آیا از قوانین ورود و خروج ترکیه آگاهی دارید؟

آیا از قوانین ورود و خروج ترکیه آگاهی دارید؟
02.03.05

اجازه اقامت، مدرک موردنیاز برای زندگی در ترکیه است. بدون این سند در آن کشور فراری شناخته خواهید شد. حضور غیرقانونی در هر کشوری جرم است. به همین دلیل، آگاهی از قوانین ورود و خروج ترکیه لازم است. زیرا کسانی که این اقدامات را انجام نمی‌دهند با خطر اخراج مواجه هستند؛ بنابراین داشتن اجازه اقامت و اطلاع از قوانین ورود و خروج ترکیه، برای زندگی در این کشور بسیار مهم است.

در ادامه با ام تی سی هوم همراه باشید.

اجازه اقامت یا مجوز اقامت خارجی چیست؟

برای افرادی که قصد ورود به کشور ترکیه را دارند، ضروری است که از قوانین ورود و خروج ترکیه مطلع باشند. همچنین برای این افراد ویزاهای مختلفی وجود دارد. برخی از کشورها از ویزا معاف هستند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید بیشتر از یک سفر توریستی یا کاری در ترکیه اقامت داشته باشید، باید مجوز اقامت دریافت کنید. دانستن قوانین ورود و خروج ترکیه می‌تواند در این امر به شما کمک کند. مجوز اقامت توسط اداره مدیریت مهاجرت در ترکیه صادر می‌شود.

با داشتن مجوز اقامت می‌توان برای مدت مشخص شده در کشور ترکیه اقامت داشت. افراد با این مدرک برای مجوز کار نیز می‌توانند اقدام کنند؛ بنابراین کسب آگاهی در زمینه قوانین ورود و خروج ترکیه به شما کمک خواهد کرد. اجازه اقامت در ترکیه به روش‌های مختلفی صادر می‌شود. به همین دلیل، باید مشخص کنید که برای چه هدفی به ترکیه سفرکرده‌اید. چه مدت اقامت خواهید داشت. چگونه کسب درآمد خواهید کرد. در کدام شهر و در کدام آدرس اقامت خواهید داشت. به افرادی که این شرایط را دارند اجازه اقامت برای مدت معینی داده می‌شود.

بیشتر بخوانیدانواع کارت اقامت ترکیه را بشناسیم

انواع سند اقامت خارجی مجوز اقامت چیست؟

با مطالعه قوانین ورود و خروج ترکیه متوجه خواهید شد که شش نوع اجازه اقامت مختلف برای افرادی که قصد اقامت در ترکیه را دارند وجود دارد. این مجوزها بسته به هدف متفاوت است. به همین دلیل برای هر مجوز فرم‌های درخواست جداگانه وجود دارد. باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه اگر می‌خواهید اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کنید، باید یک یا چند مورد از شرایط زیر را داشته باشید.

اجازه اقامت در ترکیه
اقامت ترکیه در انواع اقامت موقت و اقامت دائم از طریق 7 راه اخذ می‌شود.

چگونه می‌توان مجوز اقامت کوتاه‌مدت را دریافت کرد؟

طبق قوانین ورود و خروج ترکیه این مدرک برای کسانی که برای کار یا تحصیل به ترکیه می‌روند موردنیاز است. اگر برای مدت کوتاهی به ترکیه می‌روید، باید برای دریافت این مجوز اقدام کنید. قوانین ورود و خروج ترکیه عنوان می‌کند، برای مرخصی کوتاه‌مدت باید شرایط زیر را داشته باشید.

  • تحقیقات علمی: اگر قصد دارید برای تحقیقات علمی به ترکیه بروید، باید “ویزای علمی” را از نمایندگان ترکیه در کشور خود دریافت کنید. اگر برای تحقیق نیاز به مجوز است، باید مدارک مجوز را پیوست کنید.
  • اتباع خارجی دارای ملک در ترکیه: با خرید ملک در ترکیه می‌توان اقامت این کشور را دریافت کرد. کسانی که اقامت ترکیه با خرید خانه را دریافت کرده‏اند، الزامی است که در بازدیدهای کوتاه‌مدت خود این سند را برای همسر و فرزندان خود تهیه کنند.
  • آموزش ضمن خدمت: برای افرادی که در نمایندگی‌های خارجی شرکت‌های ترکیه‌ای مشغول به کار هستند، داشتن مدرک در طول دوره آموزشی در ترکیه الزامی است.
  • سفر توریستی: اگر قرار است بیش از 90 روز را در ترکیه بگذرانید، می‌توانید سندی با اعلان آدرس دریافت کنید.
  • گردشگری سلامت: اگر درمان در ترکیه بیش از 90 روز طول بکشد، به اجازه اقامت نیاز دارید
  • دوره ترکی: برای کسانی که در دوره‌های زبان خارجی تحصیل می‌کنند که دارای مجوز از وزارت آموزش ملی ترکیه هستند، مجوز اقامت برای مدت تحصیل آنها لازم است .
  • کسانی که شرایط اقامت خانواده را ازدست‌داده‌اند: کسانی که از طریق ازدواج از ترکیه اجازه اقامت گرفته‌اند. اگر به دلایلی مانند طلاق یا فوت این حق را از دست بدهند، باید دوباره برای مرخصی کوتاه‌مدت اقدام کند.
  • دعوت‌شدگان برای کارآموزی و آموزش در مؤسسات دولتی: اتباع خارجی که برای کارآموزی و آموزش در مؤسسات دولتی به ترکیه می‌روند. می‌توانند با این مدرک در ترکیه اقامت داشته باشند.
  • فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه: افرادی که از دانشگاه‌های ترکیه مدرک دریافت کرده‌اند، درصورتی‌که ظرف مدت 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی اقدام کنند، می‌توانند اجازه اقامت ۱ساله دریافت کنند.
  • شهروندان جمهوری ترک قبرس شمالی: شهروندان جمهوری ترک قبرس شمالی که برای زندگی به ترکیه می‌آیند نیز به این مدرک نیاز دارند. به شهروندان جمهوری ترک قبرس شمالی اجازه اقامت تا 5 سال داده می‌شود.
  • کسانی که در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند: خارجیانی که در کشور دیگری زندگی می‌کنند؛ اما در ترکیه سرمایه‌گذاری دارند برای مدت اقامت خود در ترکیه به همراه همسر و فرزندان خود به این مدرک نیاز دارند.

بیشتر بخوانیددر کدام محله‌های استانبول سرمایه‌گذاری کنیم؟

مجوز اقامت کوتاه‌مدت چقدر است؟

باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه این مجوزها معمولاً ۱ساله هستند؛ اما حداکثر برای 2 سال صادر می‌شوند. قوانین ورود و خروج ترکیه مطرح می‌کند که بسته به مدت‌زمان درخواست و پرونده و شرایط مدارک شما، ممکن است این مدت کوتاه‌تر باشد. اما نمی‌تواند بیش از 2 سال باشد.

اقامت کوتاه مدت در ترکیه
اگر می‌خواهید برای زندگی در ترکیه تصمیم‌گیری نمایید، بهتر است ابتدا با اخذ اقامت کوتاه مدت شروع کنید.

شرایط اجازه اقامت کوتاه‌مدت چیست؟

برای درخواست این اجازه اقامت، مطابق قوانین ورود و خروج ترکیه شرایط زیر باید وجود داشته باشد:

  • احراز یکی از شرایط فوق و ارائه کامل مدارک موردنیاز.
  • داشتن استانداردهای مسکن سالم و ایمن.
  • اخذ عدم سابقه کیفری از کشور تابعیت در صورت درخواست.
  • گزارش آدرس محل سکونت

مجوز اقامت خانواده شرایط اقامت خارجی

ترکیه کشوری است که به حمایت از یکپارچگی خانواده اهمیت می‌دهد. اجازه اقامت برای خانواده‌ها عموماً مربوط به خارجی‌هایی است که با شهروندان ترکیه ازدواج کرده‌اند. خارجی‌هایی که با شهروندان ترکیه و فرزندانشان ازدواج کرده‌اند طبق قوانین ورود و خروج ترکیه می‌توانند اجازه اقامت دریافت کنند. بااین‌حال، خارجی‌هایی که بیش از یک همسر دارند باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه باید تنها یکی را انتخاب کنند. همچنین، ازدواج باید واقعی باشد. قوانین ورود و خروج ترکیه عنوان می‌کند، اگر ازدواج نمایشی فقط برای اجازه اقامت انجام شده باشد، جریمه دارد. تیم‌ها به طور مداوم در حال بررسی برای کشف ازدواج‌های جعلی هستند.

مدت مجوز اقامت خانواده چقدر است؟

اجازه اقامت برای خانواده‌ها طبق قوانین ورود و خروج ترکیه حداکثر 3 سال است. سپس باید برای تمدید مجوز اقامت اقدام کنند.

شرایط اجازه اقامت خانوادگی چیست؟

باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه برای دریافت این اجازه اقامت، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • کل درآمد خانواده باید حداقل دستمزد باشد. درآمد هر یک از اعضای خانواده نمی‌تواند کمتر از 1/3 حداقل دستمزد باشد.
  • تأمین مسکن مطابق با شرایط بهداشتی و ایمنی باتوجه‌به جمعیت خانواده.
  • همه افراد بیمه شوند.
  • عدم ارتکاب جرم “علیه نظم خانواده” در 5 سال گذشته.
  • داشتن حق اقامت حداقل ۱ساله در ترکیه با مجوز اقامت (این شرط برای کسانی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده‌اند الزامی نیست)

بیشتر بخوانید:‌راهنمای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه برای اعضای درجه یک خانواده

چگونه می‌توان مجوز اقامت دانشجویی را دریافت کرد؟

ترکیه از نظر مجوز اقامت، به‌ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان راحتی را فراهم می‌کند. حتی اگر سن آن‏ها کمتر از 18 سال باشد. قوانین ورود و خروج ترکیه عنوان می‌دارد به‌شرط تحصیل حداقل در یکی از گروه‌های کاردانی و اقامت در استان محل تحصیل، می‌توان مجوز اقامت دریافت کرد.

طبق قوانین ورود و خروج ترکیه دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند، در تمام مدت تحصیل حق اقامت کسب می‌کنند.

تحت چه شرایطی مجوز اقامت لغو می‌شود؟

برای زندگی در ترکیه نیاز به اجازه اقامت است.  بنابراین مطالعه قوانین ورود و خروج ترکیه توصیه می‌شود. برای اخذ این مدرک احراز طبق قوانین ورود و خروج ترکیه شرایط فوق الزامی است. بااین‌حال، باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه اجازه اقامت می‌تواند به دلیل استفاده‌ای غیر از هدف آن یا به دلایل دیگر لغو شود. در اینجا نیز بسته به نوع مجوزی که دریافت کرده‌اید، مقرراتی برای لغو، رد و عدم تمدید وجود دارد.

به‌طورکلی درخواست کسانی که شرایط لازم را نداشته باشند طبق قوانین ورود و خروج ترکیه رد می‌شود. جدای از این، حقوق کسانی که از اجازه اقامت برای مقاصدی غیر از صدور آن استفاده می‌کنند سلب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک خارجی که با مجوز اقامت خانواده به ترکیه آمده است، باتوجه‌به قوانین ورود و خروج ترکیه باید پس از طلاق مجدداً درخواست دهد. اگر بدون درخواست به اقامت ادامه دهد، طبق قوانین ورود و خروج ترکیه حق او ساقط می‌شود. کسانی که علی‌رغم انقضای مجوز اقامت برای اجازه اقامت اقدام نمی‌کنند نیز مطابق قوانین ورود و خروج ترکیه در همین محدوده قرار می‌گیرند.

رد اقامت ترکیه
مجوز اقامت کسانی که از اجازه اقامت برای مقاصدی غیر از صدور آن استفاده می‌کنند سلب می‌شود.

سخن پایانی

ترکیه کشوری فوق‌العاده زیبا و راحت هم برای کار و هم برای زندگی است. اگر می‌خواهید به دلایل مختلف به زندگی خود در اینجا ادامه دهید، باید کل روند اخذ اقامت این کشور را به‌درستی و مطابق قوانین ورود و خروج ترکیه مدیریت کنید. ازدست‌دادن حتی یکی از مدارک درخواستی منجر به رد ادامه اقامت و یا اخذ اقامت شما می‌شود.