چقدر نقشه کشور ترکیه را می‌شناسیم؟

چقدر نقشه کشور ترکیه را می‌شناسیم؟
00.12.15

ترکیه که با دریای اژه، دریای سیاه و دریای مدیترانه هم‌مرز است، خط ساحلی طولانی و زیبایی دارد. ازآنجایی‌که تمدن‌ها و امپراتوری‌های زیادی در طول هزاره‌ها بر خشکی آن حکومت کرده‌اند، نقشه کشور ترکیه مملو از مکان‌های تاریخی و فرهنگی چشمگیر است. در این مقاله، به بررسی تقسیمات کشوری ترکیه می‌پردازیم و با مناطق هفت‌گانه در نقشه کشور ترکیه آشنا می‌شویم. با ام تی سی هوم همراه باشید.

مناطق 7 گانه در نقشه کشور ترکیه

آشنایی با مناطق ترکیه بینش جالب از کشوری است که ازنظر جغرافیایی بسیار متنوع است. جمهوری ترکیه به‌عنوان سی و هفتمین کشور بزرگ دنیا، با بیش از 8000 کیلومتر خط ساحلی و احاطه‌شده توسط چهار دریا، دارای جغرافیای بسیار متفاوت از شرق تا غرب است. علاوه بر این، فرهنگ ترکی با داشتن عمری بیش از یک تمدن در طول تاریخ، ترکیبی لذت‌بخش از تأثیرات است. هنگامی‌که به ترکیه سفر می‌کنید، می‌توانید با مناظر طبیعی، تاریخ غنی، فرهنگ ریشه‌دار و سنت‌های کهن این کشور آشنا شوید و غذای ترکی را تجربه کنید. در این مقاله با بررسی هفت منطقه جغرافیایی در نقشه کشور ترکیه گشتی به دور این کشور زیبا می‌زنیم.

جهت دربافت اطلاعات بیشتر درباره‌‌ی خرید ملک در ترکیه، خواندن مقاله‌ی از 0 تا 100 اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه را پیشنهاد می‌کنیم.

معرفی منطقه مرمره

منطقه مرمره تنها به این دلیل که استانبول، قلب تپنده ترکیه، در آن قرار دارد در صدر فهرست مناطق گردشگری ترکیه قرارگرفته است. این منطقه که زمانی قسطنطنیه نامیده می‌شد، در حال حاضر به‌طور منحصربه‌فردی در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. بیشتر فعالیت‌های گردشگری در بخش اروپایی منطقه مرمره اتفاق می‌افتد، جایی که جاذبه‌های شاخصی مانند ایاصوفیه، مسجد آبی و کاخ توپکاپی قرارگرفته‌اند. اقتصاد ترکیه حول محور این منطقه می‌چرخد، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

منطقه مرمره در سال 1453 از امپراتوری بیزانس، توسط سلاطین عثمانی فتح‌شده است. این شهر به دلیل موقعیت ژئواستراتژیکی که دارد توسط رومی‌ها، بیزانسی‌ها و عثمانی‌ها اداره می‌شده است. هر تمدن چشمگیر اثر خود را در بسیاری از بناهای تاریخی شگفت‌انگیز، ساختمان‌های قدیمی و میراث فرهنگی غنی به ‌جا گذاشته است. از ویژگی‌های این منطقه وجود مکان‌های مهم دیگری مربوط به جنگ استقلال ترکیه مانند گالیپولی و داردانل است.

بیشتر بخوانید4 نکته که برای خرید ملک در ترکیه باید به آن توجه کنیم

منطقه دریای سیاه

منطقه دریای سیاه که کل ساحل شمالی را روی نقشه کشور ترکیه در برمی‌گیرد، ستاره در حال ظهور ترکیه است. برای چندین دهه، درحالی‌که جنوب و غرب کشور ترکیه صنعت گردشگری و املاک و مستغلات پررونقی را توسعه دادند، دریای سیاه از شبکه خارج شد. دریافت مقادیر فراوان بارندگی، به‌ویژه در شمال شرقی این منطقه، دریای سیاه را با خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مرطوب برای کشاورزی ایده‌آل کرده است.

دو مکان برجسته برای گردشگری بین‌المللی و فروش خانه‌های خارجی در منطقه دریای سیاه، شهرهای ترابزون و ریزه هستند که در تولید فندق و چای نیز شهرت بسیار خوبی دارند. رشته‌کوه کاکار در منطقه سیاه است که دارای نقاط مهم تعطیلات مانند اوزونگول، فلات آیدر و صومعه سوملا است. دیگر مکان‌های قابل‌توجه منطقه دریای سیاه عبارت‌اند از آماسیا، محل مقبره‌های پادشاه پونتیک و بولو که این مناطق به زیبایی طبیعی مشهور هستند.

معرفی منطقه آناتولی

آناتولی مرکزی که آنکارا، پایتخت و دومین شهر بزرگ روی نقشه کشور ترکیه است، محدوده وسیعی از قلمرو در مرکز ترکیه را پوشش می‌دهد. ازآنجایی‌که این منطقه در طول اعصار، خانه بسیاری از تمدن‌های مختلف بوده است، مملو از مجموعه‌ای خیره‌کننده از بناهای تاریخی و مکان‌های باستانی شگفت‌انگیز است.

قونیه میزبان مقبره شاعر معروف مولانا، دیوریگی مسجد بزرگ زیبا و باشکوه، و آفیون کاراهیسار ارگ خیره‌کننده بالای تپه در این منطقه قرارگرفته‌اند. مشهورترین مقصد گردشگری در آناتولی مرکزی کاپادوکیه است که با شهرهای زیرزمینی شگفت‌انگیز، دودکش‌های پری و البته بالون‌سواری بر فراز مکان دیدنی‌اش، واقعاً مکانی جادویی برای بازدید است.

بیشتر بخوانیدچگونه با خرید ملک در ترکیه اقامت بگیریم؟

منطقه شرقی آناتولی

آناتولی شرقی که قلمروهای کوهستانی شرقی در نقشه کشور ترکیه را تشکیل می‌دهد، مملو از مناظر دراماتیک است. فلات‌های دورافتاده و دره‌های شیب‌دار بین قله‌های سر به فلک کشیده، با قلعه‌ها، کلیساها، و صومعه‌های باستانی در میان زمین‌های این منطقه قرارگرفته‌اند. به دلیل نزدیکی این منطقه به ارمنستان و گرجستان، بسیاری از بناهای تاریخی و مکان‌های باستانی آن از این دو تمدن باستانی نشأت گرفته‌اند.

درحالی‌که ارزروم بزرگ‌ترین شهر و دروازه ورود به منطقه است، مکان‌های جالب‌تری در شرق آناتولی وجود دارد. دریاچه وان، در فاصله کوتاهی از مرز ایران، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که به خاطر کلیساهای قدیمی ارمنی در سواحل شهرت دارد. همچنین، کوه آرارات بلندترین نقطه ترکیه در این منطقه است، برخی از مورخان مسیحی بر این باورند که کشتی نوح در کوه آرارات فرود آمده است، اگرچه این موضوع هرگز تأیید نشده است. شهر آنی در مرز ارمنستان به شهر 1001 کلیسا معروف است. این شهر را زمانی روس‌ها اشغال کرده بودند، می‌توانید معماری آن‌ها را در محله قدیمی آنی ببینید.

معرفی منطقه جنوب شرقی آناتولی

جنوب شرقی آناتولی که در جنوب شرقی نقشه کشور ترکیه با سوریه و عراق هم‌مرز است، منطقه‌ای بسیار هموار و کم ارتفاع است. بخش اعظم آن از دشت‌ها و استپ‌ها تشکیل‌شده است که به‌جز فرات و دجله که از میان آن می‌گذرد، نقطه‌گذاری بسیار کمی در آن وجود دارد. شهر قدیمی دیاربکر که توسط دیوارهای شهر احاطه‌شده است، یکی از نقاط برجسته است. مادرین، شهر زیبای بالای تپه، دارای معماری خیره‌کننده و مناظر تاریخی است و در کنار اورفا، خانه قدیمی‌ترین معبد جهان – گوبکلی تپه، ارزش دیدن دارد.

اگرچه این منطقه اغلب توسط بازدیدکنندگان ترکیه نادیده گرفته می‌شود، اما مطمئناً بازدید از مجموعه‌ای از مناظر شگفت‌انگیز تاریخی و طیف متنوعی از مردم، زبان‌ها و فرهنگ‌ها را تضمین می‌کند. این‌یک بخش جذاب از ترکیه برای کشف است. یک واقعیت جالب این است که منطقه جنوب شرقی در لبه دشت‌های بین‌النهرین باستانی قرار دارد که برخی متون می‌گویند جایی که تمدن بشری ازآنجا شروع شد.

بیشتر بخوانیدانواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم

مناطق هفت گانه ترکیه به ترتیب مارمارا، آناتولی مرکزی، منطقه جنوب شرقی آناتولی، آناتولی شرقی، منطقه اژه، منطقه مدیترانه و دریای سیاه است.
هر یک از مناطق هفت گانه در نقشه کشور ترکیه شرایط جغرافیایی خاص، پوشش گیاهی و آب و هوای متفاوتی دارند

معرفی منطقه اژه

این منطقه که به‌عنوان غرب روی نقشه کشور ترکیه شناخته می‌شود، دارای خط ساحلی طولانی است که باعث می‌شود در تابستان‌ها بین خارجی‌ها و ترک‌ها محبوبیت پیدا کند. یکی از مقاصد محبوب شبه‌جزیره بدروم است. یک پاتوق برای قایق‌های تفریحی بزرگ که از طریق دریای اژه وارد می‌شوند. ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، در دریای اژه قرار دارد. در استانی به همین نام، دهکده‌های کوچکی مانند Alacati، پایتخت موج‌سواری، به خاطر خانه‌های سفیدرنگش با کرکره‌های آبی شهرت دارند. در دریای اژه، شما می‌توانید یک قطعه برجسته از تاریخ را از طریق خرابه‌های باستانی افسس، یک شهر و سایت میراث جهانی ببینید که ازنظر اهمیت تقریباً با رم رقابت می‌کرد. در همان نزدیکی، خانه مریم باکره، که توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شود، مکانی برای زیارت است.

منطقه مدیترانه‌ای

این منطقه با پشتوانه کوه‌های توروس و قرارگیری روبروی دریای مدیترانه، معروف‌ترین مقصد تعطیلات ساحلی ترکیه است. با یک نگاه به شن‌های لارا، کنیالتی، کاپوتاس، پاتارا و ساحل کلئوپاترا متوجه خواهید شد که چرا این منطقه محبوب است. دو مرکز اصلی منطقه آناتولی شهرهای فتحیه و آنتالیا هستند، بااین‌حال شهرهای کوچک‌تر مانند کالکان، کاس و سیده دارای گردشگران و طرفداران زیادی هستند که هرساله برای تعطیلات به این مناطق سفر می‌کنند. منطقه آناتولی دارای بهترین آب‌وهوا برای زمستان است که مهاجرانی را که می‌خواهند در تمام طول سال در ترکیه زندگی کنند، از سرتاسر جهان جذب می‌کند.

هرکسی که به‌قصد تفریح ​​در فضای باز از ترکیه بازدید می‌کند، به منطقه آناتولی می‌آید. گردشگران آناتولی را به‌عنوان قطب ورزش‌های ماجراجویی و پایتخت گلف در نقشه کشور ترکیه می‌شناسند. یکی از مزیت‌های اصلی منطقه آناتولی بزرگراه D400 است که از آن عبور می‌کند و دسترسی به این منطقه را آسان می‌کند.

بیشتر بخوانید5 جاذبه ارزان قیمت در سفر به ترکیه

معرفی مناطق مختلف

شناسایی شهرهای بزرگ ترکیه آسان است. این شهرها مقاصد برجسته‌ای هستند که اغلب در مجلات مسافرتی نشان داده می‌شوند و یک ویژگی خاص برای شهرت دارند. بازدیدکنندگان انتظار دارند در بازدید از این شهرها، معماری منحصربه‌فرد، غذاهای خوشمزه، خرید پر جنب‌وجوش، صحنه‌های تفریحات شبانه و همچنین بسیاری از جاذبه‌های گردشگری را تجربه کنند. از شرق تا غرب نقشه کشور ترکیه، صدها شهر برجسته وجود دارد، اما در این مقاله، ما به‌طور خاص در مورد شهرهایی در نقشه ترکیه صحبت می‌کنیم که گردشگران خارجی دوست دارند از آن‌ها بازدید کنند.

استانبول: پادشاه همه شهرها

استانبول به‌عنوان پایتخت حاکم سابق امپراتوری‌های عثمانی و بیزانس، در نقشه کشور ترکیه بزرگ‌ترین کلان‌شهر است. جمعیت 15 میلیونی استانبول که روی نقشه استانبول در دو قاره زندگی می‌کنند، توسط دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی احاطه‌شده‌اند و عاشق استانبول این مرکز تجارت، اقتصاد، آموزش، بهداشت و گردشگری هستند. مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استانبول روی نقشه کشور ترکیه مسجد آبی، ایاصوفیه، بازار بزرگ، کاخ توپکاپی و آب‌انبار باسیلیکا در سلطان احمد است. تکسیم که قبلاً قسطنطنیه نام داشت، بخش جدید شهر، شلوغ‌ترین مرکز خرید و مرکز تفریحات شبانه ترکیه است.

آنتالیا: کانون جنوبی

یکی از بهترین مکان‌ها در نقشه کشور ترکیه، شهر آنتالیا واقع در خط ساحلی مدیترانه است. آنتالیا به‌عنوان دومین مقصد توریستی ترکیه شناخته می‌شود، بسیاری از مهاجران از ملیت‌های مختلف اغلب در اینجا زندگی می‌کنند. این شهر که بهترین سواحل ترکیه را در خود جای‌داده است، شروع راه معروف لیکیایی است که در امتداد خط ساحلی به نام ساحل فیروزه‌ای قرارگرفته است. سفرهای دریایی آبی آنتالیا را به یک مرکز قایقرانی مهم تبدیل کرده است.

اگرچه آنتالیا روی نقشه کشور ترکیه شهری مدرن و توسعه‌یافته است، اما روستاهای اطراف این شهر هنوز فرهنگ اصیل ترکی را به تصویر می‌کشند که مسافران آن را دوست دارند. بیشتر هتل‌ها در آنتالیا در کنار روندهای غذایی بین‌المللی، غذاهای سنتی ترکی را با سبک مدرن ارائه می‌کنند.

 آنکارا: پایتخت ترکیه

آنکارا که روی نقشه کشور ترکیه در مرکز آناتولی قرار دارد، محل زندگی 6 میلیون ترک است. بسیاری از افراد خارجی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند نیز این شهر را به دلیل سیستم آموزشی عالی آن انتخاب می‌کنند. آنکارا در سال 1923 به پایتخت ترکیه تبدیل شد و جایگزین استانبول شد. دلیل بازدید گردشگران از آنکارا، بازدید از آنیت کبیر، مقبره آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه است. از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به بسیاری از موزه‌ها و چشم‌انداز فوق‌العاده قلعه شهر بزرگ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید5 شهر بزرگ صنعتی در ترکیه را بشناسیم

منطقه آناتولی مرکزی عمدتا مناطق کوهستانی و کوهپایه ای ترکیه است
شهر آنکارا، پایتخت ترکیه در منطقه آناتولی مرکزی قرار دارد.

 ازمیر: جهان وطنی

ازمیر که در دریای اژه قرار دارد، نام سومین شهر و شبه‌جزیره بزرگ ترکیه است. این بدان معنی است که هر مسافری می‌تواند یک تعطیلات شهری را با تعطیلات ساحلی ترکیب کند. مکانی برای کاوش کوناک، منطقه قدیمی شهر است. برای بازدید از ازمیر از برج ساعت شروع کنید، سپس از خرابه‌های آگورا دیدن کنید، در بازار کمرالتی خرید کنید و شاهد منظره‌ای فوق‌العاده از قلعه کادیفکله باشید. برای بازدید از سواحل دریای اژه، به استراحتگاه‌های ساحلی آلاکاتی و چسم بروید، که دارای کلبه‌های سنگی سنتی یونانی با کرکره‌های آبی هستند. ازمیر هرسال میزبان کشتی‌های تفریحی است که گردشگران را برای بازدید از میراث جهانی یونسکو در افسوس به این شهر می‌آورند.

سخن پایانی

ترکیه کشوری منحصربه‌فرد با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد است که شرق را به غرب پیوند می‌دهد و زمان حال را همراه با گذشته ارائه می‌کند. در این کشور تاریخ و جغرافیا در کنار هم و هماهنگ زندگی می‌کنند. شگفتی‌های طبیعت در سراسر این کشور وجود دارد و میزبان نشانه‌هایی از دوران اولیه بشریت است. مطمئناً دیدن این حجم عظیم از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی به‌یک‌باره فراتر از حد امکان است، اما می‌توان با یکی از هفت منطقه جغرافیایی که مطابق با ویژگی‌های فیزیکی و اقلیمی مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند شروع کرد.