راهنمای سفر به ترکیه برای دانشجویان

راهنمای سفر به ترکیه برای دانشجویان
00.07.14

طی چند سال اخیر سرلوحه اهداف کشور ترکیه رشد و پیشرفت در اقتصاد جهانی بوده و به منظور توسعه بیشتر تمرکز خود را بر روی آموزش عالی قرار داده است، به گونه ای که هم‌اکنون چه از لحاظ کار و تحصیل و چه از لحاظ گردشگری میان مطرح‌ترین کشورهای جهان جای گرفته است. از این رو سالانه افراد بسیاری برای مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل اقدامات لازم را به کار می‌گیرند تا زندگی خوب و با کیفیتی را در ترکیه تجربه کنند. اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

چگونه اقامت تحصیلی ترکیه بگیریم؟

برای اقدام به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و عزم مهاجرت به این کشور، قبل از هر چیزی باید دعوتنامه و نامه پذیرش از مراکز آموزشی ترکیه داشته باشید. دعوتنامه از دانشگاه ترکیه به هنگام ثبت درخواست ویزا نشان می‌دهد که دانشجوی متقاضی از سوی یک  موسسه آموزشی، پذیرش اولیه را اخذ نموده و در حال حاضر به دریافت ویزای تحصیلی نیازمند است. در این مرحله است که دانشجویان متقاضی درخواست و تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را ارسال کرده و در نهایت با بررسی‌های ماموران مهاجرتی و طی کردن تمامی مراحل و شرایط واجد صلاحیت و با دریافت ویزای تحصیلی برای مهاجرت به کشور زیبای ترکیه آماده می‌شوند.

نحوه دریافت اقامت تحصیلی ترکیه

در صورتی که بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت کرده باشید نیز یک ایمیل از بورسیه تحصیلی این کشور با جزئیات مربوط به تاریخ رسیدن به آن‌جا، دانشگاه، خوابگاه و آدرس دفتر بورس تحصیلی برایتان ارسال می‌شود. اولین بلیط به ترکیه نیز توسط دفتر بورسیه تحصیلی برایتان خریداری می‌شود، بنابراین شما فقط باید برای سفر آماده شوید و تمامی اسناد و اطلاعات مورد نیاز را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: دنکلیک (معادل سازی) مدارک در ترکیه

شرایط اقامت تحصیلی ترکیه

در ابتدا لازم است بدانید که در کشور ترکیه امکان تحصیل از مقاطع ابتدایی تا بالاترین سطح دانشگاهی برای اتباع ایرانی وجود دارد، اما برای دریافت اقامت تحصیلی ترکیه باید شرایطی که در ادامه ذکر می‌شود را داشته باشید. برای تحصیل کارشناسی در کشور ترکیه قبل از هر چیزی باید به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشید، زیرا اکثر دوره‌های آموزشی لیسانس به زبان ترکی استانبولی برگزار می‌شود. برای این کار باید در آزمون تومر شرکت نموده و نمره قبولی آن را کسب نمایید.

به علاوه باید در آزمون یوس که توسط دانشگاه‌های دولتی و برخی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود نیز شرکت کنید و نمره قبولی را به دست آورید. با پذیرفته شدن در این آزمون به راحتی می‌توانید وارد دانشگاه‌های مطرح ترکیه شوید و اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت کنید.

از دیگر مدارک و شرایط تحصیل در ترکیه می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • 4 قطعه عکس رنگی و گذرنامه‌ای با شش ماه اعتبار
  • ارائه اسناد بانکی و مالی برای اثبات توانایی مالی
  • مدارک تحصیلی دوران پیشین تحصیلی و ریز نمرات
  • ارائه نامه پذیرش دانشجو که از سوی یکی از موسسه‌های آموزشی یا دانشگاه‌های ترکیه صادر شده است
  • ارائه بیمه‌ای تحت عنوان بیمه نامه دانشجویی
  • تکمیل فرم های درخواست ویزا
  • تاییدیه پرداخت هزینه‌های ویزا
  • ارائه برنامه تحصیلی دانشجویان برای نمایش انگیزه و هدف مهاجرت تحصیلی

مزایای اقامت تحصیلی ترکیه

زندگی دانشجویی در کشور ترکیه مملو از ماجراهای مسافرتی، خوش گذرانی و سرگرمی است. دانشجویانی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند در صورت تمایل می‌توانند در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی که توسط گروه‌های دانشگاه ترکیه تامین مالی می‌شود شرکت کنند و رزومه بسیار قوی برای خود بسازند. از دیگر مزایای اقامت تحصیلی ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از کمک هزینه‌های دانشجویی و وام‌های تحصیلی
  • تنوع رشته‌های دانشگاهی و وجود بهترین دانشگاه‌های مورد تایید جهانی
  • امکان دریافت مجوز کار دانشجویی
  • بالا بودن کیفیت آموزشی
  • پوشش هزینه‌های بیمه سلامت، هزینه‌های رفت و آمد به خوابگاه دانشجویی و شهریه دانشگاه با دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه
  • یافتن و استفاده از مواد غذایی استاندارد بین‌المللی
  • آب و هوای مشابه با ایران و سهولت در رفت و آمد برای اعضای خانواده
  • نزدیکی فرهنگ، آداب و رسوم با ایران
  • امکان دریافت ویزای کار کشور ترکیه پس از فارغ التحصیلی
  • امکان صدور مجوز اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی
  • وجود امکانات بسیار خوب آموزشی، فرهنگی و ورزشی در دانشگاه‌های ترکیه
  • تطابق سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه با سیستم آموزشی آمریکا
  • ارزش و اعتبار مدرک تحصیلی کشور ترکیه در کشورهای اروپایی و آمریکا

بیشتر بخوانید: هزینه‌ها و مزایای زندگی در ترکیه چه هستند؟

هزینه اقامت تحصیلی در ترکیه

تحصیل با هزینه کم و همچنین امکانات بسیار زیاد ترکیه سبب شده تا دانشجویان ایرانی درخواست تحصیلی خود را به دانشگاه‌های این کشور ارسال کنند و برای اخذ موقعیت‌های تحصیلی اقدامات لازم را به کار گیرند. به علاوه امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز برای دانشجویان ایرانی وجود دارد تا به این صورت بتوانند بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود را پوشش دهند. دانشگاه‌های کشور ترکیه به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که هزینه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی هستند.

هزینه اقامت تحصیلی در ترکیه

هر یک از دانشگاه‌های ترکیه 3 مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی را ارائه می‌دهند که هزینه تحصیل با توجه به هر مقطع،رشته تحصیلی، دانشگاه و شهر کاملا متفاوت می‌باشد. علاوه بر هزینه تحصیل در ترکیه، هزینه‌های جانبی دیگری نظیر هزینه خوراک، پوشاک، اینترنت، رفت و آمد و… نیز وجود دارد که به هنگام مهاجرت باید تمامی این هزینه با جزئیات کامل مورد بررسی قرار گیرند تا بتوانید بدون مشکل از زندگی دانشجویی در کشور ترکیه نهایت لذت را ببرید.

شرایط سفر به ترکیه در دوران کرونا

برای سفر به کشور ترکیه در دوران کرونا باید 72 ساعت قبل از زمان ورود خود در هر بندر یا فرودگاه، آزمایش COVID-19 را انجام دهید. بدون گزارش آزمایش کووید-19، شما اجازه سفر به ترکیه را نخواهید داشت.

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله از ام تی سی هوم اطلاعات جامعی از اخذ اقامت تحصیلی ترکیه را در اختیارتان قرار دادیم. در صورتی که در مورد اقامت تحصیلی دبیرستان در ترکیه، دانشجویان ترکیه، دانشجوی ایرانی ترکیه و… به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت تحصیل ما به نشانی https://turkey-study.com/ شوید و مقاله‌های مرتبط را مطالعه کنید تا بتوانید با آگاهی کامل برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید از مشاوران سایت تحصیل ما، برای چگونگی تحصیل در ترکیه راهنمایی بگیرید.