راهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل

راهنمای جامع کسب اقامت ترکیه از طریق تحصیل
00.08.01

اقامت تحصیلی ترکیه، زمانی محقق می‌شود که بتوانید از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی این کشور پذیرش تحصیلی دربافت کنید. اما اخذ اقامت دانشجویی چه مراحلی دارد؟ چگونه میسر می‌شود؟ آیا قابلیت تبدیل به اقامت دائم ترکیه را دارد؟ برای پاسخ به این سوالات راهنمای جامع دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه را برای شما تدارک دیدیم. با ام تي سي هوم همراه باشید.

اقامت ترکیه از طریق دانشجویی

برای دریافت اقامت ترکیه روش‌های زیادی وجود دارد، که هر یک مراحل ویژه‌ی خود را باید طی کنند. حتی شما می‌توانید اقامت تحصیلی خود را به شیوه‌های دیگری نیز تبدیل کنید. به همین دلیل پیش از هر توضیحی روش‌های مختلف دریافت اجازه‌ی زندگی در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

اقامت تحصیلی و دانشجویی ترکیه

برای شروع یا ادامه‌ی تحصیل در ترکیه از مقطع دبستان تا دکترا، ابتدا باید برای دریافت پذیرش یا ثبت‌نام اقدام کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید، هر مقطع تحصیلی شرایط ویژه‌ی خود را دارد.
مدارس ترکیه تنوع زیادی از نظر زبان و سیستم آموزشی دارد. هرچقدر مقطع تحصیلی بالاتر باشد، تسلط دانش‌آموز در زبان ترکی یا انگلیسی بالاتر باشد. در ضمن برخی مدارس ترکیه به زبان‌های دیگر مانند آلمانی، فرانسوی یا روسی نیز آموزش می‌دهند.
ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس مستلزم ارائه‌ی مدرک زبان متناسب با دوره است.
برای دوره‌ی کارشناسی متقاضیان علاوه بر مدرک معتبر تومر باید درآزمون Yos شرکت کنند. بعد از دریافت حد نصاب نمره، موفق به دریافت پذیرش خواهند شد. در مرحله‌ی بعد بر اساس نامه‌ی پذیرش دانشگاه، باید برای دریافت اقامت تحصیلی از طریق سفارت ترکیه در ایران یا اداره‌ی مهاجرت در ترکیه اقدام کنند.
اخذ اقامت تحصیلی ترکیه از طریق شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شبیه به مقطع کارشناسی است. با این تفاوت که علاوه بر مدرک زبان تومر، متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه ALES شرکت کند و حد نصاب نمره را دریافت کند.
لازم به ذکر است چنانچه زبان آموزشی دانشگاه انگلیسی باشد، به جای مدرک تومر، ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل ضروری‌ست.

بيشتر بخوانيد: دریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

اقامت ترکیه از طریق کار

برای دریافت اقامت کاری در ترکیه، باید از طریق موسسه‌های کاریابی ترکیه‌ای یا بین‌المللی اقدام کنید. با این روش به راحتی می‌توانید یک کارفرمای ترکیه‌ای پیدا کنید که با نامه‌ی رسمی شما را دعوت به کار کند.
همانند اقامت تحصیلی در این روش نیز با در دست داشتن دعوت‌نامه‌ی کاری باید به سفارت ترکیه در تهران مراجعه نمائید تا ویزای کاری دریافت کنید. همزمان کارفرمای ترک نیز از طریق اداره‌ی کار ترکیه، مجوز اشتغال شما را دریافت خواهد کرد.

بيشتر بخوانيد: راهنمای جامع اجازه‌ی کار در ترکیه

اقامت ترکیه با خرید خانه

با خرید خانه به ارزش حداقل 250.000 دلار می‌توانید برای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه اقدام کنید. فرقی هم ندارد که نوع ملک چه باشد یا در کدام شهر ترکیه واقع شده باشد. دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک ابتدا 2 ساله است.
در صورت تمایل می‌توانید اقامت خود را تمدید کنید و در نهایت موفق به دریافت اقامت دائم و شهروندی ترکیه شوید.

اقامت ترکیه با خرید خانه

تحصیل رایگان در ترکیه: از شایعه تا واقعیت

حتما شما هم درباره‌ی تحصیل رایگان در ترکیه شنیده‌اید. چقدر این موضوع حقیقت دارد؟ و چگونه امکان‌پذیر است؟
برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به صورت رایگان تنها یک راه وجود دارد؛ دریافت بورسیه تحصیلی. دولت ترکیه هر سال تعداد محدودی دانشجویی را به صورت فول‌فوند (بورسیه 100٪) مورد پذیرش قرار می‌دهد.

تحصیل رایگان در ترکیه
دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ترکیه علاوه بر ذخیره‌ی هزینه‌ی تحصیل، درآمدی تحت عنوان کمک هزینه‌ی تحصیلی را هم شامل می‌شود.

اما گرفتن بورسیه تحصیلی کار دشواری‌ست. دانشجویانی که متقاضی دریافت بورسیه هستند باید توانایی تحصیلی و زبانی بالایی داشته باشند. حتی در این صورت هم باید با دانشجویان نمونه‌ی دیگر نیز رقابت کنند.
اما اگر موفق به دریافت بورسیه شوید، بسیاری از هزینه‌ها برای شما رایگان خواهد شد. علاوه بر ثبت‌نام در دانشگاه، بیمه، خوابگاه و بلیط رفت و برگشت‌تان توسط دولت پرداخت می‌شود.
حتی مبلغی هم به عنوان کمک هزینه‌ی تحصیل بین 800 تا 1600 لیر بسته به مقطع تحصیلی دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تحصیل در ترکیه

مراحل اقامت دانشجویی در ترکیه

اولین مرحله‌ برای دریافت اقامت تحصیلی ترکیه، آشنایی با دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی در این کشور است. هر دانشگاهی در ترکیه به صورت مستقل و مجزا هر ساله آزمون ورودی برگزار می‌کند. بنابراین بعد از آشنایی با دانشگاه به سایت‌های آن‌ها مراجعه کنید و از تاریخ آزمون و شرایط اخذ پذیرش اطلاعات لازم را کسب کنید.
در مرحله‌ی بعدی باید بتوانید از دانشگاه مورد نظرتان پذیرش دریافت کنید. سپس برای دریافت اقامت تحصیلی به سفارت ترکیه در تهران مراجعه نمائید تا مراحل اداری طی شود.

مدراک لازم برای دریافت اقامت دانشجویی

  • فرم پذیرش دانشگاه
  • مدارک و سوابق تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر (تومر، تافل یا آیلتس)
  • ارائه‌ی مدرکی دال بر پرداخت شهریه ورودی (در صورت دریافت بورسیه، مدارک مربوطه)
  • معرفی‌نامه که شامل دلایل و انگیزه‌های تحصیلی‌ست
  • سوابق علمی و پژوهشی
  • نامه‌ی تمکن مالی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • 4 قطعه عکس پرسنلی
  • مدراک بیمه‌ی‌ درمانی معتبر
  • پرداخت هزینه‌ی اداری

هزینه‌ی اقامت دانشجویی در ترکیه

علاوه بر رنک علمی بالای بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه، مهم‌ترین دلیلی که ایرانیان تحصیل در ترکیه را انتخاب می‌کنند، هزینه‌های پایین زندگی در این کشور نسبت به کشورهای دیگر است.
دریافت بورسیه تحصیلی کار دشواری‌ست. برای کاهش هزینه‌های زندگی در ترکیه، ورود به دانشگاه‌های دولتی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. با این حال بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی اعتباری جهانی برای خود کسب کرده‌اند.
هزینه‌ی تحصیل در مقاطع مختلف در ترکیه:

  • دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه‌های ترک زبان: از 240 تا 750 دلار
  • دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه‌های انگلیسی زبان: از 450 تا 1500 دلار
  • تحصیلات تکمیلی به زبان ترکی: از 300 تا 600 دلار
  • تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی: از 600 تا 900 دلار

علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه‌ی زندگی دانشجویی در ترکیه در حدود 450 تا 600 دلار برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل زندگی تحصیلی و دانشجویی در ترکیه

تمدید اقامت دانشجویی ترکیه

مدت زمان اقامت تحصیلی ترکیه به مقطع و زمان فارغ‌التحصیلی بستگی دارد. چنانچه بورسیه دانشگاه دریافت کرده باشید، محدودیت زمانی بیشتری خواهد داشت.
اما در مورد دانشجویان دیگر، این مدت بستگی به زمان پایان تحصیلات دارد. مادامی که مجاز به ثبت‌نام در دانشگاه باشید، اقامت‌تان خودکار تمدید می‌شود.
بعد از پایان تحصیلات در مدت مشخصی، اعتبار اقامت تحصیلی پایان می‌پذیرد، اما چنانچه از طریق خرید ملک یا دریافت اجازه‌ی کار تمایل به حضور در ترکیه را داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است.
همچنین می‌توانید برای تمدید اقامت تحصیلی در مقاطع تحصیلی بالاتر ثبت کنید یا دوره‌ی آموزشی زبان ترکی را شروع کنید.

بیشتر بخوانیددریافت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

اقامت کاری ترکیه
بعد از پایان تحصیلات با جذب در بازار کار می‌توان برای تغییر اقامت تحصیلی به کاری اقدام کرد.

کارت اقامت دانشجویی ترکیه

بعد از دریافت پذیرش دانشگاهی می‌توانید به دو روش برای اخذ اقامت تحصیلی ترکیه اقدام کنید. می‌توانید از طریق سفارت ترکیه در تهران وارد عمل شوید. یا می‌توانید با سفری توریستی به این کشور مراحل دریافت اقامت خود را پیگری نمائيد.
بعد از تکمیل پروسه‌ی دریافت اقامت، کارت اقامت یا کیملیک کارت دریافت خواهید کرد. در نتیجه می‌توانید از خدمات مختلف مانند افتتاح حساب، بیمه، کارت‌های اعتباری حمل و نقل و غیره برخوردار شوید.

سخن پایانی

کسانی که اقامت موقت ترکیه دارند، می‌توانند بعد از 5 سال برای اقامت دائم درخواست بدهند. این قانون در مورد اقامت تحصیلی ترکیه اندکی متفاوت است. چنانچه شما به مدت 5 سال در ترکیه تحصیل کرده‌ باشید، 2.5 سال دیگر نیز باید از طربق کار یا سرمایه‌گذاری اقامت خود را تمدید کنید تا موفق به اخذ اقامت دائم ترکیه شوید.

اگر مایلید در زمینه تحصیل در ترکیه راهنمایی بیشتری دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت تحصیل ما به آدرس https://turkey-study.com/ مراجعه و با مشاوران بخش تحصیل ما صحبت کنید.