هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه چیست؟

هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه چیست؟
01.01.20

اخیراً قیمت آپارتمان در ترکیه افزایش چشم‌گیری داشته است. خارجی‌هایی که مایل به خرید خانه در ترکیه هستند باید بدانند که خرید فقط با پرداخت قیمت ملک انجام نمی‌شود، زیرا هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه وجود دارد که برای تکمیل فرایند خرید به طور کامل باید پرداخت شود. پس هزینه‌هایی که باید هنگام خرید خانه در ترکیه پرداخت کرد چیست؟ در این مقاله ام تی سی هوم شما را با هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه آشنا می‌کنیم.

هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه چه هستند؟

برخلاف سایر کشورها، هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه کم است و خریداران خارجی از میزان پولی که می‌توانند پس‌انداز کنند شگفت‌زده خواهند شد. مانند همیشه، عاقلانه است که قبل از شروع خرید، با هزینه‌های اضافی اقدامات قانونی و همچنین هزینه‌های مالیات و خدمات آشنا شوید.

هنگام خرید ملک در ترکیه، علاوه بر قیمت فروش ملک، هزینه‌های اضافی مانند هزینه سند مالکیت و گزارش ارزیابی، بیمه، اشتراک و هزینه ترجمه نیز وجود دارد. همچنین هزینه‌های مانند هزینه‌های دفتر اسناد رسمی برای فروش نیز وجود دارد که نیاز به وکالت‌نامه دارد.

هزینه مشاور املاک

اگر خانه در ترکیه از طریق یک مشاور املاک خریداری شده باشد، هزینه خدمات مشاوره املاک باید پرداخت شود. هزینه خدمات دریافتی مشاوران املاک در محدوده مقررات تجارت املاک تعیین می‌شود. بر این اساس مشاوران املاک می‌توانند هزینه خدمات 2% + مالیات بر ارزش‌افزوده (18%) را از فروشنده و خریدار دریافت کنند. با این حال، اغلب، با مذاکره این مبالغ، می‌توان آن را در مبالغ کمتری پرداخت کرد.

هزینه کارشناسی ملک

گزارش ارزیابی، سندی ضروری و الزامی است که ارزش ملک را قبل از انتقال سند در فروش انجام شده به خارجی نشان می‌دهد. اداره ثبت زمین و کاداستر (TapuveKadastroGenelMüdürlüğü) در زمان امضای سند مالکیت شما، 4٪از ارزش ملک را دریافت می‌کند. در ترکیه، ارزش‌های املاک اعلام شده مطابق با براکت‌های قیمت شورای محلی است و اغلب کمتر از قیمت فروش است. هزینه گزارش ارزیابی معتبر(SPK) تقریباً 1.700-2.000 TL است. این هزینه بسته به متراژ و ویژگی‌های ملک تغییر می‌کند. خریداران این هزینه را مستقیماً به کارشناس معتبر (SPK) پرداخت می‌کنند. زمان تکمیل گزارش ارزیابی بین دو تا سه روز طول می‌کشد.

هزینه سند زدن

در اکثر کشورهای اروپایی، اسناد مالکیت توسط دفتر اسناد رسمی منتقل می‌شود. اما در ترکیه اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر رویه‌ها را اجرا می‌کند. تقریباً 4 درصد ارزش سند مالکیت اعلام شده است و باید به عنوان مالیات نقل و انتقال به سند مالکیت پرداخت شود. این مبلغ به طور مساوی یعنی 2% است  و این رقم بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. ارزش تاپو اعلام شده به لیر ترکیه خواهد بود. خریدار و فروشنده هر دو باید حضور داشته باشند مگر اینکه هر یک از طرفین وکالت‌نامه، امضای نهایی را داده باشند. به خاطر داشته باشید که هزینه سند زدن تقریباً 200 – 300 لیر و هزینه ثبت‌نام نیز وجود خواهد داشت که این نیز از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه است.

ارزش تاپو اعلام شده به لیر ترکیه خواهد بود.
حق الزحمه سند یا هزینه انتقال سند ملک در ترکیه، ۴% قیمت فروش اعلام شده برای کلیه املاک و مستغلات است.

پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده

خریدار ملک ترکیه از سال بعد از مالکیت ملک در ترکیه موظف به پرداخت مبلغی تحت عنوان عوارض سالیانه شهرداری می‌باشد. این عوارض سالانه بر ارزش مالیاتی زمین و ساختمان با نرخ‌هایی از 0.1 تا 0.3 درصد پرداخت می‌شود. اگرچه هنگام خرید خانه به طور کامل پرداخت نمی‌شود، اما یکی از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه که باید پرداخت شود، مالیات بر دارایی است. این مالیات هر سال در دو قسط پرداخت می‌شود.

مالیات بر ارزش‌افزوده 0.2٪ در شهرداری‌های کلان‌شهرها و 0.1٪ درمناطق غیر کلان‌شهری است. املاک تجاری 0.4٪ درمناطق شهری و 0.2٪ درمناطق غیرکلان‌شهری پرداخت می‌کنند. این مالیات را می‌توان در شورا یا آنلاین در دو قسط پرداخت کرد. بستگی به نوع ملک، ارزش ثبت شده و محل آن دارد. هنگام امضای اسناد مالکیت، فروشنده باید اطمینان حاصل کند که بدهی مالیات بر دارایی وجود ندارد.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره مالیات املاک در ترکیه

چه زمانی یک خارجی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف می‌شود؟

طبق قوانین ترکیه، دسته‌ای از اتباع خارجی هستند که از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف هستند. افراد دارای شرایط معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده شامل موارد زیرهستند:

  • در صورتی که خریدار ارزش ملک را از بانک خارجی به حساب فروشنده در ترکیه یا شرکت ایجاد کننده واریز کند.
  • اگر خریدار ثابت کند که برای اولین بار است که در ترکیه ملک خریداری می‌کند.
  • خریدار باید ثابت کند که هیچ‌گونه اجازه اقامت در ترکیه را دریافت نکرده است.

لازم به ذکر است، اغلب شرکت‌های ساختمانی پیشنهاد می‌دهند که مالیات بر ارزش‌افزوده با قیمت کل ملک ترکیب شود یا برخی از شرکت‌های ساختمانی به جای خریدار این مالیات را پرداخت می‌کنند و این یکی از امتیازاتی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

بیمه اموال

بیمه اموال (TCIP) طبق قانون در ترکیه اجباری است و بر اساس متراژ متر مربع محاسبه می‌شود. این بیمه حوادث طبیعی مانند زلزله، آتش‌سوزی را پوشش می‌دهد و باید سالانه تمدید شود. هزینه‌ای بین 150 تا 300 لیر (بستگی به مترمربع از ملک) دارد. بیمه اموال در برابر بیشتر خطرات اموال، مانند آتش‌سوزی، بیمه زلزله و برخی آسیب‌های جوی به صاحب ملک بازپرداخت مالی ارائه می‌کند.

بی

هزینه استخدام مترجم برای خارجی‌ها

در زمان امضای اسناد مالکیت خود، به یک مترجم تأیید شده نیاز دارید. طبق قوانین ترکیه، قراردادهای ملکی نوعی قرارداد با مقررات قانونی خاص است. اطلاعات قانونی شما مانند گذرنامه و سند آدرس (برای افتتاح حساب بانکی) باید توسط یک مترجم معتبر ترجمه شده و توسط دفتر اسناد رسمی تأیید شود. اگر مایل به تکمیل فرایند خرید ملک از کشور خود هستید، باید وکالت‌نامه خود را به وکیل خود ارائه دهید.

هزینه‌های مترجم و وکالت‌نامه نیز از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه و بسته به زبان و طول محتوا متفاوت است. هزینه مترجم تأیید شده به طور متوسط ​​500 لیر است، حق‌الوکاله بین 1500 تا 2000 لیر است.

هزینه‌های مترجم و وکالت‌نامه نیز از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه است.
اگر شخص خارجی زبان ترکی نمی داند باید هنگام سند زدن یک مترجم رسمی با خود همراه داشته باشد.

هزینه خرید انشعابات

پس از خرید خانه باید از برخی معاملات آبونمان مانند برق، آب، گاز طبیعی، تلفن، اینترنت و … استفاده کرد. هزینه اشتراک برق، آب، گاز طبیعی و اینترنت از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای اشتراک‌هایی که برای اولین بار انجام می‌شود مقدار مشخصی سپرده پرداخت می‌شود. زمانی که بخواهید اشتراکی را لغو کنید، این سپرده بازپرداخت می‌شود. برای انجام تمام این اشتراک‌ها ابتدا باید گواهی اقامت و سند بیمهTCIP را دریافت کنید.

هزینه خرید انشعابات نیز از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه وهمان‌طور که گفته شد از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر متفاوت است. این هزینه‌ها به همراه مبلغ حق‌الزحمه به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت، هزینه کنتور برق و هزینه سپرده: تقریباً 500 TL است.
  • هزینه ثبت، هزینه کنتور آب و هزینه سپرده: تقریباً 500 TL است.
  • هزینه ثبت، هزینه کنتور گاز طبیعی و هزینه سپرده: تقریباً 3000 لیر است.

هزینه عایدات

در ترکیه، هزینه نگهداری و هزینه‌های مناطق مشترک در آپارتمان‌ها را عایدات (شارژ ساختمان) پوشش می‌دهد. این هزینه شامل هزینه‌های برق، آب و گرمایش مناطق مشترک و همچنین نگهداری آسانسور، نظافت و نگهداری باغ و امکانات اجتماعی می‌شود. در مجتمع‌های آپارتمانی با امکانات اجتماعی گسترده، عایدات بالاتر از هزینه‌های معمول آپارتمان است.

بیشتر بخوانیددر مورد عایدات یا همان شارژ ساختمان در ترکیه چه می‌دانید؟

مجموع هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید توصیه می‌کنیم که بین 7 تا 10 درصد ارزش ملک را به عنوان هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه برای اطمینان از مالکیت آسان مورد نظر قرار دهید.

لازم به توضیح است هزینه‌های خرید ملک در آنکارا یا استانبول تفاوت چندانی با هزینه‌های خرید ملک در سایر شهرهای ترکیه ندارد.

سخن پایانی

خریداران بسیار خوشحال خواهند شد که بدانند هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها کم است. با این حال، دانستن اینکه دقیقاً چقدر اضافی پرداخت خواهید کرد، روند را آسان‌تر می‌کند. بنابراین ما هزینه‌های مورد انتظار را در این مقاله فهرست کرده‌ایم .قیمت‌ها بر حسب لیر ترکیه تنظیم شده‌اند و دستورالعمل‌ها تقریبی هستند.