همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه
00.01.29

اطلاعاتتان از اجاره‌ی خانه در ترکیه چقدر است؟ آیا با پروسه‌ی قانونی اجاره‌نامه آشنایی دارید؟ هزینه‌ها و مزایای اجاره‌ی آپارتمان در ترکیه را می‌دانید؟ آیا با اجاره‌ی خانه در ترکیه می‌توانید اقامت این کشور را دریافت کنید؟
اگر قصد دارید خانه‌ای در ترکیه اجاره کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. ام‌تی‌سی‌ هوم قصد دارد همه‌ی موارد و نکاتی که برای اجاره‌ی خانه در ترکیه نیاز دارید را در اختیارتان بگذارد. با ما همرا باشید.

 

یافتن خانه‌ی مناسب برای اجاره

یافتن خانه‌ای که هم به بودجه‌تان بخورد و هم انتظارات شما را برآورده کند اندکی دشوار است. به همین جهت، غالبا افراد روزها مشغول بازدید از خانه‌ها مختلف هستند. معمولا 3 روش برای پیدا کردن خانه‌ی مناسب وجود دارد:

  1. اجاره مستقیم ملک از صاحب‌خانه: بسیاری از صاحب‌خانه‌ها در ترکیه بدون مراجعه به آژانس املاک به صورت مستقیم ازطریق اعلان‌های محلی ملک‌شان را برای اجاره ارائه می‌کنند. استفاده از این روش مستلزم آشنایی با زبان و محله‌های ترکیه است. و معمولا به دلیل غیر رسمی بودن سند اجاره‌خانه به خارجی‌ها توصیه نمی‌شود.
  2. مراجعه به آژانس املاک: روش سنتی مراجعه به آژانس املاک در محله‌ها، تا حد زیادی نیازهای شما را برآورده می‌کند، به ویژه زمانی که به دنبال خانه در محله‌ی خاصی هستید. اما اگر محله‌ی مشخصی مد نظر شما نیست، مراجعه به آژانس املاک از نظر زمان و مسافتی که روزانه باید طی کنید به صرفه نمی‌باشد.
  3. مراجعه به موسسات اینترنتی املاک و مستغلات: برای خارجی‌هایی که قصد اجاره‌ی خانه در ترکیه را دارند، مراجعه به وبسایت‌های مشاوره و خرید املاک بهترین گزینه می‌باشد. معمولا در این موسسات خانه‌های زیادی در قسمت‌های مختلف شهر وجود دارند. کافی‌ست مطابق بودجه‌تان به چندتایی از آن‌ها سر بزنید.

 

پیش‌نویس اجاره‌نامه در ترکیه
پیش‌نویس اجاره‌نامه، برای تبدیل به سند محضری باید در دفتر نوتر ثبت شود.

 

تنظیم قرارداد؛ چگونه اجاره‌نامه را رسمی کنیم؟

پس از یافتن خانه‌ی مناسب اولین کاری که باید صورت بگیرد، تنظیم قرار میان صاحب‌خانه و مستاجراست. اجاره‌نامه سندی مکتوب است که طی آن موجر و مستاجر تعهدات متقابلی را می‌پذیرند. از جمله میزان اجاره‌بها، مدت اجاره، زمان پرداخت کرایه در هر ماه (یا مدت مقرر) و مشخصات طرفین. وجود سند رسمی و محضری اجاره‌نامه برای دو طرف ضروری‌ست، به ویژه اگر مستاجر شهروند ترکیه نباشد.

نکات ضروری که حتما باید در اجاره‌نامه رسمی درج شود:

• شماره‌ی ملک (شماره‌ی رسمی ثبت شده در شهرداری)

• نام محله

• آدرس دقیق آپارتمان (خیابان اصلی، خیابان فرعی، کوچه)

• نوع ملک (خانه، ویلا، آپارتمان)

• مشخصات ملک (متراژ، سن بنا، پارکینگ و مواردی از این دست)

• نام و نام‌خانوادگی مالک

• شماره‌ی شناسایی صاحب ملک (T.C)

• آدرس سکونت مالک

• نام و نام‌خانوادگی مستاجر

• شماره‌ی شناسایی مستاجر (T.C)

• آدرس مستاجر (آدرس قبلی یا آدرسی مستاجر در آن حضور دارد)

• تاریخ شروع اجاره‌ی ملک

• مدت قرارداد

• هزینه‌ی ماهیانه‌ی یا سالیانه‌ی اجاره

• زمان پرداخت اجاره‌بها

• هدف استفاده (مسکونی، اداری یا تجاری)

• وضعیت ملک

• دارایی‌های تحویل داده شده با اجاره (در صورت مبله بودن ملک)

بیشتر بخوانید: راهنمای اجاره خانه در استانبول

اجاره‌نامه‌ی رسمی را از کجا بگیریم؟

وقتی از طریق مراجعه به آژانس املاک و یا موسسات اینترنتی املاک و مستغلات، ملکی را اجاره می‌کنید، پیش از امضای قرارداد رسمی بین موجر و مستاجر، در دفاتر مذکور پیش‌نویسی که در قسمت قبل اشاره کردیم تهیه می‌شود. اما این سند رسمی نمی‌باشد.

برای رسمی کردن پیش‌نویس اجاره‌نامه مالک و مستاجر باید به دفتر اسناد رسمی ترکیه یا همان نوتر مراجعه کنند و سند اجاره‌نامه را محضری نمایند.
برای محضری کردن و یا به اصلاح نوتر کردنِ اجاره‌نامه؛ پیش‌نویس قرارداد (قولنامه)، اطلاعات کیملیک طرفین (کارت شناسایی) و حضور هر دو در دفترخانه ضروری‌ست. در این پروسه سند رسمی بر اساس پیش‌نویس قرارداد تنظیم حقوقی می‌شود و مالک و مستاجر در انتها آن را امضا و تائید می‌کنند.

اجاره‌ی خانه‌ی مبله در ترکیه
بسیاری از خانه‌ها در ترکیه به صورت مبله اجاره داده می‌شوند.

متوسط اجاره‌بها و هزینه‌های جاری اجاره‌ی خانه در ترکیه

متوسط اجاره‌بهای خانه در شهرهای مختلف ترکیه و در محله‌های مختلف یک شهر متفاوت است. البته میزان اجاره‌ی ملک بستگی به نوع ملک، متراژ و نیز امکانات آن دارد. در جدول زیر متوسط اجاره‌ی ماهیانه‌ی آپارتمان یک ‌خوابه در چند شهر مهم‌ ترکیه را نشان می‌دهیم.

شهر اجاره‌ی آپارتمان مرکز شهر اجاره‌ی آپارتمان حومه‌ی شهر
استانبول 2554.24 1467.62
آنکارا 1581.62 999.07
آنتالیا 1277.19 951.52
ازمیر 1627.28 1049.44
کوش‌آداسی 1150 1050
آلانیا 2100 1837.50
بودروم 2750 2450

بیشتر بخوانید: محله‌های ایرانی نشین استانبول کجاست؟

هزینه‌ی کمیسیون و ثبت محضری اجاره‌نامه

با اجاره‌ی ملک از طریق آژانس یا موسسه‌‌های املاک باید مبلغی به عنوان حق کمیسیون به دفتر مربوطه پرداخت کنید. میزان این مبلغ بر اساس اجاره‌بهای یک‌ساله‌ی ملک به علاوه‌ی 18% مالیات بر ارزش افزوده محاسبه خواهد شد.

همچنین برای رسمی کردن اجاره‌نامه در دفتر نوتر مبلغی بین 150 تا 300 لیر باید پرداخت شود. میزان دقیق هزینه‌ی نوتر کردن به نوع اجاره‌نامه بستگی دارد.

 

هزینه‌ی انتقال مالکیت آب، برق و گاز

بر اساس قوانین املاک در ترکیه چه خانه‌ای به فروش رسیده باشد و چه اجاره داده شود، مالکیت آب، برق و گاز ملک باید تغییر پیدا کند و به نام مالک جدید و یا مستاجر شود. به همین جهت بعد از ثبت رسمی اجاره‌نامه، مستاجر باید با در دست داشتن سند اجاره به اداره‌های زیربط مراجعه کند. و با پرداخت حدودا 300 لیر انتقال مالکیت را انجام دهد.

 

مستاجر چه مواردی را باید رعایت کند؟

اجاره‌ی ملک در ترکیه قوانین مشخصی دارد که مالکان را از ابتکار عمل شخصی منع می‌کند. برای مثال افزایش اجاره‌بها باید بر اساس نرخی اعلامی دولت صورت بگیرد، مالک حق ندارد پیش از پایان اجاره‌نامه نسبت به تحویل ملک و یا افزایش کرایه اقدام کند. از طرف دیگر حقوقی نیز بر گردن مستاجر است. از جمله:

• مستاجر نمی‌تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد.

• اعمال تغییرات در ملک توسط مستاجر ممنوع است، مگر با رضایت کتبی مالک.

• در زمان تحویل ملک، چنانچه خسارتی به خانه وارد شده باشد، مستاجر موظف به تعمیر و بازسازی آن است.

• پس از پایان مدت اجاره، مستاجر باید نسبت به تسویه‌ی قبض‌های خدماتی اقدام کند و مالکیت آن‌را به مالک یا مستاجر بعدی واگذار کند.

• مستاجر باید در مدت مقرر نسبت به تخلیه ملک اقدام کند، وگرنه مجبور به پرداخت جریمه‌ی مالی خواهد شد.

• مستاجر باید تضمین کند با همسایگان با احترام و ادب برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

آیا امکان صدور اجاره‌نامه‌ی جعلی وجود دارد؟

بعضی مواقع افراد برای دستیابی به امتیازات و مزایای خاص یا رفع مشکلی نیاز دارند به صورت صوری دست به تنظیم اجاره‌نامه بزنند. این کار در هر حال غیر قانونی‌ست و در صورت آشکار شدن آن تبعات منفی برای فرد خاطی دربردارد.

اجاره‌نامه‌ی صوری زمانی صادر می‌شود که شخصی به صورت واقعی ملکی را اجاره نمی‌کند، بلکه طرفین از جعلی بودن آن آگاه هستند. اجاره‌‌نامه‌ی جعلی بر اساس اعتماد متقابل صادر می‌شود.

حین امضای اجاره‌نامه‌ی جعلی باید توجه داشته باشید به چه علت و برای ارائه به چه سازمانی این سند را تنظیم کرده‌اید. در اداره‌ی املاک و اداره‌ی مهاجرت با یک استعلام و کنترل‌های واقعی به راحتی جعلی بودن سند پی‌ می‌برند.

اجاره‌ حانه‌ی مبله در ترکیه
در صورت اقامت کوتاه در ترکیه؛ به صرفه‌ترین راه اجاره‌ی خانه‌ی مبله است.

فواید داشتن اجاره‌نامه

اجاره‌ی خانه در ترکیه برای خارجی‌ها مزایایی را به همراه دارد. مهم‌ترین مزیت داشتن اجاره‌نامه؛ امکان دریافت اقامت توریستی یک‌ساله‌ی ترکیه می‌باشد. برای این منظور فرد متقاضی در زمان مراجعه به اداره‌ی نوتر، فرم‌های ویژه‌ای برای اداره‌ی مهاجرت به تعداد افراد خانواده دریافت می‌کند و سپس با ارائه‌ی فرم‌ها و اجاره‌نامه‌ی محضری اقامت توریستی خود را دریافت می‌کند.

اجاره‌ی خانه در ترکیه برای افرادی که جهت اقامت کوتاه مدت (کمتر از 90 روز) به ترکیه سفر کرده‌اند، مزیت‌های بی‌شماری دارد: کاهش هزینه‌ها، دسترسی راحت‌تر به مراکز تفریحی و مراکز خرید، عدم داشتن محدودیت برای نفرات و امکان اجاره‌ی خانه‌های مبله.

برای افرادی که خواهان دریافت اقامت در ترکیه به صورت بلند مدت هستند داشتن اجاره‌نامه یا سند خرید ملک از مدارک اساسیِ قابل ارائه به اداره‌ی مهاجرت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه

سخن پایانی

برای اجاره‌ی ملک در ترکیه، آشنایی با محله‌ها و فضاهای شهری مانند دسترسی‌های محلی، مراکز تفریحی و رفاهی، مراکز آموزشی یا درمانی بسیار ضروری‌ست. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر به واسطه‌ی اجاره‌ی ملک به دنبال اخذ اقامت در ترکیه هستید، یا به تازگی به این کشور مهاجرت کردید، و شناخت کافی از محیط‌های شهری ندارید، با مشاوران معتمد و معتبر در زمینه‌ی املاک تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان، مناسب‌ترین ملک را پیدا کنید.
چنانچه در ترکیه زندگی می‌کنید، بهترین محله‌های شهری که در آن ساکن هستید را در قسمت نظرات با سایر ایرانیان به اشتراک بگذارید و بگویید این محله‌ها چه مزایایی دارند.