قوانین مالک و مستاجر در ترکیه

قوانین مالک و مستاجر در ترکیه
00.02.08

اجاره‌ی خانه مهم‌ترین جنبه‌ی بازار املاک و مستغلات ترکیه محسوب می‌شود. علاوه بر شهروندان ترکیه، گردشگران، دانشجویان، کارفرمایان و اتباع خارجی که در ترکیه اقامت دارند، تمایل بیشتری برای اجاره‌ی ملک از خود نشان می‌دهند. با توجه به اهمیت اجاره‌ی ملک، در این مطلب به قوانین مالک و مستاجر در ترکیه می‌پردازیم و حقوق متقابل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شرایط اجاره‌ی ملک در ترکیه

امکان اجاره‌ی ملک در ترکیه به نوع اقامت افراد بستگی دارد. چنانچه اقامت شما از نوع توریستی باشد، تنها می‌توانید خانه یا آپارتمانی را اجاره کنید که بر اساس قوانین املاک ترکیه قابلیت اجاره به اتباع خارجی را دارند. در غیر این صورت بر اساس بودجه و نیازتان می‌توانید هر ملکی را که می‌خواهید اجاره کنید.

بهترین روش اجاره‌ی آپارتمان در ترکیه برای اتباع خارجی، دریافت خدمات از آژانس‌های املاک معتبر می‌باشد. موسسه املاک بر اساس بودجه و سلیقه‌تان، املاکی را به شما معرفی خواهد کرد.

پس از پیدا کردن ملک مورد نظر، قراردادی میان موجر و مستاجر تنظیم خواهد شد. بعد از امضای قرارداد در دفتر آژانس املاک، برای رسمی و محضری شدن اجاره‌نامه، مالک و مستاجر باید به دفاتر نوتر مراجعه کنند. ثبت رسمی سند اجاره‌نامه برای اتباع خارجی بسیار ضروری‌ست.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی اجاره‌ی خانه در ترکیه

مدت زمان اجاره‌ی ملک در ترکیه

املاک در ترکیه به دو صورت بلند مدت و کوتاه مدت برای اجاره ارائه می‌شوند.

  • اجاره‌ی کوتاه مدت املاک

با توجه به اهمیت توریسم در اقتصاد ترکیه؛ امکان اجاره‌ی املاک به صورت قانونی برای مدت کوتاه وجود دارد. در ترکیه می‌توانید، ملکی را از یک روز تا چند ماه اجاره کنید. اما باید توجه داشته باشید که نام شما به عنوان مستاجر در سیستم GIYKIMBIL ثبت شود. انجام این وظیفه بر عهده‌ی مالک می‌باشد.

  • اجاره‌ی بلند مدت املاک

کسانی که اقامت بلند مدت دارند، ترجیح می‌دهند که قرارداد‌های یکساله برای اجاره‌ی ملک در ترکیه داشته باشند. بر اساس قوانین ترکیه اجاره‌ی محضری به صورت یک ساله و قابل تمدید ثبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اقامت یکساله در ترکیه

مبلغ اجاره در ترکیه

قیمت اجاره‌‌بها در ترکیه مستقیما زیر نظر دولت تعیین می‌شود. به این صورت که ارزش‌گذاری مالی ملک، توسط کارشناس شهرداری انجام می‌شود. در نتیجه مالک اجازه‌ی اجاره‌ی ملک به قیمت بالاتری را نخواهد داشت. از سوی دیگر افزایش مبلغ کرایه، ابتدای هر سال و با نرخ تقریبی 10% صورت می‌گیرد.

تعیین دقیق مبلغ اجاره‌ی یک ملک بستگی به عواملی مانند شهر، محله، نوع ملک، سن بنا، متراژ و نوع ارائه دارد. با این‌حال می‌توان گفت متوسط اجاره‌ی ملک در ترکیه برای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر 2100 لیر و کرایه‌ی آپارتمای یک‌خوابه در خارج شهر 1300 لیر برآورد می‌شود. بدیهی است که این رقم در شهرهای بزرگ‌تری مانند استانبول بالاتر خواهد بود.

 

اجاره‌ی آپارتمان مبله
اجاره‌ی آپارتمان مبله در ترکیه بسیار متداول است.

بهترین شهرها برای اجاره‌ی ملک در ترکیه

در این بخش علاوه بر استانبول به سایر شهرهای محبوب – به ویژه از منظر خارجی‌ها – برای اجاره‌ی ملک می‌پردازیم.

  • استانبول: بزرگترین شهر ترکیه

استانبول مهم‌ترین شهر ترکیه با محله‌های فراوان می‌باشد. از محله‌های لوکس و گران‌قیمتی مانند کادی‌کوی و ساری‌یر گرفته، تا مجتمع‌های آپارتمانی ارزان قیمت؛ امکان زندگی در استانبول برای هر قشری فراهم است.

متوسط قیمت اجاره‌ی مسکن در استانبول 1400 لیر در خارج از شهر و 2500 لیر در مرکز شهر برای هر ماه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی در استانبول : از خرید غذا تا اجاره خانه

  • فتحیه: نگین مدیترانه

فتحیه واقع در کرانه‌های ساحلی مدیترانه، شهر محبوب گردشگران خارجی‌ست. امکان رفت و آمد آسان به سایر شهرها مانند استانبول، ساخت خانه‌های مدرن و شیک؛ سرمایه‌های خارجی زیادی را به این شهر کشانده. قیمت اجاره ملک در فتحیه فرق چندانی با استانبول ندارد و به صورت متوسط بین 2000 تا 2500 لیر در نوسان است.

  • بدروم: قطب گردشگری

بدروم شهر مورد علاقه‌ی اروپایی‌هاست. خانه‌های این شهر با تلفیق سلیقه‌ی مدرن اروپایی و المان‌های تاریخ عثمانی بسیار مورد توجه غربی‌هاست. بدروم به عنوان شهر ویلاهای لوکس شناخته می‌شود، به همین دلیل قیمت اجاره‌ی ملک در این شهر کمتر از 2400 لیر نمی‌باشد.

  • آنتالیا: شهر چند ملیتی

محبوب‌ترین شهر بعد از استانبول، که پر ترافیک‌ترین فرودگاه ترکیه را در خود جای داده. آنتالیا به دو بخش مرکز شهر و حاشیه تقسیم می‌شود. مرکز شهر شلوغ، پر از بازارها، هتل‌ها و مراکز تفریحی‌ست، در حالی‌که زندگی در خارج از شهر با آرامش در جریان است. شما می‌توانید با پرداخت 900 تا 1300 لیر در ماه یک خانه‌ی مناسب در آنتالیا اجاره کنید.

 

اجاره خانه در ترکیه
هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری به شرط ذکر در اجاره‌نامه به عهده‌ی صاحب ملک می‌باشد.

قوانین اجاره نشینی در ترکیه

قانون شماره‌ی 6570 تصویب شده در سال 1955 با اصلاحاتی در بستر زمان، قوانین مربوط به اجاره‌ی ملک، حقوق متقابل مالک و مستاجر و شرایط اجاره‌ی ملک را توضیح داده. این قانون برای حمایت از مستاجر و مالک در دعاوی حقوقی مطرح شده، برای برخورداری از حمایت قانونی لازم است که قرارداد اجاره در دفاتر نوتر به صورت محضری ثبت شوند. در ادامه به برخی از موارد این قانون اشاره می‌کنیم.

وظایف مالک در برابر مستاجر

  • پرداخت هزینه‌های جانبی و غیره‌منتظره‌ی ملک
  • پرداخت هزینه‌ی مالیات و بیمه‌نامه‌های مرتبط با ملک
  • پرداخت خسارت اموال مستاجر در صورتی که خرابی ملک دلیل خسارت باشد
  • پرداخت هزینه‌های تعمیرات و نوسازی ساختمان
  • در صورت عدم پرداخت اجاره، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند

وظایف مستاجر

  • پرداخت اجاره‌بها در زمان مقرر.
  • امکان دخل و تصرف در ملک تنها با اجازه‌ی کتبی مالک.
  • در صورت تخلیه زودهنگام ملک، مستاجر باید مبلغ اجاره‌بها را تا زمان اجاره‌ی مجدد ملک پرداخت کند.

روش‌های عزل مستاجر

  • با پایان یافتن مدت زمان اجاره، موجر حق دارد ملک خود را طلب کند.
  • فروش ملک و تغییر مالکیت؛ در صورتی که با مستاجر توافقات لازم صورت گرفته باشد.
  • در صورتی که مستاجر بدون اجازه‌ی مالک در ملک دخل و تصرف کند.
  • تاخیر مکرر در پرداخت اجاره‌بها، این حق را به مالک می‌دهد که نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.

 

سخن پایانی

امضای قرارداد محضری اجاره‌نامه برای برخورداری از پشتیبانی‌های قانونی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم ضمن ثبت اجاره‌نامه در نوتر، تمامی بندهای قرارداد را به دقت بخوانید و به جزئیات آن توجه کنید، تا در آینده مجبور به پرداخت مبالغ اضافی نشوید. چنانچه به زبان ترکی مسلط نیستید، از موسسات املاک ایرانی در ترکیه برای اجاره‌‌ی خانه کمک بگیرید، تا از روندهای مالی و قانونی اجاره‌ی ملک مطمئن شوید.