مالیات بر اجاره خانه‌تان فراموش نشود

مالیات بر اجاره خانه‌تان فراموش نشود
01.02.09

مالیات املاک و مستغلات در ترکیه به دو صورت مالیات بر املاک مسکونی و مالیات بر املاک تجاری پرداخت می‌شود و این مالیات‌ها یک بار در هنگام خرید و فروش یا در هنگام انتقال مالکیت پرداخت می‌شود و به صورت سالانه قابل پرداخت است. خارجیانی که دارای ملک در ترکیه هستند، باید مالیات بر اجاره در ترکیه بپردازند. این مالیات به دلیل سیستم محاسبه آن که ممکن است پیچیده به نظر برسد همیشه بحث برانگیز بوده است. ما در این مقاله ام تی سی هوم سعی خواهیم کرد تا آنجایی که می‌توانیم آن را ساده‌سازی کنیم تا در مورد هزینه‌هایی که باید بپردازید به شما ایده دهیم.

نگاهی به قوانین مالیاتی ترکیه

در ترکیه انواع مختلفی از مالیات وجود دارد، زیرا این کشور یک کشور اقتصادی است که تا حد زیادی بر اساس بخش خدمات است. مطمئناً سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در رأس این خدمات قرار دارد. این کشور همچنین یک کشور توریستی فوق‌العاده است که تعداد زیادی از گردشگران و صاحبان مشاغل مرتبط با گردشگری و سایر سرمایه‌گذار‌های مختلف در آن تردد می‌کنند.

قانون مالیات هر کشور یک سیستم چند وجهی با قطعات متحرک زیاد است و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و اولین قدم برای درک قانون مالیات بر املاک در ترکیه، دانستن اصول اولیه است. مالیات بر املاک و مستغلات مبالغی است که یک بار یا سالیانه با نرخ‌های مشخص در املاک و مستغلات متعلق به یک شخص یا شرکت پرداخت می‌شود. مالیات بر املاک و مستغلات در ترکیه به طور خاص می‌تواند به عنوان مبالغ معینی تعریف شود که خریدار و فروشنده به اداره مالیات پرداخت می‌کنند. مالیات بر املاک و مستغلات هم بر خارجی‌ها و هم بر ترک‌ها هنگام خرید یا فروش ملک جدید، هنگام انتقال مالکیت یا هنگام به ارث بردن ملک تحمیل می‌شود.

انواع مالیات املاک و مستغلات

انواع مختلفی از مالیات املاک و مستغلات توسط سرمایه‌گذاران املاک در ترکیه پرداخت می‌شود، از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات سالانه املاک، مالیات بر سند مالکیت، مالیات اجاره ملک در ترکیه و مالیات بر ارث املاک.

  • مالیات بر ارزش افزوده: مالیاتی که با توجه به نوع املاک (تجاری یا مسکونی) و موقعیت آن تغییر می‌کند. هنگام خرید ملک در ترکیه فقط یک بار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنید.
  • مالیات بر دارایی سالانه: هنگام خرید ملک در ترکیه باید سالانه مالیات بر املاک و مستغلات بپردازید. این مالیات به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و از شهری به شهر دیگر متفاوت است. نوع ملک نقش مهمی در تعیین نرخ مالیات دارد و بین پایتخت و بقیه شهرهای ترکیه متفاوت است.
  • مالیات تاپو (سند مالکیت): این مالیات یک بار در هنگام ثبت سند مالکیت در اداره ثبت املاک در ترکیه پرداخت می‌شود. مالیات سند مالکیت 4% از ارزش کل ملک ذکر شده در قرارداد خرید محاسبه می‌شود.
  • مالیات بر اجاره املاک: اگر سرمایه‌گذار املاک و مستغلات هستید و ملک خود را اجاره می‌کنید، باید مالیاتی به نام «مالیات بر درآمد اجاره» بپردازید. این مالیات به ارزش اجاره ملک بستگی دارد و هر صاحب ملک باید اظهارنامه درآمد اجاره را به مالیات ارائه کند.
  • مالیات بر ارث: در صورت ارث بردن ملک در ترکیه، وارث ملک باید مالیات معینی را به اداره مالیات بپردازد.

مالیات بر اجاره در ترکیه چه زمانی قابل پرداخت است؟

ممکن است از خود بپرسید که مالیات بر اجاره در ترکیه چه زمانی پرداخت خواهد شد. از آن جایی که مالیات بر اجاره در ترکیه از قیمت اجاره کسر می‌شود، به طور منظم هر ماه پرداخت می‌شود. در مورد محل پرداخت استوپاژ، کلیه شهروندانی که از محل کار اجاره‌ای استفاده می‌کنند موظفند هر ماه 20 درصد از قیمت ناخالص اجاره را به اداره مالیات پرداخت کنند.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره
در کشور ترکیه کسی که ملک را اجاره کرده، باید مالیات را بپردازد.

چه کسانی معاف از مالیات بر اجاره در ترکیه هستند؟

آن‌چه سیستم مالیاتی در ترکیه را متمایز می‌کند، برابری خارجی‌ها با شهروندان ترکیه در میزان مالیاتی است که می‌پردازند. این برای تشویق سرمایه‌گذاری در داخل کشور است. این امر پس از تصمیم پارلمان ترکیه مبنی بر لغو هرگونه افزایش در میزان مالیات مورد نیاز خارجی‌ها نشان داده شد. بر اساس ماده 95 قانون مالیات بر درآمد شماره 193، برخی افراد مکلف به پرداخت کسر اجاره بها نیستند. مشمولان این معافیت به شرح زیر هستند:

  • افرادی که حقوق خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند.
  • افسران و خادمان شاغل در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های خارجی.

اگر مالیات بر اجاره در ترکیه برای اجاره پرداخت نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت تأخیر در پرداخت مالیات املاک در موعد مقرر، جریمه‌ای برای مستأجر در نظر گرفته می‌شود که در ابتدا پرداخت جریمه مالی با نرخ افزایشی است. از سوی دیگر، در صورت تأخیر در پرداخت برای مدت طولانی، این جریمه ممکن است به ازای هر سالی که مالیات پرداخت نشده باشد، سالانه دو برابر می‌شود. ممکن است ارسال پرونده‌ها به قوه قضائیه ترکیه باشد تا در آن زمان در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

مالیات بر اجاره یا استوپاژ چیست؟

داشتن ملک در ترکیه شما را به طور خودکار مشمول مالیات بر دارایی می‌کند و سرمایه‌گذاری در ملک و کسب درآمد از آن، مانند درآمد اجاره یا فروش ملک، شما را ملزم به مالیات بر درآمد می‌کند و هر یک از این مالیات‌ها دارای قوانین خاصی هستند.

مالیات بر اجاره یا استوپاژ نوعی مالیات است که بر ارزش ناخالص اجاره مناطق اجاره شده برای املاک تجاری (محل کار) اخذ می‌شود. طرفی که باید مالیات تکلیفی اجاره بها را بپردازد، مستأجر است. استوپاژ هر ساله با افزایش نرخ معینی از مستأجر اخذ می‌شود. از 1 ژانویه 2021، نرخ نگهداری اجاره به عنوان 20٪ پرداخت می‌شود. مالیات بر اجاره در ترکیه در ماه مارس هر سال اعلام می‌شود. دو ماه برای پرداخت تعیین شده است.

مالیات بر درآمد اجاره املاک
زمانی که شخصی می‌خواهد ملکی را در ترکیه اجاره کند، باید مالیات بپردازد و نرخ مالیات بستگی به قیمت اجاره ملک دارد.

بیشتر بخوانید:‌با ارزان‌ترین خانه‌های استانبول برای اجاره بلندمدت آشنا شوید

چه کسی موظف به پرداخت مالیات بر اجاره در ترکیه است؟

تمامی مستأجرینی که محل کار را اجاره می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات بر اجاره در ترکیه هستند. مالک هیچ تعهدی در قبال مالیات نگه داشته شده اجاره ندارد. به عنوان مثال اگر ارزش خالص اجاره مستأجر 1000 لیره و قیمت ناخالص اجاره 1250 لیر است. 20 درصد این مبلغ یعنی 250 لیر باید به عنوان مالیات مقطوع به دولت پرداخت شود.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره در ترکیه

در قراردادهای اجاره‌ای که بین طرفین منعقد می‌شود، قیمت اجاره به صورت خالص یا ناخالص مشخص می‌شود. مبلغ خالصی که در اجاره‌نامه قید شده است مبلغی است که مستأجر باید به موجر بپردازد. ارزش ناخالص اجاره را می‌توان با اضافه کردن کسر تکلیف اجاره به مبلغی که مستأجر به مالک ملک پرداخت می‌کند، محاسبه کرد. روش‌های مختلفی برای محاسبه تکلیف اجاره وجود دارد.

مالیات بر اجاره در ترکیه بر اساس درآمد ناخالص به لیر محاسبه می‌شود و با توجه به کارکرد ملک اعم از مسکونی یا تجاری تغییر می‌کند. دو روش مختلف برای محاسبه این مالیات وجود دارد که می‌توانید مناسب‌ترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. ابتدا 25% از درآمد خود را برداشته و مالیات را با توجه به مبلغ باقی‌مانده به صورت زیر پرداخت خواهید کرد:

  • تا 14800 لیر: 15%
  • برای 14,800 TL: مالیات 2,200 TL است، از 14,800 TL تا 34,000 TL: 20%
  • برای 34000 لیره: مالیات 6060 TL است،  از 34000 TL تا  80000 TL: 27%
  • برای 80,000 لیره: مالیات 18,480 TL است.

نحوه پرداخت مالیات

به صاحبان املاک و مستغلات در ترکیه توصیه می‌شود برای تسهیل در پرداخت مالیات و پرداخت ماهانه ملک در بانک ترکیه حساب بانکی باز کنند و پرداخت‌ها را به طور رسمی ثبت کنند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه می‌توانند برای پیگیری این موضوع از یک شرکت مشاوره و مدیریت املاک در ترکیه استفاده کنند. شایان ذکر است که این پرداخت‌ها را می‌توان از طریق برخی از برنامه‌های دولتی که دولت ترکیه برای تسهیل مراحل پرداخت اختصاص می‌دهد پرداخت کرد.

سخن پایانی

اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ترکیه هستید یا قصد خرید آپارتمان در ترکیه برای مسکن و ثبات را دارید، باید از مهم‌ترین مواردی که ممکن است بر تصمیمات سرمایه‌گذاری شما تأثیر بگذارد آگاه باشید، یعنی مالیات بر اجاره در ترکیه که باید سالانه آن را پرداخت کنید. زمانی که شخصی می‌خواهد ملکی را در ترکیه اجاره کند، باید مالیات بپردازد و نرخ مالیات بستگی به قیمت اجاره ملک دارد. تا پایان هر سال، صاحبان املاک باید درآمد خود را به اداره مالیات اعلام کنند. نرخ مالیات بر درآمد اجاره بستگی به محدوده قیمتی دارد که درآمد شما در آن قرار دارد.