با صفر تا صد تحصیل در رشته‌ی پزشکی ترکیه آشنا شوید

با صفر تا صد تحصیل در رشته‌ی پزشکی ترکیه آشنا شوید
00.07.26

تحصیل پزشکی در ترکیه متقاضیان زیادی دارد. محبوبیت رشته‌های پزشکی در ترکیه به دو فاکتور مهم باز می‌گردد؛ هزینه‌ی پایین تحصیلات و اعتبار علمی دانشگاه‌های این کشور. اما چطور می‌شود از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش گرفت؟ آیا امکان تحصیل رایگان در رشته‌ی پزشکی وجود دارد؟ مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟ در این مقاله از ام تی سی هوم به این موارد و سوال‌های بیشتر پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تحصیل در ترکیه برای ایرانیان چگونه است؟

ترکیه از معدود کشورهایی‌ست که ایرانیان برای ورود به آن نیاز به ویزا ندارند. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ترکیه ابتدا باید نسبت به دریافت پذیرش دانشگاهی اقدام کنند. سپس می‌توانند اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت نمایند.
در نتیجه می‌توانند از امکان‌هایی مانند افتتاح حساب، کد مالیاتی، اجازه‌ی اجاره‌ی آپارتمان و حقوق شهروندی ترکیه برخوردار شوند. دریافت اقامت تحصیلی برای ایرانیان بسیار آسان است.
مدت اقامت تحصیلی در ترکیه،‌ بستگی به طول دوره‌ی تحصیل دارد. برای مثال در رشته‌ی پزشکی حداقل 6 سال در نظر گرفته می‌شود. این مدت از طریق ادامه‌ی تحصیل در دوره‌‌های تکمیلی و یا تغییر نوع اقامت قابل تمدید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه چه شرایطی دارد؟

از آنجایی که تقاضا برای رشته‌‌های علوم پزشکی در تمام جهان بالاست، تحصیل پزشکی در ترکیه نیز کار چندان آسانی نیست. متقاضیان برای ورود به دوره‌‌های دانشگاهی باید با موفقیت آزمون‌‌ YOS یا SAT را پشت سر بگذارند. و از آنجایی که تعداد متقاضیان زیاد است، گذر از این آزمون منوط به دریافت نمرات بسیار بالایی است.
در ترکیه آزمون ورودی در هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می‌شود. داوطلب ورود به دانشگاه‌های دولتی باید در آزمون Yos شرکت کند. این آزمون به زبان ترکی انجام می‌گیرد. در نتیجه داوطلب خارجی باید قبلا موفق به دریافت مدرک تومر با حداقل نمره‌ی B2 شده باشد.
چنانچه متقاضی شرکت در دوره‌‌های انگلیسی زبان پزشکی در ترکیه باشید، باید در آزمون SAT شرکت کنید. این آزمون برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برگزار می‌شود.
در صورت قبولی در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه به زبان انگلیسی، باید مهارت‌های زبان ترکی‌‌تان را افزایش دهید، چرا که در سال سوم دوره‌های عملی و کار بالینی به عنوان بخشی مهمی از تحصیل آغاز خواهد شد.

معرفی آزم
آزمون ورودی دانشگاه در ترکیه نیز به صورت تستی برگزار می‌شود.

تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون تنها در دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی امکان‌پذیر است. در حال حاضر حدود 80 دانشگاه پزشکی در ترکیه بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند. اما باید توجه داشته باشید هزینه‌ی شرکت در دوره‌های بدون کنکور به مراتب بیشتر از سایر دانشگاه‌هاست.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

خوشبختانه دانشگاه‌هایی که بدون آزمون ورودی اقدام به ثبت‌نام دانشجویان می‌کنند، محدودیت ظرفیت ندارند. اغلب این دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی در شهر استانبول واقع شده‌اند. آنکارا و ازمیر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
تحصیل در این دانشگاه‌ها مزایای زیادی برای دانشجویان دارد. از جمله:

  • صرفه‌جویی در زمان، بدون صرف وقت برای دوره‌ی آمادگی آزمون
  • امکان دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی
  • تحصیل به زبان‌های بین‌المللی؛ انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی
  • استفاده از تسهیلات ویژه‌ی دانشجویی و برنامه‌های حمایتی
  • امکان شرکت در دوره‌های آموزشی بین‌المللی مانند اراسموس
  • دریافت راحت‌تر ویزای شینگن اروپایی

بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

دغدغه‌ی اصلی کسانی که قصد ادامه‌ی تحصیل در ترکیه را دارند، پذیرش از دانشگاهی‌ست که اعتبار علمی بالاتری داشته باشد. هیچ کس دوست ندارد با صرف زمان و هزینه مدرک غیر معتبری به دست بیاورد.
مهم‌ترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه از نظر رنک ملی و بین‌المللی در سال 2021 عبارتند از:

  1. دانشگاه استانبول Istanbul University
  2. دانشگاه آکدنیز Akdeniz University
  3. دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  4. دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University
  5. دانشگاه ارکیز Erciyes University
  6. دانشگاه حاجت‌تپه Hacettepe University
  7. دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University
  8. دانشگاه آنکار Ankara University
  9. دانشگاه قاضی Gazi University
  10. دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه ‌های دولتی ترکیه در استانبول

بورسیه‌ی پزشکی ترکیه

دریافت بورسیه در رشته‌ی پزشکی در ترکیه کمی متفاوت‌تر از سایر رشته‌هاست. پروسه‌ی دریافت بورسیه پزشکی تنها در زمان تحصیل امکان‌پذیر است، آن هم تنها در دانشگاه‌های دولتی که به زبان ترکی آموزش می‌دهند.
برای دریافت بورسیه پزشکی ابتدا باید در آزمون Yos شرکت کنید. پس از قبولی سال اول (ترم 1 و 2) را به روال معمول می‌گذرانید. برای سال دوم به بعد می‌توانید درخواست بورسیه را به دانشگاه تقدیم کنید.
شرایط تائید درخواست بورسیه چندان آسان نیست. چرا که متقاضی باید نمرات بالایی در ترم‌های اول کسب کرده باشد. امکان تحصیل رایگان پزشکی در سال تنها به 2 یا 3 دانشجو برتر اعطا می‌شود.

تحصیل پزشکی در ترکیه چند سال است؟

برای تحصیل پزشکی در ترکیه و حتی بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی،‌متقاضی ابتدا باید به مدت یک‌سال وارد کالج شود. دوره‌ی کالج مرحله‌ی آماده‌سازی دانشجویان برای شرکت در آزمون پزشکی دانشگاه‌هاست. حضور در این دوره برای متقاضیان اجباری‌ست و بخشی از فرآیند تحصیل پزشکی در ترکیه محسوب می‌شود.

مدت زمان تحصیل پزشکی در ترکیه

بعد از پایان دوره‌ی کالج، داوطلب رشته‌ی پزشکی باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کند. در صورت قبولی وارد دوره‌ی اصلی دانشگاهی خواهد شد. طول دوره‌ی تحصیل در رشته‌ی پزشکی 5 سال است.
2 سال ابتدایی دروس علوم پایه و نظری‌ آموزش داده می‌شود. سال سوم آشنایی مقدماتی با بیماری‌ها را شامل می‌شود. از سال 4 به بعد کارآموزی بالینی صورت می‌گیرد. در سال ششم، دانشجویان می‌توانند تحت نظارت دانشگاه وارد دوره‌ی عملی و آموزشی بیمارستان‌ها شوند.

تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه
تا سال سوم دانشجویان پزشکی مشغول آموزش مبانی تئوری هستند.

تحصیل پزشکی در ازمیر ترکیه

مهم‌ترین شهر دانشگاهی ترکیه پس از استانبول و آنکارا، ازمیر است. تعداد ایرانیانی که این شهر را برای تحصیل به ويژه در رشته‌ی پزشکی انتخاب می‌کنند کم نیستند.
چهارمین دانشگاه پزشکی برتر ترکیه؛ دوکوز ایلول در شهر ازمیر واقع شده. بخش علوم پزشکی این دانشگاه شامل دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم پزشکی می‌شود.
علاوه بر این دانشگاه اژه نیز، با وجود دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی از اعتبار بالایی میان دانشگاه‌های ترکیه برخوردار است. از سال 1393 تاکنون بر اساس توافق‌نامه‌ی میان دانشگاه اژه و دانشگاه علوم پزشکی ایران، تبادل دانشجو میان این 2 موسسه‌ی تسهیل شده.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون یوس

آزمون یوس برای ورود به دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه طراحی شده. بنابراین برای تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی دیگر لازم نیست در این آزمون شرکت کنید.
اگر می‌خواهید از طریق آزمون وارد دانشگاه‌های خصوصی ترکیه شوید باید در آزمون سات شرکت کنید. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه بدون آزمون، از دانشجویان ثبت‌نام به عمل می‌آورند.

تحصیل پزشکی در ترکیه یا روسیه

روسیه و ترکیه هر دو از کشورهای محبوب برای دانشجویان رشته‌ی پزشکی هستند. هزینه‌ی تحصیل در ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌ است. اگر مبلغ شهریه ملاک انتخاب شما باشد، هزینه‌ی تحصیل و زندگی در ترکیه به مراتب کمتر از روسیه است.
پذیرش دانشگاهی در روسیه، راحت‌تر است. اغلب موسسات علمی در روسیه آزمون ورودی ندارند و بر اساس سوابق علمی اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. دانشگاه‌های پزشکی روسیه اعتبار جهانی بالاتری دارند. اما در مقابل آموختن زبان روسی سخت‌تر از ترکی است. ضمن آنکه تدریس در دانشگاه‌های روسیه کمتر به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است.

شهریه دانشگاه پزشکی در ترکیه
شهریه دانشگاه، اجاره‌ی خانه، هزینه‌ی خورد و خوراک و لوازم تحصیل عمده‌ترین هزینه‌های تحصیل در ترکیه هستند.

هزینه‌ی تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه‌ی تحصیل در ترکیه شامل مبلغ شهریه، هزینه‌ی اسکان و هزینه‌های جاری می‌شود. برآورد میزان دقیق این مبلغ به عوامل مختلفی مانند نوع دانشگاه، نوع اقامتگاه و سبک زندگی افراد دارد.
به نظر می‌آید با روش‌هایی می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. برای مثال دریافت بورسیه می‌تواند، شهریه و خدماتی مانند خوابگاه را رایگان کند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

هزینه‌ی تحصیل پزشکی در ترکیه به تومان

هزینه‌ی تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی عمدتا بین 300 تا 1500 دلار برآورد می‌شود. برای درک دقیق‌تر این مبلغ با توجه به قیمت روز دلار هزینه‌های سالانه‌ی تحصیل بین 8 تا 40 میلیون تومان می‌باشد.
این مبلغ صرفا شامل شهریه دانشگاهی می‌شود.

هزینه‌ی تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است؟

علاوه بر شهریه، زندگی دانشجویی مخارج دیگری دارد. خرید کتب و ملزومات تحصیل، هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن و هزینه‌های جاری مهم‌ترین مبالغی‌ست که دانشجویان باید به صورت ماهانه پرداخت کنند.
اگر بخواهیم برآوردی از این مبلغ داشته باشیم، باید محدوده‌ی 300 تا 500 دلار را به صورت متوسط در نظر بگیریم. که با دلار 27.000 تومانی می‌تواند 8 تا 13 میلیون در نظر گرفت.

هزینه‌ی تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر است. معمولا رنج 10.000 تا 25.000 دلاری را برای برآرود این مبلغ در نظر می‌گیرند. البته این مبلغ به صورت سالیانه محاسبه شده.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

برای تحصیل رایگان در ترکیه باید موفق به دریافت بورسیه در دانشگاه‌های دولتی ترکیه شوید. در این صورت به جز سال اول که باید شهریه پرداخت نمائید. ادامه‌ی دوره‌ی تحصیل نه تنها شهریه، بلکه کرایه خوابگاه و بیمه‌ی سلامت شما رایگان خواهد شد. ضمن آنکه حقوقی نیز از دانشگاه به عنوان کمک هزینه دریافت خواهید کرد.

جمع‌بندی

مدارک دانشگاهی ترکیه در رشته‌ی پزشکی در ایران نیز دارای اعتبار هستند. به این معنی که پس از پایان دوره‌ی تحصیلی در ترکیه، به راحتی می‌توانید جذب بازار کار ایران شوید. همچنین شهریه‌های تحصیل پزشکی در ترکیه و ایران تفاوت چندانی ندارد. اگر برای تحصیل در ترکیه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران تحصیلی ما صحبت و راهنمایی‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید. شما می‌توانید به سایت تحصیل ترکیه ما به نشانی https://turkey-study.com/ مراجعه کنید.