از 0 تا 100 مراحل دریافت ویزای آلمان

از 0 تا 100 مراحل دریافت ویزای آلمان
02.04.25

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس برای سفر به آلمان نیازی به ویزا نخواهند داشت اما کسانی که از کشورهای دیگر هستند برای رفتن به آلمان نیاز به دریافت ویزا دارند. چندین نوع مختلف ویزا در آلمان وجود دارد و مهم است که برای ویزای صحیح اقدام کنید. کسانی که کمتر از سه ماه به این کشور سفر می‌کنند (نه برای کار یا تحصیل) می‌توانند برای ویزای توریستی اقدام کنند. راهنمای زیر مراحل دریافت ویزای آلمان را شرح می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بفهمید بسته به هدف اقامت خود در آلمان، چه مدارکی لازم است، روند درخواست چگونه کار می‌کند و چه مدت زمان رسیدگی به ویزا نیاز دارید.

چگونه برای ویزای آلمان اقدام کنیم؟

شما می‌توانید برای ویزای آلمان با پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده در زیر درخواست دهید:

  • فرم درخواست ویزای آلمان را تکمیل کنید.
  • مدارک خود را آماده کنید
  • از سفارت/کنسولگری وقت بگیرید.
  • به مصاحبه ویزا بروید.
  • اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید.
  • هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید.
  • ویزای آلمان خود را دریافت کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این مراحل ممکن است به یک ترتیب مورد نیاز نباشند، این بر اساس جایی که برای ویزای خود درخواست می‌کنید متفاوت است.

مراحل دریافت ویزای آلمان
مراحل دریافت ویزای آلمان

مراحل دریافت ویزای آلمان

ویزا برای افرادی که برای زندگی، کار یا تحصیل به آلمان مهاجرت می‌کنند ضروری است. برای دریافت ویزای آلمان، باید برای آن اقدام کنید. مراحل دریافت ویزای آلمان می‌تواند پیچیده به نظر برسد، در این بخش مراحل دریافت ویزای آلمان به سادگی شرح داده شده است.

1. فرم درخواست ویزای آلمان را تکمیل کنید

قبل از شروع مراحل دریافت ویزای آلمان، باید مطمئن شوید که فرم ویزای صحیح را دارید. به طور کلی، دو نوع اصلی فرم درخواست ویزای آلمان وجود دارد:

  • فرم ویزای کوتاه مدت (ویزای C) : این فرم درخواست ویزای توریستی است که به شما امکان می‌دهد تا زمانی که اعتبار دارد وارد آلمان شوید و از آن بازدید کنید. اعتبار ویزای C آلمان 90 روز در یک دوره 180 روزه است.
  • فرم ویزای اقامت طولانی مدت (ویزای D): ویزای بلند مدت برای اهداف مختلفی مانند کار، خانواده یا تحصیل صادر می‌شود. اعتبار ویزای D بستگی به دلیل رفتن شما به آلمان دارد.

برای هر یک از فرم‌های ویزا، باید مشخصات شخصی و اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین پر کنید. پس از تکمیل فرم آنلاین، برای ادامه مراحل دریافت ویزای آلمان باید آن را پرینت بگیرید و امضا کنید تا بتوانید هنگام مراجعه به سفارت یا کنسولگری، آن را با خود ببرید.

2. مدارک خود را آماده کنید

پس از تهیه فرم درخواست چاپ شده، برای ادامه مراحل دریافت ویزای آلمان باید مدارک خود را آماده کنید. به طور کلی، شما باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • فرم درخواست ویزا: فرم درخواست ویزا فرم را با اطلاعات صحیح با رعایت اطلاعات موجود در بقیه مدارک تکمیل کنید.
  • گذرنامه: برای حداقل 3 ماه پس از تاریخ خروج برنامه‌ریزی شده شما از آلمان معتبر است.
  • عکس: دو قطعه عکس پاسپورتی، این عکس‌ها باید یکسان باشند و در سه ماه گذشته گرفته شده باشند.
  • برنامه سفر: یک کپی از رزرو خط هوایی رفت و برگشت با جزئیات مسافر و تاریخ‌هایی که ثابت می‌کند اقامت در شینگن از 90 روز تجاوز نمی‌کند.
  • اثبات تمکن مالی: طبق اطلاعات کمیسیون اروپا، متقاضی خارجی که برای ویزای آلمان درخواست می‌کند باید بتواند 45 یورو در روز را برای مدت اقامت در خاک آلمان به سفارت یا کنسولگری آلمان گواهی دهد.
  • مدارک اقامت در آلمان: مدرکی که از طریق آن به سفارت یا کنسولگری آلمان ثابت کنید که در طول سفر خود در آلمان کجا اقامت خواهید داشت.
  • گواهی بیمه درمانی خریداری شده: قبل از درخواست خود، باید بیمه سلامت مسافرتی را برای کل قلمرو آلمان و سایر کشورهای شینگن دریافت کنید. بیمه شما باید اورژانس‌های پزشکی را با حداقل 30000 یورو پوشش دهد.

بیشتر بخوانیدچطور وارد دوره آموزش زبان آلمانی در ترکیه شویم؟

اخذ ویزای آلمان
اخذ ویزای آلمان

اینها فقط الزامات اصلی هستند، برای هر نوع ویزا به اسناد خاصی مانند قرارداد کار، سوابق تحصیلی، گواهی خانواده و غیره نیاز دارید. لیست مدارک لازم را عموماً می‌توانید در وب سایت سفارت آلمان یا کنسولگری آلمان در کشور محل اقامت خود بیابید. علاوه بر این برخی از مدارک شما ممکن است نیاز به ترجمه یا مهر آپوستیل داشته باشند، بنابراین قبل از درخواست با نزدیک‌ترین دفتر ویزا در کشور خود تماس گرفته و نحوه تهیه مدارک خود را جویا شوید.

3. وقت کنسولگری یا سفارت بگیرید

درخواست‌های ویزا توسط کنسولگری‌ها و گاهی اوقات سفارتخانه‌ها زمانی که کنسولگری در یک کشور خاص وجود ندارد بررسی می‌شود. شما باید نزدیک‌ترین کنسولگری به خود، سفارت، یا دفتر رسمی ویزای دیگری را که مسئول صدور ویزای آلمان برای کشور شما است، پیدا کنید. معمولاً می‌توانید به صورت آنلاین وقت رزرو کنید، اما گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که شخصاً مراجعه کرده و قرار خود را تعیین کنید.

4. به مصاحبه ویزا بروید

در ادامه مراحل دریافت ویزای آلمان پس از تأیید قرار ملاقات، باید در مصاحبه خود در دفتر ویزا شرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که به موقع می‌رسید زیرا اگر حتی چند دقیقه دیرتر برسید، قرار شما لغو می‌شود.

در طول مصاحبه از شما سؤالاتی در مورد سفر به آلمان پرسیده می‌شود، چرا می‌خواهید سفر کنید، چقدر زمان می‌خواهید در آنجا بگذرانید و آیا قصد دارید از مکان‌های دیگر دیدن کنید. همچنین ممکن است از شما سؤالاتی در مورد خودتان پرسیده شود، کل مصاحبه حدوداً 10 دقیقه طول می‌کشد.

لطفاً مطمئن شوید که برای ویزایی درخواست می‌کنید که با هدف اقامت شما در آلمان مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر اقامت شما در آلمان برای مقاصد کاری باشد، باید ویزای کار دریافت کنید. این تنها راهی است که می‌توانید در رابطه با ویزای خود در آلمان اجازه اقامت دریافت کنید، بنابراین اقامت آلمان از طریق سرمایه‌ گذاری جزء این دسته از ویزا قرار می‌گیرد.

5. اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید

وقتی به سفارت یا کنسولگری می‌روید، باید اطلاعات بیومتریک خود را نیز ارسال کنید. اگر قبلاً این کار را برای ویزای قبلی آلمان انجام داده‌اید، ممکن است لازم نباشد دوباره همین کار را انجام دهید. اگر اولین سفر شما باشد، پس از مصاحبه، یک افسر اثر انگشت شما را اسکن می‌کند.

6. هزینه درخواست ویزا را بپردازید

در اکثر موارد، قبل از مصاحبه باید هزینه ویزا را پرداخت کنید. با این حال، این الزام از کشوری به کشور دیگر تغییر می‌کند. در برخی از کشورها، هنگام پر کردن فرم درخواست، باید هزینه ویزا را به صورت آنلاین پرداخت کنید و سپس رسید خود را به همراه داشته باشید، در حالی که در کشورهای دیگر ممکن است پس از پایان مصاحبه، مجبور به پرداخت هزینه شوید.

هزینه دریافت ویزای آلمان
هزینه دریافت ویزای آلمان

با این وجود، زمانی که برای مصاحبه و مراحل دریافت ویزای آلمان خود به سفارت یا کنسولگری مراجعه می‌کنید، هزینه ویزای شما باید پرداخت شود. هزینه معمول برای ویزای کوتاه مدت 80 یورو است، اما بسته به نوع ویزای آلمان که درخواست می‌کنید، هزینه آن ممکن است تغییر کند.

7. ویزای آلمان خود را دریافت کنید

آخرین مراحل دریافت ویزای آلمان دریافت ویزا است. پس از تکمیل درخواست، باید 10 تا 15 روز کاری منتظر بمانید تا به درخواست ویزا پاسخ داده شود. اگر درخواست شما موفقیت آمیز بود، اکنون می‌توانید با ویزای خود به آلمان سفر کنید. اگر برای ویزای طولانی مدت درخواست داده‌اید، زمان انتظار می‌تواند تا چند ماه باشد.

در صورتی که ویزای شما رد شود، در نامه ریجکت اطلاعات دقیقی در مورد دلیل رد شدن ویزای خود و نحوه درخواست تجدید نظر در مورد تصمیم دریافت خواهید کرد. معمولاً یک ماه فرصت دارید تا در نمایندگی محلی که در ابتدا برای ویزا درخواست دادید درخواست تجدید نظر کنید.

هزینه درخواست ویزای آلمان چقدر است؟

هزینه ویزای شینگن آلمان به شرح زیر است:

  • 80 یورو برای بزرگسالانی که برای ویزای کوتاه مدت اقدام می‌کنند.
  • 75 یورو برای بزرگسالانی که برای ویزای طولانی مدت اقدام می‌کنند.
  • 40 یورو برای کودکان زیر 12 سال.
  • برای کودکان زیر 6 سال رایگان است.

چه مدت می‌توانیم بدون ویزا در آلمان بمانیم؟

همه اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می‌توانند تا 90 روز در یک دوره 180 روزه وارد آلمان شده و در آلمان بمانند. اگر می‌خواهند بیشتر بمانند، باید در مقامات مربوطه آلمان ثبت نام کنند.

آیا می‌توانم ویزای شینگن خود را در آلمان تمدید کنم؟

بله، شما می‌توانید ویزای شینگن آلمان خود را تمدید کنید، اما فقط در موارد استثنایی شما باید تمدید خود را به اداره خارجی (BAMF) ارسال کنید.

سخن پایانی

برای بازدید از آلمان، نیاز به ویزا است. از سال 1995 که آلمان به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیز به عضویت منطقه شنگن درآمد، مسافران می‌توانند با ویزای شینگن وارد آلمان شوند. اگر قصد دارید برای یک سفر اقامت کوتاه مدت (حداکثر 90 روز) به آلمان سفر کنید، باید برای ویزای شینگن کوتاه مدت به آلمان که به عنوان ویزای نوع C نیز شناخته می‌شود، درخواست دهید و اگر قصد اقامت در این کشور را دارید. آلمان بیش از 90 روز، باید برای ویزای طولانی مدت آلمان که ویزای نوع D نیز شناخته می‌شود، درخواست دهید. برای آشنایی با مراحل دریافت ویزای آلمان، راهنمای ام تی سی هوم را مطالعه کنید.