چقدر ارز می‌توانید از ترکیه خارج کنید؟

چقدر ارز می‌توانید از ترکیه خارج کنید؟
02.02.05

ترکیه یکی از زیباترین کشورهای جهان است و علاوه بر گردشگری و اماکن دیدنی و بازار، پیشرو در قوانین گمرکی نیز هست. در ترکیه محدودیتی برای مقدار ارزی که می‌توان وارد این کشور کرد وجود ندارد، اما محدودیت‌هایی برای مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه وجود دارد. بر طبق قوانین ترکیه خارج‌کردن پول در مبالغ هنگفت بدون اظهارنامه یا مدرکی از مجوز برای تمامی ترک‌ها و خارجی‌ها ممنوع است. برای آشنایی بیشتر با قوانین ارزی گمرک ترکیه با ام تی سی هوم در این راهنما همراه باشید تا مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه را بررسی کنیم.

چقدر پول نقد می‌توانید در پرواز ترکیه حمل کنید؟

هنگام خروج از ترکیه با یک پرواز بین‌المللی، مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای اتباع غیر ترکیه حداکثر 5000 دلار آمریکا (یا ارز معادل آن)  است که می‌توانند این مبلغ را بدون اظهارنامه با خود حمل کنند. مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای اتباع ترکیه‌ای حداکثر 10000 دلار آمریکا (یا معادل آن ارز) بدون اظهارنامه است.

بیشتر بخوانیدبا سرمایه گذاری روی لیر چطور ارزش پول‌تان را حفظ کنید؟

اصلاحیه مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه

در ابتدا مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه 5000 دلار بوده است، اما در دسامبر 2015 اصلاحاتی در این قانون صورت گرفته است. بر اساس اصلاحیه 30 دسامبر، مسافرانی که از ترکیه با پول نقد بیش از 25.000 لیر (8.263 دلار) یا بیش از 10.000 یورو یا معادل آن ارز خارج می‌شوند، اکنون موظف‌اند این پول را در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی به گمرکات اعلام کنند. ماده‌ای که به تازگی اضافه شده است می‌گوید در مواردی که وجه اظهار نشده یا اظهارات نادرست یا گمراه‌کننده انجام شود، وجه مورد نظر توسط گمرک گرفته و مشکوک تلقی می‌شود.

آیا باید هنگام ورود به ترکیه وجه نقد را اظهار کنم؟

هنگام ورود به این کشور می‌توانید هر مبلغی را که می‌خواهید وارد کنید، اما باید مقدار پولی که حمل می‌کنید را ثبت کنید تا مشکل یا حادثه‌ای پیش نیاید. به محض ورود به ترکیه به باجه فرودگاه مراجعه کنید و تمام پول، مبالغ و جواهراتی که همراه خود دارید را ثبت کنید. هنگام ورود لازم است میزان ارز خارجی همراه خود را ثبت کنید و رقم دقیقش در پاسپورت شما ثبت شود. اما در هنگام خروج از کشور ترکیه مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه حداکثر 5000 دلار آمریکا یا معادل آن به ارزهای ترکیه یا خارجی است. مبالغ بیش از مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه باید اعلام شود.

محدودیت حمل پول نقد در پرواز ترکیه
در ترکیه محدودیتی برای مقدار ارزی که می‌توان وارد این کشور کرد وجود ندارد.

قوانین خروج ارز بیش از مقدار مجاز از ترکیه

در صورتی که شما ساکن ترکیه هستید مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای شما حداکثر 5000 دلار آمریکا است. چنانچه می‌خواهید بیشتر از این مقدار ارز خارج کنید باید این مبلغ را از بانک‌های ترکیه تهیه کرده باشید و این موضوع در پاسپورت شما درج شده باشد.

در صورتی که شما ساکن کشورهای غیر از ترکیه هستید مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای شما نیز حداکثر 5000 دلار آمریکا است. چنانچه می‌خواهید بیشتر از این مقدار ارز از ترکیه خارج کنید در صورتی که این مبلغ را در هنگام ورود به خاک ترکیه همراه داشته‌اید، باید این موضوع در پاسپورت شما درج شده باشد. اگر در هنگام ورود به کشور ترکیه مبلغ بیش از سقف مجاز را به صورت لیر همراه داشتید و در طول اقامت در ترکیه آن را به دیگر ارزها تبدیل کرده‌اید، لازم است سند بانکی ارائه دهید.

در صورتی که شما از شهروندان ترکیه هستید مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای شما حداکثر 10.000 دلار یا ارز معادل آن است. چنانچه می‌خواهید بیشتر از این مقدار ارز خارج کنید باید در هنگام خروج در پاسپورت شما ثبت شود.

جواهرات و اشیای قیمتی مجاز در هنگام خروج از ترکیه

ترکیه میزان پول و اشیای قیمتی مجاز را برای مسافرانی که می‌خواهد از فرودگاه‌های ترکیه برای سفر به خارج از کشور استفاده کند، اعلام کرده است.بر این اساس، مسافران خارج از کشور از طریق فرودگاه‌های ترکیه در صورتی که مبلغی بیش از 25 هزار لیره ترکیه یا معادل 10 هزار یورو یا معادل این ارزش از اشیای قیمتی و جواهرات را با خود حمل کند، باید به اداره گمرک فرودگاه بین‌المللی آتاتورک اطلاع دهد.

علاوه بر این مسافرانی که به ترکیه می‌آیند مجاز به همراه داشتن جواهرات و اشیای قیمتی هستند مشروط بر اینکه ارزش آنها بیش از 15 هزار دلار آمریکا نباشد و جنبه تجاری نداشته باشد همچنین به همراه داشتن این جواهرات مجاز است. در هنگام خروج از ترکیه نیز همین شرایط را داشته باشید. در مورد جواهرات و اشیای قیمتی که در هنگام خروج از ترکیه در نظر گرفته شده است و بیش از ارزش ذکر شده در بالا است، لازم است که این وجوه در هنگام ورود به کشور به مقامات مربوطه گزارش شده و یا خرید آنها از ترکیه مستند باشد.

آوردن چه چیزی به ترکیه ممنوع است؟

آوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی به ترکیه ممنوع است. حداکثر مقداری که می‌توانید همراه داشته باشید 2 کیلوگرم است، سبزی و میوه تازه حداکثر 3 کیلوگرم و حداکثر مقداری که می‌توانید شکلات همراه داشته باشید 1 کیلوگرم است.

بردن دلار به ترکیه
واحد پول ترکیه لیر است ولی بهتر است در سفر به ترکیه دلار همراه خود داشته باشید.

واحد پول ترکیه چیست؟

افرادی که به ترکیه سفر می‌کنند معمولاً می‌خواهند ابتدا در مورد پول بدانند. دانستن در مورد ارز، نرخ ارز، کارمزدها و هزینه‌ها به این معنی است که عاقلانه خرج خواهید کرد. بنابراین اجازه دهید در این بخش درباره حقایق مربوط به استفاده از پول در ترکیه بحث کنیم.

واحد پول ترکیه لیر است و با نماد L شناخته می‌شود، اگرچه هنوز در برخی مکان‌ها از مخفف قدیمی TL استفاده می‌شود. اسکناس‌های لیر ترکیه در 6 اسکناس 200، 100، 50، 20، 10 و 5 عرضه می‌شوند و هر کدام رنگ خاص خود را دارند. سکه‌های معروف به کوروش نیز در عیارهای 5، 10، 24 و 50 هستند.

بیشتر بخوانیدآشنایی با لیر ترکیه

بهترین مکان برای تبادل پول در ترکیه

وقتی به ترکیه رسیدید، برای تبادل پول چند گزینه وجود دارد. بانک‌ها، صرافی‌ها که به آن DOVIZ گفته می‌شود و گهگاه جواهرات فروشی‌ها یا آژانس‌های مسافرتی نیز این کار را انجام می‌دهند. صرافی‌ها معمولاً نرخ بهتری برای تبادل ارز ارائه می‌دهند با این وجود چک‌های مسافرتی فقط در بانک‌ها و با نشان دادن پاسپورت مبادله می‌شوند. تبادل ارز در صرافی‌ها بدون دریافت کمیسیون انجام می‌شود در حالی که تبدیل ارز در بانک‌ها با دریافت کمیسیون انجام می‌شود. از تبادل پول در فرودگاه خودداری کنید زیرا نرخ کمیسیون سنگین است و کمتر از مبادله پول در ترکیه دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانیدسود سپرده بانکی در ترکیه چقدر است؟

تبادل پول در سفر ترکیه
بهترین مکان برای تبادل پول در ترکیه صرافی‌ها هستند که به آنها DOVIZ گفته می‌شود.

چه پول نقدی باید به ترکیه ببرم؟

بهترین ارز برای بردن به ترکیه چیست؟ لیر ترکیه ارز مورد قبول ترکیه است. اگرچه در برخی مکان‌ها می‌توانید با یورو پرداخت کنید، اما همیشه با پرداخت به ارز محلی معامله بهتری خواهید داشت.

آیا می‌توانم از یورو، دلار یا پوند انگلیس در ترکیه استفاده کنم؟

فروشگاه‌های توریستی، رستوران‌ها و آژانس‌های مسافرتی اکثر ارزها را می‌پذیرند. منطقه آنتالیا که در بین اروپایی‌ها محبوب است حتی قیمت‌ها را به یورو نشان می‌دهد در حالی که در دریای اژه، قیمت‌ها گاهی اوقات به پوند نشان داده می‌شود، زیرا بین بریتانیایی‌ها محبوب است.

استفاده از ارز خارجی در سفر به ترکیه
از یورو، دلار یا پوند انگلیس می توان در برخی از فروشگاه‌های توریستی و رستوران‌های ترکیه استفاده کرد.

سخن پایانی

ترکیه میزان پول و اشیای قیمتی مجاز را برای مسافری که می‌خواهد از فرودگاه‌های ترکیه برای سفر به خارج از کشور استفاده کند، اعلام کرده است. در هنگام خروج از کشور ترکیه مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه حداکثر 5000 دلار آمریکا یا معادل آن به ارزهای ترکیه یا خارجی است. در مقابل محدودیتی برای مقدار ارز خارجی و ترکیه‌ای که می‌توان به این کشور وارد کرد وجود ندارد، اما کالاهای با ارزش باید در گمرک ثبت شوند و برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی توصیه می‌شود از حمل مقادیر زیاد ارز یا جواهرات خودداری شود.

در پایان در صورتی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارید می توانید با مشاوران ام تی سی هوم در ترکیه و ایران در ارتباط باشید.