روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟

روش‌های اشتغال و کاریابی در کشور ترکیه چیست؟
00.02.06

دریافت ویزای کاری انتخاب اول بسیاری از مهاجران به شمار می‌رود. اگرچه  مهاجرت از طریق خرید ملک در ترکیه حرف اول را می‌زند، اما بسیاری از ایرانیان از طریق اشتغال در ترکیه و دریافت ویزای کاری به این کشور مهاجرت می‌کنند. در این مقاله از ام تی سی هوم با ما همراه باشید تا با تمام راه‌های ممکن برای اشتغال در ترکیه آشنا شوید.

فرمول کاریابی در ترکیه

برای این‌که در ترکیه شغل تخصصی و مرتبط و نیز برخوردار از مزایای قانون کار ترکیه (بازنشستگی_بیمه و…) داشته باشید باید 3 ضلع مثلث زیر را داشته باشید:

  • تخصص و مهارت
  • اقامت
  • زبان ترکی استانبولی و یا به همراه زبان سوم دیگری

سه ضلع مثلث فوق به شما قدرت استقلال می‌دهد تا به شخص دیگری محتاج نباشید و بتوانید استقلال فکری، شغلی و درآمدی خودتان را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پاسخ تمام سوالات مهاجرت به ترکیه

راه‌های معمول و شایع پیدا کردن کار در ترکیه برای یک خارجی

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن کار در ترکیه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

راه های اشتغال در ترکیه
راه‌های محتلفی برای پیدا کردن شغل در ترکیه وجود دارد.

1. پیدا کردن کار از طریق آشناهای خود در ترکیه

در واقع، اگر آشنایی در ترکیه دارید که در حال حاضر مشغول به کار است، می‌توانید از او بخواهید شما را به آن شرکت برای اشتغال معرفی کنید.

2. ارسال رزومه به شرکت‌های بین الملیی

شرکت‌های بین‌المللی در ترکیه، رزومه‌های دریافتی خود را به صورت روزانه یا هفتگی مورد بررسی قرار می‌دهند و از افراد واجد شرایط، دعوت به همکاری می‌کنند. بنابراین اگر قصد ارسال رزومه و کار در این نوع شرکت‌ها را دارید، باید از سطح دانش زبانی بالایی برخوردار باشید. ضمنا رزومه‌ی ارسالی برای این نوع شرکت‌ها حتما باید به زبان انگلیسی باشد.

3. جست‌وجو در سایت‌های کاریابی ترکیه

این روش، از جمله مرسوم‌ترین روش‌های پیدا کردن کار در ترکیه است. در این روش هم کارفرمایان و هم جویندگان کار به سایت‌های کاریابی مراجعه می‌کنند.

4. جست‌وجو در اپلیکیشن Armut

این روش برای کسانی کارایی دارد که می‌خواهند برای خودشان کار کنند . به‌نوعی Self-employed هستند. این افراد باید اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب کرده و با وارد کردن عکس، نام و شماره تلفن برای خود یک اکانت کاربری بسازند. سپس از طریق مشخص کردن تخصص خود و اطلاعات کاری خود، آمادگی خود برای شروع به کار را اعلام کنند. بعد از این فرایند باید کمی منتظر بمانند تا کارفرمایانی که به این نوع تخصص نیاز دارند، این افراد را پیدا کرده و به آن‌ها پیشنهاد کار دهند.

لازم به ذکر است که در این نرم افزار از باغبانی گرفته تا نقاشی ساختمان و هر شغلی که به صورت روزمره مورد نیاز افراد است در این نرم افزار وجود دارد.

دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی

5. اعلان‌های روزنامه کثیرالانتشار Posta

این روزنامه در کشور ترکیه قابل خریداری است.

6. داشتن اکانت linkedin

حتما می‌دانید که لینکدین، برنامه‌ای برای ارتباط گرفتن از نظر شغلی با افراد مشابه خود در سراسر جهان است. برای این‌که نتیجه‌ی بهتری از اکانت لینکدین خود بگیرید، بهتر است بیوی تاثیرگذاری بنویسید. تمام بخش‌های مربوط به تحصیلات و سابقه کاری را با دقت پر کنید. صادق باشید و مقاله‌های مرتبط با زمینه‌ی شغلی خود بنویسید. ایجاد کانکشن با افراد فعال در حوزه کاری‌تان را به هیچ وجه دست کم نگیرید.

7. تحقیقات میدانی

پرس‌وجو به‌صورت کلاسیک و صحبت فیزیکی با کارفرمایی که حاضر بشود شما را استخدام کند و برای شما چالیشما ایزنی یا همان مجوز کار بگیرد.

نباید انتظار داشته باشید که شخص دیگری برای شما کار پیدا کند و یا با وعده و وعید از ایران شال و کلاه کنید و مغموم بشوید.

این اصل را به خاطر داشته باشید که:
شما باید دنبال کار بگردید نه X و Y برای شما

بیشتر بخوانیدبهترین شغل در ترکیه برای ایرانی‌ها کدام است؟

سایت‌های معتبر کاریابی در ترکیه

برای پیدا کردن کار در کشور ترکیه توصیه می‌کنیم به سایت‌های معتبر کاریابی در ترکیه مراجعه کنید. پس از بررسی شغل‌های موجود در ترکیه، برای شغل دلخواه خود رزومه ارسال کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند بدون هیچ واسطه‌ای شغل دلخواه خود را بیابید و به‌راحتی و با ویزای کاری به ترکیه مهاجرت کنید.

  • فراموش نكنيد كه در كشور تركيه بلد بودن زبان تركی يكی از مهم‌ترين امتيازات براي درخواست كار محسوب می‌شود.

در ادامه لیست سایت‌های معتبر کاریابی در ترکیه آمده است:

  • eleman.net
  • kariyerzirvesi.com
  • iskur.gov.tr
  • tr.linkedin.com
  • secretcv.com
  • elemanonline.com.tr
  • yenibiris.com
  • kariyer.net
  • sahibinden.com

و روزنامه posta كه از روزنامه فروشی‌های ترکیه می‌توانيد تهيه كنيد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با موسسات کاریابی در ترکیه

جمع‌بندی

برای داشتن مهاجرتی آسان و بی دغدغه، بهتر است شغل خود را قبل از مهاجرت پیدا کنیم. حتی اگر برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک به این کشور مهاجرت کرده باشیم، باز هم بی‌نیاز از یافتن شغل نخواهیم بود. در این مطلب تمام روش‌های موجود برای پیدا کردن شغل را به شما معرفی کردیم، همچنین تمام سایت‌های معتبر کاریابی در ترکیه هم معرفی شدند. یا این وجود اگر در روند پیدا کردن شغل در ترکیه سوالات پاسخ داده نشده‌ای دارید، توصیه می‌کنیم با مشاوران ما در ام تی سی هوم تماس بگیرید تا شما را به درستی راهنمایی کنند.