همه چیز درباره‌ی شهر دنیزلی در ترکیه

همه چیز درباره‌ی شهر دنیزلی در ترکیه
00.12.17

شهر دنیزلی مکانی است که عناصر مختلف فرهنگی و سنتی را منعکس می‌کند. تاریخچه استان دنیزلی به دوران باستان باز می‌گردد و تا به امروز میزبان تمدن‌های زیادی بوده است. این شهر در لیست زیباترین شهرها در سطح جهانی قرار دارد و به دلیل آمیختگی بین حال، گذشته و آینده که به‌وضوح مشهود است، شاهد حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است. در این مقاله با ام تی سی هوم همراه شوید تا دنیزلی را بیشتر بشناسیم.

دنیزلی ترکیه کجاست

شهر دنیزلی، در غرب ترکیه و در مرکز منطقه دریای اژه واقع‌شده است. دنیزلی از شرق با بوردور (Burdur) و آفیون‌کاراهیسار (Afyonkarahisar)، از غرب با آیدین و مانیسا (Manisa)، از جنوب با موغلا (Muğla) و از شمال با اوشاک (Uşak) همسایه است. ازنظر مساحت بیست و چهارمین شهر بزرگ ترکیه است. جمعیت دنیزلی 22 هزار نفر است و فاصله دنیزلی از استانبول 580 کیلومتر است. این شهر به دلیل شکوه، زیبایی و مناظر جذاب خود به بهشت ​​گردشگری در ترکیه تبدیل‌شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را به شما توصیه می‌کنیم.

شرایط شهر دنیزلی ترکیه برای زندگی

دنیزلی یکی از شهرهای متوسط ​​کشور ترکیه است که نه می‌توان آن را بزرگ نامید و نه کوچک. شهری آرام در دریای اژه با هوای پاک و درعین‌حال از سازمان بافته‌ترین شهرهای ترکیه است. آرامش شهر دنیزلی موردعلاقه کسانی است که از شهرهای شلوغ خسته شده‌اند. آب‌وهوای معتدل و سهولت حمل‌ونقل، زندگی در دنیزلی را برای بسیاری جذاب کرده است.

ازآنجایی‌که محله ‌های دنیزلی بسیار کوچک هستند و فرصت‌های اجتماعی و شغلی نیز در آن‌ها محدود است، بیشتر جمعیت دنیزلی در مرکز این شهر ساکن شده‌اند. بسیاری از مهاجرین نیز برای زندگی در دنیزلی مرکز این شهر را انتخاب می‌کنند. در مرکز پر جنب‌وجوش شهر دنیزلی می‌توانید مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری را پیدا کنید.

بیشتر بخوانیدهزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

جاذبه‌های گردشگری دنیزلی ترکیه

شهر دنیزلی که در مرکز منطقه مدیترانه و دریای اژه واقع‌شده است، با زیبایی‌های طبیعی و تاریخ ریشه‌دار خود، لذت تعطیلات بی‌نظیری را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. مکان‌های دیدنی زیادی در شهر دنیزلی وجود دارد که با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

تراورتن‌های پاموکاله

تراورتن‌های پاموکاله (Pamukkale Travertenleri) به نماد شهر دنیزلی تبدیل‌شده‌اند. این مکان که از اهمیت و جایگاه بالایی در فهرست مکان‌های دیدنی دنیزلی برخوردار است، یک شگفتی طبیعی است. هرساله هزاران بازدیدکننده برای بازدید از این منطقه می‌آیند. حوضچه‌های طبیعی در تراورتن‌های پاموکاله وجود دارد که بازدید از آن‌ها به‌خصوص در بهار و تابستان لذت‌بخش است.

تراورتن‌های پاموکاله که از سال 1988 در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفته‌اند با آب‌معدنی طبیعی و همچنین چشم‌انداز باشکوه خود راه‌حلی برای روماتیسم و ​​بسیاری از بیماری‌های پوستی هستند.

بیشتر بخوانیدقیمت اجناس و ریز هزینه‌های زندگی در ترکیه چگونه است؟

چشمه‌های آبگرم پاموکاله یک شگفتی طبیعی است.
چشمه‌های آبگرم پاموکاله از دیدنی‌ترین چشمه‌های آبگرم ترکیه می باشد.

کاروان‌سرای آخان

کاروان‌سرا آخان (Akhan Kervansarayı) که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره سلجوقیان آناتولی است، در 8 کیلومتری مرکز شهر دنیزلی در بزرگراه دنیزلی – افیون قرار دارد. کاروان‌سرای آخان که از قرن سیزدهم برجای‌مانده است، یکی از مهم‌ترین بناهای تجاری زمان خود است. این بنا که از سنگ‌تراش سفید ساخته‌شده است تا به امروز بدون هیچ‌گونه آسیبی باقی‌مانده است. ظاهری بسیار ساده دارد و بااینکه فضای داخلی آن متقارن است، حیاط آن نامتقارن و مزین به تزیینات هندسی است.

جنگل شهری باغباشی

جنگل شهری باغباشی (Bağbaşı Kent Ormanı) که در سال 1984 ساخته‌شده است، 2 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. علاوه بر مسیر پیاده‌روی و محل‌های نشیمن، جنگل شهری دارای زمین‌های والیبال و زمین‌های بازی کودکان است. در جنگل شهری یک فواره صومعه تاریخی وجود دارد که به‌عنوان خانه کبک‌های وحشی، خرگوش‌ها، روباه‌ها و بسیاری از حیوانات عمل می‌کند.

موزه باستان‌شناسی هیراپولیس

موزه باستان‌شناسی هیراپولیس (Hierapolis Antik Kenti) که بسیاری از آثار به‌دست‌آمده در حین کاوش در شهر باستانی هیراپولیس را به نمایش می‌گذارد، در سال 1984 افتتاح شد. سازه‌های سنگی و مرمری زیادی در موزه وجود دارد که مجسمه‌های مربوط به دوره رومی در آن به نمایش گذاشته‌شده است. این موزه ساخته شد در قرن دوم، پوشیده از سنگ‌های تراورتن زیبا و سنگ مرمر رنگی است.

غار کلوگان

غار کلوگان (Keloğlan)، در سال 1990 درنتیجه حفاری انجام‌شده در این منطقه کشف شد. این غار که در شهر دودورگالار قرار دارد، یکی از 14 غار ترکیه است که برای بازدید گردشگری باز است. غار کلوگان که با ظاهر و ساختار طبیعی خود بازدیدکنندگانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یکی از مکان‌های دیدنی دنیزلی، همچنین یکی از زیباترین و متمایزترین غارهای موجود در ترکیه است.

این غار که در عمیق‌ترین نقطه خود 6 متر ارتفاع دارد و ورودی وسیعی دارد، مسیری 145 متری برای گشت‌وگذار دارد. هوای مرطوب و گرم غار که هزاران سال است با استلاکتیت‌ها و استالاگمیت‌هایش که از آب‌های گچی چکه می‌کند، ضیافتی بصری ارائه می‌دهد، برای درمان بیماری‌های آسم و برونشیت نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیدخرید نان ایرانی در استانبول

فلات توپوکلو

فلات توپوکلو (Topuklu Yaylası) که به خاطر چشمه‌های آب سرد و هوای آن معروف است، 20 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. این فلات که در ارتفاع 1700 قرار دارد، وسعتی در حدود 15 هکتار دارد. همچنین هرازگاهی در این فلات که برای پیک‌نیک و کمپینگ روزانه استفاده می‌شود، تشکل‌های جامعی برگزار می‌شود. درست خارج از محوطه پیک‌نیک، رستوران، نانوایی و حوضچه‌هایی برای ماهی‌های آب شیرین دارد. همچنین دارای زمین اسکان 70 نفره، چادر چوبی و زمین‌بازی است.

خانه‌های بولدان

خانه‌های بولدان با حفظ ویژگی‌های سنتی منطقه، تصویر بصری زیبایی را ایجاد می‌کند. با توجه به ویژگی‌های معماری آن‌ها، این خانه‌ها که گفته می‌شود در قرن 18 و 19 ساخته‌شده‌اند، از دوره عثمانی الهام گرفته‌شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این خانه‌ها این است که از چوب به‌عنوان مصالح ساختمانی در ساخت آن‌ها استفاده‌شده است. باوجوداینکه در همان دوره ساخته‌شده‌اند، خانه‌ها یکنواخت نیستند. در دوره‌ای که ساخته شد، صاحبان خانه‌ها را مطابق با کار و خواسته خود چیدند تا هر خانه فضایی منحصربه‌فرد داشته باشد.

آبشار صخره‌ای گریان

آبشار صخره‌ای گریان (Sakızcılar Asmaaltı) که به آبشار گرینگ کایا نیز معروف است در روستای ساکیزجیلار (Sakızcılar) در منطقه چال واقع‌شده است. سرازیر شدن آب از صخره‌ها در ارتفاع 30 متری باعث شده که آبشار را آبشار صخره‌ای گریان بنامند. محل ریزش آبشار نیز برای پرورش ماهی قزل‌آلا استفاده می‌شود. همچنین یک منطقه پیک‌نیک در کنار آبشار وجود دارد، مکانی که در بین مردم به نام حجه شهرت دارد و هرساله پذیرای هزاران مهمان است.

بیشتر بخوانیدمعرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی ترکیه

آب‌وهوای شهر دنیزلی ترکیه

هنگامی‌که از دنیزلی نام برده می‌شود، شهرهای باستانی، آبشارها و مهم‌تر از همه تراورتن‌های پاموکاله به ذهن می‌رسند، بهتر است زمانی که هوا صاف و آفتابی است به دنیزلی بروید. دنیزلی یکی از شهر‌های خوش آب‌وهوا در منطقه دریای اژه است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای و قاره‌ای با هم در این شهر دیده می‌شود. به همین دلیل دنیزلی در زمستان کاملاً بارانی است. دوره ایده‌آل برای کسانی که می‌خواهند برای سفرهای توریستی به دنیزلی بروند ماه‌های می و ژوئن است. تراورتن‌های پاموکاله در این دوره زمانی که هوا صاف است و بارندگی کم است ارزش دیدن را دارد.

قیمت خانه در دنیزلی ترکیه

هزینه خرید و اجاره آپارتمان در شهر دنیزلی مانند دیگر شهرهای ترکیه، هزینه‌ای متوسط دارد. برای آگاهی بیشتر از این هزینه‌ها جدول زیر را بررسی کنید.

هزینه اجاره آپارتمان میانگین هزینه قیمت خرید آپارتمان میانگین هزینه
آپارتمان (1 خواب) در مرکز شهر 3,250.00 TL قیمت هر مترمربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 1،150.00 TL
آپارتمان (1 خواب) خارج از مرکز 2,137.00 TL قیمت هر مترمربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز 780.00 TL
آپارتمان (3 اتاق‌خواب) در مرکز شهر 6,750.00 TL
آپارتمان (3 اتاق‌خواب) خارج از مرکز 3,925.00 TL

 

هزینه‌های زندگی در دنیزلی ترکیه

هزینه کل زندگی در دنیزلی برای دو نفر با میانگین مصرف یک‌ماهه 437.39 دلار آمریکا بدون احتساب قیمت اجاره خواهد بود. لیستی از هزینه‌های زندگی در دنیزلی در جدول‌های زیر گردآوری‌شده است.

مواد غذایی اصلی میانگین هزینه
غذا، رستوران ارزان TL 70.00
نان سفید تازه (500 گرم) TL 6.24
برنج (1 کیلوگرم) TL 10.30
شیر (1 لیتر) TL 7.86
تخم‌مرغ (12 عدد) TL 29.10
گوشت قرمز (1 کیلوگرم) TL 66.65
فیله مرغ (1 کیلوگرم) TL 22.85
پیاز (1 کیلوگرم) TL 1.70
سیب (1 کیلوگرم) TL 4.53
موز (1 کیلوگرم) TL 10.58

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

انرژی، ورزش و اوقات فراغت، حمل‌ونقل میانگین هزینه
پایه (برق، گرمایش، سرمایش، آب، زباله) برای آپارتمان 85 مترمربع 1,428.33 TL
اینترنت 148.75 TL
باشگاه تناسب‌اندام، هزینه ماهانه برای 1 بزرگ‌سال 190.00 TL
سینما، اکران بین‌المللی، 1 صندلی 32.50 TL
بنزین (1 لیتر) TL 55.90

 

چطور به شهر دنیزلی برسیم؟

فرودگاه دنیزلی چارداک 63 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. پروازهای مستقیم به دنیزلی از استانبول به طور منظم وجود دارد. شما می‌توانید از فرودگاه استانبول و از فرودگاه سابیها گوکچن به دنیزلی برسید. شاتل، تاکسی و وسایل نقلیه ترانسفر برای حمل‌ونقل از فرودگاه دنیزلی چارداک به مرکز شهر دنیزلی از فرودگاه تا مرکز شهر وجود دارد.

بیشتر بخوانیدچقدر نقشه کشور ترکیه را می‌شناسیم؟

دنیزلی یک شهر صنعتی رو به رشد
شهر دنیزلی به عنوان یکی از مرواریدهای باستانی گردشگری ترکیه شناخته شود

سخن پایانی

دنیزلی که بین دریای مدیترانه و دریای اژه واقع‌شده است میزبان تمدن‌های زیادی بوده است. این شهر با داشتن آب‌وهوای معتدل، مناطق سرسبز فراوان و بافت تاریخی و فرهنگی، شهر مهمی در گردشگری، تجارت و صنعت ترکیه است. تراورتن‌های پاموکاله که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارند، بزرگ‌ترین گواه بر این است که دنیزلی دارای زیبایی‌های طبیعی باشکوهی است. اگرچه زندگی در این شهر نسبت به سایر شهرهای بزرگ نسبتاً آسان است، اما زندگی در دنیزلی باید بر اساس انتظارات و معیارهای شما به خوبی ارزیابی شود و با دیدی واقع‌بینانه تحلیل شود.