خرید نان ایرانی در استانبول

خرید نان ایرانی در استانبول
00.12.11

ایران کشوری باستانی است و پخت نان در این سرزمین سابقه طولانی دارد. نان به عنوان حیاتی‌ترین بخش غذای ایرانی، از زندگی و فرهنگ ایرانی جدایی‌ناپذیر بوده است. فرهنگ ایرانی نان را نعمتی ارجمند می‌داند. ایرانیان در هر جای دنیا که باشند به دنبال تهیه نان ایرانی برای سفره غذایی خود هستند. در این مقاله شما را با مکان‌هایی که می‌توانید از آن‌ها نان سنگک در ترکیه و نان لواش در ترکیه تهیه کنید، آشنا می‌کنیم. با ام تی سی هوم همراه شوید.

تاریخچه نان سنگک

سنگک، یک نان ایرانی نازک و مسطح و یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین نان‌های ایرانی است. اسناد تاریخی نشان می‌دهد که این نان احتمالا در دوره صفویه برای اولین بار پخته‌شده است. این نان در خط مقدم نان‌های ایرانی، از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود. این نان پهن ایرانی که در آذربایجان نیز رایج است، روی بستری از سنگ‌ریزه‌های داغ در تنور نان سنتی پخته می‌شود.

امروزه در برخی از نانوایی‌ها از کوره‌های صنعتی برای پخت سنگک استفاده می‌شود، اما کیفیت نان پخته‌شده در آن‌ها به‌خوبی نان‌های پخته‌شده در تنورهای سنتی نیست. سنگک در لغت به معنای سنگ کوچک است که دلیل آن روش پخت این نوع نان است که در تنور، روی بستری از سنگ‌های ریز می‌پزند. نان سنگک در ترکیه، نان ساده و مستطیل شکلی است که دارای انواع مختلفی از رویه‌ها مانند کنجد، سبزی خشک یا زیره است.

بیشتر بخوانیدتجربه‌ای به خوشمزگی شیرینی های ترکیه

نان سنگک در ترکیه

یکی از دغدغه‌های افرادی که از کشور خود به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند مشکل عدم تطابق فرهنگ غذایی است. مهاجرین معمولا دوست دارند به عادت‌های غذایی که در کشور خود داشته‌اند ادامه دهند، ازاین‌رو همواره به دنبال پیدا کردن مواد غذایی کشور خود هستند. کشور ترکیه در همسایگی ایران قرارگرفته است و ازاین‌رو ایرانیانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند مشکل زیادی در تهیه مواد غذایی ایرانی ندارند.

در بیشتر شهرهای و محله‌های ایرانی نشین ترکیه فروشگاه‌های ایرانی که مواد غذایی ایرانی می‌فروشند یافت می‌شود. یکی از مواد غذایی اصلی که تقریبا روزانه به مصرف می‌رسد نان است. خوشبختانه نان سنگک در ترکیه توسط نانوایی‌های ایرانی پخته می‌شود و مهاجرین می‌توانند حتی آنلاین و یا تلفنی نان سنگک در ترکیه یا نان لواش در ترکیه سفارش دهند و در منزل یا محل کار خود نوش جان کنند. قیمت نان سنگک در ترکیه حدودا 5 لیر است که چنانچه سنگک کنجدی باشد مبلغ یک لیر به قیمت آن افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانیدهزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

مهاجرین می‌توانند حتی آنلاین و یا تلفنی نان سنگک در ترکیه سفارش دهند
نان سنگک در ترکیه توسط نانوایی‌های ایرانی پخته می‌شود

تاریخچه نان لواش

لواش قدیمی‌ترین نوع نان ایرانی است که هزاران سال است که در ایران استفاده می‌شود. نان لواش پس از اختراع سنگ آسیاب در دوره نوسنگی پیداشده است. از سنگ آسیاب برای آسیاب گندم برای تهیه آرد استفاده می‌شد و هنوز هم در روستاهای ایران استفاده می‌شود. نان لواش با ضخامت 2 میلی متر نازک‌ترین نان ایران است. لواش یک نان پهن نرم ایرانی است که در تنور دوار، دستگاه پخت و تنور سنتی پخته می‌شود و یکی از رایج‌ترین انواع نان در ایران است که حدودا ۸۰۰ سال است به عنوان نان اصیل ایرانی تقریبا با انواع غذاهای استفاده می‌شود.

این نان ایرانی از نظر طعم و بافت تنوع فوق‌العاده‌ای دارد. نان لواش ایرانی از نظر اندازه و شکل متفاوت و دایره‌ای یا مستطیلی است. آرد مورد استفاده در لواش سبوس ندارد و قیمت پایین و ماندگاری بالا آن را به یکی از محبوب‌ترین نان‌های ایرانی تبدیل کرده است. این نان روی یک سطح داغ روی آتش غیرمستقیم پخته می‌شود و برای مواد اولیه آن از نمک، آب و همچنین آرد گندم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیدآسان ترین راه گرفتن اقامت ترکیه چیست؟

نان لواش در ترکیه

همانند نان سنگک، نان لواش در ترکیه نیز پخته می‌شود و ایرانیانی که در ترکیه زندگی می‌کنند هم می‌توانند لواش را خریداری کنند. قیمت نان لواش در ترکیه حدودا 3 لیر است که در صورت سفارش آنلاین هزینه پیک نیز باید پرداخت شود. تقریبا از همه محله‌های استانبول خصوصا مناطقی که بیشترین ایرانی مهاجر در آن‌ها ساکن‌اند می‌توان نان لواش در ترکیه تهیه کرد.

ازآنجایی‌که مصرف لواش در وعده‌های غذایی بیشتر از باقی نان‌هاست، این نان به صورت بسته‌بندی در بیشتر فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی ایرانی می‌فروشند هم وجود دارد. با این حال اگر هوس نان داغ ایرانی کرده‌اید باید سری به نانوایی‌های ایرانی استانبول بزنید. در ادامه با ما همراه باشید نانوایی‌هایی که هر روز در ترکیه نان ایرانی تازه پخت می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانیدراهنمای جامع تحصیل در ترکیه

نان لواش ترکی

نان لواش در خط مقدم فرهنگ غذایی ترکیه قرار دارد و به طور گسترده مصرف می‌شود، قرن‌هاست که با روش‌های منحصربه‌فرد طبخ غذاها با لواش جزء ضروری سفره‌ها بوده است. نان لواش ترکی در ترکیه عمدتا با کباب در رستوران‌ها سرو می‌شود. این نان در رستوران‌ها معمولا به طور سنتی در آتش هیزم پخته می‌شود و با ظاهر نازک، بو و طعم بی‌نظیرش کام را تسخیر می‌کند. نان لواش ترکی در کشور ترکیه به شکل‌های مختلف در دستور پخت‌وپز استفاده می‌شود، به عنوان شیرینی، روکش، نان تست، خمیر پیتزا، پنکیک و در کنار غذا کاربرد دارد.

در ترکیه انواع مختلفی از نان لواش وجود دارد که دو مورد از آن‌ها رایج‌تر هستند. نوع اول دارای شکل گرد نازک، پوسته‌ای و بزرگ است که یا در کوره‌های گودال یا روی چدن‌های بزرگ مخصوص پخت می‌شود. دومی نیز نازک اما شکل بادکنکی دارد که بیشتر در اجاق‌های سنگی رستوران یا روی اجاق معمولی با استفاده از تابه نچسب طبخ می‌شود. نان لواش در سال 2016 از طرف ترکیه در فهرست میراث ناملموس یونسکو قرارگرفته است.

آشنایی با نانوایی‌های ایرانی ترکیه

اگر در ترکیه زندگی می‌کنید یا برای مدتی به این کشور سفرکرده‌اید و هوس نان اصیل ایرانی را کرده‌اید می‌توانید با مراجعه به نانوایی‌های ایرانی نان لواش و نان سنگک داغ تهیه کنید. نانوایی‌های ایرانی در برخی از محله‌های استانبول تأسیس‌شده‌اند و انواع نان‌های اصیل ایرانی را با همان عطروطعم پخت می‌کنند. برای دسترسی و خدمت‌رسانی بیشتر، این نانوایی‌ها خدمات ارسال نان به خانه و محل کار را نیز دارند؛ بنابراین می‌توانید با تماس با آن‌ها و ثبت سفارش نان داغ ایرانی را در هرکجا که باشید تحویل بگیرید. نانوایی بهار برکت در محله بی اغلو قسمت اروپایی استانبول قرار دارد که برای تمامی مناطق ارسال رایگان انجام می‌دهد.

  • نانوایی لواش و سنگک بهار برکت (Bahar Bereket Bread)، استانبول – شماره تماس: ۰۰۹۰۵۴۲۲۲۹۹۹۳۶ و ۰۰۹۰۲۱۲۲۵۳۳۳۲۳
  • نانوایی سنگک زندی، استانبول تکسیم – شماره تماس: ۰۰۹۰۵۵۳۱۷۸۱۳۷۴
  • نانوایی لواش استانبول، اسنیورت – شماره تماس: ۰۰۹۰۵۳۱۲۷۵۳۸۱۳
  • نانوایی ایران سنگک، استانبول، محله شیرین اولر – شماره تماس: ۰۰۹۰۵۴۱۴۷۴۳۶۵۹ و ۰۰۹۰۵۵۲۳۸۸۷۷۷۶
  • نانوایی سنگک کنیالتی، آنتالیا – شماره تماس: ۰۰۹۰۵۵۳۸۳۸۲۲۳۰
  • سنگک بیلیکدوزو – بیلیکدوزو

بیشتر بخوانیدخرید ملک؛ بهترین راه دریافت اقامت ترکیه

در ترکیه با مراجعه به نانوایی‌های ایرانی می توانیدنان لواش و نان سنگک داغ تهیه کنید
نانوایی‌های ترکیه خدمات ارسال نان به خانه و محل کار را نیز دارند

سخن پایانی

نان همیشه برای ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از ارکان اصلی سفره‌های ایرانی است. نان سنگک و لواش در بین انواع نان‌های سنتی در ایران محبوب‌تر هستند. نان سنگک یکی از قدیمی‌ترین نان‌های سنتی ایران است. این نان بر روی سنگ‌های کوچک در تنور سنتی پخته می‌شود. نان لواش پرمصرف‌ترین نوع نان ایرانی است که هزاران سال است که در ایران به طور روزمره استفاده می‌شود. به دلیل افزایش تعداد ایرانی‌های مهاجر به ترکیه و استقبال ایرانیان از نان‌های اصیل ایرانی در برخی از شهرهای ترکیه، خصوصا مناطق ایرانی نشین نانوایی‌های ایرانی تأسیس‌شده‌اند تا نیاز نان ایرانی‌ها را برآورده کنند.