بررسی هزینه زندگی در آلمان

بررسی هزینه زندگی در آلمان
02.05.01

هر کسی که قصد مهاجرت یا تحصیل در آلمان را دارد باید بداند که هزینه زندگی در آلمان دقیقاً چقدر است. بخشی از برنامه‌ریزی این جابه‌جایی هیجان‌انگیز شامل محاسبه میانگین هزینه ماهانه است که شامل هزینه‌هایی مانند اجاره، آب و برق، غذا، حمل و نقل و بیمه درمانی می‌شود. این راهنما نمای کلی از هزینه زندگی در آلمان ارائه می‌دهد، با ما همراه باشید.

هزینه‌های زندگی در آلمان

علی‌رغم این واقعیت که آلمان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، هزینه‌های زندگی در آلمان آن‌طور که انتظار دارید بالا نیست. هزینه زندگی در آلمان مشابه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا است. آلمان از نظر هزینه‌های زندگی در رتبه دهم  و بالاتر از دیگر کشورها قرار دارد، بنابراین زندگی در آلمان ارزان‌تر از انگلیس، دانمارک، نروژ، فرانسه یا هلند است.

هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

در آلمان با کمتر از 1000 یورو در ماه به سختی می‌توان زندگی کرد و این رقم در شهرهایی که اجاره‌بها بالاتر است به حدود 1500 یورو تا 2000 یورو می‌رسد. دانشجویان معمولاً می‌توانند هزینه‌های زندگی را با حدود 850 یورو در ماه پوشش دهند. هزینه رفت و آمد حتی در شهرهای بزرگ نسبتاً مقرون به صرفه است و غذا و نوشیدنی قیمتی متوسط ​​دارند. موضوع مهمی که همه افرادی که به آلمان مهاجرت می‌کنند باید در نظر بگیرند، هزینه‌های بیمه درمانی است.

بررسی هزینه‌های زندگی در آلمان
بررسی هزینه‌های زندگی در آلمان

متوسط ​​هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

میانگین هزینه‌های ماهانه زندگی در آلمان (برای افراد غیردانشجو) حدود 1200 یورو است، اما عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر این امر تأثیر بگذارد. به طور کلی، هزینه کل زندگی در آلمان به عواملی مانند محل اقامت شما و نوع سبک زندگی شما بستگی دارد. در شهرهای بزرگ صنعتی اجاره، غذا و لباس گران‌تر است. در مقابل، در مناطق کم جمعیت، می‌توان انتظار قیمت ارزان‌تری برای برخی از محصولات و خدمات داشت.

مونیخ و اشتوتگارت از شهرهای جنوبی، گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی هستند. برلین قبلاً یکی از ارزان‌ترین شهرها برای زندگی بود، اما اکنون زندگی در برلین از شهرهایی مانند دوسلدورف، کلن و هامبورگ گران‌تر است. از سوی دیگر، لایپزیگ و درسدن همچنان شهرهای بسیار مقرون به صرفه‌ای هستند.

بیشتر بخوانیدچطور وارد دوره آموزش زبان آلمانی در ترکیه شویم؟

هزینه‌های کلی زندگی در آلمان

به طور تفکیک شده هزینه زندگی در آلمان در ماه برای یک فرد مجرد به شرح زیر است:

  • اجاره: از 300 یورو (سالن‌های دانشجویی یا اتاق در یک آپارتمان مشترک) تا 700 یورو به بالا (آپارتمان یک تخته در شهر)
  • امکانات: 220 یورو (شامل اینترنت، موبایل و تلویزیون)
  • رفت و آمد: از 0 یورو (دانشجویی) تا حدود 100 یورو
  • غذا و نوشیدنی: 150 تا 200 یورو
  • بیمه درمانی: 50 یورو (متوسط ​​نرخ برای دانشجویانی که در سیستم بیمه سلامت عمومی ثبت‌نام کرده‌اند. برای سایرین، این مبلغ می‌تواند بیشتر باشد، اما می‌تواند تا حدی توسط کارفرمای شما پوشش داده شود و مستقیماً از حقوق ناخالص شما باشد)
  • تفریح: از 50 یورو تا 150 یورو (بسته به سبک زندگی)
  • سایر موارد: 20 یورو
  • مجموع: از 850 یورو تا 1500 یورو

هزینه زندگی در آلمان برای زوجی که محل اقامت مشترک دارند حدود 50 درصد بیشتر از این است.

هزینه مهاجرت به آلمان چقدر است؟

کسانی که قصد نقل مکان به آلمان را دارند در ابتدا باید بیش از هزینه‌های ماهانه را در نظر بگیرند. برای اجاره یک آپارتمان، معمولاً باید یک پیش پرداخت به اضافه دو یا سه ماه اجاره را بپردازید، که اجاره اصلی بدون آب و برق و قبض اضافی است.

برآورد هزینه مهاجرت به آلمان
برآورد هزینه مهاجرت به آلمان

کدام منطقه بیشترین هزینه زندگی در آلمان را دارد؟

به طور کلی، جنوب آلمان گران‌ترین منطقه برای زندگی در آلمان است. مونیخ و اشتوتگارت، دو تا از بزرگ‌ترین شهرهای این بخش از کشور، از گران‌ترین شهرها برای زندگی هستند. به عنوان مثال، اجاره یک آپارتمان یک خوابه در اشتوتگارت به طور متوسط ​​846.43 یورو هزینه دارد، در حالی که یک آپارتمان مشابه در شهر شمالی آلمان، برمن، به طور متوسط ​​560 یورو هزینه دارد. از نظر درصدی، این بدان معناست که اجاره آپارتمان در برمن بیش از 30٪ ارزان‌تر از اشتوتگارت است.

پایتخت آلمان برلین در مقایسه با اکثر شهرهای پایتخت اروپا یا برخی از بزرگ‌ترین شهرهای آلمان گران نیست. بیشترین هزینه‌ای که در برلین خواهید داشت اجاره مسکن است. یک آپارتمان کوچک در برلین با یک اتاق خواب به طور متوسط ​​795 یورو هزینه دارد. سایر شهرهای اطراف برلین در شرق آلمان عمدتاً ارزان‌تر از همتایان خود در جنوب هستند. لایپزیگ یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی است. اجاره در لایپزیگ بیش از 40٪ ارزان‌تر از اشتوتگارت است، در دوسلدورف 20٪ ارزان‌تر از اشتوتگارت است، در حالی که قیمت‌ها در اشتوتگارت و در بزرگ‌ترین شهر شمال، هامبورگ تقریباً مشابه است.

بیشتر بخوانیداز 0 تا 100 مراحل دریافت ویزای آلمان

هزینه غذا در آلمان چقدر است؟

اگر در آشپزی مهارت ندارید، بهتر است خودتان آشپزی را یاد بگیرید، زیرا اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه زندگی در آلمان را دارید، غذا خوردن در رستوران‌های آلمانی گزینه خوبی نخواهد بود. در حال حاضر، یک وعده غذایی برای دو نفر در یک رستوران متوسط ​​ممکن است به طور متوسط ​​45 یورو برای شما هزینه داشته باشد.

در یک رستوران کوچک‌تر، قیمت یک وعده غذایی ممکن است بین 8 تا 14 یورو متغیر باشد. به دنبال هر دسر معمولی یا هر نوشیدنی، قیمت مطمئناً بالاتر خواهد رفت. اگر برای نوشیدنی کاپوچینو میل کنید، باید 2.64 یورو بپردازید. یک بطری آب 0.33 لیتری 1.77 یورو و یک نوشابه 2.17 یورو قیمت دارد.

هزینه‌های حمل و نقل در آلمان

در حال حاضر، بلیط یک طرفه در حمل و نقل عمومی محلی به طور متوسط ​​2.00 یورو هزینه دارد. اگر یک مسافر معمولی در همان خط هستید، می‌توانید یک بلیط ماهانه با قیمت متوسط ​​70 یورو خریداری کنید.

دیگر هزینه زندگی در آلمان هزینه تاکسی است که هزینه اولیه تاکسی‌ها به طور متوسط ​​3.50 یورو است، در حالی که کیلومتر بین 1.55 تا 2.50 یورو متغیر است. اگر ماشین دارید باید بدانید که قیمت بنزین از 1.25 یورو تا 1.49 یورو متغیر است.

هزینه دوچرخه سواری در آلمان

نکته جالب در مورد شهرهای اروپایی این است که اکثر آنها به شما امکان می‌دهند بیشتر رفت و آمدهای خود را با دوچرخه انجام دهید. بنابراین اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید، این ارزان‌ترین راه برای گردش در آلمان است. شما می‌توانید یک  دوچرخه دست دوم را  با قیمت  25 یورو از یک بازار دست دوم خریداری کنید یا یک دوچرخه جدید مناسب را از یک مغازه با قیمت 500 یورو خریداری کنید.

هزینه دوچرخه سواری در آلمان
هزینه دوچرخه سواری در آلمان

متوسط ​​هزینه آب و برق و قبوض

علاوه بر اجاره مسکن، در هزینه زندگی در آلمان باید قبض‌های ماهانه گرمایش، برق، آب و زباله را نیز پوشش دهید. متأسفانه قیمت برق در آلمان بسیار بالا است. در حال حاضر، به طور متوسط ​​برای یک آپارتمان 85 متر مربعی، کل هزینه ماهانه 215.21 یورو است.

هزینه بیمه درمانی در آلمان

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در آلمان بیمه درمانی بدون توجه به وضعیت اقامت یا درآمد شما طبق قانون اجباری است. از همان روز اولی که وارد کشور می‌شوید باید یک طرح بیمه درمانی دریافت کنید. به طور کلی دو نوع طرح اصلی بیمه درمانی در آلمان وجود دارد:

  • بیمه سلامت عمومی
  • بیمه سلامت خصوصی

بسته به اینکه چه چیزی باید تحت پوشش قرار بگیرید و چقدر مایل به پرداخت هستید، می‌توانید هر یک از طرح‌های فوق را انتخاب کنید. در درجه اول، هزینه بیمه درمانی به نوع طرح بیمه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. بیمه سلامت عمومی که برای همه افراد در آلمان اجباری است، حق بیمه کمتری دریافت می‌کند. نرخ پرداختی که باید برای طرح بیمه سلامت عمومی خود بپردازید (GKV) توسط دولت تنظیم می‌شود. در حال حاضر، نرخ حق بیمه ماهانه برای این طرح از 70 تا 80 یورو در ماه متغیر است.

در صورتی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش‌های دریافت اقامت آلمان از طریق سرمایه‌ گذاری هستید می‌توانید با مشاوران ام تی سی هوم در تماس باشید.

هزینه‌های مالیات در آلمان

به دلیل سیستم اجتماعی قوی آلمان، کسر فیش حقوقی شما در آلمان بسیار زیاد است. هرچه پول بیشتری به دست آورید، مالیات و سهم بیمه بیشتری باید به دولت بپردازید. همچنین اگر مجرد هستید، مالیات شما در مقایسه با یک زوج متاهل بیشتر خواهد بود. درصد مالیات‌ها بین 14 تا 42 درصد تصاعدی متغیر است. اگر حقوق فوق‌العاده بالایی داشته باشید، تقریباً بالاتر از 270000 یورو در سال، 45٪ مالیات پرداخت خواهید کرد.

سخن پایانی

هزینه زندگی در آلمان از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و تا حد زیادی به اندازه خانوار و سبک زندگی بستگی دارد. به عنوان یک تخمین اولیه، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که کل هزینه‌های شما بین 1200 تا 3000 یورو در ماه باشد.