لیندر می باشد. طبق این روایات لیندر هر شب برای دیدن معشوق خود به جزیره می آید تا با او ملاقات کند. هیرو برای آنکه بتواند راه را به او نشان دهد بر فراز برج آتش روشن می کند. اما یک شب به علت وزش طوفان آن آتش خاموش می شود و لیندر راه را گم می کند و به ناچار در دریا غرق می شود. صبح روز بعد جسد لیندر به ساحل می آید. هیرو نیز پس از شنیدن این خبر نمی تواند داغ از دست دادن معشوق خود را تحمل کند و دست به خود کشی می زند!!

افسانه باتال قاضی

افسانه ی آخر درباره ی مردی است که عاشق دختر حاکم مسیحی آن زمان شده. این مرد باتال قاضی نام دارد. حاکم شهر پس از شنیدن این موضوع با عشق و ازدواج آن ها مخالفت می کند و دخترش را در برج کیزکولسی اسیر می کند. باتال قاضی نیز پس از شنیدن این خبر به جزیره حمله می کند. او دخترک را می دزد و به غرب می گریزد. یک ضرب المثل ترکی نیز در این باره گفته شده که می گویند “آنکس که اسب را برمیدارد، از اسکودار می گذرد” یعنی کسی که بدون فکر زیاد عمل می‌کند، زودتر به نتیجه می رسد.

رستوران جذاب کیز کولسی در وسط آب های مدیترانه

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که یک رستوران جالب و دیدنی دقیقا در بالای برج کیزکولسی ساخته شده! در این رستوران می توانید علاوه بر صرف غذاهای بی نظیر ترکی، شاهد مناظر دلچسب و زیبای جزیره نیز باشید. پس از طی پله های برج به بالای برج می رسید و می توانید از فضای دلچسب و دل انگیز آن دیدن کنید. بدون شک برج کیزکولسی، یک مکان فوق العاده رویایی و معرکه برای برگزاری جشن هایی مثل تولد، مهمانی و مراسمات خودمانی است.

بیشتر بخوانید: چگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

برج بیازیت استانبول

یکی دیگر از معروف ترین برج های تاریخی استانبول، برج بیازیت نام دارد. برج چوبی بیازیت در سال ۱۷۴۹ ساخته شده. اما به علت آتش سوزی سوخته و خراب می شود که دوباره در سال ۱۸۷۸ به دستور سلطان محمود دوم، دوباره بازسازی و ساخته می شود! این برج در حیاط دانشگاه استانبول واقع شده. جالب است بدانید که از برج بیازیت در گذشته برای مشاهده وقوع آتش سوزی استفاده می شد‌. سقف برج بیازیت از سنگ و راه پله ی آن چوبی می باشد! امروزه از برج بیازیت به عنوان برج مراقبت و جمع آوری اطلاعات برای ایستگاه هواشناسی استفاده می شود!

برج بیازیت استانبول
برج بیازیت استانبول

بیشتر بخوانیداز 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه

مناره های بلند مسجد در استانبول

علاوه بر برج های تاریخی استانبول، مناره های بلند مسجد این شهر نیز جزء زیباترین مناظر تاریخی استانبول به شمار می روند. کافیست فقط یکبار به مساجد و بناهای تاریخی استانبول سر بزنید تا خودتان شاهد معماری بی نظیر و تمدن و فرهنگ نهفته در این شهر خارق العاده باشید. برخی از معروف ترین مساجد استانبول عبارتند از:

  • مسجد ایاصوفیه
  • مسجد سلطان احمد-مسجد آبی استانبول
  • مسجد سلطان سلیمان -مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه
  • مسجد اورتاکوی
  • مسجد جدید استانبول-مسجد ینی جامی
  • مسجد رستم پاشا

سخن پایانی

بدون شک، ترکیه و مخصوصا شهر زیبای استانبول یکی از بهترین مقاصد توریستی و تفریحی برای ایرانیان است جذابیت‌های ترکیه برای ایرانیان به قدری است که بسیاری از آن‌ها تصمیم به خرید ملک در ترکیه گرفته‌اند. طبیعت بکر و زیبای ترکیه، آثار باستانی و بناهای تاریخی فوق‌العاده زیبای این کشور آن را به یک کشور بسیار جذاب و منحصر به فرد تبدیل کرده. به جرات می‌توان گفت هر دو بخش آسیایی و اروپایی ترکیه مقصدی بی‌نظیر، دنج و بسیار دلنشین برای هر توریست و گردشگری هستند. بنابراین اگر قصد مسافرت دارید و مایل هستید یک سفر سیاحتی خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنید، استانبول می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برایتان باشد! برج های گاتالا، بیازیت، کیز کولسی و مساجد معروف و مشهور استانبول در انتظارتان هستند! پس هر چه سریع تر و بدون معطلی چمدان های خود را ببندید و برای سفرهای نوروزی و تابستانی خود به استانبولِ دیدنی و جذاب آماده شوید!