مراحل دریافت گواهینامه در کشور ترکیه

مراحل دریافت گواهینامه در کشور ترکیه
00.05.25

تنها کافی‌ست به نقشه‌ی خیابان‌ها و جاده‌های ترکیه نگاهی بیندازید؛ به احتمال زیاد مجاب می‌شوید که برای دریافت گواهینامه اقدام کنید. چرا؟ جواب ساده است. خیابان‌های عریض، محله‌های دور از هم، شهرهای بزرگ و نزدیک به‌هم. داشتن گواهینامه امروزه یک ضرورت است. فرقی ندارد در شهر کوچکی باشید یا یک کلان‌شهری مانند استانبول. حالا اگر می‌خواهید بدانید چطور در ترکیه می‌توان گواهینامه گرفت با مجله‌ی ام تی سی هوم همراه شوید.

 

گرفتن گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه

ایرانیانی که در ترکیه کار و زندگی می‌کنند برای دریافت گواهینامه رانندگی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که گواهینامه‌ی ایرانی دارند و کسانی که برای اولین بار قصد دریافت گواهینامه دارند. هر کدام از این افراد پروسه‌ی ویژه‌ای برای دریافت گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه دارند، که در ادامه بررسی می‌کنیم.

آیا می‌توان با گواهینامه‌ی ایران در ترکیه رانندگی کرد؟

بخش زیادی از ایرانیانی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند، از قبل دارای گواهینامه هستند. مهارت آموخته‌ شده‌ی قبلی قطعا به کمک این دسته از افراد می‌آید، اما باید بدانید که صرفا با داشتن تصدیق ایرانی اجازه‌ی رانندگی در ترکیه را نخواهید داشت.
اگر اقامت‌تان کوتاه مدت است، تنها لازم است در ایران یا ترکیه گواهینامه‌ی خود را بین‌المللی کنید. در این صورت به مدت 6 ماه بی‌ نیاز به گواهینامه‌ی رانندگی ترکیه، می‌توانید پشت فرمان بنشینید، اما اگر قصد اقامت طولانی‌تر در این کشور را دارید. هیچ راهی جز دریافت گواهینامه‌ی ترکیه نخواهید داشت.

آموزش رانندگی در ترکیه
ماشین‌های تحت آموزش رانندگی در ترکیه

انواع گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه

گواهینامه‌های استفاده از وسایل نقیله در ترکیه به 16 گروه تقسیم می‌شود، که با عنوانی مانند A1، A2 تا G مشخص می‌شوند. دلیل گستردگی تعداد گروه‌ها تفاوت سنی اعمال شده و نیز نوع وسیله‌ی نقلیه می‌باشد که عبارتند از:
M, A1, A2, A, B1, B, C1, C1E, C, C, D1, D1E, D, DE, F, G
برای مثال دریافت گواهینامه‌ی M و A برای استفاده از موتورسیکلت‌ها،گواهینامه‌ی B برای خودروهای معمولی الزامی‌ست. اگر بخواهید ماشین‌های سنگین مثل کامیون را برانید نیاز به دریافت گواهینامه‌ی C دارید. گروه D برای ماشین‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مینی‌بوس الزامی‌ست.

شرایط سنی دریافت گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه

برای دریافت هرکدام از گواهینامه‌هایی که در بالا ذکر شد، محدودیت‌های سنی خاصی در نظر گرفته شده‌ است.

  • دریافت گواهینامه‌ی کلاس M ، A1 و B1 برای افراد بالای 16 سال مجاز است
  • دریافت گواهینامه‌ی رانندگی ترکیه در کلاس‌های A2، B، BE، C1، C1E، F و G تنها برای 18 سال تمام به بالا در نظر گرفته شده
  • گواهینامه‌ی موتور برای کلاس A به 20 سال و بیشتر اعطا می‌شود
  • شرایط سنی گواهینامه‌ی کلاس‌های C ، CE ، D1 و D1E 21 سال می‌باشد
  • برای دریافت گواهینامه‌ی متقاضی D و DE باید حداقل 24 سال داشته باشد

اعتبار گواهینامه درترکیه

برای افرادی که به صورت مداوم به دلایل شغلی میان ایران و ترکیه در رفت و آمد هستند، بهترین روش دریافت گواهینامه‌ی بین‌المللی است. در این صورت شخص نیاز ندارد وارد پروسه‌ی طولانی دریافت گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه شود.
دریافت گواهینامه از اداره‌ی راهنمایی و رانندگی ترکیه منوط به سپری کردن دورهای تئوری و عملی‌ست که در ادامه به آن می‌پردازیم. در صورت دریافت گواهینامه و پشت سر گذاشتن موفق تمامی مراحل، تا 10 سال گواهینامه اعتبار دارد. و پس از آن باید برای تمدید مجدد آن اقدام کنید.

مزایای دریافت گواهینامه‌ی ترکیه

دریافت گواهینامه‌ی در ترکیه مزایای زیادی دارد. در واقع شما با دریافت گواهینامه، برگه‌ی معتبری را دریافت خواهید کرد که تسهیلاتی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.
گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه، امکان‌های شغلی جدید برای متقاضی فراهم می‌کند. صنعت حمل و نقل در ترکیه بسیار پیشرفته‌ است و هر روز نسبت به گذشته رشد بیشتری دارد. با دریافت گواهینامه‌ی رانندگی کلاس B، C، D بسیاری از موقعیت‌های بالقوه‌ی شغلی به راحتی بالفعل می‌شوند.
از سوی دیگر گواهینامه رانندگی یک کارت شناسایی معتبر است که در نبود کیملیک کارت یا پاسپورت جایگزین قانونی مناسبی محسوب می‌شود. اعتبار کارت گواهینامه‌ی ترکیه در 140 کشور ارزشی همتراز با کارت شناسایی دارد.

دریافت گواهینامه‌ی ترکیه
دوره‌ی اختیاری آشنایی با مباحث فنی بخشی از آموزش رانندگی در ترکیه است که مهارت‌های رانندگان را ارتقا می‌دهد.

مراحل دریافت گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه

برای دریافت گواهینامه رانندگی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که از چه نوع خودرویی و به چه منظوری قرار است استفاده کنید. کلاس B یعنی رانندگی با خودروهای معمولی بیشترین تقاضا را دارد. پس از تصمیم‌گیری در مورد نوع گواهینامه و تحقیق پیرامون آن نوبت به اقدامات عملی می‌رسد.

مرحله‌‌ی اول؛ ثبت نام در آموزشگاه رانندگی

در ترکیه هم پیش از شرکت در آزمون تئوری و عملی باید در دوره‌های‌ آموزشی شرکت کنید. آموزشگاه‌های زیادی رانندگی با انواع خودرو و ماشین‌‌های صنعتی را آموزش می‌دهند.
اگر برای گواهینامه‌ی B اقدام می‌کنید، پیدا کردن آموزشگاه مناسب کار چندان سختی نیست، فقط لازم است به هزینه‌ها، ساعت‌های آموزشی و خدماتی که به شما ارائه‌ می‌هند دقت کنید.

مدارک لازم جهت ثبت نام در آموزشگاه رانندگی:

  • اصل و کپی کارت شناسایی (کیملیک یا پاسپورت)
  • 4 قطعه عکس بیومتریک
  • مدرک تحصیلی (حداقل مدرک مجاز تحصیلات ابتدایی‌ست)
  • برگه‌ی تائيدیه سلامت جسمانی از بیمارستان‌های دولتی.
  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه‌ی فرم سوپیشینه
  • پرداخت هزینه‌ی دوره

مرحله‌ی دوم: شرکت در دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزش رانندگی در ترکیه شامل دو دسته مهارت می‌شود؛ تئوری و عملی. شرکت در دورهای تئوری اختیاری‌ست و هیچ اجباری به گذارندن آن نیست. با این حال حضور در این دورها منجر به افزایش مهارت‌ها و اطلاعات شما خواهد شد.

  • اطلاعات ترافیک و محیط زیست
  • کمک‌های اولیه
  • موتور و فناوری خودرو
  • آداب ترافیک

مرحله‌ی سوم؛ شرکت در آزمون تئوری

بعد از اتمام مرحله‌ی آموزش تئوری، باید در آزمون مربوطه شرکت کنید. برای این منظور باید ابتدا در آن ثبت نام کنید و در حدود 100 لیر هزینه‌ی ورود به جلسه را پرداخت نمائيد.

آزمون تئوری شامل 50 سوال است که حداقل باید به 35 سوال آن پاسخ درست دهید.

  • درس کمکه‌ای اولیه: 12 سوال
  • درس ترافیک و محیط زیست: 23 سوال
  • درس تکنیک خودرو: 9 سوال
  • درس آداب ترافیک: 6 سوال
دریافت گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه
آزمون تئوری:ترافیک و علايم رانندگی

مرحله‌ی چهارم؛ شرکت در آزمون عملی رانندگی

بعد از قبولی در آزمون تئوری، برای شرکت در دوره‌ی آموزش عملی مجاز خواهید شد. در این دوره مباحث ضروری مختلفی به شما آموزش داده خواهد شد.

  • اصول اولیه رانندگی (آموزش فرمان)
  • پارک خودرو
  • پارک عقب
  • ترمز ناگهانی
  • رانندگی در شیب
  • پارک دوبل

بعد از اتمام دوره‌ی آموزشی، باید در آزمون عملی که وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌کند، ثبت نام کنید. هزینه‌ی ثبت‌نام آزمون 130 لیر می‌باشد.
آزمون عملی 35 دقیقه زمان می‌برد. در 5 دقیقه‌ی اول باید به پرسش‌هایی پیرامون تجهیزات خودرو پاسخ دهید.
سپس از شما انتظار می‌رود برای بررسی جزئیاتی مانند ضریب هیجان، کنترل فرمان، شروع از تپه، پارک معکوس، پشتیبان‌گیری، کار با آینه‌ها و موارد دیگر در مسیر مشخصی رانندگی کنید. اگر تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید، خیلی سریع گواهینامه‌ی رانندگی در ترکیه برای شما صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت گرفتن گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان چیست؟

آموزش رانندگی در ترکیه به زبان فارسی

برای اتباع خارجی که قصد دارند در ترکیه گواهینامه‌ی رانندگی بگیرند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. تعداد زیادی آموزشگاه چندملتی دوره‌های آموزشی خود را به زبان‌‌های مختلفی مانند روسی، انگلیسی، آلمانی، عربی و فارسی برگزار می‌کنند. آموزش‌های چند زبانه شامل آموزش تئوری و عملی می‌شود.
همچنین برای این دست از متقاضیان آزمون‌ها نیز به زبان بومی خودشان برگزار می‌شود. پس اگر زبان ترکی استانبولی را بلد نیستید، نگران نباشید. با کمی جستجو مراکز ويژه‌ی چند زبانه را خواهید یافت.

گواهینامه‌‌ی رانندگی ترکیه
آموزش تئوری و عملی رانندگی به زبان‌های مختلفی مانند فارسی، عربی، انگلیسی و … امکان‌پذیر است

مهاجرت به ترکیه

برای مهاجرت به ترکیه راه‌های مختلفی وجود دارد. ایرانیانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، عمدتا از طریق خرید ملک در ترکیه و یا سرمایه‌گذاری مبادرت به این کار می‌کنند.
از دیگر روش‌های معمول مهاجرتی به هر کشوری اشتغال نیز پرطرفدار است. تنها کافی‌ست از طریق یک کاریابی بین‌المللی یا ترکیه‌ای به کارفرمای ترک وصل شوید و با دریافت دعوت‌نامه‌ی کاری به این کشور مهاجرت کنید. یا حتی می‌توانید بعد از حضور در ترکیه نسبت به پیدا کردن شغل مناسب اقدام نمایید و با دریافت اجازه‌ی اشتغال شهروندی ترکیه را کسب کنید.
از این منظر دریافت گواهینامه‌ی رانندگی ترکیه کمک بزرگی به شما می‌باشد. چرا که می‌توانید در علاوه بر دریافت گواهینامه، شغل مناسبی داشته باشید. و در نهایت اجازه‌ی اقامت ترکیه را دریافت نمائيد.

کار در ترکیه به عنوان راننده

برای اشتغال به عنوان راننده در ترکیه، چند را پیش روی شماست.

1- اشتغال در تاکسی‌های اینترنتی

ITAKSI و BITAKSI دو شرکت عمده در زمینه‌ی تاکسی‌های اینترنتی، به راحتی راننده‌های جدید جذب می‌کنند. امنیت شغلی، محدوده‌ی کاری گسترده، درآمد مناسب و استخدام آسان از مزیت‌های اشتغال در این مراکز می‌باشد.

2- کار در شرکت‌های حمل و نقلی

با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌ی حمل و نقل عمومی، همیشه درخواست نیروی جدید و متخصص در این بخش‌ها وجود دارد. با داشتن گواهینامه‌های مربوطه به راحتی می‌توانید در این شرکت‌ها استخدام شوید.

3- استخدام در شرکت‌ها و ادارات به عنوان راننده

بسیاری از شرکت‌ها، عنوان شغلی به نام راننده دارند. که وظایف مشخصی بر عهده دارند. این شرکت‌ها عمدتا خصوصی هستند و برای سمت‌های مختلف شغلی نیازمند به راننده‌ی دارای گواهینامه‌ی معتبر هستند.

سخن پایانی

رانندگی از آن دست مهارت‌هایی است که همیشه به کمک افراد می‌آید. داشتن خودروی شخصی و انجام امور روزمره‌ی زندگی به کنار، داشتن گواهی‌نامه تضمین کننده‌ی موفقیت‌های شغلی افراد نیز هست. علاوه بر این‌که در تمامی کشورهای دنیا گواهینامه به عنوان مدرک شناسایی معتبری شناخته می‌شود.