با ارزان‌ترین خانه‌های استانبول برای اجاره بلندمدت آشنا شوید

با ارزان‌ترین خانه‌های استانبول برای اجاره بلندمدت آشنا شوید

در بین شهرهای ترکیه اجاره‌ی ملک در استانبول قیمت بالاتری دارد. اما باید به این نکته توجه داشته‌ باشید با وجود گران بودن اجاره‌ی آپارتمان استانبول، هنوز هم در مقایسه با تهران قیمت‌ها مناسب‌تر است. به ویژه زمانی که در مورد محله‌های مختلف در استانبول صحبت می‌کنیم. در این مقاله از ام تی سی هوم روش‌های اجاره‌ی خانه در استانبول 2021 و امکان اخذ اقامت ترکیه با خرید خانه یا اجاره آن را بررسی می‌کنیم و با مقایسه‌ی قیمت‌ها ارزان‌ترین امکان‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. با ما همراه باشید.

قیمت اجاره ملک در استانبول

هزینه‌ی اجاره‌ی منزل استانبول به عوامل زیادی بستگی دارد. این‌که ملک در کدام منطقه‌ی شهر واقع شده، متراژش چقدر است، چه امکاناتی دارد و مسائلی از این دست بر روی مبلغ اجاره تاثیر‌گذار است.
اگر بخواهیم در مورد متوسط قیمت اجاره‌بها در استانبول صحبت کنیم، کرایه‌ی واحد 1 خوابه در مرکز شهر در حدود 3.000 لیر برآورد می‌شود. اگر بخواهیم از به حاشیه‌ی شهر برویم این مبلغ تا 1.700 لیر کاهش پیدا می‌کند. اما بهتر است چند محله‌ی مرکزی استانبول را باهم مقایسه کنیم تا دیدی وسیعی‌تر پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

منطقه‌ی باشاک‌شهیر

منطقه‌ای لوکس و زیبا در حاشیه‌ی غربی شهر استانبول. کمترین میزان اجاره‌‌بها برای خانه‌ای 1 خوابه حدودا 50 متری در این محله برابر با 1.200 لیر است. این در‌حالی‌ست که باشاک‌شهیر برای اجاره‌ی ویلا استانبول بسیار مناسب است. اجاره‌ی خانه‌های لوکس این محله از 7.000 لیر شروع می‌شود.

بشیکتاش

منطقه‌ی بشیکتاش ، جز مناطق تاریخی و پر جمعیت استانبول محسوب می‌شود. در استانبول اجاره‌ی سوئیت در مناطق گران‌تر بیشتر امکان‌پذیر است. با این‌حال در همین مناطق هم شانس پیدا کردن آپارتمان‌های ارزان‌قیمت وجود دارد.
اجاره‌ی سوئيت یا آپارتمان 50 متری در بشیکتاش ماهیانه بین 1.200 تا 2500 لیر هزینه دارد. اما برای پیدا کردن خانه‌های ارزان‌تر باید کمی بیشتر تلاش کنید. و اگر به دنبال خانه‌ای بزرگ 2 یا 3 خوابه هستید، حداقل به 2.500 لیر در ماه نیاز دارید.

کوچوک‌چکمجه

کوچوک‌چکمجه محله‌ی بزرگی‌ست که مهاجران زیادی آن را برای زندگی مناسب می‌دانند. فضاهای شهر مدرن و امکانات فراوان محله نظیر شهرک‌ها و مراکز خرید در جلب توجه خارجی‌ها بی‌تاثیر نیست.
برای اجاره‌ی آپارتمانی 50 متری باید حداقل 1.100 لیر در ماه پرداخت کنید. و اگر دنبال خانه‌ی بزرگتری هستید می‌توانید با مبلغی در حدود 2.000 لیر بهترین‌ها را پیدا کنید. در استانبول اجاره‌ی سوئيت نیز طرفدارن خاص خود را دارد. مبلغ اجاره‌ی سوئيت نیز از همین قاعده‌ی پیروی می‌کند.

محله‌های ارزان استانبول کجاست؟
پروژه‌ی حیات‌تپه در منطقه‌ی بایرام پاشا

ارزان‌ترین محله‌های استانبول

هزینه‌ی اجاره‌ خانه در برخی محله‌های استانبول به دلیل بافت شهری، قدمت یا موقعیت جغرافیایی پایین‌تر است.

باغجیلار، اسنلر، گوندوغان، بایرام پاشا

این محله‌ها قدیمی‌ هستند و عمدتا در مرکز یا پایین‌ شهر استانبول واقع شده‌اند. مهاجران کمتر علاقه به سکونت در این محله‌ها دارند. اما هر 4 محله جزء ارزان‌ترین مناطق استانبول محسوب می‌شوند.
اگر به دنبال اجاره‌ی آپارتمان استانبول قیمت مناسب هستید، کرایه‌ی خانه‌ای 50 متری در این محله‌ها از 600 لیر در ماه آغاز می‌شود. خانه‌های لوکسی هم در این مناطق وجود دارد که اجاره‌شان تا ماهی 10.000 افزایش پیدا می‌کند.

آوجیلار، بیلیک‌دوزو، اسن‌یورت

محله‌هایی محبوب و ارازن در دل شهر استانبول. بافت شهری در این مناطق متنوع است. از خانه‌های مدرن تا بناهای قدیمی در آن یافت می‌شود.
شروع اجاره‌ی آپارتمان تک خوابه‌ی 50 متری در این محله‌ها از 700 لیر در ماه آغاز می‌شود. در حالی‌که شما براحتی می‌توانید با مبلغ 1.600 لیر خانه‌ای 3 خوابه و 100 متری برای خود اجاره کنید.

خرید خانه در ترکیه با ام تی سی هوم

قوانین و نکات مهم در اجاره خانه در استانبول

بعد از پیدا کردن آپارتمان و توافق با صاحب ملک، نوبت به امضای قرارداد می‌رسد. توجه داشته‌ باشید به چند دلیل لازم است که اجاره‌نامه به صورت رسمی در دفاتر نوتر ثبت شود.
اول آنکه برای تکمیل پروسه‌ی اقامت‌تان بهتر است آدرسی رسمی و ثبت شده داشته باشد. و جلوگیری از مشکلات احتمالی پیش‌رو لازم است در یک مرجع رسمی مفاد قرارداد به امضا برسد.

بیشتر بخوانید: اجاره خانه در استانبول چگونه است؟

اجاره‌نامه شامل چه مواردی می‌شود؟

در زمان امضای قرارداد اجاره‌ی خانه باید به محتوای آن و مشخصاتی که ذکر می‌شود توجه کنید. اطلاعاتی که در اجاره‌نامه‌ی‌ رسمی درج می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • شماره‌ی آپارتمان (ثبت شده در شهرداری)
  • آدرس دقیق ملک
  • نوع ملک
  • مشخصات مالک
  • شماره‌ی ملی مالک
  • آدرس و شماره‌ی تماس مالک
  • مشخصات مستاجر
  • شماره‌ی ملی مستاجر
  • آدرس و شماره‌ی تماس مستاجر
  • تاریخ شروع اجاره‌نامه
  • هزینه‌ی اجاره
  • مبلغ ودیعه
  • نوع اجاره
  • امکانات ملک

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تنظیم اجاره نامه در ترکیه

نکات مهم اجاره‌ی خانه در استانبول

مدت زمان اجاره‌ی ملک در استانبول از چند روز تا 1 سال در نظر گرفته می‌شود. اجاره‌ی مدت بیش از یک‌سال امکان‌پذیر نیست. بلکه به صورت سالیانه اجاره‌نامه با افزایش 10٪ قابل تمدید است.

اجاره‌ی آپارتمان استانبول قیمت
خرید خانه در ترکیه با کمک تسهیلات بانکی به راحتی میسر است.

در صورت مبله بودن آپارتمان، قیمت اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند. اگر در طول مدت اجاره آسیبی به وسایل با خانه وارد شود، مبلغی برای جبران خسارت از ودیعه کم خواهد شد. مبلغ ودیعه در آپارتمان‌های معمولی برابر با 1 ماه اجاره و در آپارتمان‌های مبله برابر با 2 ماه اجاره‌بها تعیین می‌شود.
در هنگام قرارداد به مفاد مربوط به فسخ توجه کنید. به صورت معمول برای فسخ زود هنگام قرارداد طرفین 2 ماه قبل باید به یکدیگر اطلاع دهند. در صورتی که فسخ‌کننده مستاجر باشد مبلغ ودیعه به او عودت داده نخواهد شد. بنابراین اگر در مورد مدت حضور خود در آپارتمانی شک دارید، آپارتمان را برای زمانی کوتاه‌تر اجاره کنید.
مهم‌ترین نکته در مورد اجاره‌ی خانه در ترکیه، ثبت امتیاز استفاده از خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن به نام مستاجر است. در واقع در اولین اقدام مستاجر باید به ادارات مرتبط مراجعه کند تا انشعابات را به نام خود تغییر مالکیت دهد.
بیمه‌ی خانه در برابر زلزله در ترکیه اجباری‌ست. در زمان ثبت رسمی اجاره‌نامه باید بیمه‌نامه ارائه شود. به همین بهتر است برای امضای قرارداد به دفاتر نوتر مراجعه کنید.

اجاره‌ی بلند مدت بهتر است یا خرید ملک؟

در ترکیه چیزی به نام اجاره‌ی بلند مدت به صورت رسمی وجود ندارد. بلکه مالک و مستاجر می‌توانند توافق کند به مدت مشخصی مثلا 5 سال ملک در اختیار مستاجر قرار بگیرد. در این صورت قرارداد باید سالیانه تمدید شود.
نرخ افزایش اجاره‌بها در ترکیه هر ساله توسط دولت و بر اساس نرخ تورم تعیین می‌شود. این نرخ بیش از 10٪ نمی‌تواند باشد.
اما اگر بین خرید ملک و اجاره در ترکیه دچار تردید هستید، این موضوع بیشتر به ترجیحات شما باز می‌گردد. به صورت کلی خرید ملک در ترکیه مزایای زیادی دارد، از جمله کسب اقامت و شهروندی ترکیه. بانک‌های زیادی در این کشور تسهیلات ویژه‌ای جهت خرید خانه برای خارجی‌ها در نظر گرفته‌اند.

آیا با اجاره هم می‌توان اقامت ترکیه را دریافت کرد؟

در برخی شهرهای ترکیه می‌توان با اجاره‌ی خانه اقامت این کشور را دریافت کرد که به آن اقامت توریستی می‌گویند. مدت زمان اقامت توریستی تنها یک‌سال است و دارنده‌ی آن اجازه‌ی کار یا تحصیل در ترکیه را نخواهد داشت. اما می‌تواند بر هر دو مورد درخواست خود را به اداره‌ی مهاجرت تقدیم کند.
همچنین برای دریافت اقامت از طریق اجاره‌ی خانه در استانبول، باید به محله نیز توجه کنید. برای مثال با اجاره‌ی خانه در محله‌ی اسن‌یورت نمی‌توانید برای دریافت اقامت اقدام نمائید.

سخن ‌پایانی

در این مقاله به شما نشان دادیم با مبلغی در حدود 600 تا 1500 لیر در ماه می‌توانید، خانه‌های مناسبی در محله‌های مختلف اجاره کنید. حالا اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این مبلغ بینداریم در حدود 500.000 تا 1.000.000 تومان می‌شود. یعنی با رقمی به مراتب پایین‌تر از اجاره‌خانه در ایران می‌توانید در استانبول سکونت داشته باشید.