معایب و مزایای زندگی در آلمان

معایب و مزایای زندگی در آلمان
02.05.30

آلمان، کشوری در قلب اروپا و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران و مهاجران در جهان محسوب می‌شود. استاندارد بالای زندگی، اقتصادی پویا و پرقدرت و زیرساخت‌های توسعه‌یافته، بخشی از ویژگی‌ها و مزایای زندگی در آلمان به شمار می‌آیند. بااین‌حال، زندگی در آلمان مانند تمامی کشورهای دیگر جهان، دارای مزایا و معایبی است. در این مقاله می‌خواهیم این مزایا و معایب را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. اگر قصد آشنایی بیشتر با آلمان و سفر یا حتی مهاجرت به این کشور را دارید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

مزایای زندگی در آلمان

اگر قصد دریافت اقامت آلمان را دارید، در این مقاله به جنبه‌های مختلف زندگی در این کشور خواهیم پرداخت. در ارزیابی خود از نقاط مثبت و منفی زندگی در آلمان، ابتدا مزایای زندگی در این کشور را بررسی می‌کنیم.

مقرون‌به‌صرفه بودن شهریه دانشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای زندگی در آلمان برای دانشجویان دیگر کشورهای جهان، صرفه اقتصادی شهریه دانشگاه‌های این کشور است. بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، دولتی بوده و تحصیل در این دانشگاه‌ها رایگان است. البته شهریه دانشگاه‌های خصوصی این کشور، حدود 10 تا 20 هزار یورو در سال برای دوره لیسانس و 10 تا 40 هزار یورو برای مقطع کارشناسی ارشد است.

پایین بودن آمار جرم

نرخ جرم در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار پایین است. بر اساس مقاله شبکه دویچوله، نرخ جرم در سال 2018 در آلمان، به کمترین میزان خود در مقایسه با دهه پیش از آن رسیده است. البته بعضاً جرائمی مانند سرقت دوچرخه یا کیف پول و یا دزدی از منازل در برخی از شهرهای آلمان مشاهده می‌شوند. بااین‌حال، فراوانی این نوع جرائم در آلمان، زیاد نیست.

سبز بودن بیشتر مناطق شهری

سبز بودن مناطق شهری، در بیشتر کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود. بااین‌حال، هنگامی‌که به هر شهری در آلمان سفر می‌کنید، همواره پارک و نواحی سرسبزی برای استراحت و تفریح خواهید یافت.

مزایای زندگی در آلمان
مزایای زندگی در آلمان

سیستم رفاه جامع

دولت آلمان به شهروندان و ساکنان این کشور در تحقق کیفیت بالای زندگی و حفظ سطح بالای رفاه در جامعه کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین مزایای این سیستم عبارت‌اند از:

سیستم درمانی پیشرفته

بر اساس گزارش سازمان سلامت جهانی، سیستم سلامت و درمان آلمان، در میان 25 نظام برتر سلامت در جهان قرار دارد. بیمه بودن تمامی افراد مقیم در آلمان، الزامی است. یک فرد با توجه به سطح درآمد خود می‌تواند از بیمه سلامت دولتی یا بیمه خصوصی استفاده کند.

مرخصی استعلاجی

همه افراد می‌توانند در صورت بروز بیماری، مرخصی گرفته و دوره نقاهت خود را طی کنند. هر کارمند دارای تعداد ساعات و روزهای مشخصی برای مرخصی استعلاجی است.

مزایای بیکاری

اگر شما شغل خود را پس از یک سال کار در آلمان از دست دادید، می‌توانید برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کنید. شما کمک‌هزینه مالی از طرف دولت در هر ماه به مدت یک سال یا تا زمانی که شغل تازه‌ای پیدا کنید، دریافت خواهید کرد. میزان این کمک‌هزینه، %60 سه حقوق آخر شما است.

کمک‌هزینه والدین

میزان کمک‌هزینه والدین بین 300 تا 1800 یورو در ماه است. این میزان بستگی به درآمد والدین پیش از تولد فرزند آن‌ها دارد. این کمک‌هزینه برای خانواده‌های جدیدی که به مدت حداکثر 30 ساعت در هفته کار می‌کنند، در دسترس است.

هزینه زندگی نسبتاً کم

آلمان یکی از ثروتمندترین کشورها با GDP سرانه 55891.2 دلار است. همچنین آلمان، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده در جهان محسوب می‌شود. این کشور ثروت زیادی از تجارت محصولات خود مانند خودرو، مواد شیمیایی، کالاهای برقی و الکترونیک و تجهیزات مختلف کسب می‌کند. این ویژگی‌ها موجب شده‌اند تا دسترسی به مشاغل پردرآمد و کالاهای ارزان ساده شود. هرچند آلمان بر اساس گزارش گلوبال اکونومی، در رتبه دهم ازنظر هزینه زندگی در جهان قرار دارد، اما همچنان کشور ارزان‌تری نسبت به انگلیس، فرانسه، نروژ یا دانمارک برای زندگی است. بسیاری از مهاجران معتقدند که هزینه زندگی در آلمان پایین است، و این موضوع یکی از اصلی‌ترین مزایای زندگی در آلمان و معیار آن‌ها برای انتخاب این کشور محسوب می‌شود.

تبعیت کامل از قوانین

یکی از مزایای زندگی در آلمان، تبعیت کامل مردم این کشور از قوانین و مقررات در حوزه‌های گوناگون است. اگر شما نتوانید از قوانین آلمان تبعیت کنید، احتمالاً با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوید.

حمل‌ونقل کارآمد

آلمان، شبکه حمل‌ونقل بزرگی با بهره‌گیری از انواع وسایل حمل‌ونقل نظیر اتوبوس، مترو، واگن برقی و حتی در برخی مناطق (مانند شهر هامبورگ) کشتی مسافربری دارد. هرچند که این سیستم ایده آل نیست، اما قابل‌اطمینان و امن بوده و شما می‌توانید با این شبکه پهناور، به مقصد دلخواه خود بروید.

رایج بودن دوچرخه‌سواری

بسیاری از مهاجران، با دیدن تعداد بالای دوچرخه‌ها در آلمان، شگفت‌زده می‌شوند. بر اساس آمار فدراسیون دوچرخه‌سواری اروپا، آلمان به‌عنوان پنجمین کشور از حیث استفاده از دوچرخه، امنیت دوچرخه‌سواری و اندازه بازار در اروپا محسوب می‌شود. استفاده از دوچرخه سبب کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و درنتیجه کم‌شدن حجم ترافیک می‌شود. بنابراین استفاده مردم از دوچرخه، یکی از مزایای زندگی در آلمان به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانیداز 0 تا 100 مراحل دریافت ویزای آلمان

مزیت‌های مهم زندگی در آلمان
مزیت‌های مهم زندگی در آلمان

وقت‌شناسی

یکی از مزایای زندگی در آلمان که در میان مردم آلمان به‌وفور مشاهده می‌شود، وقت‌شناسی آن‌ها است. اگر می‌خواهید دوستان آلمانی خود را در ساعت 6 عصر ملاقات کنید، بهتر است در ساعت 5:55 در محل حاضر باشید. آن‌ها معمولاً حداقل 5 دقیقه پیش از زمان معین، سر قرار حاضر می‌شوند.

زیبایی طبیعت آلمان

آلمان مملو از جنگل‌ها، دریاچه‌ها و کوه‌های زیبا است. سالانه صدها هزار نفر از گردشگران به‌قصد گردش و بازدید از طبیعت کم‌نظیر آلمان، به این کشور سفر می‌کنند. علاوه براین، آن‌ها علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توانند از اماکن تاریخی این کشور نیز دیدن کنند.

تعادل مناسب میان کار و زندگی

در میان مزایای زندگی در آلمان، می‌توان به شهرت این کشور برای داشتن تعادل ایده آل میان میزان کار و زندگی اشاره کرد. به‌طورکلی، آلمانی‌ها ساعات کمتری نسبت به مردم سایر کشورها کار می‌کنند و تعطیلی بیشتری دارند. علاوه براین، آلمانی‌ها در بین ساعات کاری خود، زمانی را برای استراحت و صرف میان وعده غذایی خود اختصاص می‌دهند.

اقتصاد شکوفا با نرخ بیکاری کم

آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا شناخته می‌شود. از طرفی اگر دارای مهارت کافی در یک زمینه خاص بوده و به دنبال شغل در آلمان هستید، کار چندان سختی نخواهید داشت. نرخ بیکاری در این کشور بسیار کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. تنوع اقتصاد و وجود فرصت‌های کاری فراوان، جزو دیگر مزایای زندگی در آلمان محسوب می‌شوند.

غذاهای آلمانی

یکی از جالب‌ترین مزایای زندگی در آلمان این است که می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه آلمانی را امتحان کنید. می‌توان به همبرگر و ساندویچ‌های آلمانی، شیرینی پرتزل، سوربراتن یا خورشت رست‌بیف و رولت گوشت با توپ سیب‌زمینی اشاره کرد.

ساختمان‌های باکیفیت

یکی از بهترین مزایای زندگی در آلمان، کیفیت بالای ساختمان‌ها و زیرساخت‌های عمرانی این کشور است. دولت، سرمایه‌گذاری هنگفتی برای حفظ و نگهداری زیرساخت‌ها و نظارت بر احداث هر چه‌بهتر ساختمان‌های مختلف در این کشور کرده است.

بیشتر بخوانیدبهترین شهر آلمان برای کار و سرمایه گذاری کدام است؟

معایب زندگی در آلمان

هرچند می‌توان حجم انبوهی از مزایای زندگی در آلمان را برشمرد، اما زندگی در این کشور همانند تمامی کشورهای جهان، دارای معایبی است.

مالیات سنگین

اگر قصد زندگی در آلمان را دارید، باید بدانید که بخش قابل‌توجهی از حقوق شما، صرف پرداخت مالیات خواهد شد. نرخ مالیات برحسب درآمدهای شما متفاوت است. بیشترین میزان مالیات، %40 از پایه حقوق شما است. البته مالیات VAT بر روی کالاها و خدمات به میزان %19 بوده که کمتر از سایر کشورهای اروپایی است.

افزایش افراط‌گرایی

هرچند که بیشتر مردم آلمان، رفتار دوستانه و خوبی دارند، اما در طی سال‌های اخیر، افراط‌گرایی افزایش یافته است. اگر قصد زندگی در آلمان را دارید، باید به این موضوع توجه کنید.

دشوار بودن برقراری ارتباط با آلمانی‌ها

آلمانی‌ها علی‌رغم رفتار دوستانه خود، به‌سرعت رابطه صمیمانه‌ای با مردم سایر کشورها برقرار نمی‌کنند. شما برای پیدا کردن دوستان آلمانی، باید زمان بیشتری را صرف کنید. شاید بهترین راه برای پیدا کردن دوستان آلمانی، حضور در گروه‌های مختلف است. بدین ترتیب می‌توانید افرادی را که بیشتر با آن‌ها تفاهم دارید، بیابید.

معایب و مزایای زندگی در آلمان
معایب و مزایای زندگی در آلمان

بروکراسی همیشگی

آلمانی‌ها شهرت زیادی به خاطر علاقه زیاد خود به بروکراسی (دیوان‌سالاری) دارند. شما در این کشور باید از قوانین و مقررات زیادی تبعیت کنید و ممکن است در ابتدا با مشکلاتی مواجه شوید.

آب‌وهوای نه‌چندان متنوع

تعداد روزهای گرم و آفتابی، کمتر از تعداد روزهای سرد و با آسمان تیره است. شاید به همین دلیل، آلمانی‌ها از تهویه‌ها در ساختمان‌های اداری، حمل‌ونقل عمومی، بیمارستان‌ها و آپارتمان‌های خود استفاده نمی‌کنند. البته ممکن است در تابستان و در چندین روز متوالی، دمای هوا به 30 درجه برسد.

دشوار بودن دریافت اینترنت خانگی

اگر در یک آپارتمان اشتراکی در آلمان سکونت می‌کنید، به‌احتمال زیاد هم خانگی شما دارای قرارداد اینترنت است و شما به‌جز پرداخت سهم ماهانه خود، نگرانی دیگری در مورد اینترنت ندارید. اما اگر آپارتمانی را به‌صورت مستقل اجاره کرده‌اید، باید قرارداد اینترنت را با نام خودتان، دریافت کنید. با توجه به کابل‌های نصب شده در ساختمان و ارائه‌کننده اینترنت، ممکن است این فرآیند چند روز یا چند هفته، به طول بینجامد.

نامشخص بودن ساعات آغاز کار بانک‌ها و پزشکان

پزشکان و بانک‌ها ساعت آغاز به کار ثابتی ندارند. ساعت آغاز کار آن‌ها بستگی به نوع کلینیک یا بانک دارد و ساعت شروع به کار آن‌ها در هر روز، متفاوت است. مطب‌های بسیاری از پزشکان از دوشنبه تا جمعه دایر هستند. از طرفی، بسیاری از کلینیک‌ها در بعدازظهرهای چهارشنبه و جمعه، تعطیل هستند.

کلام پایانی

ما در این مقاله، معایب و مزایای زندگی در آلمان را بررسی کردیم. سکونت در این کشور همانند تمامی کشورهای جهان، دارای مزایا و معایبی است. اما درنهایت، با بررسی تمامی معایب و مزایای زندگی در آلمان، می‌توان نتیجه گرفت این کشور، برای زندگی بسیار مناسب است. آلمان دارای ویژگی‌های زیادی مانند اقتصاد شکوفا و باثبات، زیرساخت‌های عالی، سیستم آموزشی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه، تنوع فرهنگی و سیستم رفاه اجتماعی کامل است. بااین‌حال، برخی از معایب زندگی در آلمان شامل مالیات سنگین، بروکراسی و قوانین متعدد، آب‌وهوای تقریباً ثابت در بیشتر روزهای سال و رفتار نه‌چندان صمیمانه آلمانی‌ها با مهاجران و افراد خارجی هستند.