مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ آلمان

مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ آلمان
02.05.25

بسیاری از مهاجرانی که دارای مهارت کاری مطلوبی هستند، کشور آلمان را به‌عنوان مقصد خود برمی‌گزینند. آلمان جزو بزرگ‌ترین اقتصادها در جهان و بهترین اقتصاد در منطقه یورو به شمار می‌آید. فرصت‌های کاری قابل‌توجه در کنار مزایای زندگی در آلمان، باعث شده است تا بسیاری از افراد از سراسر جهان، به فکر مهاجرت به این کشور باشند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع کار در آلمان، استفاده از برنامه آوسبیلدونگ است. در این مقاله قصد داریم با چیستی طرح  آوسبیلدونگ آلمان بیشتر آشنا شده و مزایا، الزامات، نحوه تقاضا، موقعیت‌های موجود و درنهایت شرکت‌هایی که پس از اتمام این برنامه، افراد را استخدام می‌کنند، بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

آوسبیلدونگ چیست؟

شاید اولین پرسشی که در ذهن شما نقش می‌بندد، این پرسش است که دوره آوسبیلدونگ آلمان چیست؟ روش آوسبیلدونگ آلمان، یک برنامه آموزشی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. در این برنامه، از یک سیستم آموزشی و حرفه‌ای با تلفیق مفاهیم نظری و یادگیری عملی، استفاده شده است. این برنامه در دسترس افراد دارای اصالت آلمانی و غیر آلمانی قرار دارد و مدت‌زمان آن، حدود دو تا سه و نیم سال است.

در این برنامه، مشاغل مختلف مانند تجارت و کسب‌وکار، مهندسی، بهداشت و درمان و فناوری اطلاعات آموزش و رشته‌های دیگر، آموزش داده می‌شوند. کارآموزان پس از اتمام این برنامه، گواهی مبنی بر تشخیص مهارت‌ها و صلاحیت‌های خود در زمینه‌های مرتبط، دریافت می‌کنند. دوره آوسبیلدونگ آلمان، یکی از معتبرترین دوره‌ها برای ورود به بازار این کشور محسوب می‌شود.

شرایط آوسبیلدونگ آلمان

شما باید شرایط زیر را به‌منظور تقاضا برای برنامه آوسبیلدونگ آلمان داشته باشید.

  • در مورد شرایط سنی آوسبیلدونگ آلمان، متقاضیان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند.
  • سپری کردن دوره تحصیلی اجباری تا سال یازدهم یا دوازدهم
  • داشتن تسلط کافی به زبان آلمانی
  • داشتن مجوز اقامت آلمان
شرایط آوسبیلدونگ آلمان
شرایط آوسبیلدونگ آلمان

مدارک لازم برای تقاضای برنامه آوسبیلدونگ در آلمان

شما باید مدارک موردنیاز برای تقاضای حضور در برنامه آوسبیلدونگ را داشته باشید. بااین‌حال، اگر کارآموز بین‌المللی هستید، در این صورت باید اسناد دیگری را بر اساس خواسته‌های سفارتخانه کشور خود، ارائه کنید.

  • انگیزه نامه و فرم تقاضا برای بیان نقاط قوت خود
  • رزومه یا CV
  • مدارک تحصیلی
  • حداقل سطح B1 مهارت زبان آلمانی

نحوه تقاضا برای برنامه آوسبیلدونگ در آلمان

اگر شما معیارهای لازم را داشته و کلیه اسناد بالا را آماده کرده‌اید، می‌توانید برای حضور در برنامه آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنید.

  • شما باید ابتدا، مشاغل موجود و مرتبط با مهارت خود را جستجو کنید. شرکت‌های زیادی، پیشنهاد شغلی از طریق برنامه آوسبیلدونگ را در زمینه‌های گوناگون پیشنهاد می‌کنند.
  • در مرحله بعد، باید به دنبال بستن قرارداد با شرکت‌ها یا سازمان ارائه‌کننده پیشنهاد کار باشید.
  • با یافتن شغل مناسب، تقاضای خود و CV و کاورلتر (نامه پوششی) را آماده کرده و تحویل دهید.
  • سپس، در مصاحبه و ارزیابی شرکت کنید.
  • درصورتی‌که برای آن شغل انتخاب شوید، برنامه پیشنهاد و شروع کار را دریافت خواهید کرد.

مشاغل مختلف در برنامه آوسبیلدونگ آلمان

بیش از 350 شغل تحت پوشش برنامه آوسبیلدونگ در آلمان قرار دارند. در این قسمت شرایط برخی از انواع رشته‌های آوسبیلدونگ آلمان را بررسی می‌کنیم.

آوسبیلدونگ کامپیوتر

آوسبیلدونگ کامپیوتر در آلمان شامل برنامه توسعه نرم‌افزار و اپلیکیشن‎ها برای کسب‌وکارها و مشتریان است. در این دوره، مباحثی همچون سیستم‌های مدیریت محتوای وب و برنامه‌های تجاری برای فرآیندهای تجاری مانند صدور فاکتور، بررسی می‌شوند. وظایف دیگر شامل ارزیابی ابزارهای موجود، تطبیق دهی و به‌روزرسانی آن‌ها است. شما باید برای موفقیت پروژه، کلیه مسائل و چالش‌ها را در طی فاز طراحی مفهومی برطرف کنید. همچنین می‌توانید برآوردی از هزینه‌های نرم‌افزارهای ارائه شده برای استفاده‌های بیرونی مانند پشتیبانی مشتریان را انجام دهید.

آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

دوره حسابداری آوسبیلدونگ آلمان، عموماً به مدت سه سال ارائه شده و در آن مباحث حسابداری مالیات و امور مالی به‌طور کامل تدریس می‌شود. فرصت کاری حسابداری در آلمان، بسیار جذاب است و شانس استخدام در این کشور به دلیل نیاز تمامی شرکت‌ها به حسابدار، بسیار بالا است. از طرفی، یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های حسابداران در آلمان، کنترل و بررسی ترازنامه‌های مالی در شرکت‌ها است. آوسبیلدونگ خرده‌فروشی (Einzelhandelskaufmann) می‌تواند مبنای خوبی را برای تبدیل‌شدن به Bilanzbuchhaltung (حسابداری تراز مالی) مهیا کند. همچنین فرصت دیگری که برای حسابداران جویای کار در آلمان وجود دارد، امکان حضور در دوره Ausbildung of Bürokaufmann (مدیر دفتر) است. شما در طی دوره آوسبیلدونگ می‌توانید با تمامی دانش و مهارت‌های لازم در زمینه حسابداری آشنا شوید.

اوسبیلدونگ معماری در آلمان

رشته معماری یکی دیگر از رشته‌های کاری پرطرفدار است که تحت پوشش برنامه اوسبیلدونگ در آلمان قرار دارد. کارآموزان باید طی یک دوره سه‌ساله، با تمامی مهارت‌های لازم در زمینه معماری و نقشه‌کشی آشنا شوند. همچنین در این رشته، دارا بودن مدرک زبان B1 یا B2 آلمانی ضروری است. کارآموزان پس از اتمام این دوره می‌توانند در شرکت‌های معماری، ساختمانی و بخش ساخت‌وساز دولتی آلمان مشغول به کار شوند.

آوسبیلدونگ برق

اگر دانش کافی در رشته ریاضی دارید و به علوم الکترونیک علاقه دارید، می‌توانید به فکر سپری کردن دوره آوسبیلدونگ برق در آلمان باشید. شما برای دوره حرفه‌ای در آلمان، باید قرارداد کاری مخصوصی را با شرکتی که خواهان قرارداد آموزشی است، امضا کند. در بیشتر اوقات، شما با کارفرمای خود به مدت سه روز در هفته کار می‌کنید و دو روز دیگر نیز به هنرستان می‌روید. همچنین در طی دوره آوسبیلدونگ، هزینه‌ای حدود 800 یورو در ماه به شما پرداخت می‌شود؛ البته این مبلغ در طی سال اول کمتر بوده و به‌تدریج طی هر سال اضافه می‌شود. درنهایت، تسلط به زبان آلمانی، یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین معیارها برای موفقیت در این رشته است.

آوسبیلدونگ آرایشگری در آلمان

برای کسانی که در حرفه آرایشگری فعالیت دارند و می‌خواهند دوره آوسبیلدونگ آرایشگری در آلمان را سپری کنند، دوره حرفه‌ای متخصص آرایش و زیبایی در برنامه آوسبیلدونگ، گزینه مطلوبی برای آن‌ها خواهد بود. در این برنامه، مباحث خاصی شامل نحوه پیرایش و آرایش، اپیلاسیون و برنامه‌های مراقبت از بدن تدریس می‌شود. کارآموزان با مشارکت فعال در کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها، می‌توانند دانش خود را ارتقا داده و تکنیک‌های لازم را تحت هدایت اساتید و کارشناسان متبحر، فرا بگیرند. ازجمله مشاغل مرتبط با آرایشگری در برنامه آوسبیلدونگ، می‌توان به ارائه‌کننده خدمات زیبایی، مشاور مراقبت از پوست، آرایشگر، نماینده خدمات مشتریان، مدیر سالن/ اسپا و فروش محصولات زیبایی اشاره کرد.

آوسبیلدونگ فیزیوتراپی در آلمان

دوره فیزیوتراپی در آلمان، یک دوره آموزشی است که تمامی فراگیرندگان را برای ارائه خدمات فیزیوتراپی به بیماران دچار آسیب‌ها یا ناتوانی جسمی، آماده می‌کند. این دوره تقریباً سه سال به طول می‌انجامد و در آن آموزش نظری در کلاس درس همراه با آموزش عملی در محل کار ارائه می‌شود. در طی این دوره، کارآموزان می‌توانند مباحث مرتبط با آناتومی، فیزیولوژی، تکنیک‌های توان‌بخشی و مراقبت از بیمار را آموزش ببینند.

علاوه براین، آن‌ها تجربه عملی ارزشمندی را پیرامون وظایف مختلف مانند ارائه برنامه‌های درمانی، اجرای تمرینات با بیماران و همچنین نحوه استفاده از تجهیزات درمانی کسب می‌کنند. گذراندن مقطع متوسطه و تسلط کافی بر زبان آلمانی، جزو معیارهای ضروری برای حضور در این دوره است.

ویزای اوسبیلدونگ آلمان

مردم از سراسر جهان می‌توانند برای سپری کردن برنامه  اوسبیلدونگ آلمان اقدام کنند. برای حضور در دوره‌های آموزشی اوسبیلدونگ در آلمان، داشتن مجوز اقامت یعنی مجوز اقامت با هدف آموزش (Aufenthaltserlaubnis zum Zweck der Ausbildung) ضروری است. بااین‌حال، برای کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، اولین گام، ارائه تقاضا برای دریافت ویزای با هدف کسب آموزش مهارتی و حرفه‌ای است. شما با این ویزا می‌توانید به‌صورت قانونی وارد آلمان شوید و برنامه آموزشی خود را آغاز کنید.

برای دریافت ویزای آلمان، ابتدا باید تقاضای ویزای خود را به سفارت/ کنسولگری آلمان در کشور خود یا کشورهای اطراف ارائه کرده و اسناد موردنیاز را تحویل دهید. ممکن است بررسی تقاضای ویزای آلمان، چندین ماه به طول بینجامد. بنابراین برای مهاجرت آوسبیلدونگ آلمان، باید زمان اخذ ویزا و تاریخ شروع دوره آموزشی را در نظر بگیرید.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان
ویزای آوسبیلدونگ آلمان

هزینه ویزای آوسبیلدونگ آلمان

شما پس از دریافت قرارداد با کارفرمای آلمانی خود، می‌توانید تقاضای خود را برای دریافت ویزا در کشور خود ارائه کنید. هزینه تقاضای ویزا، 60 یورو است. بنابراین نباید چندان نگران تمکن مالی ویزای آوسبیلدونگ آلمان باشید.

بهترین آوسبیلدونگ در آلمان

تردیدی نیست که کسب مهارت از انواع آوسبیلدونگ در آلمان، یکی از بهترین روش‌ها برای ورود به بازار کار و سپس اقامت در این کشور است. محبوب‌ترین مشاغل برای آموزش حرفه‌ای در آلمان، شامل انواع صنایع‌دستی، خدمات فروش، طراحی گرافیک، خانه‌سازی، برق‌کاری و لوله‌کشی است.

با توجه به نوع حرفه، میانگین دستمزد کارآموز در هر ماه بین 600 تا 1200 یورو است. همچنین می‌توان حقوق خالص متوسط 2000 تا 3000 یورو را پس از تکمیل برنامه پیش‌بینی کرد. در برخی از مشاغل پول‌ساز آوسبیلدونگ، حقوق 4000 یورو نیز پرداخت می‌شود. در میان برترین تخصص‌های آوسبیلدونگ، می‌توان به تکنسین مکاترونیک، کارمند بانک، متخصص IT، پرستاری، مدیریت هتل، متخصص هوانوردی (کنترل‌کننده ترافیک هوا، مهندس هوافضا)، فروشنده خرده‌فروش، مدیریت رویداد، مکانیک کشتی و دندانپزشکی اشاره کرد.

بیشتر بخوانیدمعایب و مزایای زندگی در آلمان

اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری

هرچند که آلمان دارای برنامه ویزای طلایی نیست، اما شما می‌توانید شهروندی آلمان را با سرمایه‌گذاری و شروع یک کسب‌وکار که نیازهای مالی این کشور را برآورده سازد، کسب کنید. در این مسیر، شما می‌توانید پس از گذشت شش تا هشت سال، مجوز اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری را دریافت کرده و یک شهروند آلمانی شوید.

شما برای سرمایه‌گذاری در آلمان باید ویزای خوداشتغالی (که با نام ویزای کارآفرینی یا ویزای راه‌اندازی کسب‌وکار شناخته می‌شود) را بر اساس بند 21 قانون اقامت آلمان دریافت کنید. می‌توانید با این ویزا، وارد آلمان شده و شرکت یا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید.

اخذ شهروندی آلمان با سرمایه‌گذاری

شما برای اخذ شهروندی آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، باید ویزای خوداشتغالی (کارآفرینی) را دریافت کرده و کسب‌وکار خود را با هدف تأثیرگذاری بر اقتصاد آلمان آغاز کنید. شما باید دست‌کم پنج کارمند داشته باشید. همچنین باید پیش از تقاضای شهروندی، دست‌کم به مدت 6 سال در این کشور زندگی کنید.

حداقل میزان سرمایه‌گذاری

نمی‌توان هیچ مقدار حداقلی را برای ویزای کارآفرینی آلمان بیان کرد. اما بر اساس برخی از شواهد غیررسمی، باید حداقل 360000 یورو سرمایه‌گذاری کنید. درواقع، سرمایه شما باید مطابق تمامی الزامات تعیین شده توسط دولت آلمان باشد.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان به‌طور متوسط، %13.7 کمتر از آمریکا است. همچنین میزان اجاره منزل در آلمان، به‌طور میانگین، %48.7 کمتر از آمریکا است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی، معقول است. شما باید حدود 934 یورو در ماه برای پوشش هزینه‌های زندگی خود در آلمان داشته باشید.

به‌طور متوسط، جنوب کشور آلمان گران‌ترین منطقه این کشور به شمار می‌رود. مونیخ و اشتوتگارت به‌عنوان دو شهر بزرگ این کشور، در زمره گران‌ترین شهرها برای زندگی به شمار می‌آیند. به‌طور مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در اشتوتگارت، حدود 846/43یورو در ماه است درحالی‌که هزینه اجاره یک آپارتمان مشابه در شهر برمن واقع در شمال آلمان، حدود 560 یورو در ماه است.

هزینه زندگی در آلمان و هزینه ویزای آوسبیلدونگ آلمان
هزینه زندگی در آلمان و هزینه ویزای آوسبیلدونگ آلمان

بهترین شرکت‌ها پس از دوره آوسبیلدونگ آلمان

شرکت‌های متعددی، فرصت‌های کاری را برای اشتغال پس از اتمام برنامه آوسبیلدونگ ارائه می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها عبارت‌اند از:

  • زیمنس
  • بانک آلمان
  • BMW
  • لوفت هانزا
  • بوش
  • آلیانز
  • آئودی
  • SAP

کلام پایانی

ما در این مقاله ام تی سی هوم، به بررسی دوره آموزشی آوسبیلدونگ آلمان پرداختیم. این دوره، یکی از بهترین دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای جهت ورود به بازار کار و اشتغال در آلمان است. کارآموزان از سراسر جهان می‌توانند در دوره‌های موردنظر خود ثبت‌نام کرده و پس از سپری کردن این دوره، به دنبال اشتغال در آلمان باشند. در این خصوص، داشتن مهارت تخصصی، تسلط بر زبان انگلیسی و داشتن سایر مدارکی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، راهگشای تمامی افراد برای مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ خواهد بود.