آیا پزشكان خارجى می‌توانند در ترکیه کار کنند؟

آیا پزشكان خارجى می‌توانند در ترکیه کار کنند؟
98.11.29

پزشکان و دندانپزشکان زیادی به دنبال کار در ترکیه هستند، در واقع قوانین کار پزشکان خارجی در ترکیه چارچوب خاصی را برای فعایت پزشکان و دندانپزشکان خارجی در ترکیه فراهم کرده است. در ادامه همراه مجله ام تی سی هوم باشید تا با قوانین کار پزشکان خارجی در ترکیه آشنا شویم.

قوانین کار پزشکان خارجی در ترکیه

مهاجرت به کشوری جدید مساوی با ایجاد دگرگونی‌های زیاد در زندگی فرد مهاجر است. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فرد مهاجر پیدا کردن شغل مناسب، در خور تحصیلات و شأن خود است. برای مهاجرت به ترکیه روش‌های مختلفی وجود دارد، بعضی با خرید ملک در ترکیه اقدام به مهاجرت به این کشور زیبا می‌کنند، برخی با دریافت ویزای کار و بعضی هم با ویزای تحصیلی.

در این بین پزشکان و دندانپزشکان دغدغه‌ی دیگری برای مهاجرت دارند: آیا می‌توانند با همان مدرک سابق در ترکیه هم به کار خود ادامه دهند یا این‌که باید مدرک جدیدی بگیرند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به جزییات این قوانین بپردازیم:

آیا پزشکان خارجی می‌توانند در ترکیه طبابت کنند؟

پزشكان و دندان پزشكان،رشته هاى پيراپزشكى و داروسازان خارجى اجازه كار  و استخدام دولتى نداشته و فقط مي‌توانند در بيمارستان‌ها، كلينيك‌ها و مراكز درمانى خصوصى كار كنند. افرادى كه براى اولين بار تصميم به كار در تركيه دارند نبايد در كشور خود منع قانونى براى كار كردن در رشته مربوطه داشته باشند.

مراحل اخذ اجازه کار در ترکیه

  • مرحله اول: ارائه مدارك لازم به وزارت بهداشت كشور تركيه

مرحله اول جهت اخذ مجوز کار، ارائه مدارك لازم به وزارت بهداشت كشور تركيه جهت تاييد مي‌باشد. مهم‌ترين بخش اين كار معادل سازى (Denklik) مدارك فارغ التحصيلى از سازمان Yök (Yüksek Öğretim Kurulu) است. اين بخش به صورت ادارى و رسمى شامل ٢ مرحله است؛ اجراى قسمت اصلى اين كار بر عهده شوراى آموزش عالى تركيه (Yök) است.

  • مرحله دوم: شركت در آزمون تعيين سطح تخصصى

اين آزمون STS نام دارد كه توسط سازمان سنجش تركيه (ÖSYM) و در سال ٢ مرتبه براى رشته‌هاى پزشكى و دندان پزشكى اجرا مي‌شود. زبان اين آزمون تركى بوده و به صورت كتبى انجام مي‌گيرد. براى كسب مدرك معادل (Denklik) موفقيت در اين آزمون، داشتن مدرك زبان انگليسى حداقل در سطح B1 و داشتن مدرك زبان تركى يا همان TÖMER الزامى مي‌باشد. براى گرفتن  Denklik ابتدا به صورت آنلاين و از طريق وبسايت رسمى سازمان YÖK بايستى اقدام به تشكيل پرونده و بارگذارى مدارك و سپس ارسال پستى و يا تحويل حضورى مدارك خود نماييد. زمان لازم براى بررسى مدارك ٤ تا ٦ ماه مي‌باشد. در صورت بروز مشكل سازمان براى حل آن با شما تماس خواهند گرفت. در صورت تكميل مدارك شما يك تاييديه معادل سازى دريافت مي‌كنيد. در اين ميان قبل از تاييد نهايى مدارك شما مجبور به تحويل نتيجه آزمون STS به  سازمان YÖK هستيد. پس از معادل سازى مدارك و گرفتن تأييديه مي‌توانيد مجوز كارى خود را دريافت كنيد.

مدارک لازم برای دریافت مجوز کار در ترکیه

  1. درخواست يك مركز درمانى خصوصى در راستاى دعوت به كار.
  2. تأييديه مدرك پزشكى توسط شوراى آموزش عالى تركيه.

لازم به ذكر است كه پزشكان پناهنده شامل اين روال نمي‌باشند.

اگر تا به اینجای مطلب همراه ما بودید، حتما مطلب پزشکان ایرانی در ترکیه و دندانپزشکان ایرانی در ترکیه هم برایتان جالب خواهد بود.